Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Midden-Zweden: Dalarna - Forum Wereldfietser

Midden-Zweden: Dalarna

Wij willen begin juli in Zweden gaan fietsen.
We zouden starten in Sälen, via de Vasaloppsleden naar Mora fietsen. We kochten reeds de cykelkartan nummer 30 aan, zien daar ook wandelpaden op staan. Vraag is of die fietsbaar zijn? En hoe dat uit te pluizen valt?
We willen liever niet teveel op de Sverigeleden fietsen, omdat die ons wat saai lijken, en omdat de shelters vaak langs wandelpaden staan op de kaart. Ook willen we heel graag veel wildkamperen, veel op grind en echt in de natuur fietsen, maar niet zo extreem dat er door moerassen geploeterd moet worden. Er fietsen namelijk kinderen mee.

Het lijkt een regio waar er niet veel gefietst wordt, er is namelijk amper wat over te vinden. Ofwel zoek ik niet goed :)

Andere aanraders van fietsroutes in Dalarna of reisverslagen zie ik graag komen!
Do's and don'ts, triptips voor kinderen zijn ook welkom.
https://www.visitdalarna.se/en/cycling , inclusief chat-venster (chatta med oss).
Wij zijn zowel in Mora als in Salen geweest, echter wel in de winter. De Vasaloppet is een volksloop met duizenden deelnemers, dus dat traject is breed genoeg. Ik herinner mij ook brede paden door het bos, of die in de zomer moerassig zijn weet ik natuurlijk niet.
Vergelijk de wandelpaden in Zweden niet met zoals je die in Nederland kent, want dat is daar echt anders, de ene keer zal je in het begin er nog wel over kunnen fietsen later wordt het vooral slepen. De sverigeleden gaan afwisselend over gravel en verkeersluwe geasfalteerde wegen. Vergis je overigens niet in de hoogtes die je soms moet overwinnen, dit is een oud mijnbouwgebied (de stad Falun ook van de verf bekend is nu ook een wintersportplaats langlaufen en skispringen)
Fietsen in Zweden is inderdaad een beetje saai omdat het bos of wat daarvoor door moet gaan eigenlijk voornamelijk houtproduktie is, tot aan de weg, hier en daar zijn er wel natuurreservaten waar ze de boel ongemoeid laten maar die zijn nu niet echt talrijk (of dat viel mij niet op) Vraag eens aan Yopie (fatbikester in Zweden) of Martin (molenaar en veel in Zweden) of die wat weten.

