Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?

Alleen de E-biker zou ik willen weren :D :D :D :D :D :D :D :D :D .
Ik merk wel dat veel bikepacking-sites zich graag onderscheiden van de "oudewets" bepakte fiets, soms op het arrogante af ("zij zijn fout, wij zijn goed"). Ik zie bij dat soort sites dan ook wel overlap met bijv. het DIR-duiken (Doing it right).

Bij het duiken heb ik zeker een aantal aspecten van het DIR-duiken overgenomen, maar zeker niet alles, en vooral niet het bijna religieuze aspect van "beter" zijn.
Bij het fietsen doe ik hetzelfde: ik merk dat ik steeds minder kilo's meeneem en indien mogelijk de voortassen thuislaat. Ik gebruik (voor mij) positieve punten van beide kanten/kampen, maar ga mezelf niet beschouwen als een bepaald type fietskampeerder.
Fedor schreef:
zo 29 sep, 2019 18:17
Ik merk wel dat veel bikepacking-sites zich graag onderscheiden van de "oudewets" bepakte fiets, soms op het arrogante af ("zij zijn fout, wij zijn goed"). Ik zie bij dat soort sites dan ook wel overlap met bijv. het DIR-duiken (Doing it right).

Bij het duiken heb ik zeker een aantal aspecten van het DIR-duiken overgenomen, maar zeker niet alles, en vooral niet het bijna religieuze aspect van "beter" zijn.
Bij het fietsen doe ik hetzelfde: ik merk dat ik steeds minder kilo's meeneem en indien mogelijk de voortassen thuislaat. Ik gebruik (voor mij) positieve punten van beide kanten/kampen, maar ga mezelf niet beschouwen als een bepaald type fietskampeerder.
+1
Inderdaad waarom zijn we zo bezig met een fietsers in een hokje te stoppen? En waarom is er een kleine groep die het beter vind dan andersoortige fietsers. Jammer en waarom? We delen dezelfde passies en vaak ook nog dezelfde routes :P


Over de term bikepacking. In een ander draadje opperde ik dat bikepacking was afgeleid van backpacking. Dus kortom reizen met bagage op je fiets in plaats van op je rug. Toen werd dit betiteld door een bikepacker als ranzig en haakte hij af van de discussie. Tja...waarom? Jammer.

Goeie term 'fietskampeerders' Fedor!
Als iemand het nodig heeft met andere bikepackers een subgroep onder de vakantiefietsers te willen zijn, vind ik dat prima zolang het resultaat is dat er maar veel "gevakantiefietst wordt".
Bert van Sprang schreef:
zo 29 sep, 2019 18:43
Als iemand het nodig heeft met andere bikepackers een subgroep onder de vakantiefietsers te willen zijn, vind ik dat prima zolang het resultaat is dat er maar veel "gevakantiefietst wordt".
En bikepacking lijkt jongere fietsers aan te trekken, dat voorkomt vergrijzing onder de fietskampeerders :)
Fedor schreef:
zo 29 sep, 2019 19:28
En bikepacking lijkt jongere fietsers aan te trekken, dat voorkomt vergrijzing onder de fietskampeerders :)
Gezien de aankondiging van de WF-beurs ligt een crossover voor de hand: een ebikepacking sub-community, voor jong en oud!
Willem, van alle soorten E-bikes vind ik de MTB-E-bikes het ergst. Gelukkig zijn E-racers nog niet erg populair.
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 29 sep, 2019 15:17
Ja en in dit blad wordt ook nogal in getruckt. Zoals een route zwaarder en stoerder doen voorkomen dan hij is om het Marlboro man gevoel te promoten. Of in een video doen alsof je in een bepaalde regio zit terwijl ingewijden heel goed kunnen zien dat de beelden uit een heel ander land komen.
Als dat waar is - het is nogal wat, wat je vertelt - dan is het voor mij reden genoeg om ook al het andere wat dit inhoudelijk blad beweert niet serieus te nemen.
Zelf ben ik geen bikepacker. Wel zou ik mijn TM3+ kunnen ontdoen van z’n spatborden, de banden kunnen vervangen door noppenbanden en het minimum aan gewicht en tassen meenemen. Zo’n set up zou best kunnen op deze fiets. En misschien dat ik dat ooit wel eens doe, afhankelijk van de bestemming en soort route.

