Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bijgeluiden (pedalen) - Forum Wereldfietser

Bijgeluiden (pedalen)

Ik heb in mijn 'loopbaan' als vakantiefietser al een paar keer pedalen vervangen omdat die bijgeluiden gaven. (En als ik ergens een hekel aan heb tijdens het fietsen dan is het wel bijgeluiden - behalve het zoeven van de banden wil ik verder niks horen). Nu is het weer is zover. Waar ligt dat toch aan dat ze bijgeluiden produceren( zeg maar 'kraken')? Kan ik met een beetje vet het oplossen? Of hebben jullie nog andere suggesties?

Thx.

Peter
Het ligt nogal aan de pedalen.
Sommige kun je openmaken, sommige eenvoudig, sommige met extra gereedschap, sommige officieel niet maar als je goed youtubefilmpjes nadoet wel. Veel, ik denk de meeste, gaan niet open. Sommige hebben nauwelijks een spleet waar rommel in komt, andere wel. Sommigen aan een kant wel en aan de andere niet.
Waar het op neer komt is dat de lagers vervuild zijn, droog zijn, slecht afgesteld zijn of - door een of meerdere van voorgaande - versleten zijn.

Eerste keus: openmaken, schoonmaken, nieuw vet en netjes weer in elkaar zetten.
Tweede keus: proberen met er een injectienaald nieuw vet in te krijgen. Zo veel mogelijk.
Derde keus: smeren met (dunne) smeerolie die je er in laat lopen. Veel. (Lagervet smelten, denk ik nu aan)
Vierde keus: voordat je keuze drie doet eerst de hogedrukspuit er op zetten. Drie moet dan wel lukken...

Soms lukt het alleen aan één kant.

Of je bedoelt het kraken van de schoenen in het kliksysteem; een bekend drama. Dat ligt meer aan de schoenen dan aan de pedalen in mijn geval. Het blijkt bij mij dat regelmatig smeren met Pedro's Ice Wax (watergebaseerd melkachtig, hard wordend spul) nog het beste werkt.
Leon schreef:
di 02 apr, 2019 11:35
Of je bedoelt het kraken van de schoenen in het kliksysteem; een bekend drama. Dat ligt meer aan de schoenen dan aan de pedalen in mijn geval. Het blijkt bij mij dat regelmatig smeren met Pedro's Ice Wax (watergebaseerd melkachtig, hard wordend spul) nog het beste werkt.
Idd een bekend drama. Is Pedro's Ice Wax niet te dun hiervoor? Ik lees veel commentaar dat het wel snel verdwijnt (van de ketting althans). Misschien zijn er dikkere waxen die geschikt zijn?

Wel het proberen waard :)
Fedor schreef:
di 02 apr, 2019 12:19
Leon schreef:
di 02 apr, 2019 11:35
Of je bedoelt het kraken van de schoenen in het kliksysteem; een bekend drama. Dat ligt meer aan de schoenen dan aan de pedalen in mijn geval. Het blijkt bij mij dat regelmatig smeren met Pedro's Ice Wax (watergebaseerd melkachtig, hard wordend spul) nog het beste werkt.
Idd een bekend drama. Is Pedro's Ice Wax niet te dun hiervoor? Ik lees veel commentaar dat het wel snel verdwijnt (van de ketting althans). Misschien zijn er dikkere waxen die geschikt zijn?
Wel het proberen waard :)
Pedro's is inderdaad dun, maar het breekt (biologisch) af, waardoor het dan dikker wordt - hard zo je wilt.
Bij smeren van de ketting ermee is het essentieel dat je het laat drogen voordat je gaat fietsen; dus na het fietsen in plaats van ervoor. Het is namelijk een emulsie ("melk") van vet in water, en als je gaat fietsen voordat het water verdampt is heb je minder smering. Dat lukt niet in een uur want het gaat er om dat de binnekant van de ketting droog is, de buitenkant is niet relevant. Op een hete dag in de zon gaat het uiteraard wel sneller dan in een koud, donker en vochtig schuurtje
Het vergt ook wel paar smeerbeurten voordat er voldoende spul op/in de ketting zit om niet meer overvloedig te hoeven smeren. Na 2800 km is mijn ketting wel een tamelijk dik geheel geworden, maar we zijn daarmee wel al 1000 km verder dan het vorige designerspul dat ik probeerde en nu is de ketting nog goed volgens de Kaliber op stand 0,7, een record voor mij sinds héél lange tijd. Het potje Pedro's is wel op driekwart, dus ik moet oppassen dat ik niet meer geld aan smeersels uitgeef dan aan ketting.
Als ik op fietsreis ben, dus de hele dag onderweg, doe ik 's morgens één of twee druppeltjes kettingolie op de raakvlakken van de schoenplaatjes in de pedalen. Bij Look S-track en Time-Atac pedalen zorgt dat ook dat je voeten soepel kunnen draaien in de pedalen.
Ik koop voor vakantiefiets altijd behoorlijk dure pedalen, xt kwaliteit, ik wil ze ook altijd open kunnen maken en koop speciaal de kleine kogeltjes ervoor en kopervet.
De klick-pedalen spuit ik schoon met compressor indien nodig en dan af en toe in met spuitbus en neem weer af met doek.


