Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?

Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef: Op een vliegtuigromp komen denk ik nog wel wat groter krachten te staan dan op een allu fietsframe.
Dat heeft er geen ene moer mee te maken. Wat telt is de belasting per mm2.
Sorry maar dat snap ik niet, Als ik op een mm2 matriaal 10 bar druk zet, of ik zet er 100 bar druk op, mag ik toch aannemen dat het matriaal daar anders op reageert, zeker bij langere duur. Of niet?
Niet de hele tijd heen en weer schakelen tussen begrippen.

-Op een vliegtuig komen grotere krachten als op een fiets. Is niet interessant, het vliegtuig bevat ook meer aluminium.

Wat voor het materiaal uitmaakt is de belasting per doorsnede. Aan een twee keer zo dikke staaf (oppervlakte) kan ik ook een twee keer zo zware last hangen. Voor die ene vierkante millimeter aluminium maakt dat niet uit, het wordt pas kritisch als je wel de last maar niet de doorsnede vergroot.
m-gineering schreef:Wat voor het materiaal uitmaakt is de belasting per doorsnede. Aan een twee keer zo dikke staaf (oppervlakte) kan ik ook een twee keer zo zware last hangen. Voor die ene vierkante millimeter aluminium maakt dat niet uit, het wordt pas kritisch als je wel de last maar niet de doorsnede vergroot.
Ja, maar dat is puur statisch gezien. Bij vliegtuigen en fietsframes gaat het om dynamische belasting. Dynamische belastingen kunnen ook tot breuk leiden als de optredende spanningen lager zijn dan de maximale treksterkte (vermoeidheid). Vermoeidheid heeft echter weer geen invloed op de torsiestijfheid van het frame. Dat is een kwestie van materiaalkeuze en geometrie van het frame.

Om een bijdrage te leveren aan de stelling/discussie: ("kan een 20 jaar oud alu frame nog steeds dezelfde belasting aan als toen hij nieuw was?"). Aluminium is erg kerfgevoelig. Dwz, dat kerven en krassen in het metaal onder invloed van dynamische belastingen sneller tot breuk leiden. Van mijn HTS-werktuigbouwkunde tijd meen ik mij nog te herinneren dat aluminium een veel lagere weeerstand heeft tegen dynamische belastingen. Misschien dat Marten dit nog even kan toelichten.
m-gineering schreef:
Haike schreef:
m-gineering schreef: Dat heeft er geen ene moer mee te maken. Wat telt is de belasting per mm2.
Sorry maar dat snap ik niet, Als ik op een mm2 matriaal 10 bar druk zet, of ik zet er 100 bar druk op, mag ik toch aannemen dat het matriaal daar anders op reageert, zeker bij langere duur. Of niet?
m-gineering schreef:Niet de hele tijd heen en weer schakelen tussen begrippen.
Dat doe ik niet bewust, dat ligt aan mijn geringe kennis van natuurkundige begrippen. :cry: Zou je onderhand toch eens moeten weten. :wink:
m-gineering schreef:-Op een vliegtuig komen grotere krachten als op een fiets. Is niet interessant, het vliegtuig bevat ook meer aluminium.
Snap ik het nog niet, tenzij je bedoelt dat doordat het meerdere matriaal wat in/aan het vliegtuig zit, die mm2 even zwaar belast wordt ondanks de hogere kracht die erop afkomt als de mm2 die in het fietsframe zit.
Haike schreef:
Snap ik het nog niet, tenzij je bedoelt dat doordat het meerdere matriaal wat in/aan het vliegtuig zit, die mm2 even zwaar belast wordt ondanks de hogere kracht die erop afkomt als de mm2 die in het fietsframe zit.
Precies, de krachten zijn wel heel groot, maar je loopt ook niet meer met zo'n vleugel onder de arm door de werkplaats heen. :D
Als mm2 aluminium kun je beter vliegtuig worden: dan wordt je keurig volgens protocol belast en krijg je periodiek een gezondheidscheck. Als je ATB wordt krijg je net zo lang op je donder tot dat je het loodje legt ;)
Peter Rodenburg schreef: Om een bijdrage te leveren aan de stelling/discussie: ("kan een 20 jaar oud alu frame nog steeds dezelfde belasting aan als toen hij nieuw was?"). Aluminium is erg kerfgevoelig. Dwz, dat kerven en krassen in het metaal onder invloed van dynamische belastingen sneller tot breuk leiden. Van mijn HTS-werktuigbouwkunde tijd meen ik mij nog te herinneren dat aluminium een veel lagere weeerstand heeft tegen dynamische belastingen. Misschien dat Marten dit nog even kan toelichten.
Alleen in de samenvatting :lol:

Levensduur begint bij een goede vormgeving: gladde overgangen, geen ruw oppervlak, geen wilde sectieveranderingen. Want een belast onderdeel rekt uit en hoe gelijkmatiger dit gebeurt, des te kleiner de spanningspieken zullen zijn waarop de constructie bezwijkt.

Maar in een wisselend belaste constructie zal altijd microscheurvorming optreden. Hoe snel deze scheuren verder groeien hangt af van het materiaal en de belasting. Is de belasting laag genoeg dan zal bij gewoon staal de groeisnelheid nul zijn, bij aluminium is er niet zo'n limiet.
Als constructeur zou je in het ideale geval aan de hand van de beoogde levensduur en de groeisnelheid de dikte van de framebuis willen bepalen. In de praktijk zijn er zoveel onzekerheden dat je een grote slag om de arm houdt. In aluminium heb je bovendien nog het probleem dat je maar een heel klein scheurtje kunt accepteren omdat de scheur veel sneller door de constructie loopt als bij staal.
m-gineering schreef:
Haike schreef:
Snap ik het nog niet, tenzij je bedoelt dat doordat het meerdere matriaal wat in/aan het vliegtuig zit, die mm2 even zwaar belast wordt ondanks de hogere kracht die erop afkomt als de mm2 die in het fietsframe zit.
Precies, de krachten zijn wel heel groot, maar je loopt ook niet meer met zo'n vleugel onder de arm door de werkplaats heen. :D
Als mm2 aluminium kun je beter vliegtuig worden: dan wordt je keurig volgens protocol belast en krijg je periodiek een gezondheidscheck. Als je ATB wordt krijg je net zo lang op je donder tot dat je het loodje legt ;)
Dan verklaar ik me zelf geslaagd voor dit proefwerk natuurkunde. :wink:

Ik laat die hele natuurkundecursus even aan mij voorbij gaan... maar....

Is een wat ouder frame meestal niet gewoon van good old pisbakkenstaal (pardon, CroMo)??? Mijn Expedition uit 91 in ieder geval nog wel, de Trooper waarvan in het begin sprake volgens mij ook.

Inderdaad, minder stijf dat aluminium. Wie ooit op een goeie ouwe omoefiets heeft gereden zal met mij eens zijn dat daar qua comfort geen full suspension tegen op kan, lekker veren op het frame! OK, daar wil je niet de Alpen mee over. Maar onverslijtbaar is het wel... zo'n stalen frame gaat gewoon een mensenleven mee (vooropgesteld dat je het niet laat doorroesten of er onder de tram mee rijdt natuurlijk)

Grtz,

Astrid

Avanher schreef:Inderdaad, minder stijf dat aluminium. Wie ooit op een goeie ouwe omoefiets heeft gereden zal met mij eens zijn dat daar qua comfort geen full suspension tegen op kan, lekker veren op het frame! OK, daar wil je niet de Alpen mee over. Maar onverslijtbaar is het wel... zo'n stalen frame gaat gewoon een mensenleven mee (vooropgesteld dat je het niet laat doorroesten of er onder de tram mee rijdt natuurlijk)
Ik heb anders al een aardig aantal comfortabel verende stalen frames naar de eeuwige fietspaden geholpen!
Leon

Ondertussen ben ik wel benieuwd naar kilometrages van aluminium fietsen. Dick en Els reden 100.000 kilometer op hun stalen ros. Wie heeft er een mooi record op een alu fiets?

Gaele

uit de wielrenwereld heb ik begrepen dat ze regelmatig aan een nieuw frame toe zijn. niet alleen vanwege hun sponsor maar ook omdat het frame stijfheid verliest en dit kost energie en dus snelheid.
of vakantiefietsers hier iets van merken weet ik niet.
ik weet wel dat mijn stalen frame van 12 jaar soms angstig flexibel voelt (met veel bagage en flinke snelheid over gravel). of dit dan weer tussen mijn oren zit weet ik niet. mijn alu ligfiets is in zijn 7e jaar wel 2keer gebroken. misschien toch metaalmoeheid?
ohja en niets heeft het eeuwige leven.

maar ik zou mij voorlopig geen zorgen maken over het frame.
kijk of ie inderdaad geen rare beschadigingen heeft (als een fiets een flinke klap heeft gemaakt kan je vaak een vervorming in de schuine onderbuis voelen) een fiets van maar 4 a 5 jaar, een goed merk met goede onderdelen heeft vaak een zeer interesant prijs kwaliteit verhouding. probleem bij het vinden van zo'n fiets is dat je veel geduld moet hebben.

frank F schreef:uit de wielrenwereld heb ik begrepen dat ze regelmatig aan een nieuw frame toe zijn. niet alleen vanwege hun sponsor maar ook omdat het frame stijfheid verliest en dit kost energie en dus snelheid.
of vakantiefietsers hier iets van merken weet ik niet.
Het materiaal verliest z'n stijfheid niet. (zoals Marten al eerder postte)
Om stijfheid te verliezen moeten er dus scheurtjes in zitten. (en nu geloof ik niet dat dat bij al die wielrenners gebeurd die zeuren over een slap frame)
De overige onderdelen: Wielen, balhoofd en alle bevestigingen. (stuur, trapas) krijgen na verloop van tijd wel wat ruimte. Zou dit niet het slappe-frame-gevoel veroorzaken?

En nieuwe frames hebben meestal een veel snellere kleur.

Marco

Ik heb anders al een aardig aantal comfortabel verende stalen frames naar de eeuwige fietspaden geholpen!
Hoe heb je dat gedaan Leon??? Zelf ben ik bepaald geen lichtgewicht, maar zelfs inclusief het regelmatig vervoer van een halve inboedel op die arme oude beestjes, heb ik nog nooit een frame stuk gekregen. OK, OK, de Amsterdamse fietsendieven hebben telkens verhinderd om een levenslange test uit te voeren :cry: , maar de beestjes waren bij mijn ingebruikname meestal al een jaar of 30 in de roulatie...

Astrid

Ik woon in een straat waarvan ongeveer de helft van de huizen studentenhuis is, en mijn straat staat dan ook vol met fietsen van allerlei allooi. Je moest eens weten hoeveel doorgezakte frames ik tegen kom als ik naar de stad loop! Vooral die comfortabele en diefstal gevoelige oma-fietsen kunnen er wat van! Oké, studenten zijn nou niet de meest zachtzinnige fietsers, maar toch... Je zal overigens verbaasd staan over hoe lang je nog op een, stalen, doorzakkend frame kunt blijven fietsen :D

Avanher schreef: OK, OK, de Amsterdamse fietsendieven hebben telkens verhinderd om een levenslange test uit te voeren :cry: , maar de beestjes waren bij mijn ingebruikname meestal al een jaar of 30 in de roulatie...
Een amsterdamse fietsendief die een dertig jaar oude fiets steelt... die moet wel heel wanhopig zijn.

frank F schreef:uit de wielrenwereld heb ik begrepen dat ze regelmatig aan een nieuw frame toe zijn. niet alleen vanwege hun sponsor maar ook omdat het frame stijfheid verliest en dit kost energie en dus snelheid.
Uit ervaring:

Wielrenners kun je ALLES wijsmaken
Wielrenners zijn net kraaien, als het glimt.....

Voor een amateurwielrenner is het doorgaans slim om ieder jaar een nieuwe fors gesponsorde fiets aan te schaffen, met een beetje handelen fiets je dan ieder jaar gratis op een nieuwe fiets.

Haike, ik weet dat de laatste jaren - met fietsaankopen via je werkgever en zo - het fietsenpark van Amsterdam sterk vernieuwd is. Maar in "mijn tijd" (ik ben nog niet stokoud, maar ik spreek van de jaren tachtig en negentig) was dat zo ongeveer de gemiddelde leeftijd van een fiets in de hoofdstad. En was zo'n mooi nostalgisch exemplaar een gewild diefstalobject. Voor zover ik begrijp van vrienden en familie die in Amsterdam wonen, is dit nog altijd het geval... de gemiddelde junk kijkt niet zo nauw.

