Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietservaring in de buurt van Limoges? - Forum Wereldfietser

Fietservaring in de buurt van Limoges?

Ben bij een collega uitgenodigd die een huisje heeft in de buurt van Limoges rond de pasen.
Wil dan na het bezoek een flinke fietsrondje maken vanaf zijn huis van 1,5 week.
Maar ik ken de streek totaal niet. Is het er mooi fietsen? Iemand met fietservaring die me een beetje op weg kan helpen? Ik hou wel van klimmen, veel natuur, af en toe cultuur mag maar hoeft niet, lekker eten, vooral autoluw en asfaltbrij mag. En hoe zit het met het kampeer weer rond die tijd?
Negrelli schreef:
do 14 mar, 2019 11:30
Ben bij een collega uitgenodigd die een huisje heeft in de buurt van Limoges rond de pasen.
Mazzelaar :D
Je kunt daar overal wel leuk fietsen. Koop gewoon de "oranje" plastic michelinkaart (zien die er nog?) van de wijde omgeving en zoek wat leuks uit waarbij je alle rode wegen en de meeste gele mijdt. Online en digitaal kan ook, maar zo'n kaart geeft een overzicht dat je op een scherm niet hebt.
In de stad Limoges ben ik niet geweest, maar ik twijfel er niet aan dat de binnenstad wel leuk is maar de rest en de omgeving drukdrukdruk.
Daarbuiten kun je heerlijk rustig fietsen.
Met pasen heb je wel wat meer kans op slechter weer dan in juli, variërend van "Ik wil hier voor altijd blijven" tot "Ik wring mijn kleren uit en stap vandaag nog in de auto en rijd naar Spanje".
Je kunt daar in de buurt prima fietsen, de route "Langs oude wegen" loopt er bijvoorbeeld doorheen. Nogal wat Nederlanders hebben een huisje in die streek, de huizen zijn er goed betaalbaar en dat komt door het klimaat, dat een stuk koeler en wisselvalliger is dan in de net iets zuidelijker gelegen Dordogne. Je kunt altijd nog daarheen uitwijken bij slecht weer.
Pays de Mille Vaches ligt enigszins ten zuid-oosten van Limoges. Je kunt er niet eens verdwalen, overal staan borden en de koeien lopen niet in de weg. Mensen zie je nauwelijks.
Voor klimwerk kan je best het Parc Naturel Regional van Millevache opzoeken. Ik zou zeker ook Oradour-sur-Glane opschrijven.
Zelf ben ik niet van de voorgekauwde routes en dito boekjes, niet omdat die niet goed zijn, maar omdat ik mijn eigen plan natuurlijk het beste vind :roll:

Ik heb even op de reliefversie van Google Maps en in Basecamp gekeken:

Ik zou een driekhoekje Limoges > Aurillac > Clermont > Limoges doen. Dan kom je als klimmer echt wel aan je trekken. Onderweg de Millevaches, Mont Dore en de klim naar de Puy de Dome aandoen.

Ik denk dat dit bij elkaar een kilometer of 800 is. Stel dat je gemiddeld 100 km per dag fietst, dan zijn er voldoende mogelijkheden om binnen deze driehoeksverhouding lokale 'must sees' in te bouwen.

Ben nu al jaloers!
willem.m schreef:
do 14 mar, 2019 14:22
Millevaches, Mont Dore en de klim naar de Puy de Dome
Ja prachtig, maar bedenk wel dat het nog maar pasen is en de hogere gebieden die zo mooi zijn waar je op wijst zijn gemiddeld kouder dan Nederland.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 14:31
willem.m schreef:
do 14 mar, 2019 14:22
Millevaches, Mont Dore en de klim naar de Puy de Dome
Ja prachtig, maar bedenk wel dat het nog maar pasen is en de hogere gebieden die zo mooi zijn waar je op wijst zijn gemiddeld kouder dan Nederland.
Excuus, ik had dat van de pasen niet gelezen. Het kan dan nog steeds wel, maar wel warm aankleden dus. En sneeuw op toppen maakt het landschappelijker wel heel mooi hoor (vind ik zelf).
dank allen voor het opstapje
Ik heb afgelopen zomer vanuit Mont Dore gefietst. Het is er prachtig en inderdaad frisser dan laaggelegen gebieden in Frankrijk.
Fietsen de Puy de Dome op kan niet meer(op 1 dag in het jaar na voor 300 geluksvogels). Info daarover vindt je hier: http://puy-de-dome.ffct.org/
Leuk!
Ik kom regelmatig in deze streken.
Twee jaar terug nog een rondje zuid-oost van Limoges gedaan.
Kun je wellicht als inspiratie gebruiken.
Laat maar weten of je de gpx wil hebben.

Bijlagen

jahwalla schreef:
do 14 mar, 2019 20:51

Laat maar weten of je de gpx wil hebben.
Ja graag!
In je PB zit mijn mail. Bedankt!
Twee jaar geleden zijn wij naar Limoges gegaan (niet met de fiets weliswaar) en ik hou er heel mooie herinneringen aan over. We hebben er fietsen gehuurd en verschillende uitstappen gemaakt. Zoals ik het lees is het echt de bedoeling om rond te fietsen. Wij hebben verschillende korte fietsroutes gemaakt van zo’n 60 tot 120 km per dag. De wegen liggen er heel goed bij! Een echte aanrader is vanuit Limoges naar het Parc Naturel Periqord Limousin. Misschien een ideetje om zachtjes aan te beginnen en je wat in te fietsen.
velo42 schreef:
ma 18 mar, 2019 11:33
Twee jaar geleden zijn wij naar Limoges gegaan (niet met de fiets weliswaar) en ik hou er heel mooie herinneringen aan over. We hebben er fietsen gehuurd en verschillende uitstappen gemaakt. Zoals ik het lees is het echt de bedoeling om rond te fietsen. Wij hebben verschillende korte fietsroutes gemaakt van zo’n 60 tot 120 km per dag. De wegen liggen er heel goed bij! Een echte aanrader is vanuit Limoges naar het Parc Naturel Periqord Limousin. Misschien een ideetje om zachtjes aan te beginnen en je wat in te fietsen.
Dank voor de info. Maak je maar geen zorgen over dat in-fietsen. Dat zit wel goed :wink:
jahwalla schreef:
do 14 mar, 2019 20:51
Leuk!
Ik kom regelmatig in deze streken.
Twee jaar terug nog een rondje zuid-oost van Limoges gedaan.
Volgens mij heb ik indertijd je verslag gelezen...was erg rustig, bijna verlaten toch op veel plekken? Dus je moest de boodschappen goed plannen? Betekent dit ook dat je er qua wildkamperen (mag officieel niet in Frankrijk weet ik) ook best mogelijkheden hebt?