Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn nieuwe Santos 3+ - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Mijn nieuwe Santos 3+

205 berichten
Meneer Zwijn schreef:
za 07 sep, 2019 10:31
Inge, op mijn TM3+ zit een vast ringslot van Abus over de 62mm band met spatbord, dus het kan wel. Ik denk dat mijn fietsenmaker hier voor gezorgd heeft.
Dezelfde die Edwin* heeft of een ander model?

Ik heb mijn spatborden zo ver mogelijk van de band (wil wel bescherming maar geen ophopen van vuil ;)) dus deels dichter bij de band plaatsen doe ik liever niet.

Als slot heb ik trouwens idd de Bordo Granit.
Willem, mijn reactie is naar aanleiding van Inge haar nieuwe fiets. Ik las haar blog van haar laatste reis, en meen een iemand te herkennen die alles nogal goed overdenkt, een beetje zoals ikzelf.
Lees aub niet wat er niet staat.
@ Fedor: nog een ander model. Ik zoek het even op. Mijn spatbord zit echt ver van de band, toch past het. Gevonden, er staat Abus schield 5650.
En wat betreft licht verzet, voor en achtertandwiel is 32T.
Bij de adviezen lees ik in dit draadje wel heel veel: “Wij van wc-eend adviseren wc-eend”. :?
Ik mis trouwens nog een mooie foto.
Inge1 schreef:
za 07 sep, 2019 08:42
Oh ja, zijn er toevallig nog sloten tips?
Ik gebruik een Abus vouwslot van 90 cm lang. Niet het allerzwaarste, want ik wil geen 2 kg aan beveiling meenemen op reis, maar wel een stevig slot van ca 1kg. Tot nu toe heb ik hiermee quasi altijd mijn fiets ergens aan vast kunnen hangen (paal, boom, hek...).

Verder heb ik onlangs ook een beugelslot besteld, dat een hogere rating heeft (12/15) en ook ca 1kg weegt.
cranks: ik zou bij jouw lengte nooit langer dan 170 mm kiezen, en misschien zelfs wel iets korter. Omdat je moeite met opstappen hebt zou ik kiezen voor een relatief lage trapas. Het excenter gebruiken om dat doel te bereiken vind ik raar.
Er zijn speciale Trelock ringsloten voor bredere banden, maar veel breder dan de Rat Trap Pass of Almotion 55 mm zal niet gaan. Als spatborden geef ik de voorkeur aan die van Gilles Berthoud omdat ze de stangetjes aan de buitenkant hebben en dus meer echte ruimte overlaten. Ze zitten ook minder zwabberig vast dan die van SKS.
Edwin: Top die tip van het Ringslot - "waar ook nog een insteekketting in kan". dat is altijd handig. Ik had op de Lamborghini ook een Trelock zitten. Prima slot. Zet ik op mijn lijstje. Met de tip van het busje. Edwin dank voor de link naar het draadje ga ik nog goed doorlezen.

Willem - ik ga er vanuit dat je even sarcastisch was. Nav meneer Zwijns opmerking richting je posting.

Meneer zwijn - Dat van het leeftijdgenote zijn zou zo maar kunnen - ben net over de halve eeuw heen :D . Ook ik ben net als Fedor benieuwd welk Abus slot je hebt. Hoor ik graag van je. Dan kan ik beidde sloten naast elkaar zetten. Net als Fedor vind ik het fijn om voldoende/ veel ruimte tussen band en spatbord te hebben. Zeker met het oog op OZ is veel ruimte erg wenselijk. "Het sleuteltje kan er ook af als het slot open is, dat wou ik graag om er nooit tegen te komen bij op- en afstappen." Dat lijkt me inderdaad wel erg fijn maar hoe gaan de verzekeringen hier mee om. Dacht dat in Nl het sleuteltje vast in het slot moest zitten en alleen bij op slot zetten eruit mag kunnen?
Dat is inderdaad fijn als je met 1 vinger zo gedoseerd kunt remmen maar als ik dat met 2 vingers ook zo kan dan ben ik al dik tevreden ;). Ik denk dat alle schijfremmen bij nat weer wat geluid maken - de BB7's op de Lamborghini doen dat ook . Verder zijn ze heerlijk stil.
Steekassen zouden misschien handiger zijn maar dat is iets waar ik niet over na hoef te denken want die hebben ze zoals je al zegt niet. Of steekassen sneller zijn dan de quick release met het loshalen van het wiel weet ik niet - er moet dacht ik wel meer uit elkaar. Je hebt wel gelijk met dat de wielen dan meteen op de juiste plek zitten. Maar gaan we gewoon niet lekrijden - hebben we er geen last van :wink:
Ik heb wel over Pinion nagedacht maar er toch bewust voor gekozen deze niet te willen. Wil graag een frame waar ingeval van nood ook een derailleur op zou kunnen of waar alleen een ander wiel met Rohloff in hoeft om weer verder te kunnen. Rohloff heeft zich wat mij betreft ook meer bewezen en is wat lichter dan Pinion. Ook denk ik dat de stapjes die Rohloff maakt tussen de verzetten voor mij prima zijn. Doch ik ben blij te horen dat je erg tevreden bent over de Pinion. Zou vervelend zijn als je dat niet zou zijn.
De combi van 46/22T is ook een stuk kleiner als het standaard verzet. Santos heeft nu standaard voor 50T (was 55T) alleen achter weet ik het even niet maar vermoed 18 of 20T. Voor mij scheelt de combi van 46/22 met wat op de Lamborghini zit (48/34/24 en 12-36T) al dat het een heel stuk lichter kan. 6.98 km op de Santos en 8.21 km bij een rpm van 90 in het lichtste verzet.

Ik krijg bij de gear calculator wel High Torque te lezen bij de 46/22 combi- wie weet wat dit precies inhoudt?

"Ik vind het fijn om bepakt bergop nog met die kleine versnelling een hogere cadans te houden." Hier sluit ik me bij aan - dat probeer ik ook altijd zo lang mogelijk vol te houden dwz totdat mijn longen niet meer willen (allergie astma). Meestal zit mijn rpm rond de 85 a 90 met uitschiets naar de 95. Op mijn binnen fiets (hometrainer) zit ik eigenlijk altijd wel ergens tussen de 90 en 100rpm.

Goed te horen dat je tevreden bent over de MotoX dan blijf ik die gewoon nog even in het achterhoofd houden ondanks dat mijn voorkeur nu bij ik denk de G one ligt.

Dan schelen we niet zo veel qua lengte. Heb trouwens op de Lamborghini ook 175mm cranks zitten maar als 170mm het net wat makkelijker doet ronddraaien + voordeel heeft van net wat hoger met de trapper. Dan moet ik hier met BeagleBikes even echt serieus over gaan babbelen. want kortere cranks houdt in dat het zadel ook wat hoger gaat komen, toch?

Geeft niets zo een hele lap tekst en zeuren over een fiets die je erg goed bevalt bestaat ook niet. Dus wat mij betreft vertel je er nog veel over. Als ik volgens jou nog ergens over moet nadenken dan hoor ik dat graag met natuurlijk ook wat jij hebt gekozen en waarom. Kan ik alleen maar weer van leren. Zoals bijvoorbeeld nu met het slot en kortere cranks.

Nicovelo - dank voor de sloten links - ga ik straks nog even naar kijken.

Peter123 - ik weet niet waar je opmerking op slaat maar zou je willen verzoeken als je niets constructiefs hebt bij te dragen je van commentaar/ opmerkingen te onthouden.

Aanvulling:
Wim - net over je reactie heen gelezen. "cranks: ik zou bij jouw lengte nooit langer dan 170 mm kiezen,". Marten heeft op de Lamborghini de cranklengte bepaald. Maar ben zeker nu serieus aan het nadenken over 170mm maar als jij denkt dat korter misschien nog beter is dan hoor ik dat graag van je met natuurlijk een waarom :wink:.
De genoemde Trelock kan gelukkig wel en zo te horen moet Abus er ook een hebben die geschikt is voor bredere banden. dan zou ik dus nog steeds richting 600 banden kunnen gaan. Ik denk aan een ringslot mn voor in NL of Europa want in OZ gaat hij er vermoedelijk af en neem ik een beugelslot + ketting mee. Naar de States ook gedaan en dat beviel me daar prima. Voor OZ komen er waarschijnlijk smartsam banden op (57 of 65mm).
Ik weet dat jij de voorkeur geeft aan: "Als spatborden geef ik de voorkeur aan die van Gilles Berthoud omdat ze de stangetjes aan de buitenkant hebben en dus meer echte ruimte overlaten. Ze zitten ook minder zwabberig vast dan die van SKS." Voor nu laat ik maar gewoon beginnen met de spatborden die Santos plaatst (B65 genaamd) dan kunnen ze indien nodig over een paar jaar altijd nog vervangen worden door andere.
Inge1 schreef:
za 07 sep, 2019 11:44
Ik krijg bij de gear calculator wel High Torque te lezen bij de 46/22 combi- wie weet wat dit precies inhoudt?

Het begrip 'Torque' bij fietsen wordt hier en hier uitgelegd.

Kort gezegd komt het erop neer dat kleinere tandwielen je frame/fiets/riem (ik heb het nog niet in detail bestudeerd) meer belasten dan grotere. Met andere woorden zou bij gelijke tandwielverhouding (bvb 40/20 vs 20/10) de combinatie met de grootste omtrek (hier 40/20) beter zijn.
Het ringslot met insteekketting dat ik erop heb is Abus Shield 5650. Ik heb speciaal gevraagd om de sleutel te kunnen afnemen tijdens rijden. Ik vermoed dat er ook wel een versie is waarbij dit niet kan. Laat je dealer informeren wat de verzekering zegt over wel of niet afnemen van sleutel.
Het slot is zo ruim als de breedte beschikbaar van het kader, dit wil zeggen dat het over iedere band en spatbord past die ook als maximum in jouw fiets past.
Ik sloot hier in België een verzekering af via de fietsenmaker. Bij navraag liet mijn fietsenmaker de verzekering weten dat fiets zo afgeleverd werd. Ze hebben aanvraag goedgekeurd, ook al kan ik niet “bewijzen” dat de fiets gesloten stond met mijn 2 sleutels. Dit alles werd op een paar dagen afgehandeld via mail door fietswinkel nog voor mijn fiets besteld werd.
Steekassen zijn mijn inziens niet sneller bij bandenwissel, wel integendeel. Maar je wiel zit automatisch juist, wel handig met remschijven. Als je er op let gaat het ook wel goed hoor.
Wat ik wou zeggen, remmen met dat éne vingertje, was maar om de precisie uit te beelden. Ik rem ook met minstens twee vingers hoor. Maar als ze bv koud en nat zijn, gaat het toch nog steeds erg soepel. En ook na 5 km stijl naar beneden met veel remmen, doen ze het beneden nog net hetzelfde als in het begin.
Dat je liever Rohllof hebt dan Pinion, begrijp ik. Bij mij was het andersom. En ik zou nu als eerste keus ook 170mm cranks bestellen als ik jou was, maar het is nogal persoonsgebonden. Vrouwen hebben in verhouding langere benen dan mannen, en te korte cranks hebben ook nadelen. Met 170 mm komt je zadel inderdaad waarschijnlijk 5 mm hoger te zitten.
Moest je dichterbij zitten, liet ik je graag alles uittesten. Zelf ben ik ook bij bepaalde keuzes uitgekomen na heel veel proefrijden. Maar bv remmen in de (natte) bergen zal je toch pas later gaan merken.
High Torque/Hoge torsie: je zou met een zeer klein tandwiel voor en een groot achter in theorie een helling van 45 graden kunnen oprijden en bv je Rohllof kunnen stuktrekken binnenin. Je dealer houdt dat wel in de gaten.
Nicolevelo - dank voor de korte torque uitleg - zal straks eens de linkjes bestuderen. Doch aangezien ik niet zo technisch ben... hoop ik dat ik het meestal technische gepraat kan volgen.

Meneer Zwijn - dank voor het type Abus slot. Zal zowel de Trelock als Abus op mijn lijstje zetten en met Jorma bekijken welke voor mij het handigste is. Qua gewicht maakt het niet uit. Zal zeker even met Jorma over de verzekeringsvoorwaarden spreken.
Ik snap wat je bedoeld met precisie uit te beelden. En zal nog eens extra gaan nadenken over de extra 500,00 euro voor remmen - blijf het erg veel geld vinden. Aan de andere kant het is maar een 1-malige uitgave.
Zo zijn we gelukkig allemaal anders en hebben jouw beweegredenen tot Pinion geleidt en de mijne tot Rohloff. Dat vind ik het leuke voor iedereen wat wils. Nu ja 8) , derailleur, Rohloff (of aanverwante naaf) of Pinion. En als we dan ook allemaal nog tevreden/ blij zijn met onze aankoop dan is het goed.
Dan had ik dat van het zadel goed bedacht - niet dat het uitmaakt dat het 5mm hoger gaat komen - de dropperpost maakt er optisch toch weer een kinderfiets van - althans in de laagste stand.
Lief van je om als ik dichterbij zat dingen te laten uittesten.
Dat verhaal over koppel (Eng: torque) is vooral relevant voor krachtpatsers van 120+ kilo die de zwaarbeladen fiets plus aanhanger met ietwat te grote peuter wel eventje stegen het korte onverharde hellinkje van 25% op willen rammen. Dan kunnen de krachten heftig uit de hand lopen en schijnt er in een Rohlofnaaf een maximum overschreden te kunnen worden.
Hoi Inge,
Wellicht kan ik je wat helpen met je keuze tussen Hope en XT remmen.
Beiden zijn goed en met beide ga je tevreden zijn. Je kan geen verkeerde keuze maken als je voor schijfremmen kiest. Je zit al in de top van producten en de verschillen zitten in de marges en wat je zelf prettig vindt.
We hebben de Hope remmen getest en de Shimano XT remmen.

Voordeel/eigenschappen van de Hope tov de Shimano:
Beter dosering van remkracht, hogere remkracht (met een vinger remmen in een hele steile afdaling is geen enkel probleem), hope heeft twee cinders en dat resulteert in meer remkracht maar ook dat remblokken meer gelijkmatig afslijten, minder problemen met drukverlies (kan voorkomen als je vaak vliegt) doordat Hope een reservoir op het stuur heeft zitten.

Voordeel/eigenschappen van de XT
Is meer verkrijgbaar en daarom iets makkelijker te repareren in het buitenland (natuurlijk niet in de binnenlanden van Afrika, Azië, enz). Onderdelen zijn makkelijker verkrijgbaar. Remt prima. Voor gewoon vakantiefietstochten hele goede set remmen. Voor onverharde stevige tochten ook prima (lees anders onde website even. Daar zie je tochten die we gemaakt hebben met de Hope en met de XT.

Wat nu te kiezen?
Functioneel doen beiden prima werk.
Als je het geld hebt (en ervoor over) dan zijn de agopes niet iets lekkerder in remmen, slijtage, kracht.

Hopelijk helpt dit je een beetje.
Zijn puur onze ervaringen.....blijft dus altijd een subjectief verhaal.

Oh ja, las nog even het stukje over steekassen vs snelspanner. Moet eerlijk zijn dat wij wel fan zijn van steekassen. De steekas is er voornamelijk gekomen om de voorvork nog meer stijfheid te geven. Belangrijk als het gewicht van de fiets lager wordt. Op onze 4.29 hebben we voor ook steekassen. Maar voor de 3+ zou dat echt een overkill zijn. Dat is al zo stijf. En wat de voorvork heeft, en wat wij echt een heel groot voordeel vinden, is een stekkerloze integratie met je Son naafdynamo. Dat is heel cool. In het begin dat ik nog, who cares, dat kan toch ook wel met een stekkertje. Maar met onze bikepacking fiets met Lauf voorvork hebben we dus zo’n stekkertje en ik ben regelmatig bezig geweest een gebroken draadbreuk te herstellen. Bij de 3+ heb je daar geen last van.
Leon - top! Dank voor de extra torque toelichting. Zo te horen hoef ik me daar niet druk om te maken. Fijn! Minder om rekening mee te houden.

Marco - fijn je reactie over de remmen. Had je hierover nog willen maar hoeft nu niet meer. Zal jullie verslagen van de reizen met hope en xt nog doorlezen. Fijn die opsomming van vor- en nadelen. Of ik het extra ervoor over ga hebben weet ik nog niet - zal woensdag nog even met hope en xt gaan rijden. Wat fijn klinkt is meer remkracht en het gelijkmatiger slijten van de blokken. Aan de andere kant ik heb met de BB7's ook al ooit omhoog gekregen - zal alleen wat harder in de remmen hebben mogen knijpen vermoed ik.

Dat van de steekas bedenk ik me na het lezen van je uitleg daar heb ik het met Robbert ook over gehad en die vertelde me inderdaad ook dat het voor de 3+ overkill was en dat daarom geen optie is.

Dat van het stekkerloze klinkt bekend ik betrap me er ook af en toe op dat ik vergeet als het wiel bij de Lamborghini er uit mag.
Inge1 schreef: Dan schelen we niet zo veel qua lengte. Heb trouwens op de Lamborghini ook 175mm cranks zitten maar als 170mm het net wat makkelijker doet ronddraaien + voordeel heeft van net wat hoger met de trapper. Dan moet ik hier met BeagleBikes even echt serieus over gaan babbelen. want kortere cranks houdt in dat het zadel ook wat hoger gaat komen, toch?
Welke framemaat neem je eigenlijk? (of is dat al gezegd/gevraagd)
Dat wordt de 53 cm. Was niet gevraagd en had ik niet genoemd.
Inge1 schreef:
za 07 sep, 2019 18:39

Dat van het stekkerloze klinkt bekend ik betrap me er ook af en toe op dat ik vergeet als het wiel bij de Lamborghini er uit mag.
Ik vergeet het ook wel eens, al zijn de nieuwe Son stekkers daarin wat vergeeflijker.

Zelf zou ik nooit voor een stekkerloze Son kiezen omdat je dan met een verende voorvork daar geen stekkerloze aansluiting in krijgt.

Met een 3+ minder een probleem omdat daar geen verende voorvork in kan. Tenzij je het wiel met naafdynamo ook in een andere fiets wil gebruiken natuurlijk. Een bikepacking mountainbike bijvoorbeeld? ;)
Jurr - gelukkig dan zijn Marco en ik niet de enige :wink: . Dat bikepacking mtb'en zit er voor mij niet in. Maar inderdaad als je je wiel dubbel wil gebruiken dan is met stekker weer handiger.
Inge1 schreef:
za 07 sep, 2019 19:53
Dat wordt de 53 cm. Was niet gevraagd en had ik niet genoemd.
Als je ook een gebruikte overweegt, er staat er eentje op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1453526158
Die overweeg ik niet Jurr - met mijn vereiste voor. Dropperpost gaat dat niet + ik weet graag wat er met de fiets gebeurd is en bij gebruikt weet ik dat niet. Wel lief van je om de link te plaatsen 👍.
Inge1 schreef:
za 07 sep, 2019 19:53
Dat wordt de 53 cm. Was niet gevraagd en had ik niet genoemd.
Was de maat gelijk duidelijk of was het nog zoeken? Dit ivm de bovenbuislengte.
Inge1 schreef:
ma 09 sep, 2019 16:06
met mijn vereiste voor. Dropperpost gaat dat niet
Ah, gaan ze het frame speciaal voor je aanpassen?