Ik weet niet of het daar mee te maken kan hebben (met kwaliteit pedalen) en het de moeite waard is simpelweg duurdere pedalen te kopen, ik vind het iig ook superirritant als pedalen gaan kraken oid, bij stadsfiets kun je het snel vervangen of verhelpen, maar onderweg niet zo snel, ik koop vaak goede onderdelen en rijd ze af op 'erbij fietsjes', om dat soort problemen onderweg te voorkomen.
Kopervet in pedalen? ga je zo snel fietsen dat je vet tot 1200 graden nodig hebt? kan met gewoon lagervet toch?
ja idd. heb het tot noch toe altijd met lagervet gedaan, iemand deed traplagers met kopervet en heb daarom toen een potje gekocht, maar nog niet gebruikt, je kunt het iig bv. toepassen bij schroefdraad, dan gaat het makkelijker weer los, maar die man die het gebruikte zei, omdat je trappers zo veel rond gaan in een kleine cirkel, gebruikte hij daarom kopervet.
Ik zelf heb dus niet specifiek ervaring ermee of het evt. beter of fijner is.
Miro hier is kundig in smeren en zo, maar die is al even niet meer online geweest...je zou best een punt kunnen hebben.
Peter Rodenburg schreef:
di 02 apr, 2019 11:17
Ik heb in mijn 'loopbaan' als vakantiefietser al een paar keer pedalen vervangen omdat die bijgeluiden gaven. (En als ik ergens een hekel aan heb tijdens het fietsen dan is het wel bijgeluiden - behalve het zoeven van de banden wil ik verder niks horen). Nu is het weer is zover. Waar ligt dat toch aan dat ze bijgeluiden produceren( zeg maar 'kraken')? Kan ik met een beetje vet het oplossen? Of hebben jullie nog andere suggesties?

Thx.

Peter
Ik heb ook XT-klikpedalen met aan één kant een platform. Vorig jaar had ik last van een tik (dus niet "kraken") bij het fietsen, ik dacht dat dat uit een pedaal kwam. Om de fiets voor te bereiden op een reis met een vliegtuig, en heb ik enige tijd daarvoor de pedalen los en weer vast gemaakt zodat ik op het vliegveld niet voor verrassingen zou komen te staan. De tik was daarna weg :)
Ik blij maar heb geen verklaring.

-Jan
Ik heb afneembare pedalen en na verloop van tijd wil ook daar nog weleens een kraakje en klik in komen. Eenvoudig te verhelpen met een 15mm sleutel en de bout van de bevestiging aan draaien. Die kan los komen te zitten. Ik heb dus altijd die 15mm sleutel mee.
Hoeft niet groot en zwaar te zijn. Ik heb er een van Tacx die weegt 87 gram.
fud0 schreef:
wo 03 apr, 2019 23:54
... die man die het gebruikte zei, omdat ...
Was het op facebook?
Leon schreef:
do 04 apr, 2019 09:05
fud0 schreef:
wo 03 apr, 2019 23:54
... die man die het gebruikte zei, omdat ...
Was het op facebook?
Nee een kennis die officieel fietsenmaker is geweest en nu nog vrijwillig doet.
math schreef:
di 02 apr, 2019 13:02
Als ik op fietsreis ben, dus de hele dag onderweg, doe ik 's morgens één of twee druppeltjes kettingolie op de raakvlakken van de schoenplaatjes in de pedalen. Bij Look S-track en Time-Atac pedalen zorgt dat ook dat je voeten soepel kunnen draaien in de pedalen.
Tip vandaag uitgevoerd. Werkt perfect. Geen enkel geluidje meer (met XT SPD-pedalen) :D
Shadow schreef:
do 04 apr, 2019 07:47
Miro hier is kundig in smeren en zo, maar die is al even niet meer online geweest...je zou best een punt kunnen hebben.
Tja, ik heet geen Miro, en ik was geruime tijd buiten beeld.

