Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe airless, niet meer lek rijden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe airless, niet meer lek rijden?

Ronald van der Perk schreef:
zo 10 feb, 2019 13:07
_Peter_ schreef:
zo 10 feb, 2019 12:14

Als je in verweggistan ooit nog eens je band moet vervangen heb je met dit systeem wel pech, alleen een opgeleide fietsenmaker met de juiste apparatuur kan deze band omleggen. Dus alleen voor de weingfietsers geschikt zeg maar.
Hoe denk je daar te komen, je kunt je banden niet meer laten leeglopen. :lol:
In verweganistan laat je een gewoon een verwegganistaanse buiten en binnenband monteren op de gewone velg die op je fiets zat. Zo simpel kan het zijn.

Oja, op Schiphol hoeven je banden ook niet meer leeg. Gewoon met vollebanden je trip beginnen. Niks geen gepomp als je aankomt op het vliegveld. Wat een voordelen :roll:
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 12:52
Bel schreef:
zo 10 feb, 2019 12:19
Ik ben sceptisch. Grootste nadelen:

- afhankelijkheid van dealer voor (de)montage, mankementen etc
- luchtdruk niet regelbaar / altijd rijden op 3,5 bar
- prijs
Ik zie wel voordelen voor een grote groep (vakantie)fietsers
- Geen demontage van motornaaf, naafdynamo of Rohloffnaaf nodig bij binnenband verwisseling
- altijd de juiste bandendruk, nooit meer een goede pomp en drukmeter nodig
- geen reserve binnenbanden meer nodig en wat kost een allmotion met binnenband en velglint met plaksetje tegenwoordig?
Wiel uithalen niet nodig, dus makkelijker? Nee, want je moet naar de dealer.

Altijd 3,5 bar "gevoel" wordt gezegd. Heeft veroudering geen invloed op de rijeigenschappen en de werking van de duizenden luchtkussentjes? Of moet je de luchtdruk per luchtkussentje laten bijvullen bij de dealer? :)

Allmotion met bijbehorende zaken is goedkoper.

Hans
Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 12:20
_Peter_ schreef:
zo 10 feb, 2019 12:14
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 11:46
De fietsenmaker om de hoek vraagt €130 per wiel incl montage.
Ja, maar wat kost jij je baas per uur? nog even afgezien van alle kosten die hij voor je maakt. Die moeten wel terugverdient worden.Overigens bestaat het systeem uit drie delen die samen al bijna €100,- kosten. die 3 tientjes voor de montage vallen me dan nog best mee.
Op diverse internetfilmpjes kun je zien hoe het gaat. Het gaat erg snel, ruim binnen de 10 minuten. Het uurtarief waar ik dan op uitkom vindt ik wel erg ambitieus want het loopt in de honderden euro's per uur.
ik begrijo de tarieven van fotografen ook nooit. Ze maken in een duizenste seconde een foto en daar moet ik toch een hoop geld per uur voor betalen. Schandalig.
Heerlijk, die marketingprietpraat:
"en geeft zelfs een energieboost dankzij de uitmuntende flexibiliteit van het materiaal"

Je krijgt er energie bij, MAAR Schwalbe is zelf de eerste om toe te geven dat voor sportieve fietsers het 'oude' systeem banden beter is. Én om te vertellen dat deze nieuwe band iets meer rolweerstand kent.
Een "energieboost", maar wel met hogere rolweerstand. Hetgeen bij mij de vraag oproept: hoe zette Schwalbe haar oude banden dan ik de markt?
- geeft explosieve energiebooost?
- geeft extra energieboost?
- incl. Red Bull?
- nooit meer trappen?


