Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie fiets - Forum Wereldfietser

Renovatie fiets

Na een ruime 6 jaar en minstends 40.000 km is mijn fiets aan een kleine renovatie toe. De velgen zijn versleten er zit een tik ergens in, kan niet vinden waar. Magura remmen komen niet meer goed terug en stelwieltes zitten vast.
Tijd dus voor een grote beurt.
Ik heb 26 inch wielen band breedte 2 inch dat wil ik zo houden, maar wil graag een naaf dymano.
Welke velg en dynamo kan ik het beste voor kiezen?
Heb nu exal velgen.
Wil eigenlijk ook een andere magura systeem dan de evo 2. Die vind ik niet handig als ik onderweg remblokjes wil of moet vervangen.
Welke wel?
Tandwielen en ketting dat blijft gewoon de goedkope. Moet ook de dure ieder jaar vervangen. :(
Kan even duren voor ik reageer ben onderweg naar huis vanuit Polen. Heb wifi en stroom nodig om wat te kunnen. :lol:
hesta schreef:Wil eigenlijk ook een andere magura systeem dan de evo 2. Die vind ik niet handig als ik onderweg remblokjes wil of moet vervangen.
Als je Kool Stop remblokken voor ja Magura's neemt zul je wel een héél lange tocht moeten maken voordat ze versleten zijn.
Om mijn fietsen, weliswaar met cantilevers en v-brakes, gaan zulke blokken boven de 10.000 km mee. Mijn voorvelg nadert inmiddels de 50.000 km. De achtervelg is alleen ooit vervangen vanwege luchthavenpersoneel.

Qua velgen kun je dezelfde kiezen die je had want daar is niks mis mee. Afhankelijk van de breedte die je nu hebt kun je wellicht bredere kiezen die beter bij de dikke banden passen.

Natuurlijk kies je butted spaken van een goed merk en vooral een goede wielbouwer.
Bike4travel en m-gineering kan ik aanraden vanwege een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding maar bij de laatste moet je geen haast hebben.
kan weg, verkeerd knopje :twisted:
Als je Exal SP19 velgen hebt stuurt een maatje bredere velgen misschien wel fijner. De wielbouwer kan daarover goed adviseren (mijn wielen komen van m-gineering, maar er zijn nog een paar goede wielbouwers). Als je een naafdynamo wilt hebben is nu inderdaad het moment. Die van SON is de beste en de duurste. Kies voor het model voor grote wielen als je ook nog wat wilt opladen, anders de Sondelux voor net wat minder weerstand. Wil je het goedkoper, dan is de Shimano LX naafdynamo zeker ook goed, als je iets meer weerstand accepteert en een net wat geringere levensduur. Voor Magura is er eigenlijk geen alternatief. Je huidige hebben denk ik gewoon een schoonmaakbeurt nodig (plus inderdaad Koolstop Salmon blokjes).
Wim schreef:Als je Exal SP19 velgen hebt stuurt een maatje bredere velgen misschien wel fijner. De wielbouwer kan daarover goed adviseren (mijn wielen komen van m-gineering, maar er zijn nog een paar goede wielbouwers). Als je een naafdynamo wilt hebben is nu inderdaad het moment. Die van SON is de beste en de duurste. Kies voor het model voor grote wielen als je ook nog wat wilt opladen, anders de Sondelux voor net wat minder weerstand. Wil je het goedkoper, dan is de Shimano LX naafdynamo zeker ook goed, als je iets meer weerstand accepteert en een net wat geringere levensduur. Voor Magura is er eigenlijk geen alternatief. Je huidige hebben denk ik gewoon een schoonmaakbeurt nodig (plus inderdaad Koolstop Salmon blokjes).
De naafdynamos van SP (ShutterPrecision) doen niet onder voor die van SON en dat voor heel wat minder dan een SON kost.
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_nl.html

