Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor nieuwe fiets woon-werk verkeer - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor nieuwe fiets woon-werk verkeer

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen voor een woon-werk verkeer fiets die bij mij past. Ik heb bij de checklist dik gedrukt wat naar mijn idee het belangrijkste is. Alvast bedankt voor jullie tijd.


De Checklist:
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Woon-werk, 10 km per dag, 5 dagen per week. Het liefst een fiets die minimaal 5 jaar mee kan gaan.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Stevig doorfietsen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Rechtop.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja, tijdens de wintermaanden mogelijk heen en terug (10 km totaal) iedere werkdag.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Nee.

JE LICHAAMSLENGTE
185 cm.

JE GEWICHT
95 kg.

JE LICHAAMSBOUW
Normaal geproportioneerd.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Niks.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Moet voor woon-werk verkeer een park door met een goed fietspad, wel aantal heuvels.

WAT IS JE BUDGET?
Liefst 400-500, maximaal 750. Voor een goede fiets wil ik nog wel wat afwijken van het budget.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Iedere dag voor werk. 5 jaar lang. 10 km.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Degelijke normale merk herenfietsen. Deze werden snel kapot getrapt. Ketting ging snel los, remmen gingen snel kapot, spaken gingen kapot. Vooral achterwielen kregen snel een slag in de wiel.
Laatste fiets was een Merida Crossway 100. Heeft het 4 jaar vol gehouden (werd 1 jaar en 3 maanden niet op gefietst). Was een fijne fiets, maar voor de prijs een korte levensduur.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Fiets staat droog in de schuur, word weinig gebruik bij regen. Smeren van ketting. Ben wel van plan de fiets vaker schoon te maken / controleren. Verder weinig kennis van onderhoud (kan wel banden wisselen), geen budget voor fietsenmaker.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Locale fietsenwinkel heeft veel van het merk Cortina. Ben bereid om verder te reizen om de fiets te kopen.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Bij voorkeur op korte termijn, huidige fiets houd het niet lang meer vol.
Zoek een mooi Koga met Nexus 8 naaf of Deore groepset (of LX, XT) op marktplaats of bij een fietsenzaak in de buurt. Blijf in ieder geval bij de Cortina's uit de buurt 8)
Hier staat nog een mooie Snel fiets te koop;

viewtopic.php?f=11&t=32928
Die snel is een reisfiets, en als ik het zo lees wil je vooral iets onderhoudsvrij en stevig (bijvoorbeeld https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=nl_NL). Een riem ligt waarschijnlijk buiten budget, maar misschien dat je er tweedehands wel één kan vinden. Voor woon-werk verkeer is een naafdynamo in mijn ogen een nobrainer, daarmee sluit je de meeste Engelse fietsen wel uit (om mij onduidelijke redenen houden die niet van verlichting hun modellen). Bij Duitse merken heb je het meeste keuze, VSF, Stevens, ...
Nieuw misschien iets van volgende:
https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=nl_NL
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 602;page=3 (wat goedkoper merk, maar de aandrijving is wel een pluspunt)
of tweedehands:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Je hebt een model van Kalkhof al met riem vanaf 1000 euro geloof ik;