Ben heel erg benieuwd naar de demping/vering die deze banden in de praktijk bieden.
Ik zie zo gauw drie potentiële doelgroepen: huur(met name app-)fietsen, stationsfietsen (relatief korte afstanden + kans op malheur zo klein mogelijk wilt houden) en/of forenzen die lekke band willen voorkomen i.v.m. te laat aankomen.
mikefiets schreef:
zo 10 feb, 2019 13:35
Heerlijk, die marketingprietpraat:
"en geeft zelfs een energieboost dankzij de uitmuntende flexibiliteit van het materiaal"

Je krijgt er energie bij, MAAR Schwalbe is zelf de eerste om toe te geven dat voor sportieve fietsers het 'oude' systeem banden beter is. Én om te vertellen dat deze nieuwe band iets meer rolweerstand kent.
Vreselijk toch dit...
De lekke banden die ik heb gehad zijn op één hand te tellen..
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 12:52
Ik zie wel voordelen voor een grote groep (vakantie)fietsers
- Geen demontage van motornaaf, naafdynamo of Rohloffnaaf nodig bij binnenband verwisseling
Ik heb een fiets met R-naaf, en het kost welgeteld 2 seconden om de kabeltjes los te draaien.
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 12:52
- altijd de juiste bandendruk, nooit meer een goede pomp en drukmeter nodig
Dat vind ik nou net een groot bezwaar. Ik wil kunnen varieren met bandendruk. Die variatie is denk ik niet alleen fijn voor de groep vakantiefietsers die regelmatig op slechte offroadwegen rijdt.
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 12:52
De buitenbanden worden steeds steviger en lekbestendiger.
Klopt. Ik heb in 19 fietsvakanties en heel veel andere ritjes 2x lekgereden.
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 12:52
Want ketting poetsen doen we ook niet meer...
Ik wel. Kleine moeite, zolang er geen kettingkast op zit.
Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 12:49
willem.m schreef:
zo 10 feb, 2019 12:36
Jongens, bij de les blijven. Volgens Leon is het zinloos om een mening te hebben over de vraag of het is voor je is :? (Nou dat bepaal ik zelf wel!)
Oké, mijn mening was een beetje te veel als feit verpakt. Hou het er op dat ik het slechts vind dat etc.etc.
Okay, fair. Ik kan me ook goed voorstellen dat je geïnteresseerd bent in de technische kant en het businessmodel. Er zitten meerdere invalshoeken aan deze innovatie.
javb2812 schreef:
zo 10 feb, 2019 14:07
mikefiets schreef:
zo 10 feb, 2019 13:35
Heerlijk, die marketingprietpraat:
"en geeft zelfs een energieboost dankzij de uitmuntende flexibiliteit van het materiaal"