Bikepacking zie ik voornamelijk als een soort fietskamperen, waarbij (ultra)lichtgewicht en veelal offroad de kenmerken van bikepacking vormen.

De Koga WTS met mixte frame van mijn vrouw laat zich er minder goed voor lenen. Voorlopig houden we het daarom maar bij de wat meer traditionele set up.

Afgelopen zomer heb ik wel kritisch gekeken naar wat ik mee zou nemen. De voortassen zijn thuis gebleven en dat fietst een stuk aangenamer. Het is alleen een beetje afhankelijk van de omstandigheden wat je meeneemt, denk ik.

Het zou me best een keer leuk lijken om met zo min mogelijk en met een bikepacking setup een weekendje er op uit te trekken en van de gebaande paden af te wijken. Is een keer wat anders.
Edwin* schreef:
zo 29 sep, 2019 22:08

Afgelopen zomer heb ik wel kritisch gekeken naar wat ik mee zou nemen. De voortassen zijn thuis gebleven en dat fietst een stuk aangenamer. Het is alleen een beetje afhankelijk van de omstandigheden wat je meeneemt,

Hoeveel kilo heb je dan nog achterop?

Anja
Inderdaad Edwin, het is een keer iets anders. Het is erg leuk het landschap (ook/vooral Nederland) eens van een andere kant te zien. Erg leuk te constateren dat het ook in Nederland lukt om grote stukken onverhard af te leggen.
Edwin* schreef:
zo 29 sep, 2019 22:08

Bikepacking zie ik voornamelijk als een soort fietskamperen, waarbij (ultra)lichtgewicht en veelal offroad de kenmerken van bikepacking vormen.
Picasso schijnt ooit gezegd te hebben: "goede kunstenaars kopiëren, grote kunstenaars stelen."

Ik noem mezelf geen groot kunstenaar, wereldfietser of zelfs maar fietser. Maar zo denk ik ook over bikepacking. Ik heb in de afgelopen jaren drie fietstochten van ongeveer 1000 km gemaakt in Frankrijk, met de racefiets. Daarbij ben ik zonder schuldgevoel leentjebuur gaan spelen bij bikepackers.

Ik ben met andere woorden een bikepacker, al heb ik tijdens die drie tochten geen meter offroad gedaan. Ik ben gaan jatten bij de bikepackers, en zo hoort het(*). Of mensen die zichzelf authentieke bikepackers noemen dat leuk vinden? Misschien vinden ze me een ordinaire dief die geen snars begrijpt van hun "filosofie". Maar dan denk ik: misschien begrijpen jullie het niet?

(*) Net zoals ik ben gaan jatten bij ultralight trekkers die onder een tarp slapen etc. Ik heb niks met hun "filosofie", maar dankbaar heb ik producten van deze filosofie gestolen.
dijken63 schreef:
zo 29 sep, 2019 22:14
Edwin* schreef:
zo 29 sep, 2019 22:08

Afgelopen zomer heb ik wel kritisch gekeken naar wat ik mee zou nemen. De voortassen zijn thuis gebleven en dat fietst een stuk aangenamer. Het is alleen een beetje afhankelijk van de omstandigheden wat je meeneemt,

Hoeveel kilo heb je dan nog achterop?

Anja
Ik heb de tassen niet gewogen.

Wel meer thuis gelaten, zoals bijvoorbeeld de multifuel brander met brandstoffles en pompje. Daarvoor in de plaats een klein gasbrandertje en gascartridge. Ook thuis gelaten: de percolator, gemalen koffie, melkpoeder, extra paar schoenen, windstopper, fleece tights, fleecetrui, een paar sokken minder, geen fietsbroek extra (helemaal geen fietsbroek meer sinds mijn Brooks B17 zadel), en vast nog een paar dingen die ik zo niet meer weet.

Nu waren de weersvooruitzichten en temperaturen de afgelopen zomer in Italië wel zo dat ik ook echt minder mee hoefde te nemen.
Shadow schreef:
zo 29 sep, 2019 21:43
Trieste reactie, ga ff lekker pb-en jullie :?
Done :wink:
Edwin* schreef:
zo 29 sep, 2019 22:08
Zelf ben ik geen bikepacker. Wel zou ik mijn TM3+ kunnen ontdoen van z’n spatborden, de banden kunnen vervangen door noppenbanden en het minimum aan gewicht en tassen meenemen. Zo’n set up zou best kunnen op deze fiets. En misschien dat ik dat ooit wel eens doe, afhankelijk van de bestemming en soort route.

[...]

Het zou me best een keer leuk lijken om met zo min mogelijk en met een bikepacking setup een weekendje er op uit te trekken en van de gebaande paden af te wijken. Is een keer wat anders.
Zoiets? ;)

https://sector2bikes.nl/wp-content/uplo ... 24x683.jpg

Overigens is die Santos achterdrager ook best een klomp metaal. Als je die naast bijvoorbeeld een Tubus Vega houdt scheelt dat ook aardig wat. Al heb ik geen weegschaal om het na te wegen. Zeker als je met voortassen achterop gaat rijden of niet teveel gewicht in je achtertassen wellicht ook wel een dieetoptie?
Ziet er wel avontuurlijk uit ja :wink:
Edwin* schreef:
zo 29 sep, 2019 22:08
De voortassen zijn thuis gebleven en dat fietst een stuk aangenamer.
Haal je dan ook de dragers er af?

Ik twijfel daarover... montage is wat complexer (horizontaal monteren op een Koga lukt niet dus is nu via een extra adapter op de quick-release) en er zijn wat voors en tegens bij verwijderen:

Tegen:
- Montage- en demontage kost wat tijd/moeite/ergenis
- "Panzerfahrrad" ziet er beter uit met lowrider ;)
- ff spontaan besluiten om de voortassen toch mee te nemen is er niet meer bij (gebruikersgemak)
- Iets betere gewichtsverdeling voor-achter met de lowriders?

Voor:
- Scheelt zo'n 500 gram (is dus meer "des bikepackings")
- Minder kans op blijven haken van de drager bij singletracks (al neem ik die niet heel vaak).
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 07:41
Voor:
- Scheelt zo'n 500 gram (is dus meer "des bikepackings")
- Minder kans op blijven haken van de drager bij singletracks (al neem ik die niet heel vaak).
Ook ik ben meegegaan met de less-is-more-mode en ben afgelopen zomer (en afgelopen weekend) zonder voortassen op pad gegaan. Ik kan er daarom uit eigen ervaring nog een voordeel bij noemen:

- Je hoeft bij de bus van Cycletours je voordrager niet meer te demonteren. (Dat is een voorwaarde, hoe streng die wordt nageleefd weet ik niet)
Voortassen neem ik alleen mee op reizen waar we veel proviand mee moeten zeulen. Ik kan me voorstellen dat ze ook handig zijn als je spullen van kinderen of je partner moet overnemen, of als je nog geen compacte spulletjes hebt (m.n. tent, slaapzak, mat).

Voordragers (de)monteren is eenvoudig.

Maar goed, voortassen en -dragers hebben niet zo veel met bikepacking te maken.
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 07:41

montage is wat complexer (horizontaal monteren op een Koga lukt niet dus is nu via een extra adapter op de quick-release)
Moet het per se horizontaal dan? Klinkt wel apart dat er met een Koga die voor dit doel gemaakt is van die kunstgrepen nodig zijn. Hoe zit het nu en hoe zat het eerst?
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 07:41

Tegen:
- Montage- en demontage kost wat tijd/moeite/ergenis
[...]
- ff spontaan besluiten om de voortassen toch mee te nemen is er niet meer bij (gebruikersgemak)
Gewoon zorgen dat 'ie alleen nog terug moet als je een wereldreis gaat maken ;) Als je standaard al met voortassen achterop rijdt kun je voor meer pakruimte altijd nog switchen naar de standaard achtertassen :)
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 07:41

- Iets betere gewichtsverdeling voor-achter met de lowriders?
Mocht je er last van hebben na een tijdje wennen dan kun je tegenwoordig op zoveel plekken tassen en andere bevestigingen ophangen dat dat vast wel goed komt denk ik.

Overigens gaat bij mij zodra ik meer pakruimte nodig heb er weer gewoon een achterdrager op met twee Ortlieb voortassen, al zou ik ook nog naar twee Anything Cages kunnen gaan op de voorvork en daar weer twee drybags in hangen en m'n bidons aldaar naar een waterzak met drinkslang halen :)