Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn naven waterdicht? - Forum Wereldfietser

Zijn naven waterdicht?

Hoi,

In filmpjes en foto's van wereldfietsers, zie ik dat fietsers soms beken of rivieren doorkruisen.
Nu geeft Rohloff en volgens mij ook Son aan dat hun naven niet geheel waterdicht zijn. Rohloff geeft ook aan dat een fiets die plat ligt olie kan lekken. En als er olie uit kan, kan er m.i. ook water in en dit combineert weer niet lekker met olie. Water in een naafdynamo vol electra idem dito.
Wie heeft hier ervaring mee?

Terra
Ik heb geen ervaring met water in een naaf. We hebben tijdens drie fietsvakanties op IJsland aardig wat rivieren doorwaad, maar ik had niet het idee dat er water in de R-naaf kwam. Dat zal wel iets met druk te maken hebben. Wel kan er wat olie lekken, maar dat is niet erg.

[/offtopic] Ook kwam bij mij (2x op IJsland) vanwege de onderdompelingen gruis in de R-kabel, waardoor het schakelen heel stroef ging. Dat was tijdens een korte fietsvakantie niet zo erg; als ik maandenlang door dergelijke landen zou gaan, zou ik zeker een reservekabel meenemen. [/offtopic]
Er is een druk vereffening nodig om het interne dezelfde druk te laten behouden als de buitenwereld, theoretisch kan daar water door naar binnen, maar omdat het kleine openingen zijn loopt het in de praktijk wel los.
Shadow schreef:
za 09 mar, 2019 19:13
Er is een druk vereffening nodig om het interne dezelfde druk te laten behouden als de buitenwereld, theoretisch kan daar water door naar binnen, maar omdat het kleine openingen zijn loopt het in de praktijk wel los.
Daar zit dus een misvatting in. De openingen zijn klein, dat wel. Pijnpunt is wel dat het beekwater meestal een stuk kouder is dan de omgeving of - waar het om gaat - de temperatuur van de naaf op het moment dat je gaat waden. Op het moment dat de een naaf onderdompelt is de lucht er in nog warm. Het meestal aluminium naafhuis wordt echter onder water bliksemsnel koud en de lucht in de naaf een paar seconden later ook. Corform de thermodynamica daalt dan de druk waarna water uit de beek, of water dat nog in de spleet bij de afdichting zit nadat je de beek bent uitgefietst, naar binnen wordt gezogen*. Een kleine opening is dan al gauw genoeg.
Dat wil allemaal nog niet zeggen dat je daar meteen last van krjigt. Als er nog veel olie in de buurt is kan het meevallen; maar je kunt nu eenmaal niet zien wat er binnenin gebeurt en het roestduiveltje kan ook veel later nog toeslaan.

*: wetenschappelijk correcter: .. door de atmosferische druk naar binnen wordt geperst.
Als ik het mij goed herinner heeft Son, om te voorkomen dat het aanzuigen van lucht met vocht door de lagers voor problemen zorgt, opzettelijk een gaatje aangebracht waar een lang gekruld 'rietje' achter zit. Hierin condenseert vervolgens het vocht (en kan het later ook weer verdampen) zodat het geen schade kan aanrichten.
Geen enkele dichting is waterdicht (toch niet de types die je terugvind in fietsnaven, bij boten lukt het redelijk). De reden dat veel naven een bad overleven is dat als alles goed is, alles daar vol vet hangt en het water daar maar een klein deel van kan wegspoelen waardoor de meeste oppervlakken beschermd blijven tegen corrosie.

Met andere woorden: met een goed onderhouden fiets kan het, maar vermijd het zoveel mogelijk en als je zeker bent dat er veel water kan zijn ingekomen is het altijd slim om bij thuiskomst het vet of de olie te vervangen. Weet je op voorhand dat je door water gaat moeten waden, is het altijd slim om wat extra vrijgevig te zijn als je naven en andere delen invet.
Rohloff zegt in zijn Nederlandstalig handboek:

– Het fietsen met de SPEEDHUB onder water is niet toegestaan, water kan binnendringen.
– transport zonder beschutting aan/op een auto kan ook tot indringen van water voeren.
– Bij verdenking van water in de naaf moet dit door een oliewissel zo vlug als mogelijk verwijderd worden.

Of het lopen met een fiets ook onder het eerste punt valt weet ik niet, maar mocht het plaatsvinden is het dus een goed idee om een oliewisselsetje bij je te hebben.
daulagari schreef:
za 09 mar, 2019 22:28
Rohloff zegt in zijn Nederlandstalig handboek:

– Het fietsen met de SPEEDHUB onder water is niet toegestaan, water kan binnendringen.
– transport zonder beschutting aan/op een auto kan ook tot indringen van water voeren.
– Bij verdenking van water in de naaf moet dit door een oliewissel zo vlug als mogelijk verwijderd worden.

