Additionally, paste this code immediately after the opening tag: banden-keuze - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

banden-keuze

@BSM, je laat bij het bestek toch wel de carabiner thuis, scheelt ook weer een partij volume en gewicht. :lol:
Senior2 schreef:
zo 12 mei, 2019 18:03
@BSM, je laat bij het bestek toch wel de carabiner thuis, scheelt ook weer een partij volume en gewicht. :lol:
Ja, die carabiner was het eerste wat ik terzijde legde, en het botermesje blijft ook thuis.

Groeten BSM
Heuvelrugfietser schreef:
zo 12 mei, 2019 14:39
Jurr schreef:
zo 12 mei, 2019 14:20
Ik zou met 50mm Almotion gaan rijden, als ze passen. Weet niet hoe die vallen ten opzichte van de Mondials die je geprobeerd hebt in die zelfde breedte?
Dat zou ik ook wel willen weten. Is iemand op dit forum in staat om dit bij se eigen fiets op te meten? :):) Mijn dank zal groot zijn. Al neig ik toch naar een 1.75 of 47 maat.

Wat zal het verschil zijn met een 1.6 en die 1.75? Al gaat het hier ook om andere fabrikanten...

Of toch een 1.75 marathon (geen plus)?
Ik heb de Almotion 50 mm gemeten.
viewtopic.php?f=23&t=32627&p=326302&hil ... on#p326302
Ik heb ook Mondial 50 mm, maar deze heb ik niet gemeten. Ze passen iig beide op mijn Travelmaster 2.8. Denk dat de Mondial vergelijkbare cijfers heeft.

Zowel de Almotion als de Mondial rijden prettig. Kan nou niet zeggen dat de Mondial meer rolweerstand heeft. Maar ja, ik ben een rustige fietser, geen racer.

-Jan
daulagari schreef:
zo 12 mei, 2019 15:21
Als achter 50-622 ruim past en voor niet, waarom dan niet achter 50-622 en voor smaller?
Dat ik daar zelf nog niet op kwam. Hmm. O.dat het de geometrie beïnvloedt zegt de advocaat van de duivel? Maar geen slecht plan.
Stiekem heb ik na zitten denken over een nieuwe vork. Een surly stalen voorvork met veel bevestigingsmogelijkheden. Helaas kon ik de juiste lengte nergens in nederland kopen. Deze zpu de breedte makkelijk aankunnen en ongeveer 1,5 cm langer zijn dan mijn huidige. Dit tast de geometrie aan maarja, hoe erg zou dat zijn?
daulagari schreef:
zo 12 mei, 2019 15:21
de Marathon Almotion minder prettig fietst op onverharde wegen, ze zijn minder robuust en hebben minder grip maar de vraag is of je dat nodig hebt.
Ik ben nog nooit buiten Nederland, laat staan in de balkan wez3n fietsen, dus mijn ervaring is te beperkt om dit in te schatten. Zit in dat geval liever op save.
JanH schreef:
zo 12 mei, 2019 19:29
Ik heb de Almotion 50 mm gemeten.
[url]viewtopic.php?f=23&t=32627&p=326302&hil ... on#p326302[/url
Bedankt Jan! Wanneer ik this ben ga ik ze nauwkeurig opmeten! Ik heb het vermoeden dat mijn mondials er dikker bijstaan maar dat het ook niet veel zal schelen.
Bridgestone SM schreef:
zo 12 mei, 2019 15:33
Rijd die Almotion op een zwaarbelaste fiets dan zoveel beter dat je er verder graag op inlevert ?
Geen idee, Almotions waren de eerste brede banden die ik heb gekocht en die bevielen goed voor woon-werk/weekend. Verder niet over nagedacht en op vakantie mee gegaan, best wel veel onverhard gedaan en ook dat ging goed.

Misschien zijn er wel betere banden voor onverhard maar ik voor het meeste gebruik (woon-werk/weekend/verhard) is denk ik de Almotion één van de betere banden. Voor vakantie heb/had ik geen zin om andere banden te zoeken/monteren.
Heuvelrugfietser schreef:
zo 12 mei, 2019 20:23
Stiekem heb ik na zitten denken over een nieuwe vork. Een surly stalen voorvork met veel bevestigingsmogelijkheden. Helaas kon ik de juiste lengte nergens in nederland kopen. Deze zou de breedte makkelijk aankunnen en ongeveer 1,5 cm langer zijn dan mijn huidige.
Wat is de inbouwhoogte van je huidige vork en de "standaard"?

Ik heb ooit eens mijn voorvork vervangen en met verder zoeken kan je meestal wel de vork vinden die je wilt hebben.
daulagari schreef:
zo 12 mei, 2019 21:38
Bridgestone SM schreef:
zo 12 mei, 2019 15:33
Rijd die Almotion op een zwaarbelaste fiets dan zoveel beter dat je er verder graag op inlevert ?
Geen idee, Almotions waren de eerste brede banden die ik heb gekocht en die bevielen goed voor woon-werk/weekend. Verder niet over nagedacht en op vakantie mee gegaan, best wel veel onverhard gedaan en ook dat ging goed.

Misschien zijn er wel betere banden voor onverhard maar ik voor het meeste gebruik (woon-werk/weekend/verhard) is denk ik de Almotion één van de betere banden. Voor vakantie heb/had ik geen zin om andere banden te zoeken/monteren.
Tja, om die reden zitten er Schwalbe Marathon Tour-plus om mijn velgen ... en vooral ook omdat deze banden niet stuk te krijgen zijn. Dwz: de eerste vakantiebanden die heel duurzaam bleken, en daarom dus ook alledaags voldoen. Daarom ben ik nu dus met name nieuwsgierig naar de ervaringen met de Mondial vouwband in vergelijk met de Tour-plus.

Groeten BSM
Wat mij betreft is de Mondial een derde wereld band. Ik moet wel toegeven dat het laatste stukje Balkan daar wel iets van weg heeft, maar voor de rest lijkt de Almotion me veel geschikter want sneller en comfortabeler. Let dan wel op dat je de nieuwe versie koop met Vectran antilek laag in plaats van de dikke rubberlaag van de eerdere versies. Die zijn niet zo erg als de Tour Plus, maar hoe minder stug een band is, hoe fijner.
Ik zou wel een lichte vouwband meenemen als reserve.
Met de Almotion aardig wat onverhard gedaan in Spanje en Ardennen. Ging heel goed.
De Mondial op IJsland gebruikt, is weliswaar geen derde wereld land :), dat was met de Almotion wat lastiger geweest. Op IJsland is onverhard van een andere dimensie dan de stukken onverhard die ik met de Almotion heb gedaan.

-Jan
Ik heb met de almotions best al wat (500 km?) Stevig onverhard gereden hier in de buurt maar geen krimp. De marathon standaard heb ik de afgelopen 28 jaar niet stuk gekregen, behalve op dingen waar alle banden op stuk zouden zijn gegaan. Alleen de marathon racers bleken vorig jaar niet tegen de mishandelingen te kunnen, maar dat zijn ook banden met veel fragielere zijkanten. Ze reden wel licht.
Wim schreef:
zo 12 mei, 2019 22:12
Wat mij betreft is de Mondial een derde wereld band. Ik moet wel toegeven dat het laatste stukje Balkan daar wel iets van weg heeft, maar voor de rest lijkt de Almotion me veel geschikter want sneller en comfortabeler. Let dan wel op dat je de nieuwe versie koop met Vectran antilek laag in plaats van de dikke rubberlaag van de eerdere versies. Die zijn niet zo erg als de Tour Plus, maar hoe minder stug een band is, hoe fijner.
Tja, wat moet ik hier nu van denken ?
Leggen ze in de 1º en 2º wereld de breuksteen alleen met een plat kantje boven, of breekt de steen in de 1º en 2º wereld nooit hoekig/puntig. En zijn putdeksels en gaten in de weg in de 1º en 2º wereld mooi afgerond en alleen in de 3º wereld scherp en hoekig ?

Ik snap best, er zijn verschillen, de wegen - als ze geasfalteerd zijn - zijn hier vast en zeker gladder en betrouwbaarder (ik heb geen 3º wereld-ervaring, zelfs geen IJsland-ervaring), maar hat gaat bij bandenpech niet om 90% / 10% ... die 10% neem ik mijn fiets niet op mijn nek ... nog afgezien van het feit dat je die ene putdeksel, of scherpe kei niet ziet aankomen (kon dat wel dan wist ik het wel).
Het is een beetje als met antilek-banden: 99% van de tijd (of nog veel meer) is er helemaal niks aan antilek nodig ... toch ben ik 100% van de tijd blij met een antilek-band.

Wat mij overigens verbaasde - maar ik begreep al dat je de Schwalbe technische info met een korreltje zout moest nemen:
De Marathon Tour-plus vraagt om 3,5-6 Bar, de Marathon Mondial om 4-6 Bar.

Groeten BSM

PS   Lang geleden had ik kortstondig een aanval van paranoia ... het leek erop dat er achter mijn rug met een mes in mijn banden was geprikt. Het was daarbij ook nog eens regen-weer, dus steeds weer banden-plakken was dubbel ongemakkelijk. De paranoia was voorbij, dwz kreeg een heel nieuwe focus, toen mij duidelijk werd dat men in Normandië vuursteen-steenslag gebruikte bij het weg-onderhoud. Samen met het door de nattigheid wat ontvankelijker rubber gaf dat insnijdingen alsof iemand zijn heel scherpe Opinel was komen uittesten op mijn banden.
Beste Bridgestone,
Wat is nu de pointe van je ook nu weer lange post: dat je een lekke banden fobie hebt en dus liever met massieve banden rijdt? In mijn inschatting gaat het vele vele duizenden kilometers duren voor je met de Almotion een lekke band hebt, en als dat gebeurt zet je er in een paar minuten een nieuwe binnenband in. Althans voor mij weegt dat niet op tegen al die kilometers op een lompe stugge band fietsen.
Wim schreef:
ma 13 mei, 2019 13:44
Beste Bridgestone,
Wat is nu de pointe van je ook nu weer lange post: dat je een lekke banden fobie hebt en dus liever met massieve banden rijdt? In mijn inschatting gaat het vele vele duizenden kilometers duren voor je met de Almotion een lekke band hebt, en als dat gebeurt zet je er in een paar minuten een nieuwe binnenband in. Althans voor mij weegt dat niet op tegen al die kilometers op een lompe stugge band fietsen.
Tja, als je mijn "fobie" zo tot een karikatuur maakt ... hoe serieus moet ik dan de rest nemen ?

Ik lees steeds dat Almotion niet de beste is voor slechte wegen. Ik lees regelmatig dat de Modial het heel goed doet, en best goed rolt. En sommigen zeggen dat een Tour-plus lang niet zo slecht rolt als wel geroepen wordt.

Houdt bij je oordelen en adviezen rekening met 622-37 banden, en 5 a 6 Bar ... dat is met een zo smalle band en veel bagage gewoon het verstandigst (in ieder geval met de Tour-plus).

Groeten BSM

PS   Een nadeel van de bijzondere DINEX rem op de Bridgestone is dat je niet zo vlot het achterwiel los neemt, en dus even een binnenband wisselen is niet mijn hobby.
Enige jaren geleden heb ik in Zuid-Bulgarije delen van de Sultanstrail wandelroute gefietst. Als de fietsroute dezelfde route volgt, zou ik brede banden met veel profiel adviseren :D .
Voor BSM's DINEX-probleem bestaan speciale binnenbanden. Geen idee meer hoe ze heten, maar het is als het ware een lange binnenband, waarvan de uiteinden bijeen komen als je ze om de velg legt. Mán wat een slechte omschrijving :lol: . Moet je wel een schaartje mee hebben, of een roestige Opinel, om de binnenband mee door te knippen / snijden / smurfen.
Travelmaster schreef:
ma 13 mei, 2019 14:09
speciale binnenbanden
Deze bedoel je denk ik. De worst binnenband... https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wors ... innenband/
Travelmaster schreef:
ma 13 mei, 2019 14:09
Voor BSM's DINEX-probleem bestaan speciale binnenbanden. Geen idee meer hoe ze heten, maar het is als het ware een lange binnenband, waarvan de uiteinden bijeen komen als je ze om de velg legt. Mán wat een slechte omschrijving :lol: . Moet je wel een schaartje mee hebben, of een roestige Opinel, om de binnenband mee door te knippen / snijden / smurfen.
Dag Travelmaster,

Ik weet - in theorie - van het bestaan van de binnenband met twee uiteinden.
Ik las al eens dat ze toch minder lekker reden ... ik vrees voor het effect van een massieve band met een deuk.

Heeft iemand hier al ervaring met zo'n "worst" .... is het echt een "worst case" of valt het mee.

Groeten BSM

PS   Mijn Opinel is hetzij niet roestig (want nieuw) of niet roestig (want weer opgepoetst), in het laatste geval is ie wel bijna zwart.
Misschien is de OP wel meer geinteresseerd in bruikbare banden voor zijn doel dan in de beperkingen van een oude Bridgestone fiets.
De Almotion heeft best wel wat profiel. Niet genoeg voor IJsland etc, en misschien niet genoeg voor het binnenland van Albanie, maar verder vast wel, zeker als je een wat bredere maat gebruikt.
Wim schreef:
ma 13 mei, 2019 16:11
Misschien is de OP wel meer geinteresseerd in bruikbare banden voor zijn doel dan in de beperkingen van een oude Bridgestone fiets.
De Almotion heeft best wel wat profiel. Niet genoeg voor IJsland etc, en misschien niet genoeg voor het binnenland van Albanie, maar verder vast wel, zeker als je een wat bredere maat gebruikt.
Ook met de 40 heb ik veel gemtbt, ze zijn echt met geen smoesje kapot te krijgen: het vuursteenverhardsel van hier had er weinig vat op. Niet dat ze daar speciaal voor gemaakt zijn maar als compromis voor als je verreweg het meeste op asfalt fietst maar niet bang wilt zijn voor een stevig stuk onverhard vind ik ze erg fijn.