Kopervet is géén serieus smeermiddel, kopervet is goed als je iets goed vast wilt draaien en daarna jaren later weer los wilt kunnen krijgen (vooral handig in de automotive sector).

Ik gebruik voor diverse smeerklussen BR2Plus vet -- een geweldige overkill, maar geweldig goed voor kogellagers op een fiets: misschien een tikje dun, maar het wordt niet hard zoals oorsmeer (of gewoon kogellagervet).
Wil je geen zwart vet, of wil je iets smeren waar ook koperen delen in zitten (of bijv. bronzen lagerbussen), neem dan lithiumvet.

Ik gebruik overigens ook een likje BR2Plus vet op de boutjes: dat werkt ook heel goed behalve in die gevallen waar je beter zoiets als Moervast of LockTite gebruikt.

O ja, dit is natuurlijk, strikt genomen, "Off Topic", maar ... zodra je bij iedere zijdelingse "OffTopic" reactie een nieuw "Topic" maakt dan wordt het forum een omgevallen boekenkast: alles is er, alles heeft een titel, maar je vind niks, het is de "fuzzy" samenhang die dingen vindbaar maakt.

Mocht de Modderator er anders over denken dan moet ie het maar laten weten, dan doen we het anders.


Groeten BSM
Kopervet deze ervaring wil ik even kwijt aan jullie. Aluminiumvelgen voor mijn auto, deze zijn geplaatst op stalen naven. Ik dacht ik smeer op het stalen vlak van de naaf kopervet. Na een periode geen idee hoelang maar ik moest met een zware hamer mijn aluminiumvelgen van de naaf slaan. Waarschijnlijk door een af andere chemische reactie zat de boel behoorlijk verkleefd.
Beste BSM, je mag als het aan mij ligt best off-topic reageren, tenzij je dat 10 keer per dag doet, maar kun je in godsnaam die kleine lettertjes weglaten? Het is een kinderlijke en tegelijkertijd ergerlijke vorm van aandachttrekkerij. Ik hoop dat de Modderator dat met me eens is.
WimB schreef:
vr 19 apr, 2019 20:26
Kopervet deze ervaring wil ik even kwijt aan jullie. Aluminiumvelgen voor mijn auto, deze zijn geplaatst op stalen naven. Ik dacht ik smeer op het stalen vlak van de naaf kopervet. Na een periode geen idee hoelang maar ik moest met een zware hamer mijn aluminiumvelgen van de naaf slaan. Waarschijnlijk door een af andere chemische reactie zat de boel behoorlijk verkleefd.
Dat was zonder kopervet ook wel gelukt, bekend probleem helaasch...
math schreef:
vr 19 apr, 2019 22:23
Beste BSM, je mag als het aan mij ligt best off-topic reageren, tenzij je dat 10 keer per dag doet, maar kun je in godsnaam die kleine lettertjes weglaten? Het is een kinderlijke en tegelijkertijd ergerlijke vorm van aandachttrekkerij. Ik hoop dat de Modderator dat met me eens is.
Hartelijk dank, wat betreft het eerste deel.
Dan wat betreft het tweede deel: In tegendeel: mix aandachttrekkerij, de kleine lettertjes hoef je niet te lezen.
Het ligt aan de lezer als hij/zij een onbedwingbare neiging heeft ook die kleine "irritante" lettertjes te willen lezen.
Verder: de kleine lettertjes zijn onderdeel van het forum-instrumentarium, een grafisch hulpmiddel.
En tenslotte: Op mijn laptop druk ik op [cmd][+] en alles wordt groter, en [cmd][-] en alles wordt weer kleiner, een soort van Alice in Wonderland "eat me" en "drink me".

Groeten BSM
Ik mag toch hopen dat de moderator zich niet ook nog gaat bemoeien met de lettergrootte.