Of het lopen met een fiets ook onder het eerste punt valt weet ik niet, maar mocht het plaatsvinden is het dus een goed idee om een oliewisselsetje bij je te hebben.
Klopt. Ik heb in de auto altijd enkele oliewisselsetjes mee, om onmiddelijk de olie te vervangen als ik de fiets in de regen op de achterdrager heb vervoerd. :wink:
[/quote]
Klopt. Ik heb in de auto altijd enkele oliewisselsetjes mee, om onmiddelijk de olie te vervangen als ik de fiets in de regen op de achterdrager heb vervoerd. :wink:
[/quote]

waarom zou een fiets op een achterdrager meer kans op water in de naaf hebben,
dan gewoon fietsen in een regenbui?
Terra schreef:
za 09 mar, 2019 23:53
waarom zou een fiets op een achterdrager meer kans op water in de naaf hebben, dan gewoon fietsen in een regenbui?
Omdat je niet vaak met 130 kmh urenlang door de stromende regen fietst met de naaf haaks op de wind. Ze willen er bij Rohloff niet van uitgaan dat de fiets echt in de windschaduw van de auto blijft, en dan nog de windstoten zijn ook achter een auto heftig.
Kortom de afdichtingen zijn gemaakt voor fietsen. Afdichtingen van fietsnaven zijn overigens niet zo superdicht als bv wiellagers van auto's omdat wij fietsers graag hebben dat de fietsnaven licht lopen.
Rohloff hanteerd veiligheids marges. Je moet ook om de 5000 km olie wissel doen. Als je het om de 7500 km doet kan het ook.

28 inch wielen kan je ook 3x kruisen ipv 2x. Nooit problemen gezien in de zaak waar ik heb gewerkt.

Mario
Leon schreef:
za 09 mar, 2019 19:20
Shadow schreef:
za 09 mar, 2019 19:13
Er is een druk vereffening nodig om het interne dezelfde druk te laten behouden als de buitenwereld, theoretisch kan daar water door naar binnen, maar omdat het kleine openingen zijn loopt het in de praktijk wel los.
Daar zit dus een misvatting in. De openingen zijn klein, dat wel. Pijnpunt is wel dat het beekwater meestal een stuk kouder is dan de omgeving of - waar het om gaat - de temperatuur van de naaf op het moment dat je gaat waden. Op het moment dat de een naaf onderdompelt is de lucht er in nog warm. Het meestal aluminium naafhuis wordt echter onder water bliksemsnel koud en de lucht in de naaf een paar seconden later ook. Corform de thermodynamica daalt dan de druk waarna water uit de beek, of water dat nog in de spleet bij de afdichting zit nadat je de beek bent uitgefietst, naar binnen wordt gezogen*. Een kleine opening is dan al gauw genoeg.
Dat wil allemaal nog niet zeggen dat je daar meteen last van krjigt. Als er nog veel olie in de buurt is kan het meevallen; maar je kunt nu eenmaal niet zien wat er binnenin gebeurt en het roestduiveltje kan ook veel later nog toeslaan.

*: wetenschappelijk correcter: .. door de atmosferische druk naar binnen wordt geperst.
De theorie is leuk, maar in de praktijk zal dat zuigen eerder sijpelen langs de dustseals zijn, meer zit er niet meer op een standaard Shimano naaf tegenwoordig.

supermario schreef: Rohloff hanteerd veiligheids marges. Je moet ook om de 5000 km olie wissel doen. Als je het om de 7500 km doet kan het ook.

28 inch wielen kan je ook 3x kruisen ipv 2x. Nooit problemen gezien in de zaak waar ik heb gewerkt.

Mario
Huh? Het aantal kruisingen wordt bepaald door het aantal spaken, niet door de wielmaat.
Shadow schreef:
zo 10 mar, 2019 11:38
supermario schreef: 28 inch wielen kan je ook 3x kruisen ipv 2x. Nooit problemen gezien in de zaak waar ik heb gewerkt.

Mario
Huh? Het aantal kruisingen wordt bepaald door het aantal spaken, niet door de wielmaat.
Shadow, ik ben geneigd te denken dat deze bewering niet klopt. Kan je dit uitleggen?

Hans
Terra schreef:
za 09 mar, 2019 18:22
Hoi,

In filmpjes en foto's van wereldfietsers, zie ik dat fietsers soms beken of rivieren doorkruisen.
Nu geeft Rohloff en volgens mij ook Son aan dat hun naven niet geheel waterdicht zijn. Rohloff geeft ook aan dat een fiets die plat ligt olie kan lekken. En als er olie uit kan, kan er m.i. ook water in en dit combineert weer niet lekker met olie. Water in een naafdynamo vol electra idem dito.
Wie heeft hier ervaring mee?

Terra
Na een vakantie op Ijsland, met rivierdoorwadingen, heb ik problemen gekregen met het wiellager aan de tandwielkant van mijn rohloffnaaf. Dit lager begon een paar maanden later (waarin ik op die fiets niet had gefietst) speling te vertonen, en toen moesten de wiellagers worden vervangen in Engeland bij Thorn, waar ik de fiets had gekocht.

Ik had vóór die vakantie een oliewissel uitgevoerd, en niet snel daarna. Dit zal ik voortaan wel doen meteen na een vakantie met rivierdoorwadingen.