Je krijgt er energie bij, MAAR Schwalbe is zelf de eerste om toe te geven dat voor sportieve fietsers het 'oude' systeem banden beter is. Én om te vertellen dat deze nieuwe band iets meer rolweerstand kent.
Vreselijk toch dit...
ja wat een teksten hé, hoe verzinnen ze het. Kannibalisme van je eigen producten als een voordeel verkopen, maar toch eigenlijk weer niet.
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 13:33
Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 12:20
Op diverse internetfilmpjes kun je zien hoe het gaat. Het gaat erg snel, ruim binnen de 10 minuten. Het uurtarief waar ik dan op uitkom vindt ik wel erg ambitieus want het loopt in de honderden euro's per uur.
ik begrijo de tarieven van fotografen ook nooit. Ze maken in een duizenste seconde een foto en daar moet ik toch een hoop geld per uur voor betalen. Schandalig.
Ik snap wat je bedoelt, maar 520 euro voor vier bandjes op twee fietsen (om een goede vergelijking met een auto te maken) vind ik toch wel meer dan te veel.
Als fotograaf werk ik voor dat geld trouwens meerdere dagen voor je.
Die ene foto zal zeker meer tijd kosten dan die duizendste seconde. Maar als je die €130 afzet tegen de prijs van een e-bike of ik noem maar even wat bijvoorbeeld een IdWorx, dan valt het best mee bij het ongemak wat je als onhandige “curling ouder” ervaart bij een lekke band. Er is behoorlijk wat paniek als zoon of dochter haar fietsband leegstaat in de ochtend net voor die ene belangrijke toets en jezelf naar een zeer belangrijke vergadering moet die je echt niet kan missen voor die grote bonus die je mist als je je kid moet wegbrengen naar school. Ik denk dat de ontwikkeling niet getoetst is op zeer ervaren wereldfietsers die hun hand niet omdraaien voor het uit en ook in elkaar zetten van hun gehele fiets, incl. pedaallagervet vervanging na het eerste kraakje als extra bonus.
Kom maar op met die 622x50 versie. Ik wil wel testrijden :wink:
Eric op de Fiets schreef:
ma 11 feb, 2019 12:21
Die ene foto zal zeker meer tijd kosten dan die duizendste seconde. Maar als je die €130 afzet tegen de prijs van een e-bike of ik noem maar even wat bijvoorbeeld een IdWorx, dan valt het best mee bij het ongemak wat je als onhandige “curling ouder” ervaart bij een lekke band. Er is behoorlijk wat paniek als zoon of dochter haar fietsband leegstaat in de ochtend net voor die ene belangrijke toets en jezelf naar een zeer belangrijke vergadering moet die je echt niet kan missen voor die grote bonus die je mist als je je kid moet wegbrengen naar school. Ik denk dat de ontwikkeling niet getoetst is op zeer ervaren wereldfietsers die hun hand niet omdraaien voor het uit en ook in elkaar zetten van hun gehele fiets, incl. pedaallagervet vervanging na het eerste kraakje als extra bonus.
Kom maar op met die 622x50 versie. Ik wil wel testrijden :wink:
Voor de transportfietsen van de kinderen zou het misschien een uitkomst zijn. Met de gesloten kettingkast en Nexusnaaf zijn die wielen een stuk lastiger te demonteren. En ze rijden soms wel lek (of iemand haalt het ventiel los). Maar dan hebben we het over woon-werkverkeer. Vraag is of de banden nuttig zijn voor het gros van de vakantiefietsers op dit forum. Ik denk van niet.
Willem, ik denk dat voor en groot aantal vakantiefietsers het zeker een oplossing is. Als je evn wat minder handig en ervaren bent met binnenbanden plakken of wisselen dan is het een uitkomst. Geen zorgen meer over een lekke band onderweg met alle bagage op de fiets maakt vakantiefietsen zeker aantrekkelijker. Zeker afgezet tegen de brekerlagen buitenbanden die tegenwoordig verkocht worden en dan alsnog lek gaan door bijvoorbeeld de lage bandenspanning. We verzekeren ons tegen van alles, dus waarom niet tegen lekke fietsbanden?
Eric op de Fiets schreef:
ma 11 feb, 2019 12:21
Er is behoorlijk wat paniek als zoon of dochter haar fietsband leegstaat in de ochtend net voor die ene belangrijke toets en jezelf naar een zeer belangrijke vergadering moet die je echt niet kan missen voor die grote bonus die je mist als je je kid moet wegbrengen naar school.
Dat vind ik een prachtig voorbeeld ... van uit de hand gelopen welvaart waardoor een dieptepunt in vindingrijkheid ontstaat.
Eric op de Fiets schreef:
ma 11 feb, 2019 12:58
Willem, ik denk dat voor en groot aantal vakantiefietsers het zeker een oplossing is. Als je evn wat minder handig en ervaren bent met binnenbanden plakken of wisselen dan is het een uitkomst. Geen zorgen meer over een lekke band onderweg met alle bagage op de fiets maakt vakantiefietsen zeker aantrekkelijker. Zeker afgezet tegen de brekerlagen buitenbanden die tegenwoordig verkocht worden en dan alsnog lek gaan door bijvoorbeeld de lage bandenspanning. We verzekeren ons tegen van alles, dus waarom niet tegen lekke fietsbanden?
Ik zou het iig wel wat vinden (ondanks veel ervaring met banden wisselen/plakken... of is het juist daarom? ;))

