Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help kapotte bottom bracket volgende stad 500km :-( solved? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Help kapotte bottom bracket volgende stad 500km :-( solved?

Lekker geMacGyverd :D
Niet mee eens , ik heb nu 361.000 km gereisd , met 4 fietsen, en dit is me 1 keer overkomen. Je kunt niet alles meenemen. Nadat ik 100.000 km. met spaken had gefietst heb ik ze weg gegooid en zo leer je door de jaren wat jij nodig hebt.
Liever zou ik willen stellen ; ga je dit jaar langer dan 2000 km ver reizen ,zet er een nieuw lager in .
Zowiezo elke 20.000 km vervangen.
Ik erger me dit jaar vooral aan al de goedbedoelde wereldreizigers die met dramatisch slecht materiaal op pad gaan . Let wel niets kwaads over deze jongens.
Groetjes Pier.
Creatief!
piviets schreef: Ik erger me dit jaar vooral aan al de goedbedoelde wereldreizigers die met dramatisch slecht materiaal op pad gaan . Let wel niets kwaads over deze jongens.
Dan is dit echt iets voor jou:
viewtopic.php?f=4&t=33721
:wink:
piviets schreef: Ik erger me dit jaar vooral aan al de goedbedoelde wereldreizigers die met dramatisch slecht materiaal op pad gaan . Let wel niets kwaads over deze jongens.
Waarom erger je je aan deze mensen Piviets? Ik vind het eigenlijk wel verfrissend als nieuwe wereldfietsers nog niet met het WF-virus besmet zijn waardoor de gedachte heerst dat je enkel met een dure fiets en dito uitrusting op pad kan. Investeren kan nog altijd als er meer geld is en je zeker weet dat je blijft fietsen. En wat ook leuk is hoe mensen zelfredzaam zijn en de boel toch kunnen oplossen. Das ook heel mooi. :P
Mr.peanut schreef:
zo 18 aug, 2019 20:01
groetjes Pinda
- Veel plezier mister Peanut, ik lees je blog met plezier! Misschien even standaard onderaan je postings zetten?
https://www.polarsteps.com/Nigel/1707540-quest-unknown
supermario schreef:
zo 25 aug, 2019 21:29
Belangrijkste les. Volgende keer: lagers meenemen.
Voor je het weet zeul je een complete reservefiets mee :D
Je hoeft niet met de duurste spullen van huis. Wel verstandig om vooraf een aantal basale checks te doen: buitenbanden waar het karkas al doorheen steekt,velgen die zo dun zijn dat ze al naar buiten buigen, speling op alle lagers etc. zijn makkelijk te vermijden. En zolang je in de bewoonde wereld blijft vooral niet te veel meesjouwen, je kunt niet alles mee nemen en er gaat altijd iets anders kapot als je meehebt.
Erg leuk om al deze reacties te lezen top bedankt allemaal! Dingen gaan nu eenmaal kapot fietsenmakers naaien je nog harder dan automonteurs. En als je al een second opinion wilt zeggen ze allemaal wat anders. Ik ben meer op mezelf gaan vertrouwen had totaal geen kennis van zaken voor vertrek inmiddels weet ik wel beter. Dingen gaan helaas niet zoals je het wilt en dat is oké en hoort erbij. Ik denk dan ook dat het belangrijker is hoe je met je problemen omgaat. Ik ben er inmiddels ook achter dat onderdelen lang niet overal in de wereld verkrijgbaar zijn en alles stuk gaat. Dus zit je soms vast ergens niets aan te doen dan de situatie axepteren. All part of the experience I gues!
supermario schreef:
zo 25 aug, 2019 21:29
Belangrijkste les. Volgende keer: lagers meenemen.

Mario
Of je afvragen hoe het zo gekomen is? Heb dit ook een keer gehad, maar was toen kort ervoor fietsend door een ondergelopen tunnel gegaan. Gevolgen: vet verzeept, kogellagerring aan gort en zand/vuil in de trapas. Op een zaterdagochtend in een autogarage in de Belgische Ardennen kogellagerring vervangen door losse kogels (had een paar kogels mee), vet vervangen en weer opnieuw gemonteerd. Nu probeer ik m'n lagers droog te houden en ga niet trappend door een ondergelopen stuk.
Mr.peanut schreef:
ma 26 aug, 2019 10:57
(…) Dingen gaan helaas niet zoals je het wilt en dat is oké en hoort erbij. Ik denk dan ook dat het belangrijker is hoe je met je problemen omgaat. Ik ben er inmiddels ook achter dat onderdelen lang niet overal in de wereld verkrijgbaar zijn en alles stuk gaat. Dus zit je soms vast ergens niets aan te doen dan de situatie axepteren. All part of the experience I gues!

