Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 weken fietsen in Indonesie - Forum Wereldfietser

3 weken fietsen in Indonesie

Wie heeft een mooi voorstel (route) voor 3 weken fietsen in Indonesie. Wat is haalbaar en welke eilanden zijn een must?
Ik heb geen (nog) geen goede fiets (mountainbike beste?), bestaat er ook een mogelijkheid dat ik een die in Indonesie kan huren?

Ik hoor het graag!
Bedankt

Groet Babs

De "klassieke" route, over Bali, lombok en Sumbawa.
Neem je in Sumbawa de overzet naar Flores, dan kan je vandaar weer met een boot terug naar Lombok, heeel leuk, heb ik ook gedaan.
Mountainbike is niet nodig, de wegen zijn vrij goed.
Een degelijke fiets in Indoneise huren lijkt me niet echt mogelijk.

Maar bestudeerr Sulawesi eens, daar zie ik op de kaart steeds een wegje dat mooi langs de kust loopt, misschien is dat wel iets ?
Zelf geen ervaring mee.

Groetjes,
Koen.

Van Medan naar Padang op Sumatra is een schitterende route over de Trans Sumatran Highway, die vaak even smal en stil is als een dorpsweg overigens (althans dat was in 1994 zo). Niet zo heet omdat je regelmatig vrij hoog in de bergen zit, wel pittige klimmetjes af en toe. Veel attracties onderweg. Ik heb ook op Java gefietst, erg druk en vol, op Bali, dat soms vreselijk steil is omdat het feitelijk een grote vulkaanhelling is, en op Noord-Sulawesi, dat ik landschappelijk en cultureel toch wat minder vond. Ook langs de kust zijn de hellingen er erg steil. Wel leuk om te combineren met een duikvakantie. Zie mijn website.
Een mountainbike kopen is geen enkel probleem, maar de kwaliteit is ruk want het zijn goedkope Chinese barrels. Huren kan op Bali, maar de kwaliteit is al even beroerd.

Hallo,

Wij hebben dit jaar gefietst op Flores, Sumbawa, Lombok en Bali.
Wij zijn eerst naar Bali gevlogen en toen met een binnenlandse vlucht doorgevlogen naar Flores. De fietst konden we zonder problemen meenemen op de binnenlandse vlucht, we moesten alleen overgewicht betalen, maar dat is nog geen euro per kilo.
Flores is schitterend, maar wel zwaar fietsen. Niet echt toeristisch. De enige touristen die je tegenkomt zijn backpackers, en die zie je in elke plaats weer, want de bus heeft ongeveer dezelfde dagafstand als de fiets. Het is veel klimmen, en mensen en kinderen roepen je de hele tijd na, en lopen ook kilometers met je mee (vooral kinderen en vooral vervelend als je de zoveelste zware berg op moet). Wel een schitterend eiland.

Sumbawa is ook goed te fietsen. Erg vlak.

Lombok is ook mooi. Een paar steile klimmetjes, maar goed te doen. Wij zijn langs de noordkant gefietst. Erg mooi.

Bali is erg mooi, maar vond ik tegenvallen om te fietsen. Of vrij drukke wegen: De noordkant en het zuiden, of heel steil door de bergen door.
Omdat het een klein eiland is, ben je er snel uitgefietst. Wel een prachtig eiland met een zeer rijke cultuur.

Waar je goed overna moet denken is het eiland hoppen. Het voordeel van een aantal kleine eilanden is dat je veel verschillende landschappen en culturen ziet. Het nadeel vonden wij de boot overtochten. Je zit lang op een slechte boot. Boten vertrekken veelal niet op tijd, en overtochten duren langer dan aangegeven. Voorbeeld van de overtocht van Lombok naar Bali: Boot vertrok 1.5 uur later dan aangegeven en de 4-5 uur die de boot erover doet om op Bali te komen klopt wel, alleen lagen wij nog een uurtje extra voor de aanlegsteiger omdat er 1 aanlegsteiger is, maar er zijn meerdere boten. Wij vonden het jammer dat we veel dagen van onze vakantie kwijt waren aan de bootovertochten i.p.v. aan het fietsen.

Indonesie was ons eerste land op de fiets buiten Europa. Het is een supermooi land, met heel erg vriendelijke mensen en een mooie diverse cultuur. Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd welk deel van Indonesie je gaat bekijken.

Ik zou wel mijn eigen fiets meenemen, want de fietsen die wij gezien hebben waar haast geen fietsen te noemen. Op Bali kan je wel fietsen huren, maar deze zijn van zeer slechte kwaliteit.
Babiedor schreef:Wie heeft een mooi voorstel (route) voor 3 weken fietsen in Indonesie. Wat is haalbaar en welke eilanden zijn een must?
Bij uitgeverij Pirola is ook nog een gidsje te koop met info & fietsroutes.

Titel: Jalan Jalan, Korte fietstochten op Java, Bali en Lombok
Auteur Emile Leushuis. 6 routes rond Yogyakarta, 4 op Bali en 2 op Lombok