Die paden van Bert zijn voornamelijk om het hout af te voeren, en niet echt geschikt om te fietsen vanwege de voertuigen die er gebruik van maken.
muggen muggen muggen...
Zolang de zon schijnt en er een briesje waait valt dat gelukkig erg mee, in de schaduw (in echte bossen dus) is dat inderdaad een ander verhaal. Wat me opviel aan de keren dat ik gestoken ben was dat ik er de dag erna al geen last meer van had, misschien mazzel, ik heb anderen vooral over de muggen in het noorden horen klagen.
Alternatief kan zijn die enorm mooie oude spoorlijn in Zuid Zweden ,ik meen 600 km. en erg gevarieerd qua verharding of niet. Onze kinderen vonden het geweldig. Groeten van Pier.
Mijn ervaring ten noorden van Sälen (langs de noorse grens) is dat het een erg desolaat landschap is. Sommigen zouden zeggen saai. Ik vraag me af of het nu zoveel uitmaakt of je op wandelpaden of rustige asfaltwegen rijdt. Omgeving Mora is wat beter, maar pas net ten noorden van Vänern begint het allemaal een beetje levendig te worden.
bast1aan schreef:
do 31 jan, 2019 09:43
Mijn ervaring ten noorden van Sälen (langs de noorse grens) is dat het een erg desolaat landschap is. Sommigen zouden zeggen saai. Ik vraag me af of het nu zoveel uitmaakt of je op wandelpaden of rustige asfaltwegen rijdt. Omgeving Mora is wat beter, maar pas net ten noorden van Vänern begint het allemaal een beetje levendig te worden.
Wat bedoel je met desolaat en levendig? We willen heel graag fietsen in the middle of nowhere, maar natuurlijk moeten we wel kunnen bevoorraden. Zo weinig mogelijk andere mensen en veel natuur. Maar landschappelijk moet het wel de moeite zijn, we zouden zo noordelijk gaan omwille van de weinige andere toeristen en wat meer hoogteverschil. Maar we zijn nog nooit in Zweden geweest dus het is wat natte vingerwerk.
Wij hebben jaren geleden in juni de Vasalöppet gefietst van Mora naar Sälen, met bepakte fietsen met brede banden. Was goed te doen, soms een zompig stuk waar je een beetje onheen moet gaan. Ergens halverwege een prachtige onbemande hut waar je muggenloos kan overnachten, water halen bij een meertje dichtbij.
piviets schreef:
wo 30 jan, 2019 21:06
die enorm mooie oude spoorlijn in Zuid Zweden
Hoe heet die?
wellie schreef:
di 05 feb, 2019 17:23
Wat bedoel je met desolaat en levendig? We willen heel graag fietsen in the middle of nowhere, maar natuurlijk moeten we wel kunnen bevoorraden. Zo weinig mogelijk andere mensen en veel natuur. Maar landschappelijk moet het wel de moeite zijn, we zouden zo noordelijk gaan omwille van de weinige andere toeristen en wat meer hoogteverschil. Maar we zijn nog nooit in Zweden geweest dus het is wat natte vingerwerk.
Dat is vanuit mijn subjectief perspectief, uit ervaring van vele malen Zweden bezocht hebben. Ik denk dat je het zelf moet ervaren door een keer van het zuiden richting het noorden te fietsen.
Boven de lijn Gävle-Malung-Sälen is wordt het sowieso veel dunbevolkter, het overgrote deel van de mensen woont onder die lijn. Je hebt dus ook veel meer stukken waar je weinig tegenkomt en vele lange stukken productiebos. En bijvoorbeeld Zuid Zweden, met name Skåne, is veel levendiger, pittoresker en kleinschaliger.
Over bevoorrading heb ik me nooit echt zorgen gemaakt behalve echt het noorden, zolang ik dan niet lange stukken van hoofdwegen afweek.
bast1aan schreef:
di 12 feb, 2019 17:32
wellie schreef:
di 05 feb, 2019 17:23
Wat bedoel je met desolaat en levendig? We willen heel graag fietsen in the middle of nowhere, maar natuurlijk moeten we wel kunnen bevoorraden. Zo weinig mogelijk andere mensen en veel natuur. Maar landschappelijk moet het wel de moeite zijn, we zouden zo noordelijk gaan omwille van de weinige andere toeristen en wat meer hoogteverschil. Maar we zijn nog nooit in Zweden geweest dus het is wat natte vingerwerk.
Dat is vanuit mijn subjectief perspectief, uit ervaring van vele malen Zweden bezocht hebben. Ik denk dat je het zelf moet ervaren door een keer van het zuiden richting het noorden te fietsen.
Boven de lijn Gävle-Malung-Sälen is wordt het sowieso veel dunbevolkter, het overgrote deel van de mensen woont onder die lijn. Je hebt dus ook veel meer stukken waar je weinig tegenkomt en vele lange stukken productiebos. En bijvoorbeeld Zuid Zweden, met name Skåne, is veel levendiger, pittoresker en kleinschaliger.
Over bevoorrading heb ik me nooit echt zorgen gemaakt behalve echt het noorden, zolang ik dan niet lange stukken van hoofdwegen afweek.
Al heb je aan de kust (ook in de onderste helft) vooral buiten het seizoen en de weekenden om ook genoeg spookdorpen, op een afstandje lijkt het heel wat maar er eenmaal aangekomen is het niets meer dan een bungalowpark zonder bewoners en winkels.