Inderdaad! :P
Bert van Sprang schreef:
ma 26 aug, 2019 09:41
Je hoeft niet met de duurste spullen van huis. Wel verstandig om vooraf een aantal basale checks te doen: buitenbanden waar het karkas al doorheen steekt,velgen die zo dun zijn dat ze al naar buiten buigen, speling op alle lagers etc. zijn makkelijk te vermijden. En zolang je in de bewoonde wereld blijft vooral niet te veel meesjouwen, je kunt niet alles mee nemen en er gaat altijd iets anders kapot als je meehebt.
Het is daarbij wel verstandig om in ogenschouw te nemen wat je gaat doen. Ga je je fiets heftig op de proef stellen in een ver land gedurende langere tijd, hou daar dan rekening mee. Als je weet dat iets onderweg versleten raakt dan is het vaak veel goedkoper om dat op voorhand te vervangen. Of je moet het liften, wachten, verzenden, extra hotel etc. als deel van je reis zien natuurlijk.
Dat fietsenmakers je graag aan de betere onderdelen van de duurdere klasse helpen hebben we op dit forum inderdaad wel vaker gehoord. Ik ben uiteindelijk alles zelf gaan doen.
Problemen met trapassen had ik tot 1984 ook. Toen kreeg ik mijn eerste cartridge-trapas.
Shrek schreef:
ma 26 aug, 2019 08:31
supermario schreef:
zo 25 aug, 2019 21:29
Belangrijkste les. Volgende keer: lagers meenemen.
Voor je het weet zeul je een complete reservefiets mee :D
Die lagers nemen niet zoveel ruimte in zeker als het geen standaard maten zijn of in gebieden waar ze nog niet zo ver geevolueerd zijn. Zelfs voor standaard maten was het bij mij goedkoper om even naar huis met de trein te gaan (uit Duitsland en weer terug) dan er daar op te wachten. (4 dagen levertijd, en in 2 dagen heen en weer)
_Peter_ schreef:
ma 26 aug, 2019 16:05
Zelfs voor standaard maten was het bij mij goedkoper om even naar huis met de trein te gaan (uit Duitsland en weer terug) dan er daar op te wachten. (4 dagen levertijd, en in 2 dagen heen en weer)
I rest my case! :D
zie ik nu op de avaghon fiets een nieuwe geveerde zadelpen.

Wat een verhaal in Kiev met die taxi chauffeur.

Mario
supermario schreef:
ma 26 aug, 2019 19:38
zie ik nu op de avaghon fiets een nieuwe geveerde zadelpen.

Wat een verhaal in Kiev met die taxi chauffeur.

Mario
Nope geen geveerde zadelpen.

, weet ik ook meteen hoe ik reageer in benarde situaties.
Ik ga weer offline van dit forum. Vind reacties van sommige members totaal niet help vol/constructief. Ik kan geen namen noemen en ik zal niet zwart maken.

Als er weer een onoplosbaar probleem heerst zal ik weer om hulpvragen.

Tot die tijd ga ik genieten van mijn reis. Volgen staat vrij natuurlijk.

Later
Mr.peanut schreef:
ma 26 aug, 2019 20:09
Ik ga weer offline van dit forum. Vind reacties van sommige members totaal niet help vol/constructief. Ik kan geen namen noemen en ik zal niet zwart maken.

Als er weer een onoplosbaar probleem heerst zal ik weer om hulpvragen.

Tot die tijd ga ik genieten van mijn reis. Volgen staat vrij natuurlijk.

Later
Ach, laat je niet wegjagen door die paar 'leunstoelfietsers' die -zo lijkt het wel- zelf elk risico uit de weg gaan maar wel adviezen klaar hebben voor verwegfietsers. En het is supergoed dat je om hulp vraagt en zeker ook terugkoppelt hoe je het creatief hebt opgelost. Het ergste dat je zou hebben overkomen is dat je even niet verder kan met de fiets, en ook dan is er wel weer een oplossing. Kortom, ik hoop dat je terugkomt!
Laat je niet ontmoedigen. Als we het allemaal met elkaar eens waren was er geen discussieforum, dan volstond een verwijzing naar een faq. Gelukkig zijn we het niet allemaal met elkaar eens.
Mr.peanut schreef:
ma 26 aug, 2019 10:57
fietsenmakers naaien je nog harder dan automonteurs.
"Veralgemenen" heet zo iets...