Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hybride of ligfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hybride of ligfiets?

Dick Schuurman schreef:Na alle adviezen betreffende ligfietsen stel ik je voor jezelf af te vragen waarom er in verhouding betrekkelijk weinig ligfietsen worden verkocht, zeker als "vakantiefiets" .....:?:
Dat is inderdaad waar ik mijn hoofd over breek en waarom ik me bij dit forum heb aangsloten.
Misschien is het verstandig om voor jezelf eerst te beslissen wat voor fiets je nu eigenlijk wilt. Probeer eerst eens een ligfiets, vooral ook met 25 a 30 kg. bepakking in heuvelachtig terrein, voor je beslist .....:!:
Een vriend heeft aangeboden dat ik zijn Challenge Hurricane mag uitproberen! :D
En ik zat te denken aan zo'n open dag in Eindhoven (maar dat is zo ver weg.....)
Ik fiets nog steeds rechtop. :wink:
Fijn om ook iets van een rechtop-fietser te horen.
Ligfietsers zijn vaak zulke bevlogen mensen :wink: dat ze erg behulpzaam zijn in het adviseren. Daar ben ik heel blij mee, maar ik hoor ook graag iets van anderen!

Groeten,

ZRS
zeerover schreef:Hebben meer mensen met ligfietsen die ervaring met zijwind?
Ikzelf heb daar nog niets van ondervonden. Ik geloof persoonlijk niet dat je meer last hebt van zijwind dan bij een gewone (buk)fiets.
Ik heb wel een bovenstuurfiets.
Eindgebruiker fietst op een Condor, en dat is een onderstuurfiets. Bij extreme zijwind zal ik niet beweren dat je bij een onderstuurfiets geen hinder ondervind, maar dat lijkt mij eerder uitzondering dan regel.
Somchai schreef:Ik vermoed dat zowel bij de orca als de pionier men vrij makkelijk van boven naar onderstuur kan verwisselen, mits men de onderdelen erbij besteld?
Ziehier het antwoord dat ik heb gekregen op de vraag of het mogelijk is om te wisselen van boven- naar onderstuur en omgekeerd bij de Orca :

"hallo,

het is mogelijk om te wisselen van stuur. let wel op dit is alleen mogelijk bij de laatste nieuwe frames. het enigste lastige is wel dat je ook alle kabels moet veranderen, en de juiste voorvork moet hebben voor onderstuur. deze keuze van stuur is nu mogelijk op de orca, lynx en dolphin.
groeten, tim"

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,
William
Headley schreef:
Somchai schreef:]Ik vermoed dat zowel bij de orca als de pionier men vrij makkelijk van boven naar onderstuur kan verwisselen, mits men de onderdelen erbij besteld?
Ziehier het antwoord dat ik heb gekregen op de vraag of het mogelijk is om te wisselen van boven- naar onderstuur en omgekeerd bij de Orca :

"hallo,

het is mogelijk om te wisselen van stuur. let wel op dit is alleen mogelijk bij de laatste nieuwe frames. het enigste lastige is wel dat je ook alle kabels moet veranderen, en de juiste voorvork moet hebben voor onderstuur. deze keuze van stuur is nu mogelijk op de orca, lynx en dolphin.
groeten, tim"

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,
William
Thanks William,

Dat van die vork daar was ik zelf ook al achtergekomen, aangezien je een hulpstuk aan de linkerkant plaatst kan je maar vrij eenvoudige vorken zonder afstelling gebruiken.

Een ander probleem met de vork is dat ze bij een ligfiets vermoedelijk nog de "oudere" schroefdraadversie gebruiken bij de headset.
Goede vorken met schroefdraad zijn hier in Thailand bijna niet te vinden, gezien "bijna" alles 1 1/8 " draadloos is.

Zeerover,

Het lijkt er sterk op dat het gevolg van je vraag weer de eeuwige discussie "ligfiets versus bukfiets" tot gevolg heeft.

Als je serieus overweegt om je toekomstige fiets ook als vakantiefiets te gaan gebruiken lijkt het me verstandig om eens te proberen een ligfiets te lenen of huren(?) voor een weekje of een lang week-end en dan (met volle bepakking!!) de Limburgse heuvels en/of de Ardennen in te trekken.
Ik neem aan dat je weet hoe dat op een "buk"fiets aanvoelt. Bepaal dan voor jezelf wat je het best bevalt.
Dat ik hierna toch weer voor een "buk"fiets (Snel Safari LXT special) heb gekozen is voor jou absoluut niet relevant maar mijn puur individuele keus. Iedereen moet maar gelukkig worden op zijn eigen manier..... :D

Blijft het feit dat onder wereld- c.q. vakantiefietsers de "buk"fiets veruit favoriet lijkt te zijn.

Zou het misschien interessant zijn eens een enquete onder onze leden te houden over het onderwerp: "Hoe bepaal ik mijn keuze voor een fiets?"

Dick, ik durf zelfs verder gaan, volgens mij is het model 1903 van de oma en opa fiets nog het meest populaire model in Nl voor de niet vakantie fiets. :lol: :roll: :wink:

Beste geinteresseerde Ligfietsers,
Binnenkort organiseert de Wereldfietser een "ligfietsweekend". Tijdens dit weekend kunnen deelnemers verschillende ligfietsmodellen uitproberen.
Ons aspirant bestuurslid Martin, gaat met de organisatie van dit weekend aan de slag. Het lijkt een heel leuk evenement te worden.
We richten ons vooral op het ligfietsen met bepakking. Kortom: wereldfietsen op de ligfiets.

Dick Schuurman schreef:Dat ik hierna toch weer voor een "buk"fiets (Snel Safari LXT special) heb gekozen is voor jou absoluut niet relevant maar mijn puur individuele keus.
:D Grappig, als mijn keuze uiteindelijk op een bukfiets valt, wordt het waarschijnlijk een Snel Safar :D

Dat ligfietsweekend lijkt me trouwens super! Als ik kan kom ik graag!


ZRS

Marco Meijerink schreef:Binnenkort organiseert de Wereldfietser een "ligfietsweekend".
Wat heet "binnenkort"? Kan daar al een datum op geplakt worden?

William

Ook ik ben zeer geinteresseerd in zo'n weekend!
Fiets al jaren op een bukfiets, maar kwam tijdens mijn vakantie afgelopen zomer een groep van 5 ligfietsers met bepakking tegen. Allemaal een ander model! Dit versterkte alleen maar mijn nieuwsgierigheid...

Ik wacht dus af met spanning naar de datum...

Anneke

Volgens mij is de activiteitencommissie recent bij elkaar geweest, dus ik neem aan dat er inmiddels een datum is geprikt voor het ligfietsweekend.

Martin van Doorne, onze ligfietsend kandidaat-bestuurslid die aanstaande zondag op de ledenvergadering voor benoeming als bestuurslid zal worden voorgedragen, heeft volgens mij zelfs de eerste voorbereidingen al getroffen. Ik meen dat er aan voorjaar 2004 gedacht werd. Maar de exacte datum, ik weet het ook nog niet...

Martin, Freek, Rena, Gerard, Marco of een van de andere leden van de activiteitencommissie, kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten???

Dennis
Hallo potentiele deelnemers,

Het is fijn om te weten dat voor een activiteit die nog maar in de kinderschoenen staat bij voorbaat al zoveel belangstelling is. De preciese datum is me even ontschoten maar het zal april 2004 worden, nog even wachten dus. Zeer waarschijnlijk gaat het weekend in en om Tilburg plaatsvinden. De globale, nog niet definitieve, opzet is als volgt. Op zaterdag wordt de mogelijkheid geboden om een een paar ligfietsen uit te proberen. Eerst een beetje oefenen voor de eerste meters en dan de weg op en een tochtje maken. Eventueel onderweg wisselen van ligfiets om ook eens op een andere fiets te zitten. De nadruk zal liggen op fietsen die eventueel geschikt zijn als vakantiefiets (dus waar je bepakking op kunt meenemen), maar het is wel mijn bedoeling dat er ook wat lagere types beschikbaar zullen zijn. Zaterdagavond zal op een camping worden overnacht en zondag zal of opnieuw een fietstocht worden georganiseerd of kan je "vrij" fietsen.

Volgens mij heb ik hiermee wel een aardige tip van de sluier opgelicht.

