Het Landelijk Fietsplatform heeft hun onderzoek kerncijfers fietsvakanties 2019 gepubliceerd.
Daarin staan best wat interessante cijfers. Het gaat over fietsen in Nederland.
Twee categorieën
Er is onderscheid tussen twee categorieën:
1)recreatieve fietsers die vanuit een standplaats fietsen. Dit gaat om 967.000 vakanties per jaar.
2) de trekkers die op de fiets etappes doen. Dit gaat om 166.000 vakanties per jaar
De eerste categorie is verreweg het grootst, maar de trekkers zijn zeker niet onbelangrijk. Zij besteden meer tijdens hun fietsvakantie. De trekkers gaan ook gemiddeld langer op pad.
Vervoer
De standplaatsfietsers gaan voor 93% met de auto of kampeerauto naar de standplaats.
De trekkers vertrekken voor 64% met de fiets van huis. 22% gaat met de auto en 8% met de trein. Dus aanzienlijk gunstiger voor het milieu en klimaat.
Dit betekent dus dat onder de trekkers er zo'n 13.280 fietsers de fiets meeneemt in de trein. Er valt niet af te leiden of dit om voor transport of ook de combinatie voor- én natransport gaat.. Ik geval twee gaat het dan om aanzienlijk meer vervoerde fietsen. Overigens zijn in de treinen ook vaak fietsen van reizigers die niet onder de categorie "trekker" vallen.
Overnachten
Kamperen is voor trekkers de belangrijkste vorm van overnachting.
52% kampeert.
28% overnacht bij Vrienden op de fiets.
25% kiest voor een hotel of pension.
20% strijk neer in een B&B.
6% stapt af bij een trekkershut.
12% overig.
Dit is opgeteld meer 100%, omdat een aantal trekkers diverse overnachtingsmogelijkheden combineren tijdens één vakantie.
Bestedingen
Hoewel veel trekkers kamperen, geven de trekkers aanzienlijk meer geld uit tijdens hun vakantie dan de doorsnee toerist in Nederland € 50 tegen €27 per dag.
Fietsers zijn dus géén armoedzaaiers!
Navigatie
Ook hier waren meerdere antwoorden mogelijk
67% bordjes langs de LF-routes
55% bordjes langs de overige routes.
42- 44% kaart met de route.
25% digitale navigatie.
8% van de LF-fietsers gedownloade route op papier.
16% van de fietsers op overige routes gedownloade route op paper.
13% anders op de LF-routes.
31% anders op de overige routes.
Goede bewegwijzering langs de routes is van belang.
Papier is nog duidelijk favoriet.
Zie PP van de kerncijfers: https://www.fietsplatform.nl/uploads/Ke ... atform.pdf
Daarin staan best wat interessante cijfers. Het gaat over fietsen in Nederland.
Twee categorieën
Er is onderscheid tussen twee categorieën:
1)recreatieve fietsers die vanuit een standplaats fietsen. Dit gaat om 967.000 vakanties per jaar.
2) de trekkers die op de fiets etappes doen. Dit gaat om 166.000 vakanties per jaar
De eerste categorie is verreweg het grootst, maar de trekkers zijn zeker niet onbelangrijk. Zij besteden meer tijdens hun fietsvakantie. De trekkers gaan ook gemiddeld langer op pad.
Vervoer
De standplaatsfietsers gaan voor 93% met de auto of kampeerauto naar de standplaats.
De trekkers vertrekken voor 64% met de fiets van huis. 22% gaat met de auto en 8% met de trein. Dus aanzienlijk gunstiger voor het milieu en klimaat.
Dit betekent dus dat onder de trekkers er zo'n 13.280 fietsers de fiets meeneemt in de trein. Er valt niet af te leiden of dit om voor transport of ook de combinatie voor- én natransport gaat.. Ik geval twee gaat het dan om aanzienlijk meer vervoerde fietsen. Overigens zijn in de treinen ook vaak fietsen van reizigers die niet onder de categorie "trekker" vallen.
Overnachten
Kamperen is voor trekkers de belangrijkste vorm van overnachting.
52% kampeert.
28% overnacht bij Vrienden op de fiets.
25% kiest voor een hotel of pension.
20% strijk neer in een B&B.
6% stapt af bij een trekkershut.
12% overig.
Dit is opgeteld meer 100%, omdat een aantal trekkers diverse overnachtingsmogelijkheden combineren tijdens één vakantie.
Bestedingen
Hoewel veel trekkers kamperen, geven de trekkers aanzienlijk meer geld uit tijdens hun vakantie dan de doorsnee toerist in Nederland € 50 tegen €27 per dag.
Fietsers zijn dus géén armoedzaaiers!
Navigatie
Ook hier waren meerdere antwoorden mogelijk
67% bordjes langs de LF-routes
55% bordjes langs de overige routes.
42- 44% kaart met de route.
25% digitale navigatie.
8% van de LF-fietsers gedownloade route op papier.
16% van de fietsers op overige routes gedownloade route op paper.
13% anders op de LF-routes.
31% anders op de overige routes.
Goede bewegwijzering langs de routes is van belang.
Papier is nog duidelijk favoriet.
Zie PP van de kerncijfers: https://www.fietsplatform.nl/uploads/Ke ... atform.pdf