En helaas verdwijnen er ook (zelfs) in Brussel regelmatig fietsen die hoogbejaard zijn, dus misschien is het wel een hoofdstedelijk fenomeen?

Grtz

m-gineering schreef:Uit ervaring:

Wielrenners kun je ALLES wijsmaken
Wielrenners zijn net kraaien, als het glimt.....
Lees ik hier over een wielren verleden? :lol:
Jeetje,

ik had, dacht ik, een eenvoudige vraag gesteld!


Jongens, luister:
Ik hoor er nu bij!
Ik heb 'm gekocht!
Een rode Vittorio!

De maat van het frame is precies goed.
De fiets is gemaakt in november 1998 en er is maar een fietsvakantie op gereden. Zes weken naar Santiago de Compostella.
Daarna heeft de fiets in de schuur gestaan.
Hij (het is een mannetje!) was dan ook heel stoffig. De banden waren ook verdroogd.
Maar er zit geen schrammetje op!

Hoe moet ik zien of het frame recht is?

Ik heb een lijstje wat er op zit:
Shimano LX voorderailleur
Shimano LX achterderailleur
duimshifters
21 versnellingen
Alessa velgen
Brooks countess zadel (ook droog)
recht stuur met barends
Stronglight balhoofd
Stronglight en TI tandwielen
Shimano BB UN trapas
vittorio tassendragers voor en achter

Ik heb er 175 euro voor betaald

Nu mijn vragen:
is dat een goede prijs?

Denken jullie dat ik naar Heerhugowaard moet gaan om 'm te laten opknappen of kan dat ook bij een fietsenmaker in de buurt (driehoek Nijmegen Wageningen Arnhem?)

groetjes, Joke

Als de fiets past is dit een heel mooie prijs. Natuurlijk moet hij wel even een beurt hebben, en vooral gesmeerd worden. Misschien moeten er ook kabeltjes vervangen worden. Zet er niet de tuinslang op als je hem gaat schoonmaken, en al helemaal niet de hogedrukspuit. Voor dat zadel zou ik van Brooks Proofide zadelvet kopen: er is een aardige kans dat je nog lang plezier van dit zadel kunt hebben. Koop er een opspansleuteltje van Brooks bij om het af en toe op te spannen (maar eerst lekker invetten, en een tijdje laten intrekken, daarna een oude broek dragen). Tegenwoordig kiezen we bij voorkeur wat bredere banden dan vroeger gebruikelijk was (vanwege het comfort, de wegligging, en de iets lagere rolweerstand). Laat er de breedste banden op zetten die passen. De nieuwe Schwalbe Marathon is er in vele maten, en is heel geschikt voor alles behalve echt wilde tochten (en niet al te duur). Neem uiteraard ook nieuwe binnenbanden (en overweeg vanwege het gemak autoventielen). Zit er een fietspomp bij? Zoniet, overweeg dan een Zefal hpx in de goede maat. De afmontage van deze fiets is heel klassiek en degelijk. Als deze fiets inderdaad zo weinig gebruikt is, dan heeft hij nog zowat een heel fietsenleven voor zich. In Wageningen is Recycle een prima fietsenmaker voor vakantiefietsen.
Heel veel plezier,
Wim
Joke Tolsteeg schreef:Jeetje,


Hoe moet ik zien of het frame recht is?
kun je met losse handen rijden? Dan is ie OK

Ik heb een lijstje wat er op zit:
Shimano LX voorderailleur
Shimano LX achterderailleur
duimshifters
Shimano thumbshifters? Cool!
21 versnellingen
is zat

Alessa velgen
Brooks countess zadel (ook droog)
recht stuur met barends
Stronglight balhoofd
mag vast wel nieuw vet in, idem voor de naven
Stronglight en TI tandwielen
Titanium tandwielen klinkt niet erg des Vittorio's, bedoel je titanium kleurig?. Dat geeft niks
Shimano BB UN trapas
vittorio tassendragers voor en achter

Denken jullie dat ik naar Heerhugowaard moet gaan om 'm te laten opknappen of kan dat ook bij een fietsenmaker in de buurt (driehoek Nijmegen Wageningen Arnhem?)
paar boeken kopen en het zelf doen?