Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Terraliner opgeknapt tot randonneur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Terraliner opgeknapt tot randonneur

Dat kan wel, na het lassen zou ik wel wat angst daar voor hebben omdat je metaal hard door het lassen.
inderdaad. na zo mogelijk lassen gebruik ik de fiets alleen nog voor toeren en dagelijks gebruik. het ding heeft al genoeg belasting van wat ik schoon aan de haak weeg :roll:

zonder lassen of breuk zijn deze terraliners prima vakantiefietsen :D er zijn wel verschillen tussen de modellen van de diverse jaargangen:
- de modellen met een stalen oval-frame zijn volgens mij nagenoeg identiek aan het randonneur-frame (misschien iets minder nokjes?). bij het oval-frame past maximaal bandbreedte 37 mm. en dat geldt volgens mij ook voor de (nog) oudere modellen met cantilever-remmen.

- 'mijn' model, dan wel dezelfde in blauw, dan wel een jaar eerder in zwart met blauwe letters (en 8-speed en STX-RC) hebben mooie gebogen achtervorken en zijn ronduit prima geschikt als randonneur. voordeel is bij dit model dat er banden tot wel breedte 47 of zelfs 50 mm in passen. nadeel is de vrij dunne zadelpen van 26,8 mm dikte. kleine framemaat en dan de aluminium zadelpen er ver uit is echt af te raden (ik weet iemand waarbij dit mis ging :cry: ). of je zet er dan een stalen zadelpen in.
tot en met framemaat 57 à 60 cm zijn deze stalen frames voldoende stijf om ook met bagage goed stabiel te rijden.

- enkele nieuwere modellen met aluminium frame, dubbele schuine onderbuis dan wel verende voorvork: die vind ik niet interessant en heb ik amper in handen gehad. die lijken me minder stijf en ik ben van de 'steel is real' :lol:

groet! hoogframe
supermario schreef:
ma 29 jul, 2019 21:15
Kan je een terraliner ook zwaar belasten tijdens een vakantie.

Of is het staal anders dan van een koga randonneur.

Mario
Ik weet niet voor welke types het allemaal geldt, maar ik had een blauwe Terraliner van 2000. Koga vermelde in die tijd ook nog alle afmetingen en hoeken van alle maten in zijn folder. Toen was de Terraliner exact hetelfde als de Randonneur, alleen de Terraliner werd kaal afgeleverd en de Randonneur werd als compleet afgemonteerde fiets geleverd en met een andere kleur. Ik ga er in mijn onschuld maar even van uit als alle hoeken en afmetingen hetzelfde zijn, dat die staalsoort ook exact hetzelfde is.
Senior2 schreef:
di 30 jul, 2019 10:52
supermario schreef:
ma 29 jul, 2019 21:15
Kan je een terraliner ook zwaar belasten tijdens een vakantie.

Of is het staal anders dan van een koga randonneur.

Mario
Ik weet niet voor welke types het allemaal geldt, maar ik had een blauwe Terraliner van 2000. Koga vermelde in die tijd ook nog alle afmetingen en hoeken van alle maten in zijn folder. Toen was de Terraliner exact hetelfde als de Randonneur, alleen de Terraliner werd kaal afgeleverd en de Randonneur werd als compleet afgemonteerde fiets geleverd en met een andere kleur. Ik ga er in mijn onschuld maar even van uit als alle hoeken en afmetingen hetzelfde zijn, dat die staalsoort ook exact hetzelfde is.
Hoeken en staalsoort zijn bepaald niet de enige variabelen van een frame. Wanddikten, butted, triplebutted,buisdiameters (ca 10 stuks), buisvorm (ook ca 10x), versterkingen, lasdikte/lugs, patjes, voorbewerking voor lugs etc

Mario; Iemand van 1,55 meter en 55 kilo die genoeg heeft aan 15 kilo bagage zal ook een slank gebouwde Terraliner niet kapot krijgen of er mee zwabberen. Maar ik weet dat jij groter bent dan 1,55 m en 55 kilo. :wink:
Leon schreef:
di 30 jul, 2019 11:00
Senior2 schreef:
di 30 jul, 2019 10:52
supermario schreef:
ma 29 jul, 2019 21:15
Kan je een terraliner ook zwaar belasten tijdens een vakantie.

Of is het staal anders dan van een koga randonneur.

Mario
Ik weet niet voor welke types het allemaal geldt, maar ik had een blauwe Terraliner van 2000. Koga vermelde in die tijd ook nog alle afmetingen en hoeken van alle maten in zijn folder. Toen was de Terraliner exact hetelfde als de Randonneur, alleen de Terraliner werd kaal afgeleverd en de Randonneur werd als compleet afgemonteerde fiets geleverd en met een andere kleur. Ik ga er in mijn onschuld maar even van uit als alle hoeken en afmetingen hetzelfde zijn, dat die staalsoort ook exact hetzelfde is.
Hoeken en staalsoort zijn bepaald niet de enige variabelen van een frame. Wanddikten, butted, triplebutted,buisdiameters (ca 10 stuks), buisvorm (ook ca 10x), versterkingen, lasdikte/lugs, patjes, voorbewerking voor lugs etc

Mario; Iemand van 1,55 meter en 55 kilo die genoeg heeft aan 15 kilo bagage zal ook een slank gebouwde Terraliner niet kapot krijgen of er mee zwabberen. Maar ik weet dat jij groter bent dan 1,55 m en 55 kilo. :wink:
Leon, je hebt natuurlijk helemaal gelijk met je aanvullende variabelen, maar als ik ik zie dat de frames voor 100% identiek zijn vwb hoeken en afmetingen, ga ik er tot nader orde wel van uit dat Koga gewoon een bepaald standaard frame gebruikt voor 2 modellen. Is natuurlijk ook heel aantrekkelijk voor een fietsenbouwer om met minder frames meer modellen te kunnen maken. Maar ik geef toe, het is een aanname.