Deze worden ook gebruikt door Supernova (en zijn dan ook meteen weer een stuk duurder.)
Ik heb exal sp 19 voor 2 inc banden. En de indicatie groef is zo goed als weg. Ik rem nogal af als ik bergaf ga, mogelijk is dat de reden dat ik niet zolang met mijn blokken doe. Ik rijd gemiddeld 100 km per week of meer. + de vakantie van ca 1500 of meer, ook off- road. Dat over ruim 6 jaar vind ik dat er wel slijtage mag wezen
Er zit ook een probleem in het balhoofd, waardoor de fiets naar links trekt of iets speling heeft.
Wil zeker magura blijven gebruiken maar misschien een ander type dan de evo2. Voor mijn vakantie de remmen een grote schoonmaakbeurt gegeven heeft iets geholpen maar niet veel. Heb alle viezigheid met de elektrische tandenborstel weggepoetst. :( Zal wel gaan kijken naar de koolstop blokjes.
Wat haast betreft, dat heb ik niet. Wil de onderdelen iedere keer iets aanschaffen, en dan na de winter alles in 1 keer vervangen. Ook even lakbeschadigingen wegwerken.
De naafdynamo wil ik ook gaan gebruiken om op te laden.
Heb ervaring met de shimano. Die zit op mijn stadsfiets. Vind de weerstand wel mee vallen.
De zonnecel werkt op zich goed, word pas een probleem als je powerbank niet meer oplaad tenzij hij doodstil ligt. Maar is eigenlijk erg onhandig ding. En nu ik toch bezig ga. Dan maar gelijk goed. :)
hesta schreef: Wil de onderdelen iedere keer iets aanschaffen, en dan na de winter alles in 1 keer vervangen.
Begrijp ik goed dat je onderdelen wilt kopen, en die pas maanden later monteren? Ik zou zelf nieuw gekochte artikelen er binnen de omruilperiode op willen zetten. Stel, je komt er bij het groot onderhoud achter dat je fiets niet naar links trekt omdat er iets met het balhoofd is, maar het frame blijkt krom en je moet een nieuwe fiets kopen (om maar even van het ergste uit te gaan). De ketting en cassette die je al gekocht hebt, kunnen rustig blijven liggen tot je die op je nieuwe fiets moet vervangen, maar die nieuw aangeschafte wielen heb je de komende jaren niet nodig... Natuurlijk, het kan allemaal meevallen maar misschien breng ik je op een idee waar je nog niet aan gedacht had.