https://www.12gobiking.nl/kalkhoff-ende ... nelux-2018

Ik heb een aantal kenissen met Kalkhof fietsen, die zijn over het algemeen erg tevreden.
Voor woon-werk zou ik sowieso niet gaan voor een derailleur... degelijke hollandse stadsfiets met gesloten kettingkast voldoet prima voor zo'n afstand. Batavus heeft verschillende modellen die aan je eisen voldoen, maar zo zijn er meer merken.
Het is maar wat je wilt, ik rij gewoon woon-werk met derailleur hoor :wink:
Shadow schreef:
ma 24 jun, 2019 10:16
Het is maar wat je wilt, ik rij gewoon woon-werk met derailleur hoor :wink:
Ja, maar OP geeft aan én geen budget te hebben voor de fietsenmaker én weinig kennis van onderhoud te hebben én zijn vorige fiets kapot getrapt te hebben, wat dat laatste dan ook moge betekenen - is hij erg sterk? Dan hou je door de vereisten eigenlijk alleen fietsen over met een goede versnellingsnaaf (wat die heeft hij ook nodig), een kettingkast, een naafdynamo en een goed achterwiel.
Die zijn er gezien zijn budget niet veel in nieuwe versies. Er zijn wel tweedehands fietsen zat die voldoen, maar dan ontkom je waarschijnlijk nauwelijks aan initieel onderhoud.
De voor sleutelaars aantrekkelijke optie om een bijna goede tweedehands te kopen waar nog voor 200 euro onderhoud aan mankeert is ook een lastige bij weinig sleutelkennis. Dat een fietsenmaker laten doen wordt snel duur.
Goed rond om je heen kijken naar een aangeboden geschikte fiets in een goede winkel lijkt me het beste.
Of gewoon minder hard trappen, want elke van de vele Hollandsche Rijwielen met SA3-naaf en trommelremmen gingen bij mij iets meer dan 10.000 km zonder onderhoud mee (5 dagen x 10 km x 40 weken x 5 jaar) voordat ze van ellende uit elkaar vielen; en subtiel fietsen is ook niet mijn stijl.
Wat ik nog niet las: een fiets blijft niet ongestraft rijden zonder enig onderhoud. Met die aanname (dat het wel zo is), zal geen enkele fiets het lang uithouden. Ketting smeren is het minste, maar ook slijtage in het oog houden, remmen onderhouden (en blokjes vervangen als dat nodig is), bandendruk in het oog houden (en vervangen indien nodig)... Als je dat niet zelf kan, moet je bij een fietsenmaker terecht.
Dat gezegd zijnde: een fiets die maar vijf jaar meegaat, vind ik ongelooflijk duur. Als je bereid bent om een beetje te investeren in leertijd, kan je die levensduur minstens verdubbelen.
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!
Met kapot trappen bedoel ik inderdaad dat mijn beenspieren iets te sterk zijn voor de gemiddelde fiets. Voornamelijk met de eerste paar keer trappen tijdens fietsen gaat het vaak mis (zodra je op de fiets stapt of na een stoplicht). Als je 5 dagen in de week fietst denk je er soms helaas niet aan dat je je moet inhouden op een fiets.
Onderhoudsvrij zou mooi zijn, maar ketting smeren, slijtage bekijken en bandendruk meten moet lukken. Alleen remmen heb ik (nog) geen verstand van.
Wat zouden jullie gemiddeld uitgeven aan onderhoud met een fiets van rond de 750 euro als je maar 10 km x 5 dagen per week fietst?
Kijk ook eens of je een Stevens Courier oud modeljaar op de kop kunt tikken. Gebruik ik zelf al 10-12 (?) jaar als ww-fiets.
Je kunt ook overdrijven. Als je benen zo sterk zijn dat je een fiets kapot trapt moet je gauw een licentie aanvragen. Bij Sunweb zoeken ze nog een kopman voor de tour.

Een simpele 1-speed of desnoods drieversnellingsnaaf op een gewone Hollandse fiets voldoet prima voor zulke afstanden.
Fietsendefietser schreef:
ma 24 jun, 2019 12:43
Wat zouden jullie gemiddeld uitgeven aan onderhoud met een fiets van rond de 750 euro als je maar 10 km x 5 dagen per week fietst?
Dat ligt er nogal aan wat voor fiets het is en hoe lang je er nog mee wilt doen. Zoals gezegd heb ik veel (>5) ouderwetse stadsfietsen gehad die ik voor 200 gulden kocht en dan ging fietsen. Daar gaf ik helemaal niets aan onderhoud aan uit behalve twee keer per jaar wat olie in de kettingkast spuiten.
Met een fiets met derailleur ontkom je niet aan het vervangen van kettingen, anders gaat de zaak doorslaan, waar jij (KNAL KRAAK KRAAK) waarschijnlijk last van hebt gehad. Dat was in dat geval dan niet de schuld van de slechte fiets maar van gebrek aan smering en onderhoud. Een fiets van 10.000 euro had dat probleem ook gehad.
Met een fiets met versnellingsnaaf heb je niet zo gauw een doorslaande ketting omdat de ketting opgesloten zit tussen de tandwielen, voor zolang de ketting niet door slijtage heel veel langer is geworden uiteraard.
Shadow schreef:
ma 24 jun, 2019 09:56
Je hebt een model van Kalkhof al met riem vanaf 1000 euro geloof ik;

https://www.12gobiking.nl/kalkhoff-ende ... nelux-2018

Ik heb een aantal kenissen met Kalkhof fietsen, die zijn over het algemeen erg tevreden.
Ik zei dus :roll: