Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is de fietsenmaker te duur? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wanneer is de fietsenmaker te duur?

144 berichten
Soms moet je bij andere fm vragen wat iets kost.

Vlak bij mijn huis zit een fm die rekend voor ahead montage €20, 3 km verder op zit een fm, die vraagd €40.

De een is de ander niet.

Banden plakken word ook bijna niet meer gedaan.

Maar ja, als ik een fm zou zijn, zou ik misschien wel het zelfde doen

Mario
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 15:28
Ik zal de specificatie opvragen en bijvoegen, maar dat duurt nog even. Op 7 mei kan ik hem pas weer ophalen.
Ik ben benieuwd. Dat ben ik ook benieuwd naar de (afmontage van) de fiets en het aantal kilometers wat je er sinds het vorige onderhoud mee gedaan hebt, en hoeveel daarvan in regen en modder was. Dan pas kunnen we hier echt een schatting maken of het redelijk is.

Ik vindt het jammer dat het in Nederland kennelijk al zover is dat we zelfs onderling elkaar niet zomaar meer mogen vertellen bij welke fietsenmaker we een probleem ervaren. Dat gaat echt de verkeerde kant op vind ik.
supermario schreef:
di 23 apr, 2019 17:52
Maar ja, als ik een fm zou zijn, zou ik misschien wel het zelfde doen
Ik denk het ook Mario. Als je na het plakken van het bandje op de klok kijkt en je concludeert dat het werkplaatstarief voor het plakken van het bandje drie keer zo hoog is als de inkoopprijs van een nieuwe band, wat ga je dan op de rekening zetten?
Ik vind de meeste reacties hier erg gemakzuchtig en oppervlakkig. Niemand heeft nog geïnformeerd naar de nieuwprijs van jouw fiets, hoe oud hij is en welke onderdelen er op zitten. Dat lijken me allemaal relevante vragen, vóórdat je kunt zeggen of iets duur, erg duur of véél te duur is.
Ik vind €300 voor onderdelen ook heel veel, maar misschien heb je een XTR crankstel dat aan vervanging toe is en wil je dat je fiets kwalitatief op niveau blijft.

Ongeveer €200 voor manuren lijkt me ook veel, maar als ze ook alle spaakspanningen meten en bijstellen en alle onderdelen demonteren, gaat er in een fietsbeurt veel tijd zitten. In de manuren zitten zeker ook de kosten van de werkplaats, inclusief de persoon die opdrachten aanneemt en de planning maakt en waarschijnlijk ook de tijd van adviezen tussendoor aan langskomende mensen die zelf het fietsonderhoud doen maar er toch niet helemaal zelf uitkomen.

Als gios met een ketting van €10 aankomt, is hij kennelijk met weinig tevreden (mag!), maar dat is niet mijn norm en waarschijnlijk ook niet die van een high-end wielerzaak. Bovendien moet zo"n ketting nog ingekort en gemonteerd worden. Etc.

Graag meer specifieke info over je fiets, voordat je een oordeel van anderen vraagt.
math schreef:
di 23 apr, 2019 17:54
Niemand heeft nog geïnformeerd naar de nieuwprijs van jouw fiets, hoe oud hij is en welke onderdelen er op zitten.
Je hebt je bericht net te laat geplaatst. Zie mijn bericht. :D
Ik zou een fotograaf het liefst afrekenen op de som van de sluitertijden, bij elkaar hoogstwaarschijnlijk minder dan 1 seconde.
supermario schreef:
di 23 apr, 2019 16:08
Het antwoord is simpel. Bijna alle fietsenmakers zijn oplichters. Zij rekenen gemiddeld €50/€60 per uur aan arbeidsloon.
Gewoon goed zoeken. Mijn fietsenmaker (werkte eerst vanaf huis maar heeft nu een "echte" werkplaats) heeft o.a. het volgende voor 125 euro:

Fiets wordt schoongemaakt.
Wielen worden schoongemaakt en gericht.
Remmen worden gecentreerd, remblokken eventueel vervangen.
Derailleurs worden afgesteld.
Crank wordt gedemonteerd en lagers opnieuw gevet.
Balhoofd wordt losgehaald opnieuw ingevet en afgesteld.
Alle handelingen van Onderhoud Basic met daarbij:
Frame wordt gepoetst.
Binnenkabels worden vervangen.
Handvatten of stuurtape wordt vernieuwd.
DriveTrain onderdelen worden gedemonteerd en gereinigd.
Eventuele nieuwe onderdelen worden gemonteerd & perfect afgesteld.

Dus werkplaatsloon staat verder vast.
Petervd schreef:
di 23 apr, 2019 17:23
Eigenlijk alleen vlak voor en vlak na de zomervakantie, want dan bestijg ik mijn favoriete stalen ros het meest. De rest van het jaar staat hij meestal maar eenzaam in mijn kelder.

Als ik dit lees twijfel ik ook aan je FM....
Peter
Mijn FM? Wat bedoel je daarmee?
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 18:45
Petervd schreef:
di 23 apr, 2019 17:23
Eigenlijk alleen vlak voor en vlak na de zomervakantie, want dan bestijg ik mijn favoriete stalen ros het meest. De rest van het jaar staat hij meestal maar eenzaam in mijn kelder.

Als ik dit lees twijfel ik ook aan je FM....
Peter
Mijn FM? Wat bedoel je daarmee?
ForumMasochisme
Sonny schreef:
di 23 apr, 2019 15:29
Je kan iemand toch moeilijk aanwrijven dat hij 'onkundig' is. Niet iedereen hoeft een expert te zijn in het onderhouden van fietsen. (Hoeveel mensen kunnen hun auto onderhouden?)
.....
Nee onkunde is geen doodzonde, maar zonder verdere kennis wel twijfelen aan de kwaliteit van een vakman ... is toch minstens bedenkelijk.
Natuurlijk kan je ergens geen goed gevoel over hebben, maar dat is wat anders als tamelijk hardop twijfelen aan nut en noodzaak van reparaties zonder dat je er eigenlijk ook maar iets van weet. (En dat "weten" mag ook komen van de info van de fietsenmaker, info die hij gevraagd of ongevraagd heeft verstrekt.)

Als ik dit lees:
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 14:14
....

Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.

Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".

....
dan gaat er iets mis ... (en dan bedoel ik niet dat ik een leesbril nodig heb).


Nee, ik kan mijn auto niet onderhouden, maar ik neem wel altijd de tijd bij de dealer (en dat is niet de dealer waar ik de auto kocht, dat bleek namelijk een dealer die goed rekeningen schreef, maar als het om garantie-werk of gewone reparaties/onderhoud ging ging er teveel fout). De dealer waar ik nu heen ga is een aardig eindje verder, maar het is ook een dealer waar mij alles getoond wordt, waar ik in de werkplaats mag meekijken en waar ik ook gewaardeerd wordt (ook al ben ik niet de makkelijkste klant).

Anyway: ik heb geen bezwaar tegen het noemen van namen, maar dan wil ik ook de gespecificeerde nota zien.

En tenslotte:  Er zijn misschien wel teveel "oplichters" in fietsenmaker-land. Meer uren schrijven als werkelijke werktijd is natuurlijk heel makkelijk. Onderdelen kneiterhard aandraaien zodat je zeker weet dat ze nooit meer normaal los komen was iets waarover ik al zo'n 40 jaar terug hoorde, en dat was dan bij een toch op z'n minst redelijk goed aangeschreven, en al jaren lang bekende fietsverkoper in het midden van het land.

Groeten BSM

PS  Probeer eens een probleempje waar je een - uurtje-factuurtje - advocaat bij nodig hebt.
math schreef:
di 23 apr, 2019 17:54
Ik vind de meeste reacties hier erg gemakzuchtig en oppervlakkig. Niemand heeft nog geïnformeerd naar de nieuwprijs van jouw fiets, hoe oud hij is en welke onderdelen er op zitten. Dat lijken me allemaal relevante vragen, vóórdat je kunt zeggen of iets duur, erg duur of véél te duur is.
[knip]
Graag meer specifieke info over je fiets, voordat je een oordeel van anderen vraagt.
De ouderdom van mijn fiets lijkt me vrij irrelevant omdat ik er van alles aan heb laten vervangen, maar vooruit: ik heb hem in 2006 laten bouwen bij Cycletrend (die helaas een paar jaar geleden failliet is gegaan).

Dit waren op 28-7-2006 de specificaties:
Fietsmerk: Santos.
Frame: 2.6 Alu 19inch.
Bandenset: Continental Travel Contact. Later vervangen door buitenbanden van Schwalbe.
Bidonhouder + bidon: 1x Markill aluminium bidon + houder (inmiddels vervangen door twee grotere transparante kunststof bidons + houders).
Binnenbanden: Schwalbe. Dat is altijd hetzelfde gebleven.
Cassette: Shimano LX.
Crankstel + bracket: LX met TA bladen.
Derailleur achter: Shimano XT (rapid rise). Deze is nooit vervangen.
Derailleur voor: Shimano XT. Eveneens nooit vervangen.
Handvatten: Ergon (inmiddels vervangen door ander merk en ander model voor afwisseling).
Ketting: Shimano LX / 105.
Kleur frame: TM standaard lakwerk (25 kleur keuzes).
Kleur stuur -en zadelpen: mat zwart.
Pedalen: Santos Travelmaster.
Remmen, velg: Magura HS33 (ook Firmtech).
Shifters: Shimano LX shifters.
Stuur: Ritchey MTB.
Stuurpen: Zoom aluminium verstelbaar.
Voorvork: STAR: Travelmaster Cr-Mo.
Wielset TM: vakantie wielen.
Zadel: Terry Climavent.
Zadelpen: Ritchey MTB.
Zadelpenklem: klem aluminium (inbus).

Verder zitten er nog dragers voor en achter op.

In de zomer van 2017 heb ik er mee vanaf Praag terug naar Nederland gefietst, met een kleine omweg in Tsjechië omdat ik eerst naar Cesky Raj wilde vanwege de mooie rotsformaties daar. Volgens mijn logboek heb ik toen 1348 km gereden. Daar zijn later nog wat kilometers bij gekomen vanwege ritjes naar mijn ouders (zo'n 20 x 32 km). Dus laat ik zeggen dat hij zo'n 2000 km gereden heeft na de voorlaatste servicebeurt. Die was net zo grondig als deze huidige servicebeurt.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is, want meer heb ik niet.
Ik zie twee redenen waarom ouderdom wél relevant is ;
1. Naarmate een fiets ouder is (en meer km gemaakt heeft) verwacht je meer kosten van vervanging van onderdelen.
2. Ik vind het zelf niet verstandig om aan een fiets met een restwaarde van vermoedelijk minder dan €1000 zoveel geld te besteden. Ik zou dan al snel kiezen voor minder dure onderdelen (bv. Deore ipv LX of XT).

Met deze info vind ik de offerte wél te hoog. Ik zou de fietsenmaker nu al vragen (hij zal er toch pas in mei aan beginnen, schat ik), waarom de kosten zo hoog zijn en of hij bij vervanging rekening kan houden met de staat van de fiets. In mijn omgeving zijn de kosten van een beurt zoals Fedor die beschrijft tussen 100 en 200 euro, exclusief vervangende onderdelen die meestal tegen winkelprijs worden afgerekend.
Leon schreef: ...Als je na het plakken van het bandje op de klok kijkt en je concludeert dat het werkplaatstarief voor het plakken van het bandje drie keer zo hoog is als de inkoopprijs van een nieuwe band, wat ga je dan op de rekening zetten?
Een fietsenmaker die onderdelen tegen inkoopsprijs op de rekening zet, is heel dom en zal het vast ook niet lang volhouden.
Hoeveel versnellingen? 21/24/27/30? Hoe meer hoe duurder de nderdelen.
Ik ben idd wel benieuwd wat er aan verspijkerd is want zomaar 500 euro even onderhouden aan een nogal standaard vakantiefiets van 13 jaar oud is best veel. Je kunt je namelijk afvragen of die fiets zelf nog wel dat bedrag waard is. Maar nogmaals: eerst weten wat er gebeurd is. Ik zou dan wel op de onderdelen zelf kijken of dat echt precies die dingen zijn die op de rekening staan, maar dan ben ik alweer achterdochtig... :oops:

Dat een ketting na 2000 km vervangen wordt lijkt me logisch. Als de cassette dan zinloos vervangen wordt is het verlies trouwens niet erg groot als je geen al te dure neemt. In ieder geval zitten in ketting en cassette niet de pijnpunten denk ik.
Leon schreef:
di 23 apr, 2019 19:56
Hoeveel versnellingen? 21/24/27/30? Hoe meer hoe duurder de nderdelen.
Ik begon met 21, maar dat is later verhoogd naar 24.
Bridgestone SM schreef:
di 23 apr, 2019 19:11
Sonny schreef:
di 23 apr, 2019 15:29
Je kan iemand toch moeilijk aanwrijven dat hij 'onkundig' is. Niet iedereen hoeft een expert te zijn in het onderhouden van fietsen. (Hoeveel mensen kunnen hun auto onderhouden?)
.....
Nee onkunde is geen doodzonde, maar zonder verdere kennis wel twijfelen aan de kwaliteit van een vakman ... is toch minstens bedenkelijk.
Natuurlijk kan je ergens geen goed gevoel over hebben, maar dat is wat anders als tamelijk hardop twijfelen aan nut en noodzaak van reparaties zonder dat je er eigenlijk ook maar iets van weet. (En dat "weten" mag ook komen van de info van de fietsenmaker, info die hij gevraagd of ongevraagd heeft verstrekt.)
Het verschil zit hem in het feit dat jij vindt dat de topic starter zich moet informeren en er voor moet zorgen dat hij zich verdiept in de materie. Kortom, het 'probleem' zit bij de klant.

Naar mijn mening is de fietsenmaker te kort geschoten in het inzichtelijk maken van de herkomst van de kosten. En daar komt denk ik de twijfel vandaan. Indien hij op een onderbouwde manier duidelijk kan maken waarom het 150 euro moet schelen met de keer daarvoor, dan is er denk ik geen twijfel. (Maar je vervolgens nog steeds kan besluiten dat het te duur is natuurlijk)

Ik loop hier zelf vaak tegen aan als webdeveloper. Mensen weten er vaak niets van af en hebben dus vaak het idee dat de offerte hoog is. Met een duidelijke uitleg, vermelden van uurtarief en een duidelijk verhaal kom je dan een heel eind.
Een rijwielhersteller is te duur, als je zijn vakmanschap niet weet te waarderen.
Sonny schreef:
di 23 apr, 2019 20:41
Bridgestone SM schreef:
di 23 apr, 2019 19:11
Sonny schreef:
di 23 apr, 2019 15:29
Je kan iemand toch moeilijk aanwrijven dat hij 'onkundig' is. Niet iedereen hoeft een expert te zijn in het onderhouden van fietsen. (Hoeveel mensen kunnen hun auto onderhouden?)
.....
Nee onkunde is geen doodzonde, maar zonder verdere kennis wel twijfelen aan de kwaliteit van een vakman ... is toch minstens bedenkelijk.
Natuurlijk kan je ergens geen goed gevoel over hebben, maar dat is wat anders als tamelijk hardop twijfelen aan nut en noodzaak van reparaties zonder dat je er eigenlijk ook maar iets van weet. (En dat "weten" mag ook komen van de info van de fietsenmaker, info die hij gevraagd of ongevraagd heeft verstrekt.)
Het verschil zit hem in het feit dat jij vindt dat de topic starter zich moet informeren en er voor moet zorgen dat hij zich verdiept in de materie. Kortom, het 'probleem' zit bij de klant.