Een goede reis nog,

Carl
In 2012 was er een editie van BQ met een test over dynamo naven. SON28 en SONdelux waren het best qua effeciëntie en degelijkheid. De SP dynamo PV-8 bleek een goed alternatief, omdat het toen een relatief nieuw product was kon er niet veel gezegd worden over degelijkheid. De weerstand lag een fractie hoger dan bij SON, zowel aan als uit. Afhankelijk van snelheid rond 1-1,5 watt. Er waren ook wat variaties in weerstand geloof ik tussen de drie PV-8 in de test.
De Supernova gebruikt dezelfde 'internals' als de SP PV-8 maar heeft de 'seals' en 'hub shell' verbeterd. Met, ik dacht, iets meer gewicht.
Bicycle Quarterly always been about the future of cycling as well as its past, and in this issue, we bring you independent tests of the latest generator hubs. How much does a generator hub really slow you down? We used a model based on the new tests and Bicycle Quarterly’s wind tunnel and tire resistance data to provide realistic answers for the various popular models of generator hubs.
https://janheine.wordpress.com/2012/09/ ... quarterly/
hesta schreef:Er zit ook een probleem in het balhoofd, waardoor de fiets naar links trekt of iets speling heeft.
Daar zou ik eerst naar (laten) kijken. Nieuwe wielen en remmen lukken namelijk altijd; als je vork niet meer goed is wordt het vervelend; als je frame niet meer goed is kun je na 40.000 km beter tevreden in je lot berusten...
Volgorde is dus: eerst alles nakijken. Dan het stuurgedrag hestellen als dat kan. Dan nieuwe remmen kopen en inderdaad direct monteren zodat je weet dat je de juiste hebt, daarna wielen laten maken en monteren. Een slijtage-indicator die nog niet helemaal weg is is nog geen reden tot grote haast.
Er is al naar het probleem van een fiets die naar links trekt gekeken. De fiets is recht. Maar als je het balhoofd aandraait zoals zou moeten viel je iets weerstand met sturen. Nu staat die iets losser( als je de remmen in knijpt heb je iets speling in het stuur) maar trekt niet meer naar links. Mogelijk hoeven alleen de kogellagers vervangen te worden.
Vanwege de garantie is het beter om in een keer alles te bestellen en er op te zetten. Maar financieel niet haalbaar.
Ik ken mezelf, als ik niet gelijk koop waarvoor ik het geld bestem dan gaat het wel weer op aan iets anders.
Uiteraard begin ik wel met het balhoofd voor ik aan de rest van de fiets begin. Mocht het toch niet daaraan liggen.
Had vandaag even een rustdag. Zit net onder Hamburg.
Blaas even dit topic nieuw leven in.
Heb inmiddels de fiets uit elkaar maar door wat finaciele en fysieke tegenslag heeft die bijna 2 jaar in de schuur als frame gestaan.
Nu kan ik eindelijk verder.
Voor de wielen ben ik niet voor een naafdynamo gegaan. om die te kunnen gebruiken om op te laden ging het me te veel extra kosten in verhouding met een gewoon fietswiel. (mijn berekening 100 tot 200 euro) die besteed ik liever anders.
Goed wielen heb ik, nu de remmen.

Omdat ik een smal stuur heb wil ik eigenlijk wat ruimte besparen en zou ik geintergeerde rem en versnellingshandels wil plaatsen.
Dat kan al ik V-brake s monteer ipv de magura.
Shimano heeft ze echter ook voor hydrolische schijfremmen, weet iemand of ik die kan gebruiken in combinatie met de magura 11 ,22 of 33?

En maakt het heel veel verschil welke van de 3 ik neem? De 11 heeft kunstof handgrepen zijn die sterk genoeg?

Ik heb altijd op de fiets 3x9 versnellingen gehad. Maar gebruik eigenlijk zelden het grootste blad. nu zit ik te denken om 2 bladen voor te monteren. Heeft iemand hier ervaring mee op een vakantie fiets?

Het probleem van het naar rechts trekken van de fiets was een gebroken kogel in het balhoofd
hesta schreef:
zo 09 jul, 2017 17:19
Er is al naar het probleem van een fiets die naar links trekt gekeken. De fiets is recht. Maar als je het balhoofd aandraait zoals zou moeten viel je iets weerstand met sturen. Nu staat die iets losser( als je de remmen in knijpt heb je iets speling in het stuur) maar trekt niet meer naar links. Mogelijk hoeven alleen de kogellagers vervangen te worden.
Juist aangedraaid voel je geen weerstand én is er geen speling. Als dat niet meer lukt is het meestal dat het stuur een voorkeurspositie heeft. Die merk je als je in stilstand de fiets bij de boverbuis optilt en het stuur heel lichtjes op en neer beweegt.

Er zitten nu waarschijnlijk putten in de cups.
Ik zou dat eerst laten herstellen, want je wilt dit zeker op orde hebben anders blijf je er niet alleen last van hebben maar wordt het steeds erger.

