Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cassette 12-36 mogelijk? - Forum Wereldfietser

cassette 12-36 mogelijk?

Op mijn koga traveller (2005) zit nu een cassette met het bereik 11-32t. Omdat we dit jaar de oversteek over de alpen willen maken en we inmiddels almotion banden in de maat 50-622 hebben gemonteerd, wil ik een kleiner verzet erop. Deelname aan workshop op de WF-beurs heeft me op dit idee gebracht :D .

Ik overweeg om over te stappen naar een cassette in de maat 12-36t. Vóór heb ik een triple in de maat 44-32-22, en de derailleur is van het type RD-M580 SGS. Heeft iemand deze combinatie op zijn fiets zitten, of weet iemand of dit werkt? Ik twijfel eraan of de derailleur dit verschil aankan.

Pieter
Hoi Pieter,

Shimano geeft voor de derrie aan tot 34t. Dus 36 valt net buiten wat ze zelf aangeven. Maar….shimano houdt altijd een veilige marge aan.
De enige manier om het zeker te weten is inderdaad ervaring. Maar omdat elke fiets (m.n. derailleurhanger) net iets anders is, geeft de ervaring van anderen geen garantie dat het op jouw fiets ook kan. Ik zou het er wel op gokken en een 36er cassette kopen. Of de fietsenmaker het laten doen, die kan het meteen voor je testen.
Onze ervaring is dat 2 tandjes meer dan aangegeven wel lukt.
B-tension Stelschroef achterop de derailleur aandraaien helpt mee.

Succes, BertV
En anders kan een 11-34 altijd natuurlijk :wink:
Geen zorgen: monteer een Wolftooth Roadlink tussen de hanger en de LX-derailleur. Ook een cassette tot 40t wordt dan kinderspel. Meer dan 3 jaar ervaring. Overigens denk ik dat het ook zonder Roadlink zal werken. Misschien de b-screw wat indraaien. Probeer het met de huidige ketting. Iets kortere ketting trekt de derailleur naar voren en dat is weg van de cassette. Met beleid schakelen, uiteraard.
andere gedachte / vraag: past er voor een 20 als kleinste kettingblad? geeft ook ongeveer 10% lichter verzet (met de 22 die er nu op zit).
(maar als het past is het qua slijtage misschien iets minder (alhoewel, het is geen mtb. misschien is het qua goedschakelen voor wel kritischer dan achter. het is maar een gedachte)
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
zo 24 feb, 2019 08:23
andere gedachte / vraag: past er voor een 20 als kleinste kettingblad? geeft ook ongeveer 10% lichter verzet (met de 22 die er nu op zit).
groet! hoogframe
Normaal gesproken is bij 64mm boutcirkel 22t het minimum, maar BOR (D) maakt het wel. Circa €30,- De fabrikant:
http://bor-germany.de/en/product/73-2x- ... 4-36-38-40 Verkoopt ook aan de consument.
Geen ervaring met de pasvorm.
kijk, dank je. weer wat geleerd!
(ik zat in mijn hoofd met een recent triple crankstel met 40 30 20 van Shimano Altus, maar dat blljkt toch 40 30 22 te zijn :oops: ) gezien de 30 euro zou ik dan toch eerder iets met de cassette dan met zo'n binnenblad doen/proberen.
groet! hoogframe
Bedankt voor jullie berichten. Ik ga het gewoon proberen.
Als het niet werkt pas ik de wolftooth roadlink toe; die kende ik nog niet.

Pieter
Ik heb hem hier zelfs voor 11 euro gezien.

Pieter
kwootje schreef:
zo 24 feb, 2019 18:42
Ik heb hem hier zelfs voor 11 euro gezien.

Pieter
slechte namaak....
Ik rij zelf met deze combinatie (22,32,44) x 12-36.
SHIMANO Alivio FD-T4000-6 – Top Swing - voorderailleur
SHIMANO Deore RD-M592-SGS - Shadow - achterderailleur
Geen enkel probleem...
Inmiddels heb ik de cassette gemonteerd en testkilometers gemaakt; het werkt gewoon.

Bedankt voor de info.

Gr. Pieter
Super 8)