Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelbanden of niet? - Forum Wereldfietser

Gravelbanden of niet?

Ik ga deze zomer gaan fietsen in Noorwegen (Mjolkevegen, Rallarvegen en soortgelijks). Ik verwacht dus wel behoorlijk wat grindwegen tegen te komen.

Momenteel liggen er op mijn VSF Fahrradmanufaktur T500 Schwalbe Marathon Plus 40-622 (da's het breedste dat er tussen past).
Ik vraag mij nu af of het zinvol is om die te vervangen door, pakweg een WTB Riddler 37 of iets dergelijks. Gaat mij dat merkbaar meer comfort opleveren? En anderzijds, ga ik mij dat niet beklagen op de asfaltstukken die er ongetwijfeld ook gaan zijn? Of zou dit een nutteloze investering zijn aangezien ik niet per se een specifieke offroad-fiets heb?

Zijn hier specialisten/ervaringsdeskundigen die mij kunnen adviseren?

(Hier trouwens interessante lectuur over dit topic: https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/ )
Comfort hangt af van druk en soepelheid van de band. Met de druk kan je variëren tot te je laag gaat en stootlekken krijgt, aan de soepelheid kan je niets veranderen zonder van band te veranderen. Maar reken: hoe soepelder, hoe kwetsbaarder. De Marathon Plus banden die je nu hebt zijn zowat de stijfste banden die er zijn maar ze zijn ook de minst kwetsbare.

Als je een continuum zou maken van soepel en kwetsbaar tot stijf en robust, zou het er voor mij zo uit zien:

- racefietsbanden: soepel, kwetsbaar bv. Schwalbe Pro One
- gravel banden: meer volume, maar toch zo soepel en licht mogelijk, Challenge Gravel Grinder
- stadsfiets banden: in de eerste plaats robuust, Marathon Plus, Delta Cruiser
- MTB cross country banden: bv. Continental Race King
- MTB enduro banden
- MTB downhill banden

Gezien de vermoede kostprijs van je vakantie staat niets je tegen om een setje banden te kopen en te proberen, het type fiets doet er alvast niet toe: als de banden in je frame en voorvork passen, passen ze.
stijnv schreef:
do 21 mar, 2019 00:01
Ik ga deze zomer gaan fietsen in Noorwegen (Mjolkevegen, Rallarvegen en soortgelijks). Ik verwacht dus wel behoorlijk wat grindwegen tegen te komen.
Over welk percentage onverhard hebben we het dan? 10, 20, 40, 75%
En hoe zwaar krijgen je banden het qua totaalgewicht?
Het komt mij enigszins tegenstrijdig over om smallere banden te kiezen dan je nu hebt, en meer comfort te verwachten.

Dat gezegd hebbende, ik vind de WTB riddler in 37mm uitvoering die ik onder mijn gravelracer heb, een heel aangename band. Op het asfalt rolt-ie lekker door en in het terrein is het bochtenwerk ook prima. Maar mijn gravelracer is geen reisfiets. Hoe deze band het doet met zwaardere belading dan 83kg berijder alleen, weet ik niet.

Overigens rij ik elke dag grindwegen met mijn stationsfiets. Die heeft er zo'n beetje slicks op zitten. Zolang het rechtuit gaat en vlak is, rollen die banden ook gewoon heel lekker.

Ook zat grindwegen gedaan met Schwalbe Marathon Mondial. Oerdegelijk, maar zwaar. Nog nooit mee lekgereden tijdens de fietsvakanties met zware bepakking. Maar comfortabel zijn ze niet.

Voor een trip die jij beschrijft zou ik denk ik een zo breed mogelijke Marathon Mondial monteren. Wil je iets meer grip, dan kun je best die Riddler proberen.
Dank jullie wel voor de reacties, daar heb ik zeker iets aan!

Ik verwacht ongeveer de helft onverhard en de helft verhard, dus vandaar graag iets die op beide goed bolt.
Bagage gaat op de bob yak liggen, dus op de banden komt 90-95kg (ik + fiets zelf).

En ivm die smallere banden. Op mijn banden nu staat 40-622 / 700-38c. Dus ik ging ervan uit dat die Riddlers dan maar 1mm smaller zijn (700-37c). Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gesnapt heb hoe dezelfde band nu tegelijk 40 en 38mm breed kan zijn...
De Marathon Mondial bestaat in 37 en 42 zie ik, dus ik ga eens nakijken of ik plaats heb voor 42.
Er is ook nog de Little Big Ben, de 40mm versie van een ballonband. Die is niet zo hufterproof als een Marathon Mondial, maar wel een stuk soepeler en met een redelijk profiel.
Volgens mij zijn gravelbanden toch vooral racebanden met meer profiel. Volgens mij in de praktijk niet zo heel veel verschil met touring banden zoals de Marathon-serie. Met beide bandensoorten kun je in Noorwegen prima uit de voeten. Ik zou gaan voor de soepelste band die toch nog voldoende (stoot)lekbestendig is.
De ene weg is de andere niet. Op gravel/grindwegen kun je met soepele banden prima uit de voeten. Op tracks met veel grote, ruwe stenen ben je blij als je wat degelijker materiaal om je wielen hebt (zoals Mondials). Ik kan me van de Rallarwegen herinneren dat de oostzijde easy cruising gravelweg was, maar de andere kant tot aan de watervallen ergens boven Flam was het wegdek een stuk slechter (maar met soepeler banden wel te doen hoor, zolang je met beleid rijdt). Met andere gravelwegen in NW heb ik geen ervaring.

Verder: als de helft van de afstand onverhard is, ben je waarschijnlijk 2/3 tot 3/4 vd tijd onverhard aan het rijden.

/edit:
Toen ik afgelopen herfst van Dresden naar Roermond fietste, en ik regelmatig over gravelwegen zou gaan (maar niet echt barslechte tracks), heb ik toch gewoon de Mondials gebruikt. Dat ging prima, ik kon er rustig 100-130 km/dag mee rijden, ook al werd het al vroeg donker. In NW heb je 24u/dag licht 8), en dan maakt snelheid nog veel minder uit.
Mijn fietsmaat had in Ierland, toen we 100% asfalt hebben gereden, per ongeluk de Mondials er nog op liggen. Ook hij heeft het overleefd.
Wat ik wil zeggen: Staar je niet blind op 'precies' de juiste band voor deze vakantie.
Best heel veel onverhard dus, al is het wegdek dat ik op internetfoto's van die route zie soms heel erg mooi. Nog een overweging is dat je ver van huis eerder een stevige band kiest dan voor een dagje Veluwe.

Denk ook aan de band voor de Bob Yak. Ik herinner me dat daar wel eens brakke banden op kunnen liggen, en ook als die band lek is sta je stil.

Over 40-622 / 700-38c. Gebruik de ETRTO-aanduiding.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fietsband#Bandenmaten
Gebruik niet de andere. {Beetje sarcastisch}Die zijn onlogisch, verwarrend, oubollig en tijdverkwistend.{\}