Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofd - Forum Wereldfietser

Balhoofd

Goedemorgen,
Deze vraag is waarschijnlijk al 1000 keer gesteld. Maar ik kan het antwoord of de oplossing niet vinden. Dus ik hoop op advies.

Situatie. Fietsje van mijn dochter, gebruikt gekocht, flink verbouwt. Lagers bleken flink versleten. Dus ik heb veel vervangen en dat ging goed.

Balhoofd was tot nog toe laatste projectje. Gedemonteerd en voor de zekerheid kwaliteits lagers besteld. Cane Creek 40. ZS44/28,6 Boven en ZS44/30 onder. Alles lijkt goed te passen. In elkaar gezet en ingevet. Lijkt als een zonnetje te draaien.

Echter, als ik spanning zet op de stelbout om de speling te verwijderen loopt alles al flink stroef voordat de speling weg is. Ik begrijp er niets van.

Wat doe ik verkeerd? Wie heeft een goede tip?

Heel er bedankt alvast!
Ramon
poeh...

per ongeluk een lager ondersteboven? (ik zeg dit zonder te hebben gekeken wat voor lagers het zijn (ik dnek cartridge? want die hebben afgeschuinde ene kant en 'rechte-hoek' andere kant))

iets met de volgorde van de tussenringen/vulringen?

heb je een foto van alle delen?

verder niks toegvoegd (koplampbeugeltje of zo) of verwijderd?

even iets anders doen, bakkie leut, diep zuchten, leesbril op (in mijn geval) en dan nog eens proberen :lol:
Ik heb niet veel verstand van nieuwerwetse Aheadsets, dus cmiiw, maar is zou vooral niet een stelbout hard aandraaien. De middelste bout bovenaan moet je afaik helemaal niet AANdraaien.

Op Youtube zijn er filmpjes zat. Misschien heb je daar iets aan: https://www.youtube.com/watch?v=Ihn5sVhf12U
Ik zal vanmiddag alles losmaken. En dan foto’s maken zodat te zien is welke volgorde ik heb gebruikt.
Een opvallend iets heb ik al gezien. Ik heb 4 andere fietsen met cane Creek. Bij allemaal draait de topcap mee. Bij deze niet en blijft hij stil op het frame.
Heb je wel genoeg spacers ertussen zitten.
Je moet ongeveer 2 a 3 mm boven je stuurbuis uitkomen met je stuurklem.
Anders kan je hem niet goed afstellen.

Dit plaatje geeft aan wat ik bedoel. Alhoewel ik hier de ruimte veel te groot vind. Maar goed.

Afbeelding
M276 schreef:
zo 09 jun, 2019 14:08
Dit plaatje geeft aan wat ik bedoel. Alhoewel ik hier de ruimte veel te groot vind. Maar goed.
Afbeelding
Pfff, dit lijkt me echt een geval van vragen om problemen. Bedenk maar eens wat er aangespannen wordt als je de bovenste bouw aanspant en waar de krachten worden opgevangen als je over een stevige hobbel fietst.
Nee, hoor @Leon, vragen om problemen is wat veel gezegd, al is de ruimte tussen vorkbuis en bovenkant stuurpen in de afbeelding wat aan de grote kant. (bij carbon componenten kan dit inderdaad tot schade leiden) 5-6mm is meestal voldoende. Cane Creek 40 is zowat de XT onder de headsets en jarenlang probleemloos. Soms wordt de ruimte onder de topcap ongemerkt te klein door de vormgeving van de onderkant van de topcap (die stoot dan op de stermoer/vorkbuis) en dan kun je geen speling opheffen.
sjefke schreef:
zo 09 jun, 2019 22:15
Nee, hoor @Leon, vragen om problemen is wat veel gezegd,
Misschien krijg je in de praktijk geen probleem. Maar wat ik eel meen te zien is dat de bivenste horizontale bout hoger zit dan de bovenkant van de vorkbuis. Daarmee ben je dan voor een groot deel lucht aan het klemmen. Om daarvoor nou mooie onderdelen te kopen?
Het was alleen maar een plaatje om aan te geven wat ik bedoel. Ik geef zelf ook al aan dat ik nu de ruimte veel te groot vind. Maar het maakt wel duidelijk wat ik bedoel. :lol:
Goedemorgen, gisteren niet meer gelukt foto’s te maken. Nu wel.

Ik hoop dat de foto’s een beetje duidelijk zijn. Maar denk al wel wat gevonden te hebben. Zet ik voor de duidelijkheid in mijn volgende reactie.

Bijlagen

Ik heb nu het bovenste lager omgedraaid in de cup. Dat lijkt qua passing niet zo logisch. Maar, alles gemonteerd en hij draait in een keer perfect soepel zonder enige speling. Dat lijkt perfect.

Maar nu zit er wel een vrij grote spleet tussen topcap en cup. Of hoort dat zo? Topcap draait nu wel gewoon soepel mee. Maar dicht het zo nog af? Ook maar een foto er bij.

Bijlagen

Er even in de schuur gekeken. Daar staat een nieuwe idworx waarbij het er toch fraaier en beter passend uitziet.

Bijlagen

Nee dat hoort niet zo, ergens hoor je een paar hele dunne shims te hebben die je tussen cap en lager kan leggen om de boel af te stellen, zitten die nergens meer in een zakje ofzo?
Hmm, dat zou kunnen. Dus dan lager weer terug omkeren en met die shims er voor zorgen dat de topcap net los draait.

Die zaten er overigens inderdaad niet bij. Vanmiddag maar eens kijken of die los te koop zijn.
Ik heb net een Hope headset in m'n Salsa Fargo bouwproject gezet en daar zat ie bij iig.

Ze zijn gewoon los te koop;

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 3%5D=13636
Ga ik dat proberen. Ik heb nog een nieuw hope balhoofd liggen voor een ander project. Daar zitten ze inderdaad wel bij. Dus vandaag kan ik iig verder proberen.
FF goed opmeten hoe dik ze zijn :!:
Shims gaan niet werken. Topcap is zo gemaakt dat deze ‘in’ het lager zakt.

Bijlagen

Lager lijkt wel aan beide kanten in de topcap te passen.

Bijlagen