Additionally, paste this code immediately after the opening tag: soepele vs stugge banden - Forum Wereldfietser

soepele vs stugge banden

vervolgdiscussie van dit topic in een poging offtopic rakende topics een beetje beter te kanaliseren.
Speelt ook mee op welke druk je wil rijden. Ik heb zelf een sterke overtuiging en ervaring dat hoe hoger de druk, hoe sneller je lek rijdt. (op zich zou dat ook logisch verklaarbaar zijn omdat de puntdruk van het scherpe voorwerp evenredig toeneemt met de druk in de band, lijkt me). Als je op lage druk rijdt, wil je soepel, want minder last van toenemende rolweerstand bij lagere druk, en bij lage druk is er nog lekbestendigheid genoeg. Ik heb op een fietstocht van 4500km door Scandinavië op Schwalbe Super Moto banden zonder anti-lek op lage druk, geen één keer lek gereden.
Vice versa met stuggere anti-lekbanden zoals de Marathon series. Die moet je op hoge druk rijden. En dan zijn ze ook snel.
Leon schreef:
do 07 mar, 2019 19:57
bast1aan schreef:
do 07 mar, 2019 18:14
Speelt ook mee op welke druk je wil rijden. Ik heb zelf een sterke overtuiging en ervaring dat hoe hoger de druk, hoe sneller je lek rijdt.
Ik heb te weinig geëxperimenteerd om dit tegen te kunnen spreken, maar iedereen zegt het omgekeerde. Hoe dan ook lijkt het me geen doen om je bandendruk te verlagen vanwege een vermoeden dat je dan (iets?) minder snel lek zou rijden. Er zijn belangrijker redenen voor een bepaalde banddruk, en dat is uiteraard de afweging comfort versus rolweerstand, die voor iedereen anders is.
Ik heb dezelfde soepele banden bv een half jaar op 4,5 en een half jaar op 5,5 bar gereden. Mijn indruk was dat bij de laatste druk ik een stuk vaker lek reed. Idem met die ervaring met Super Moto op lekvrije fietsvakantie op lage druk van 3 bar. Normaal reed ik op die fiets met banden rond de 5 bar. Maar natuurlijk zou je flink wat statistieken moeten verzamelen van N>1 om het een beetje wetenschappelijk te verantwoorden.

Waarom er mensen zijn die beweren dat het andersom is, weet ik niet. Mss dat als je ze echt veel te zacht oppompt (wat veel mensen ook doen met bv hun stadsfiets) zodat de boel gaat wringen, het idd ook weer sneller lek gaat. (of ze doelen op stootlekken)
Wat dit soort onderzoeken vrijwel onmogelijk maakt is dat het godsonmogelijk is om omstandigheden constant te houden. Zo heb ik tijdens de warme dagen een paar weken terug een fors aantal fietsers gezien, wielrenners, met een lekke band, wat ongetwijfeld te maken had met het feit dat het hier meidoornsnoeiseizoen is.
Zo zijn er nog veel meer factoren die de kans op een lek vergroten zoals bijvoorbeeld de route, een nat wegdek en carnaval, al is het dankzij de plastic glazen en forse industriële schoonmaakmachines niet meer nodig om de stad zonder meer een ruime week te mijden na de drie dolle dagen.
Een heel grappige waarneming van mij was ooit dat ik gemerkt had dat er zich een aantal steentjes in mijn toenmalige banden genesteld hadden. Die ging ik er thuis uithalen dacht ik, maar na het rijden van een paar kilometer onverharde weg bleken de steentjes verdwenen. Het bleek dus dat de steentjes juist in de banden waren blijven zitten zolang ik allen asfalt had gereden, wat ik inderdaad een hele tijd had gedaan. De onverharde weg had de steentjes er juist uitgemasseerd.
Zoveel variabelen :wink:
Ik rij Maxxis Hookworms in 63-559 met binnenbanden en latexmelk daarin, nog nooooit lek gehad, op 4,5 bar :wink:
Die factoren kan je wel redelijk afvlakken door een grootschaliger onderzoek te doen met flink aantal fietsers, ofwel op 1 traject ofwel op heel veel verschillende trajecten. En dan een jaar lang.

En ja, ik heb het idee( :!: ) dat je op asfalt veel sneller lekrijdt dan op onverhard. Ik rij tenminste altijd lek op verharde weg, nooit op onverharde. Simpele hypothese is natuurlijk dat bij harde ondegrond het scherpe object de band in wordt geduwt, en bij onverharde weg je het scherpe object de zachte ondergrond in kan duwen.
Het is in ieder geval mijn ervaring niet dat je vaker lek rijdt met hogere drukken.
Maar dat is met de racefiets.
Onder de indruk van allerlei (voornamelijk Amerikaanse) fora die hartstochtelijk pleitten voor lagere drukken, heb ik het geprobeerd. Ik rij nauwelijks lek als ik de druk boven de 6,5 houdt, misschien één keer per jaar. Toen ik naar 6 ging, had ik in drie maanden plots twee lekken. En het waren geen stootlekken.
Toeval? Mogelijk, maar ik ben bijgelovig en rij dus nooit meer onder de 6,5.
Mijn vrouw rijdt met Marathon plus en kan bevestigen dat je daarmee nooit lek rijdt, tenzij de binnenband rot is geworden van puur vermoeidheid, na al die kilometers zonder lek. Tot mijn pijnlijke verbazing bleek de reserve-binnenband intussen ook rot te zijn ...
Haha ja die verouderen ook gewoon door, gelukkig niet erg duur.
bast1aan schreef:
do 07 mar, 2019 20:27
Die factoren kan je wel redelijk afvlakken door een grootschaliger onderzoek te doen met flink aantal fietsers, ofwel op 1 traject ofwel op heel veel verschillende trajecten. En dan een jaar lang.

En ja, ik heb het idee( :!: ) dat je op asfalt veel sneller lekrijdt dan op onverhard. Ik rij tenminste altijd lek op verharde weg, nooit op onverharde. Simpele hypothese is natuurlijk dat bij harde ondegrond het scherpe object de band in wordt geduwt, en bij onverharde weg je het scherpe object de zachte ondergrond in kan duwen.
Hoe vaak rijdt je onverhard? als dat nooit is dan klopt je constatering. :wink:
In Scandinavië best lange stukken gravelweg gereden, bij elkaar wel honderden kilometers op een rondrit. In Nederland rij ik wel eens over een bospad of schelpenpad, maar inderdaad niet echt vaak.
Als ik lek rijd door een steentje is het meestal een scherp stukje kiezelsteen, rotspul is dat. In Scandinavie wordt denk ik verpulverd granietsteen gebruikt voor wegverharding en gladheidsbestrijding, dat wordt niet echt scherp.