Naar mijn mening is de fietsenmaker te kort geschoten in het inzichtelijk maken van de herkomst van de kosten. En daar komt denk ik de twijfel vandaan. Indien hij op een onderbouwde manier duidelijk kan maken waarom het 150 euro moet schelen met de keer daarvoor, dan is er denk ik geen twijfel. (Maar je vervolgens nog steeds kan besluiten dat het te duur is natuurlijk)

Ik loop hier zelf vaak tegen aan als webdeveloper. Mensen weten er vaak niets van af en hebben dus vaak het idee dat de offerte hoog is. Met een duidelijke uitleg, vermelden van uurtarief en een duidelijk verhaal kom je dan een heel eind.
Sonny,

Je hebt gelijk, in het ideale geval was er wellicht niks misgegaan.
Maar niet iedere fietsenmaker is ook een communicatief genie, misschien is het wel een top-monteur met een wat autistisch karakter, misschien doet ie z'n werk zelfs zo precies dat je een zo goed als nieuwe fiets terugkrijgt.
Omgekeerd heb je als klant ook een informatie-plicht, de plicht jezelf te informeren.
Als je niet weet wat je wilt en ja zegt tegen een offerte en daarna elders je twijfels bevestigd wilt zien ... dan ben je in ieder geval als klant niet handig.

Wat in ieder geval duidelijk is: vraag en aanbod zijn hier niet goed op elkaar afgestemd.

Overigens ... is in mijn ogen een goede fiets, 13 jaar oud, nog lang niet afgeschreven.
Onze Bridgestones waren ongeveer zo oud toen ik ze voor een belangrijk deel "herbouwde" en nu, inmiddels 35 jaar oud zijn het nog steeds fietsen die het waard zijn om waar nodig opnieuw kwaliteits-onderdelen toe te passen. De wat hogere leeftijd van onze fietsen heeft zelfs een soort voordeel: mocht ooit door een aanrijding een frame beschadigd raken ... dan is een frame vervanging maar weinig duurder als het arbeidsloon. Het is soms even zoeken, maar een "nieuw" frame vind je gewoon op Marktplaats, soms zelfs als complete fiets.


Groeten BSM
Eric op de Fiets schreef:
di 23 apr, 2019 20:52
Een rijwielhersteller is te duur, als je zijn vakmanschap niet weet te waarderen.
Dan is het wel een voorwaarde dat dat vakmanschap uitstijgt boven dat wat je zelf kunt. Op wielen spaken na, heb ik dat niet vaak meegemaakt, maar dat is omdat de hobby wat uit de hand liep, en ik díe kosten niet meer wilde :lol:
Een monteur van Van Herweden uit Voorburg vertelde mij eens: ik heb een race fiets verkocht van €6000.

Die klant fiets zo lang dat alles is versleten en laat dan alles maken. Hij was de laatste keer €900 kwijt.

Mario
Frans & Dieuwertje schreef:
di 23 apr, 2019 14:59
@Ivo - Waarom noem je hier twee fietsenzaken met naam en toenaam in het openbaar met een aanklacht?
We horen enkel jouw kant van het verhaal. En dus geen hoor en wederhoor. Ik vind het niet fair dat je namen noemt.
Jemig, wat overdreven! Ik zou alsnog de namen weer toevoegen in de openingspost.
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 18:45
Petervd schreef:
di 23 apr, 2019 17:23
Eigenlijk alleen vlak voor en vlak na de zomervakantie, want dan bestijg ik mijn favoriete stalen ros het meest. De rest van het jaar staat hij meestal maar eenzaam in mijn kelder.

Als ik dit lees twijfel ik ook aan je FM....
Peter
Mijn FM? Wat bedoel je daarmee?
Fm=fietsenmaker :D
Volgens je verhaal gebruik jij je fiets maar één keer per jaar intensief en toch doe je dit: "Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen)"
Ik kan me niet voorstellen dat al deze onderdelen dan al aan vervanging toe zijn dus een FM :D die dat toch vervangt.....mmmmmm
Peter.