Overigens heeft mijn SON naaf geen problemen gekregen. Misschien door het gekrulde rietje (zie de post van Sonny hierboven), of misschien omdat ik, wanneer tijdens het doorwaden de druk van het water hoog was, ik geneigd was het voorwiel op te tillen.

Hans
Ik heb lang geleden eens door de uiterwaarden gefietst die ondergestroom waren en mijn Sachs 7 versnellingsnaaf vond dat overduidelijk niet leuk. Loopwerk intern ging daarop volgende weken roesten. Achteraf hoop gedoe aan gehad om weer watervrij en gesmeerd te krijgen.

Met niet-versnellingsnaven lijken me de problemen beperkt tot lagers die stuk kunnen gaan. Dat heb ik afgelopen oktober gehad toen ik moest waden door vanwege storm ondergelopen Elbe-uiterwaarden in Noord-Duitsland (bij 10° op blote voeten, yay). De lagers gingen roesten en akelig piepen maar door ze te smeren met kettingolie en dat eens in de 200km te doen bleven ze het nog een maand goed doen. Uiteindelijk wel zo snel mogelijk vervangen.
javb2812 schreef:
zo 10 mar, 2019 12:41
Shadow schreef:
zo 10 mar, 2019 11:38
supermario schreef: 28 inch wielen kan je ook 3x kruisen ipv 2x. Nooit problemen gezien in de zaak waar ik heb gewerkt.

Mario
Huh? Het aantal kruisingen wordt bepaald door het aantal spaken, niet door de wielmaat.
Shadow, ik ben geneigd te denken dat deze bewering niet klopt. Kan je dit uitleggen?

Hans
Sheldon Brown;

The more spokes a wheel has, the higher the cross number for a similar spoke angle. 48-spoke wheels are usually built cross 5, 40 spokes, cross 4; 36 spokes, cross 3 or 4; 32 spokes, cross 3; 28 or 24 spokes, cross 2...

En;

In the case of unusually large hubs, particularly large hubs in small rims, fewer crosses are often indicated, to avoid bending the spokes where they exit the nipples. For example, the Rohloff Speedhub has 32 spoke holes, but is usually laced cross 2.

Waarmee de lijnen vast liggen, je kunt natuurlijk hier vanaf wijken, maar dat heeft gevolgen.

Bron;

https://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Het aantal kruisingen wordt bepaald door het spaakpatroon dat je kiest. En vooral de spaaklengte verschilt per gekozen spaakpatroon. Het beste patroon is inderdaad afhankelijk van aantal spaken, maat wiel, hoogte velg en naaf, en of het wiel aandrijf/remkrachten moet overbrengen. In mijn fietsenmakerstijd was bij 28" en 26" wielen kruis-3 gebruikelijk. Bij kleinere wielen kan je inderdaad minder kruisen omdat de spaken dan te schuin komen te staan.
Shadow schreef:
zo 10 mar, 2019 14:37
javb2812 schreef:
zo 10 mar, 2019 12:41
Shadow schreef:
zo 10 mar, 2019 11:38


Huh? Het aantal kruisingen wordt bepaald door het aantal spaken, niet door de wielmaat.
Shadow, ik ben geneigd te denken dat deze bewering niet klopt. Kan je dit uitleggen?

Hans
Sheldon Brown;

The more spokes a wheel has, the higher the cross number for a similar spoke angle. 48-spoke wheels are usually built cross 5, 40 spokes, cross 4; 36 spokes, cross 3 or 4; 32 spokes, cross 3; 28 or 24 spokes, cross 2...

En;

In the case of unusually large hubs, particularly large hubs in small rims, fewer crosses are often indicated, to avoid bending the spokes where they exit the nipples. For example, the Rohloff Speedhub has 32 spoke holes, but is usually laced cross 2.

Waarmee de lijnen vast liggen, je kunt natuurlijk hier vanaf wijken, maar dat heeft gevolgen.

Bron;

https://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Goede uitleg van Sheldon Brown. Kunnen we dan zeggen dat én het aantal spaken, én de wielmaat en de naafflensmaat onder andere bepalend zijn voor de keuze van het aantal kruisingen?

Hans
javb2812 schreef:
zo 10 mar, 2019 14:55
Kunnen we dan zeggen dat én het aantal spaken, én de wielmaat en de naafflensmaat onder andere bepalend zijn voor de keuze van het aantal kruisingen?
Plus dat het bij een wiel dat niet aangedreven en ook niet via de naaf geremd wordt ook wel minder vaak gekruisd mag, al lijkt me radiaal gespaakt toch niet alles maar dat baseer ik op niks, wat erg ongewoon is voor mij.

Zo was ik eens bezig met een voorwiel en bleken de spaken echt te kort voor 3x gekruisd. Gelukkig ging 2x wel. :D
Voor dagtochtjes heb ik een Giant compact road, het voorwiel daarvan is niet gekruist gespaakt en het ding rijdt prima. Ik heb een ander model maar voor de beeldvorming zit er ongeveer zo'n voorwiel in:
Afbeelding

Volgens mij een beetje voor de looks.
Maar we wijken af van het topic.