Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bijgeluiden (pedalen) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bijgeluiden (pedalen)

Shadow schreef:
vr 19 apr, 2019 23:19
WimB schreef:
vr 19 apr, 2019 20:26
Kopervet deze ervaring wil ik even kwijt aan jullie. Aluminiumvelgen voor mijn auto, deze zijn geplaatst op stalen naven. Ik dacht ik smeer op het stalen vlak van de naaf kopervet. Na een periode geen idee hoelang maar ik moest met een zware hamer mijn aluminiumvelgen van de naaf slaan. Waarschijnlijk door een af andere chemische reactie zat de boel behoorlijk verkleefd.
Dat was zonder kopervet ook wel gelukt, bekend probleem helaasch...
Mijn garagist smeert bij tijd en wijle lithiumvet op de stalen naaf ... ik heb overigens gewoon stalen velgen en doe zelf de winterbandenwissel: een leuke "work-out" en kans om even onder de auto te kijken ... en ik spuit wat WD40 op de naaf.
Je hebt overigens ook aluminium-vet (ik kocht een spuitbus van dit spul in Zweden), en ik denk dat die licht-metalen autovelgen daarmee net iets makkelijker los komen. Ik heb eigenlijk niks met licht-metalen velgen onder een auto, ze zijn maar weinig lichter, en ze zijn veel kwetsbaarder. Onder een fiets is het wat anders, zelfs al heeft de standaard Bridgestone stalen velgen, goede aluminium velgen hebben duidelijke voordelen (althans in mijn ogen/vlgs mijn ervaring).

Groeten BSM
Ik heb er eigenlijk nooit last mee, beetje anti seize compound erop en gaan, maar ja wat zit daar dan weer in ?
Er is goeie montagepasta van Interflon te koop in blik en spuitbus, dat werkt erg fijn.
Shadow schreef:
vr 19 apr, 2019 23:40
... beetje anti seize compound erop en gaan, maar ja wat zit daar dan weer in ?  
.....
Ik hoor (ook) goede berichten over "ceramisch vet". Dus vet dat net als kopervet bedoeld is om de montage te beschermen, maar dan zonder de galvanische effecten van koper. Vet met aluminium erin kan natuurlijk ook maar een ceramische beschermer is neutraler. Ceramisch vet wordt vooral aanbevolen wanneer verschillende metalen samen "ruzie" kunnen maken. Wellicht is die "anti seize compound" ook een ceramisch vet.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 20 apr, 2019 00:13
...
vet dat net als kopervet bedoeld is om de montage te beschermen,
Kopervet is niet bedoeld om de fietsmontage te beschermen.
[/quote]
Ik heb eigenlijk niks met licht-metalen velgen onder een auto, ze zijn maar weinig lichter, en ze zijn veel kwetsbaarder.
Groeten BSM
[/quote]

Klopt helemaal. Als ze eronder zitten mij best.
Onze vrienden uit Japan hebben een heel eenvoudig gereedschapje ontwikkeld on het asje los te maken. Verzendkosten zijn hoger dan het tooltje.

Bijlagen

Bridgestone SM schreef:
vr 19 apr, 2019 23:26
Dan wat betreft het tweede deel: In tegendeel: mix aandachttrekkerij, de kleine lettertjes hoef je niet te lezen.
Het ligt aan de lezer als hij/zij een onbedwingbare neiging heeft ook die kleine "irritante" lettertjes te willen lezen.
Verder: de kleine lettertjes zijn onderdeel van het forum-instrumentarium, een grafisch hulpmiddel.
En tenslotte: Op mijn laptop druk ik op [cmd][+] en alles wordt groter, en [cmd][-] en alles wordt weer kleiner, een soort van Alice in Wonderland "eat me" en "drink me".
Ofschoon offtopic toch hier maar even, omdat het bij je terugkomst hier meteen weer ter sprake wordt gebracht: effectieve communicatie is gebaat bij een paar simpele regels. Een van die regels is dat je niet in de lopende tekst opeens van lettergrootte wisselt, tenzij bij hoge uitzondering. Een andere regel is dat je je aan de grammatica en spelling houdt, tenzij je een begenadigd romanschrijver bent en Gerard Reve heet, dus "groter dan" en niet ''groter als". Ik hoop echt dat we niet weer in dezelfde zeurdiscussie als een paar maanden geleden hoeven te vervallen, toen dit ook al een steeds terugkerend verzoek van diverse forumleden was.
peter de rijk schreef:
za 20 apr, 2019 12:27
Een andere regel is dat je je aan de grammatica en spelling houdt, tenzij je een begenadigd romanschrijver bent en Gerard Reve heet, dus "groter dan" en niet ''groter als". Ik hoop echt dat we niet weer in dezelfde zeurdiscussie als een paar maanden geleden hoeven te vervallen, toen dit ook al een steeds terugkerend verzoek van diverse forumleden was.
En het is Keramisch. :lol:
Ik vind de kleine lettertjes ook irritant, ook al kan ik ze goed lezen.

Communiceren is ook inleven in de doelgroep. Als je weet dan men iets irritant vindt en je doet het toch, dan doe je het dus expresmet als doel irritant gevonden te worden, want een argument dat het taalkundig op typografisch zo moet zie ik hier ook niet.
peter de rijk schreef:
za 20 apr, 2019 12:27
dus "groter dan" en niet ''groter als".
Fietsonderhoud is makkelijker als je denkt!
Eric op de Fiets schreef: Onze vrienden uit Japan hebben een heel eenvoudig gereedschapje ontwikkeld on het asje los te maken. Verzendkosten zijn hoger dan het tooltje.
Waar zijn toch de tijden gebleven waarin bij een set pedalen een toolje in de doos zat....