Martin

Heluuuuup,

Heeft er iemand van jullie ligfietsers de juiste gegevens van Nazca?
Vorige week gemaild, geen antwoord.
Laten bellen vanuit Nl naar de nummers op hun site maar daar krijg je een antwoordapparaat met openingsuren voor de winkel.
Moet toch wel iemand aan het werk zijn bij die jongens???


Thanks

Somchai schreef:Heluuuuup,
Heeft er iemand van jullie ligfietsers de juiste gegevens van Nazca?
Vorige week gemaild, geen antwoord.
Laten bellen vanuit Nl naar de nummers op hun site maar daar krijg je een antwoordapparaat met openingsuren voor de winkel.
Moet toch wel iemand aan het werk zijn bij die jongens???
Misschien zijn ze op ligfietsvakantie? :lol:

Je kan je vraag beter kwijt op het forum van de ligfietsers, ligfiets@yahoogroups.com misschien dat ze daar meer weten.

Groeten, Minko (die zijn Wizard deze keer thuis heeft gelaten en op de bukfiets op pad is gegaan)

http://home.wanadoo.nl/moh

Thanks Merlijn,

Ze hebben de telefoon al aangenomen, nu nog een antwoord op mijn email.

klaas heef niet alle berichten gelezen dus misschiem staat deze tip er al bij .
ik ben dit jaar naar rome gefietst en daar is nogal wat onverhard in de route(benjamins route) en dat lijkt mij minder geschikt voor een ligfiets, immers met een mtb tocht zie je ook nooit een ligfiets. je bentvolgens mij beperkt in je route keuze. klaas groot klsgroot@kabelfoon.nl

Dag Klaas,

Een mtb tocht lijkt me toch iets anders dan een fietsreis. Op een mtb tocht zie je ook niet veel fietsers met bagage rijden. Waar het om gaat is dat je op een fiets fietst je prettig vindt fietsen. Het is zo dat "zacht onverhard" met de ligfiets problemen oplevert. In mul zand is het erg moeilijk om weg te komen op een ligfiets. "Hard onverhard" is geen enkel probleem. Een zandweg met een harde ondergrond en kuilen in de weg is prima befietsbaar met een ligfiets.

Martin

Ik heb de afgelopen tochten die ik heb gemaakt meer mensen met `n mtb met bepakking gezien dan mensen met een ligfiets. Voor de goede orde ik heb niets tegen `n ligfiets maar ik ben, de laatste reis, op verschillende plaatsen en wegen geweest waar het, naar mijn indruk, heel slecht fietsen is met een ligfiets. Mijn mening is dat, als je overal wilt komen, je beter `n hybride of mtb kan hebben dan `n ligfiets. Zelf heb ik ook als wens ooit nog eens een ligfiets maar ik heb al vier fietsen. klsgroot@kabelfoon.nl

Misschien wat laat, maar nog even wat verduidelijking over het rijden op een ligfiets met zijwind. De ervaring die ik had was in de woestijn van Baja California, met naar schatting windkracht 8 a 9, en rukwinden van zeker kracht 10. Ook staand werd je af en toe omver geblazen. Ik moet bekennen dat ik dergelijke omstandigheden nog nooit op mijn randonneur heb meegemaakt.

Een ander mogelijk verschil: je rug zit van nek tot billen in je zitje, en kan via die weg dus weinig warmte kwijt. Ik vraag me af of dat merkbaar is bij zware inspanning in hete, vochtige gebieden. Zou je eerder oververhit raken? (Ook hier weer: ik heb geen vergelijkende ervaringen op een gewone fiets.)

Chao,

Gaele

--
http://gaele.guruburu.com
Geen idee van die oververhitting. De meeste warmte, zover ik weet, raak je kwijt via hoofd en polsen. Zelf ben ik nog nooit buiten europa geweest maar daarom wel hitte meegemaakt waar ik overigens goed tegen kan.

Vorig jaar hebben we een fantastische discussie gehad over ligfietsen in bovenstaand bericht. Inmiddels is datum bekend voor het ligfietsweekend en duurt het nog maar anderhalve maand voordat het zover is (23/24 april).

Ik heb me bij Martin (martin@wereldfietser.nl) aangemeld. Wie nog meer???

Dennis