Altijd moeite om die dikke 62mm-sloffen van mij en de Rohloff-schakelbox er weer goed op te krijgen :( en je bent onderweg toch ff bezig met bepakking e.d.)
Leon schreef:
ma 11 feb, 2019 13:05
Eric op de Fiets schreef:
ma 11 feb, 2019 12:21
Er is behoorlijk wat paniek als zoon of dochter haar fietsband leegstaat in de ochtend net voor die ene belangrijke toets en jezelf naar een zeer belangrijke vergadering moet die je echt niet kan missen voor die grote bonus die je mist als je je kid moet wegbrengen naar school.
Dat vind ik een prachtig voorbeeld ... van uit de hand gelopen welvaart waardoor een dieptepunt in vindingrijkheid ontstaat.
Leon, de e-bike was aanvankelijk ook gericht op ouderen die graag blijven fietsen. Als ik in de ochtend naar de fietsende jeugd kijk zie ik daar ook al heel wat e-bikes. Er zijn ook e-bike vakantiefietsen van de gerenomeerde merken. Ik weet niet of dat “uit de hand gelopen welvaart” is of de wens naar “moeiteloosheid” zoals Gazelle dat noemt op haar website bij e-bikes.

Nooit meer lek is ook en ontwikkeling naar “moeiteloosheid”. De binnenband is nog steeds een zwakke schakel.
Eric op de Fiets schreef: Er is behoorlijk wat paniek als zoon of dochter haar fietsband leegstaat in de ochtend net voor die ene belangrijke toets en jezelf naar een zeer belangrijke vergadering moet die je echt niet kan missen voor die grote bonus die je mist als je je kid moet wegbrengen naar school.
Crisis....laat je niet gek maken! Dit is nou precies de angst waar men op inspeelt. Denk ook even aan het begrip FOMO.
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 11:46
Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 10:41
Ik vind het wat duur:
De fietsenmaker om de hoek vraagt €130 per wiel incl montage.
Maar je bespaart wel weer het geld (en een goede is best prijzig tegenwoordig) en het gewicht van een fietspomp ;)
Ter overweging.

Als je echt zo bang bent voor lekke banden voor jezelf of voor je kinderen, kan je ook aan andere dingen denken

- Vervang je buiten- en binnenband iets eerder dan je normaal zou doen.
- Ga niet voor de lichtste band, je kan natuurlijk een lage rol weerstand prioriteit geven, je kan ook, binnen redelijke grenzen, een hogere prioriteit geven aan lekbestendheid en duurzaamheid.
- Kies voor een binnenband niet de krapste maat. Als je bijvoorbeeld een 40 mm band hebt, kan je vaak binnenbanden krijgen in de maat 35-40, maar ook 40-45. De laatste zit net wat minder strak en zal mogelijk net iets minder snel doorgeprikt worden.
- Houdt je band op spanning
- Kijk regelmatig je buitenband na en verwijder preventief steentjes en andere ongein.

Ik zelf zou deze zaken liever hebben dan een vulling in mijn band. Maar dat is een keuze.
Mijn eerste reactie was, ik heb bijna nooit een lekke band meer. Welk probleem lossen we nu op?

Maar al lezend begin ik wel van gedachte te veranderen. Waarom zou je niet kunnen streven naar een onderhoudsvrije band? Zeker voor een ouder echtpaar op een eBike zou dat perfect zijn.
En waarom zou iedere fietser in staat moeten zijn om zijn eigen fiets te kunnen repareren? Waarom niet streven naar het verminderen van de noodzaak dat dat zou moeten?

Kortom: ik ben van gedachte verandert. Voor mij is de noodzaak niet zo groot, bandje plakken kan ik met mijn ogen dicht en sleutelen vind ik ook leuk, maar het zou helemaal niet gek zijn als dat niet meer nodig is.