Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je leren zadel weer als nieuw - Forum Wereldfietser

Je leren zadel weer als nieuw

Een smerig vuil zwart leren zadel hoe krijg ik dat schoon.
Een tip bracht uitkomst.
Gewoon in een bak/emmer water was de tip.
Is het water zwart dan tot 3 a 4 maal herhalen.
Daarna in het vet.
Geen duur Brooks vet, maar een potje bij de Paardensport winkel.

Afbeelding
Afbeelding

en de klus is geklaard
Ik ben benieuwd of het zadel er over 2000 km nog is en of het dan doorgezakt is tot op de trapas.
Ik ben ook benieuwd hoe erg het straks afgeeft als je met een lichtgekleurde broek gaat fietsen.
Ik lees op sites over paardenzadels schoonmaken dat je niet veel water mag gebruiken, omdat dit het zadel stug zou maken. Ik weet niet of dat ook voor fietszadels geldt, maar ik neem aan dat de paardenmensen weten waarover ze het hebben want goede leren paardenzadels zijn erg duur.

Ben benieuwd naar het lange termijn resultaat van jouw zadel, maar voorlopig houd ik het bij 2x per jaar een beetje vet erop (en eronder) smeren.
Slecht advies, vrees ik. Het spoelwater verkleurt voor een (groot) deel door uitgespoelde tannines, je kan blijven spoelen en je zal steeds opnieuw 'vuil' spoelwater krijgen. De levensduur van je zadel zal daar fel onder lijden. Voor schoonmaken beter zadelzeep gebruiken, of een milde natuurzeep (met natte spons). Het weken in water is een noodprocedure om (te pogen) de vorm van een zadel te veranderen.

Disclaimer: ben zelf absoluut geen Brooks of leer expert maar heb indertijd wat rondgelezen op diverse fora over hoe je oude lederen zadels kunt herconditioneren. Bovenstaande is gebaseerd op wat mensen die dat wel zijn er over te vertellen hebben.
janenliseth schreef:
zo 18 aug, 2019 09:50
Een smerig vuil zwart leren zadel hoe krijg ik dat schoon.
Nog een foto vooraf? Ben wel benieuwd hoe vies een zwart zadel moet zijn voordat je het zo grondig gaat schoonmaken.
janenliseth schreef:
zo 18 aug, 2019 09:50
Een smerig vuil zwart leren zadel hoe krijg ik dat schoon.
Een tip bracht uitkomst.
Gewoon in een bak/emmer water was de tip.
Is het water zwart dan tot 3 a 4 maal herhalen.
Daarna in het vet.
Geen duur Brooks vet, maar een potje bij de Paardensport winkel.

en de klus is geklaard
Van wie was de tip en waar is deze terug te vinden?
Edwin* schreef:
zo 18 aug, 2019 11:35


Van wie was de tip en waar is deze terug te vinden?
Tip komt van buiten de WF. Dus niet te vinden.

Zo zag dit zadel (uitgezakt) er uit toen ik de fiets (van 1985) kocht in 2015.
Afbeelding
En nu ziet deze er zo uit
Afbeelding
Natuurlijk weer op spanning gebracht en tevens voorzien van een dekje.

Ik heb er inmiddels plm. 3000 km mee gefietst.

Aanvankelijk had ik ook mijn twijfels maar dacht: "dat kan geen kwaad". En dat is tot dus ver gebleken.
Ik ben er blij mee.
Aha, je wilde het zwarte zadel dus ontkleuren (zodat bruin overblijft). Da's wel wat anders dan ff schoonmaken.
Fedor schreef:
zo 18 aug, 2019 16:18
Aha, je wilde het zwarte zadel dus ontkleuren (zodat bruin overblijft). Da's wel wat anders dan ff schoonmaken.
Ik wilde 'm schoon, maar als dat het (bij)effect is geweest dan ben ik daar zeer tevreden mee.