Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Almotion 28" passen niet (meer) op wielen met velgrem - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Almotion 28" passen niet (meer) op wielen met velgrem

Let op: Schwalbe Marathon Almotion Evolution 28" passen niet (meer) op wielen met velgrem.
Het betreft de volgende band: twee Schwalbe Marathon Almotion Evolution 28" Faltreifen schwarz/50-622 (28x2,0) 55334.

Op mijn Santos Travellite uit 2014 zaten Schwalbe Marathon Almotion banden. De achterband was versleten dus op het internet nieuwe Schwalbe Marathon Almotion banden gekocht. Met geen mogelijkheid was de achterband goed op de velg te krijgen. De band is een fractie te klein. Gevolg mijn Santos red als een hobbelpaard. De voorband heb ik niet eens geprobeerd. Na vraag bij een LBS leerde dat Schwalbe inderdaad de maatvoering van de Almotion banden heeft aangepast. Dit zou voor tubeless rijden mogelijk te maken bedoeld zijn. Conclusie op mijn Santos passen dus geen Almotion banden meer. Gelukkig deed de internetleverancier, Bike-Components in het geheel niet moeilijk en kon ik de banden, ik had er twee gekocht, kosteloos terug sturen en kreeg ik per omgaande mijn geld terug gestort.
Bedankt voor deze info, maar waarom heb je het over wielen "met velgrem"?
Zou de band dan wel passen als er schijfremmen opzaten?
Wat maakt een wiel met een velgrem zo bijzonder dat deze banden er niet op passen?
Maw: ik begrijp de toevoeging "met velgrem" niet.
(maar dat kan een gebrek aan kennis zijn mijnerzijds)

-Jan
Wat ik heb begrepen heb je "speciale" velgen (in combinatie met schijfremmen) voor de tubeless banden nodig.
Op mijn Santos zitten "normale" Magura velgremmen en dat past dus niet meer :( .

Gr. Henri
Zelfde probleem gehad met de Tubeless ready exemplaren van de Almotion, 622-40.
vorig jaar nog met veel moeite een 'oud' (Niet tubeless easy) exemplaar gevonden en gekocht.
Inmiddels wordt de Almotion weer gemaakt in de V-Guard uitvoering. Uit de folder 'Hier is de tubeless conversie niet mogelijk', dus dit is weer een 'gewone' band die wel op alle velgen zou moeten passen.'
Groeten, Wouter
Mijn conclusie is, dat je de verkeerde banden hebt besteld of gekregen. Wat je nodig hebt is: de V-Guard versie, niet de Snake skin versie, die is inderdaad heel krap bemeten en bedoeld voor tubeless easy montage. Die laatste zijn ook een stuk zwaarder, nog meer nu de Almotion een flinke afslanking heeft ondergaan: meer dan 100 gram lichter in 50-622.
Henri op Camino schreef:
di 21 mei, 2019 21:00
Wat ik heb begrepen heb je "speciale" velgen (in combinatie met schijfremmen) voor de tubeless banden nodig.
Op mijn Santos zitten "normale" Magura velgremmen en dat past dus niet meer :( .

Gr. Henri

Nee hoor, tubeless banden passen ook op gewone velgen, alleen ze zitten strakker. Soms is dat een onoverkomelijk probleem, vaak kun je ze met een beetje masseren en hard oppompen (evt ivm een sausje tussen wang en velg) wel goed geplopt krijgt.
Voor de duidelijkheid Schwalbe Almotion tubeless banden passen NIET op p wielen met velgrem
Ik heb van alles geprobeerd, masseren, met en zonde bandenmontage pasta, heel hard oppompen met een compressor maar het past echt niet!

Mogelijk passen andere tubeless banden wel op normale velgen maar daar gaat het hier niet over.
Henri op Camino schreef:
di 21 mei, 2019 20:08
Let op: Schwalbe Marathon Almotion Evolution 28" passen niet (meer)
Als je via de zoekfunctie zoekt op Almotion en gaat lezen zul je zien dat je niet de enige was die dit gemerkt heeft. Het is jammer dat Schwalbe dit niet goed heeft gecommuniceerd, ook voor Schwalbe zelf.
Eens met Leon, wat een enorme tegenvaller van Schwalbe icm Gerrit Gaastra. Al jaren fiets ik op de Almotion, maar de huidige tubeles met binnenbanden, aangeschaft in 2018 moeten wel op spanning blijven want na lekrijden of een vliegreisje heb je echt een probleem. Waarom hierover niet gecommuniceerd wordt door Schwalbe is voor mij een groot vraagteken en onder de maat.
Reinder schreef: na lekrijden of een vliegreisje heb je echt een probleem.
Hoezo dan?
Henri op Camino schreef:
wo 22 mei, 2019 11:36
heel hard oppompen met een compressor maar het past echt niet!
Tot welke druk ben je dan gegaan met de compressor?
Henri op Camino schreef: ↑ heel hard oppompen met een compressor maar het past echt niet!
Tot welke druk ben je dan gegaan met de compressor?
Ongeveer 4 bar.
Bar of 6-7 proberen, dan komen ze wel. kortstondig doen en snel weer terug naar 4 bar.
Shadow schreef:
do 23 mei, 2019 12:15
Bar of 6-7 proberen, dan komen ze wel. kortstondig doen en snel weer terug naar 4 bar.
DOE DIT NIET!
Het is gevaarlijk. Misschien niet eens (maar toch ook) in eerste instantie omdat de banden er niet tegen zouden kunnen, maar dan wel de velg. In heel veel gevallen is bij dikke fietsbanden de velg de beperkende faktor. 7 bar kan dan echt te veel zijn. Ja, meestal zal het goed gaan, maar bedenkt dat ook meer dan 99,9% van de autoritten van dronken personen ook goed gaan. "Bij mij gaat het altijd goed" is dan geen goed argument.
Weet ook dat dikke fietsbanden aanzienlijk meer energie kunnen bevatten dan dunne racebandjes. 7 bar in een dikke band is echt niet niks. Als het even vervelend uitkomt krijg je een deel van band of velg met een vaart tegen je aan die je flink kan verwonden.
Als je het toch wilt doen zorg dan voor voldoende veiligheidsmiddelen en pomp de band op op een veilige plek, achter een muur; of draad op zijn minst volledige gelaatsbescherming. Draag gehoorbescherming.
Leon schreef: Als je het toch wilt doen zorg dan voor voldoende veiligheidsmiddelen en pomp de band op op een veilige plek, achter een muur; of draad op zijn minst volledige gelaatsbescherming. Draag gehoorbescherming.
En niet vergeten te filmen......leuk voor YouTube!
Bel schreef:
wo 22 mei, 2019 15:22
Reinder schreef: na lekrijden of een vliegreisje heb je echt een probleem.
Hoezo dan?
Je krijgt deze band zo goed als niet meer goed teruggeplaatst in de velg. Ik heb de ervaring van vier maanden hobbelen tijdens onze reis. Wat heb ik de boel vervloekt, zeker bij afdalingen over mooi glad asfalt :evil:
Het past gewoon niet en alle goedbedoelde adviezen zijn eigenlijk te gek voor woorden voor een dergelijk duur "kwaliteits" product. Het moet gewoon passen en dat doet het niet! :(

Ik heb ze terug gestuurd naar Bike_Components en heb mijn geld keurig terug ontvangen. Top service! :D
Er zit echt wel marge op hoor, ik zou het afraden bij ultralight spul e.d. maar een vakantiefiets heeft stevige velgen, maar goed, het is een risico ja.
Volgens mij mag een Almotion 50mm sowieso 5 bar hebben. 4 bar lijkt me dan te weinig om 'm goed te ploppen. 1 bar overdruk moet zeker kunnen, dus 6 bar zou ik nog durven. Wel als de velg nog in goede staat is natuurlijk, dwz niet grotendeels het metaal is weggeremd.

Desalnitemin idd niet acceptabel. Thuis klooien om 'm er op te krijgen is tot daar aan toe, maar zeker niet als je zo'n band onderweg moet plakken en niet meer goed op de velg krijgt..