Als je een beperkt budget hebt zou ik niet van rem- of schakelsysteem veranderen. Maar anderen kunnen je vast meer vertellen over de compatibiliteit.
Hoi Leon.
Het balhoofd is er al vanaf en word vervangen.
Te tandwielen waren versleten net als de trapas en de pedalen.
De remblokken van de Magura kwamen niet goed meer terug ook niet na goed schoonmaken, vandaar dat ik dat gelijk vervang.
Ben een beetje klaar met een aanlopende rem als je een keer geremd hebt.
Ik heb nu een fiets mét naafdynamo en één zonder, ik weet wel dat ik zsm een dynamo in de fiets zonder wil, wat ben ik dat batterijtje opladen snel beu zeg, ook al heb ik een vrij ruim bemeten accupack. Kost wat, maar het gemak dat je hebt ( ‘chips heb ik m’n accupack wel bij?’ ) is onbetaalbaar. Of het dan een Shimano, SP of SON dynamo wordt maakt niet echt uit, het gemak heb je van allemaal.
beste Hesta,
las je fiets de oranje Vittorio op je site/blogspot is, dan lijkt het me zeker de moeite waarde om de fiets flink onderhoud te geven: een prachtige fiets, vind ik het :D
en dan is 'ie weer goed voor vele duizenden km's fietsplezier.
groet, hoogframe
Het is inderdaad de oranje Vittorio.

En wat de naaf dynamo betreft, ach die heb ik bij rugzakvakanties ook niet en mijn solar oplader doet het ook.
Die komt er vast nog wel een keer net als een rolofnaaf. Je moet wat te wensen overhouden. :D
Eerst moet ik er weer op kunnen fietsen.
Thirst things first 8)
Mijn oranje vittorio word een vuurrode.
Er komen weer magura remmen op maar dan de s11
Verzet word 2x 9 of 10 als dat past.
Nu weet ik alleen nog niet welke trapas.
Ik had een vierkante maar volgens mijn fietsenmaker, is het nieuwste om de lagers aan de buiten kant te hebben.
Maar is dit wijs?

Ik weet dat ik met 2x9 waarschijnlijk in lever met berg op fietsen. Maar dat moest ik toch altijd al lopen.
En vanwege mijn fysieke conditie is het maar de vraag of ik ooit nog door de alpen en ardennen kan fietsen.
De laatste jaren gaat dat hikend me het beste af.
hesta schreef:
zo 05 jan, 2020 18:28
Ik had een vierkante maar volgens mijn fietsenmaker, is het nieuwste om de lagers aan de buiten kant te hebben.
Wat een opmerking van die man zeg! Alsof de rest van je fiets zo nieuw is - niet dus.
Technisch: in de geval is nieuw niet beter, maar qua betrouwbaarheid juist minder. En betrouwbaarheid is altijd met stip nummer 1 in het lijstje verkoopargumenten van Vittorio geweest.
Een vierkante as past dus beter bij je fiets.

Qua bergop fietsen is niet het aantal versnellingen relevant, maar uitsluitend alleen de lichtste versnelling.
Zorg dus dat je kleinste voorblad maximaal 22 tanden krijgt. Het grootste voorblad moet met nieuw spul zeker 34 kunnen zijn, misschien wel 36. Dan heb je, met jouw wielen, zo'n licht verzet dat je met 3 à 4 kmh kunt fietsen. Als je dan niet meer kunt fietsen, is het zo steil dat lopen, met fiets met bagage erop, ook een zware klus wordt.

Er komen speciaal voor jou trouwens steeds meer vlakkere fietspaden in en rond de Ardennen. Genirt ervan. :D
als aanvulling:
van een 'gewoon' triple-crankstel kun je makkelijk een 22 - 36 crankstel maken: het buitenste kettingblad er af en het middelste blad (vaak 32 tanden) door eentje met 36 tanden vervangen (en dan de iets kortere bladboutjes voor een enkel blad gebruiken).
of bijvoorbeeld deze kopen https://www.rosebikes.nl/shimano-alivio ... den-742200 en dan het kleinste blad door eentje met 22 tanden vervangen en het buitenblad er af.
qua verhoudingen krijg je dan:
Afbeelding
en dan heb je twaalf prima opeenvolgende overbrengingsverhoudingen van vlot vlak tot bergop (soort minirolof :wink: ) .

dit kan ook prima met een ouder (exage of deore) crankstel met bcd 110 en dan 24 tanden als kleinste blad.