Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met biba volgespoten met latex? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met biba volgespoten met latex?

Ik heb eens een niet op te sporen lek gehad. Biba thuis tot ontzagwekkende proporties opgeblazen en onder water gehouden: geen bubbels. Pas toen ik op het idee kwam een reparatiepatch van een eerder lek daarbij te masseren bleek er door een slechte lijmverbinding toch lucht te kunnen ontsnappen. Die slechte lijmverbinding bleek weer verband te houden met te grof schuurpapier.
Bij oppompen in de buitenband was de band steeds binnen een minuut leeg. :evil:
Leon schreef:
ma 22 jul, 2019 13:35
Ik heb eens een niet op te sporen lek gehad. [...] Pas toen ik op het idee kwam een reparatiepatch van een eerder lek daarbij te masseren bleek er door een slechte lijmverbinding toch lucht te kunnen ontsnappen.
Zoiets kan, blijkens mijn ervaring, ook gebeuren bij een beschadiging net naast het ventiel; bij gewoon onderdompelen niks te zien, maar als ik een beetje aan het ventiel wiebelde, zag ik belletjes.

Overigens weten we niet op welke manier het lek niet kon worden opgespoord: onderweg met wang/lip/lekzoeker/andere niet 100% zekere methode, of in bak water van voldoende grootte?

En om de volgende vraag van rob300 nog te beantwoorden:
Kan het zijn dat de buitenband soepeler is geworden na meer dan 2000 km en dat het daarom sneller lek gaat op een onverharde weg?
Zeker als het zoals gemeld om Marathon Plus gaat: nee. Banden gaan sneller lek als de buitenband versleten is, maar dat kan met deze band bij het gemelde kilometrage alleen het geval zijn als je de fiets met aangetrokken rem 2000 km lang over het asfalt hebt gesleept, of als je met 'meer dan 2000 km' ongeveer 40.000 km bedoelt. ;)

Groetjes,

Carl
Inderdaad, je moet met die plusversies wel heel rare dingen doen voordat ze een beetje soepel worden....
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 12:39
Leon schreef: Ik zie op de website van Cube: "Schwalbe Range Cruiser, Active, K-Guard, 40x622"
Dan is 4,5 bar voor jou in de achterband echt te weinig.
Volgensde site van Schwalbe mag daar 6 bar in.
De Range Cruiser behoort wel tot de budgetbandjes van Schwalbe. Voor jouw gewicht is het denk ik verstandiger een band uit de Marathonreeks te kiezen zoals de Almotion of de Greenguard.
Ik heb net even met Rob gebeld en volgens hem liggen er Marathon Plus banden om Leon, wat het des te gekker maakt dat er lucht ontsnapt, dat zijn echt hele stevige banden, wat mij dan ook een mogelijke oorzaak lijkt te zijn is dat het velglint de druk niet aan kan, voor kleine lekjes zorgt oid.
Ik gebruik graag deze;

https://www.rosebikes.nl/schwalbe-super ... =standaard
(kun je elders ook vinden)

die zijn zeker weten opgewassen tegen de hoge drukken waarmee je moet rijden. De velgen zijn 20mm volgens de speclijst van Cube, dus de 22mm variant bestellen dan.

De cruiser banden liggen erop. Heb het nog even gecheckt.
In ieder geval tijd voor andere band om te beginnen dus..
Als je dan toch geld uit gaat geven Rob, jullie rijden ook overhard, gooi er dan Marathon Mondials op, met nieuwe binnenbanden en velglint gelijk mee.

Band;
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... id=0;pgc=0
Binnenband;
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... id=0;pgc=0
Velglint;
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... id=0;pgc=0

Ik zou de 42-622 banden pakken, 50mm zal misschien niet passen, maar als je nu nog rondom ruimte genoeg hebt kun je het zeker overwegen :!:
Qua ventiel had je nu autoventielen zei je? Dat noemen ze een Schrader ventiel.
Voor het velglint zou ik je velgen even checken, volgens Cube zijn die 20mm, dan zou ik de 22mm linten bestellen. (22-622 dus)
Als je beperkt onverhard rijdt, en dan vooral gravelwegen, dan zijn Mondials overkill (vind ik). Mondials komen tot hun recht als je ook rijdt op de ruigere, stenige en bonkige wegen. Ik weet het, want ik heb ze er op liggen. Prima voor Verweggistan en moubtainbikewegen, maar overkill voor af en toe een paadje. Er zijn dan alternatieven met minder rolweerstand.

P.S.
Als je met Mondials lek rijdt, dan weet ik het ook niet meer.
Standaard marathons, ook green guard geheten, zijn ook een goed compromis en erg robuust. Ik vond ze net te stroef rollen, maar op een e-bike is dat minder een punt.
Ze zijn nog goedkoop ook, maar dat schrikt misschien af.
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 17:55
Als je dan toch geld uit gaat geven Rob, jullie rijden ook overhard, gooi er dan Marathon Mondials op, met nieuwe binnenbanden en velglint gelijk mee.
Zou er iets minder heavy duty op leggen, maximale breedte die in het frame past word je met wat onverhard af en toe wel blij van.
Mja als je toch serieuze gravelwegen af gaat raggen op een ebike met bepakking en al dan zou ik de Mondials nemen, dat ze wat zwaarder lopen als een Almotion of Marathon Greenguard merk je toch minder op een ebike :D
Leon schreef: Ze zijn nog goedkoop ook, maar dat schrikt misschien af.
Wat zeg je nu? :D kan toch nooit wat zijn als er al geen Santos/Idworx/Koga op staat :wink:
Jurr schreef: Zou er iets minder heavy duty op leggen, maximale breedte die in het frame past word je met wat onverhard af en toe wel blij van.
Het gaat nu stuk, nog een keer geld uitgeven om erachter te komen dat dat ook stuk gaat lijkt me nog vervelender...
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 18:28
Dat ze wat zwaarder lopen als een Almotion of Marathon Greenguard merk je toch minder op een ebike :D
Toch weer lekker een stukje actieradius erbij scoren :)
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 18:28
Het gaat nu stuk, nog een keer geld uitgeven om erachter te komen dat dat ook stuk gaat lijkt me nog vervelender...
Lijkt me dat de andere suggesties degelijk genoeg zijn.

Kwaliteitsband, lekker breed, op de goede spanning met een goed geplaatst velglint en nieuwe binnenband, moet goedkomen.

Om dan gelijk naar wereldreis degelijk rubber te switchen lijkt mij overkill.
Veilige keus misschien, maar ik denk dat Rob wel wat houvast heeft zo voor zijn keuze :D
Ik heb het tweemaal een periode geprobeerd bij mijn VM. Eerst met Joe Sealant daarna een periode met de latex van de fabrikant van VM

Ik ben er mee gestopt omdat beide anti lek middelen problemen geven met het pompen van de banden, de binnenbanden aan elkaar gaan kleven en de belangrijkste reden,als er toch een lek is dan loopt je band toch gedeeltelijk leeg. En ik vind het prettig om te rijden met banden die niet goed opgepompt zijn.

Dus ik doe het niet meer. Met mijn VM heb ik de biba's zo gewisseld. De tandem en de andere fietsen heb ik zelden een lekke band mee en is er een keer een lek dan plak ik die wel.
VM?
Ligger schreef: de binnenbanden aan elkaar gaan kleven
Hoe dan?
Vouwfiets?
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 21:56
VM?
Ligger schreef: de binnenbanden aan elkaar gaan kleven
Hoe dan?
Vouwfiets?
Een vouwvelomobiel, dat zie je niet veel. Ik denk dat Ligger bedoelt dat de binnenband aan zichzelf gaat kleven. ;)

Carl
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 20:06
Veilige keus misschien, maar ik denk dat Rob wel wat houvast heeft zo voor zijn keuze :D
Dank allen voor de tips!

Het is de Mondial VGuard geworden. Mede op aanraden van @Shadow en Schwalbe Germany zelf. Ze stelden daar ook de BigBen band voor maar de lekkages zijn bij deze band meer voorkomend.
Ook een high pressure velglint erin.
En..een pomp van Lezyne MET drukmeter aangeschaft om ook de bandendruk beter in de gaten te houden.
Mooi zo, als er nog eens wat op doet, je hebt m’n nummer :D
Nou ik had prijs vandaag, op vakantie, op weg van Overloon naar Maashees voelde m'n achterband wel erg soepel aan; lek
Ondanks zware banden en latex in de binnenbanden liep het spul leeg, langzaam, dat wel. Aan de oever van de Maas de boel eens uit elkaar gepakt en een lekje midden op het loopvlak, latex tussen binnen en buitenband maar afdichten ho-maar :|
Dus de boel schoon gemaakt, plakker erop en dan tot de ontdekking komen dan 4 Co2 cartidges nét genoeg zijn om een Maxxis Hookworm van 63mm breed op spanning te krijgen (4 bar). Eind goed - al goed.
Ik had afgelopen zondag een lekke band. Een zgn. tubeless-ready buitenband (25mm) op mijn racefiets. Ik had er gewoon een biba in, en geen latex. De snee was zodanig groot dat ik me afvraag of latex afdoende was geweest. Anyway, het kostte wel erg veel moeite, met risicovolle inzet van bandenlichters, om de strakke band er weer op te krijgen. En helemaal in de gleuf krijgen lukte niet. Na 80km ging op de klinkerweggetjes van Noord-Holland eindelijk de bobbel uit de band. He he, nou nou, poeh poeh... Ik ga andere banden bestellen hoor.
Kennis van me had ook de achterband vol antilek-smurrie. Dat was een goed idee totdat we op het vliegveld de banden leeg moesten laten lopen, en ze bij aankomst op de nieuwe luchthaven weer op moesten pompen. :shock:
Smurrie in het ventiel, zodat deze niet meer goed afsloot. Eerst nog een nieuw ventiel er in gedraaid, maar ook dat mocht uiteindelijk niet baten. Resultaat was dat we op dag twee al naar de fietsenmaker konden voor een nieuwe binnenband. :cry:
Ja dat had ik ook dus, doe ik niet meer :shock: