Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kinderzitje op santos travelmaster 3+ - Forum Wereldfietser

kinderzitje op santos travelmaster 3+

Wie kan mij helpen?

Weet er iemand of een "Thule Yepp Nexxt Mini" (dit is een kinderstoeltje dat vooraan geplaatst kan worden) past op de stuurpennen van een Santos travelmaster 3+ ???

Sommige zeggen van wel, anderen weer van niet... Zijn er hier forumleden waarbij dit wel gelukt is en graag hun 'oplossing' willen delen?

Alvast bedankt!
Dit is de stuurpen:
stuur3.jpg
stuur1.jpg
Er is voor een yepp mini een aparte 'klem'/adapter voor 1 1/8 vorkbuizen verkrijgbaar. Deze zet je op onder de stuurpen.
Ik gebruik er ook een en dat werkt prima.
Let wel: bij een sportieve zit en een klein frame kan je met de borst tegen het stoeltje aan komen. Dat leunt nogal achterover.

https://www.bol.com/nl/p/gmg-yepp-mini- ... 001528081/
Ik zou toch bij Santos navragen of de vork daar geschikt voor is.
Behoorlijk lange vorkpen. Vraag me af of deze niet te flexibel wordt met het extra gewicht er aan.
Ik snap de reserves, maar als je ziet waar een yepp stoeltje meestal aan hangt. Goedkope quill stuurpennen uit China (gokje) van 15 cm lang. Dan moet dit ook wat kunnen hebben toch? Stoeltje is ook voor max 15 kilo aanbevolen.
Sonny schreef:
za 23 feb, 2019 20:27
Er is voor een yepp mini een aparte 'klem'/adapter voor 1 1/8 vorkbuizen verkrijgbaar. Deze zet je op onder de stuurpen.
Ik gebruik er ook een en dat werkt prima.
Let wel: bij een sportieve zit en een klein frame kan je met de borst tegen het stoeltje aan komen. Dat leunt nogal achterover.

https://www.bol.com/nl/p/gmg-yepp-mini- ... 001528081/
Dit gaat over een yepp mini stoetje, dat is nog wat anders als een yepp nexxt mini stoeltje blijkbaar...
Oh ja, ik zie het.
Maar op de site van Thule zelf bij de los verkrijgbare standaard houder:

Eigenschappen
- Ideale oplossing voor gezinnen waarin twee mensen het kind moeten vervoeren
- Geschikt voor zowel normale als Ahead-stuurpennen (20-28 mm in diameter)

Zou moeten kunnen dus!
Ik heb geen verstand van kinderen en al helemaal niet van kinderzitjes, maar ik weet wel iets van een 3+.

Het lijkt mij niet verstandig een kinderzitje vast te zetten op de vorkbuis, althans, zoals afgebeeld op de foto.
De spacers die Santos gebruikt zijn van aluminium en hebben geen enkele constructieve functie. Er zullen dan ook geen zware eisen aan de kwaliteit gesteld zijn.
Echt strak zitten ze ook niet om de buis heen. Op mijn 3+ kan ik ze zelfs draaien. Ik zou in ieder geval de spacers er af halen.
Of het dan wel verantwoord is laat ik me niet over uit.

Peter
Peter Molog schreef:
di 26 feb, 2019 10:19
Ik heb geen verstand van kinderen en al helemaal niet van kinderzitjes, maar ik weet wel iets van een 3+.

Het lijkt mij niet verstandig een kinderzitje vast te zetten op de vorkbuis, althans, zoals afgebeeld op de foto.
De spacers die Santos gebruikt zijn van aluminium en hebben geen enkele constructieve functie. Er zullen dan ook geen zware eisen aan de kwaliteit gesteld zijn.
Echt strak zitten ze ook niet om de buis heen. Op mijn 3+ kan ik ze zelfs draaien. Ik zou in ieder geval de spacers er af halen.
Of het dan wel verantwoord is laat ik me niet over uit.

Peter
Dat roept bij mij de vraag op of de voorspanning op de balhoofdlagers dan niet net wat te weinig is, maar dat staat weer los van dit topic.

Ik heb me ook een tijd afgevraagd of ik iets met kinderzitjes op de Santos zou doen, maar uiteindelijk besloten voor een kinderkar te gaan. Nooit spijt van gehad, en m'n zoontje ook niet volgens mij.
Spacers eraf kan helemaal niet en als je het stoeltje om de spacers klemt beïnvloed je de druk op de lagers. Spontaan zou ik zeggen dat dit dus niet gaat werken.
Het antwoord is heel simpel: dit is een ahead set, dus elk stoeltje met een ahead adapter past hierop. Enige reserve zou op zijn plaats zijn als het zou gaan om een carbon vorkbuis, maar dat is hier helemaal niet het geval.

Overigens houdt de ring van de stuuruitslag beveiliging het balhoofd in dit geval onder spanning, dus veel minder kans om het te ontregelen tijdens montage. Zoals al opgemerkt zijn zo'n stoeltjes meestal ontwikkeld voor een rechtop houding en kan het wel eens krap worden als je fiets sportiever staat afgesteld.
Travelmaster schreef:
di 26 feb, 2019 10:38
Peter Molog schreef:
di 26 feb, 2019 10:19
Ik heb geen verstand van kinderen en al helemaal niet van kinderzitjes, maar ik weet wel iets van een 3+.

Het lijkt mij niet verstandig een kinderzitje vast te zetten op de vorkbuis, althans, zoals afgebeeld op de foto.
De spacers die Santos gebruikt zijn van aluminium en hebben geen enkele constructieve functie. Er zullen dan ook geen zware eisen aan de kwaliteit gesteld zijn.
Echt strak zitten ze ook niet om de buis heen. Op mijn 3+ kan ik ze zelfs draaien. Ik zou in ieder geval de spacers er af halen.
Of het dan wel verantwoord is laat ik me niet over uit.

Peter
Dat roept bij mij de vraag op of de voorspanning op de balhoofdlagers dan niet net wat te weinig is, maar dat staat weer los van dit topic.

Ik heb me ook een tijd afgevraagd of ik iets met kinderzitjes op de Santos zou doen, maar uiteindelijk besloten voor een kinderkar te gaan. Nooit spijt van gehad, en m'n zoontje ook niet volgens mij.
Het is net om af en toe eens te kunnen afwisselen met de fietskar. Ik hoor her en der dat kinderen het de max vinden om ook af en toe eens 'vooraan mee te sturen' :)
Verschilt per kind natuurlijk - maar de mijne vond dat geen meerwaarde ;)