Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee naar de VS - Forum Wereldfietser

Fiets mee naar de VS

Hoi,

Wij hebben plannen om in februari 3 weken te gaan fietsen in Californië. Nou was vliegen naar de VS altijd tamelijk stress-vrij (vanweg het piece concept).
Maar helaas, helaas... het voorbeeld van Continental is gevolgd door oa United en Delta: een fiets meenemen kost 90-100$ voor een enkele reis.
Althans: als wij de websites goed doorlezen. Het lijkt erop dat men HXBXD van de fietsdoos meet waarbij dit geheel niet groter mag zijn dan 152cm.
Dat red je dus nooit (kleuterfietsjes uitgezonderd).
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met vliegen naar de VS het afgelopen jaar? Houdt men zich strikt aan deze regels? Tips??

Groetjes
Ed en Myrthe

Wij zijn in april van dit jaar met United Airlines naar Phoenix (Arizona) gevlogen. Wij mochten 2 stuks bagage meenemen van 23 kg. per stuk. Doe niet teveel extra's bij de fiets in de doos. Op schiphol werd gewogen of we niet teveel bij ons hadden. We hebben onze reis geboekt bij de Vliegwinkel. We moesten aan hun de maten van onze fietsen doorgeven. Zij hebben vervolgens bij de maatschappij navraag gedaan. Was allemaal prima geregeld.

Ik ben afgelopen najaar met US Airways naar San Francisco gevlogen:

Afbeelding

Hoewel de gehavende toestand van de doos misschien anders doet vermoeden is de fiets op beide vluchten onbeschadigd overgekomen. Op de terugweg zat hij overigens in een plastic fietshoes.

Om te beginnen verkocht de KLM geen fietsdozen meer aan reizigers met andere maatschappijen. Gelukkig had US Airways er nog één in de aanbieding.

Toen ik de vlucht boekte via Airfair werd gezegd dat de fiets meenemen $80 per enkele reis ging kosten, dat stond ook op de reis. Echter vlak voordat ik op pad ging was de site van US Airways aangepast en bleek op transatlantische vluchten de fiets gratis mee te kunnen.

Ook van de brandstoftoeslag die Euro 192 zou zijn heb ik nooit meer iets vernomen.

Voor ik de vlucht geboekt heb, heb ik heb ook wat rondgekeken op de verschillende sites van de vliegmaatschappijen en het is inderdaad zo dat er verschillende eisen gehanteerd worden.

Het is dus zaak bij de selectie van de vliegmaatschappijen het meenemen van de fiets als eerste en hoogste eis mee te nemen.

Zoals gezegd: de eisen van de vliegmaatschappijen veranderen. Laat afspraken met betrekking tot de afmetingen en het gewicht van de fiets dus vastleggen bij het boeken.

En ja, Amerikanen houden zich strikt aan de regels/afspraken, maar het kan dus ook meevallen.

Groeten,

Peter

PS:

Bij US Airways is het nog steeds gratis op transatlantische vluchten:
http://www.usairways.com/awa/content/tr ... items.aspx

Bij Continnental kost het $95:
http://www.continental.com/web/en-US/co ... 4D1038B4EC

Afmetingen fietsdoos 95 x 8.5 x 40 inch = 175 x 21,5 x 101 cm:
http://www.continental.com/web/en-US/co ... 4D1038B4EC

Daar moet een gewone fiets toch inpassen lijkt mij.

Groeten,

Peter

Bij United Airlines zijn de regels volgens mij ook niet veranderd. Het tarief voor fietsen geldt uitsluitend "for travel wholly within the U.S." En die regeling gold al toen ik 2005 de site bestudeerde..
Wel is sinds jaar en dag zo dat afmeting (l + b + h) van begage niet meer dan 158 cm mag zijn, maar ik heb nog nooit gehoord dat daar problemen over gemaakt worden als je vantevoren aanmeldt dat je een fiets meeneemt. Iedereen (dus ook de luchtvaartmaatschappijen) weet dat een volwassen fiets niet in zo'n kleine doos past.
Dit voorjaar ben ik met United naar Houston gevlogen. In Washington moest ik overstappen op klein toestel van United Shuttle (een dochter van United Airlines). Desondanks leverde de afmetingen van mijn fietsdoos (met een 28"-inch fiets) geen probleem op.

Gerd

Ik vloog ook met United dit jaar, en zoals jullie zeggen, 2 stuks van 23 kg was de limiet. Ik heb rechtstreeks bij United geboekt, wat een paar tientallen Euro's duurder was dan via website's als cheapflights etc .... maar dan ben je wel zeker dat de fiets ook echt in de booking staat. Afmetingen van de doos hebben ze (bij mijn weten) nooit gecheckt. Zoals altijd .... het hangt af van de persoon die voor je zit bij het inchecken, heeft die een off-day dan ....

Ik ben ook van plan om komend jaar in de VS te gaan vliegen en ik heb ook een paar vraagjes... om een nieuw draadje te starten zijn de vragen te klein, vandaar dat ik ze hier stel.

Ik wil (waarschijnlijk) met United gaan vliegen, maar ik kan nergens vinden of ik mijn fiets vantevoren moet aanmelden. Kan ik ook gewoon op komen dagen met de fiets en deze inchecken als 1 stuk baggage en mijn tassen verpakken als het 2e stuk baggage?

Is United ook te boeken via de Fietsvakantiewinkel?
www.fietsvakantiewinkel.nl

bert sitters schreef:Is United ook te boeken via de Fietsvakantiewinkel?
www.fietsvakantiewinkel.nl
Zeg Bert heb jij aandelen in deze zaak? De fvw wordt opvallend vaak genoemd in jouw reakties.

Beste Tovenaar,

Eigenlijk lokt jouw reactie mij uit om ja te zeggen met de toevoeging: "Ik ben zelfs grootaandeelhouder," om jou lekker in de waan te laten.
Zit natuurlijk anders. Er komen op dit forum nu eenmaal steeds weer vragen over fiets mee in vliegtuig.
Ik tracht in mijn reacties altijd pragmatische oplossingen en richtingen aan te geven en daarbij valt nu eenmaal in diverse gevallen de naam van de Fietsvakantiewinkel. Als het om tickets naar Azie gaat noem ik overigens ook altijd de naam Asian Way of life: www.awol.nl
Waarom bij maatschappijen uitzoeken hoe het zit met fietsenmeename en van kastje naar de muur gestuurd worden, lang ik de wachttijd staan voor dure belminuten van de telefonische helpdesk, terwijl je tot kort voor vertrek geen zekerheid hebt of de fiets wel of niet mee gaat en hoeveel je extra moet betalen? Sommige luchtvaartmaatschppijen maken er echt een potje van en word je Schiphol geconftronteerd met extra kosten, die nooit vooraf zijn afgesproken. Je denkt een goedkoop ticket op de kop te hebben gepikt, maar uiteindelijk vallen de totale kosten vies tegen.
Al dit soort voorwerk hebben de Fietsvakantiewinkel en Awol al voor je verricht bij vluchten met maatschappijen die in hun pakket zitten. Natuurlijk heb je ook bij de Fietsvakantiewinkel en Awol te maken met de verschillende regels van de diverse maatschappijen en flucturende tarieven. Ik weet dat Awol bijvoorbeeld goede afspraken heeft met Singapore Airlines en Malaysian Airlines.
Wat jouw suggestie van aandelen van mij bij de Fietsvakantiewinkel: vraag de gegevens maar op via het register van de Kamer van Koophandel.

Wat wordt jouw volgende reis?

Dat met die aandelen is natuurlijk niet al te serieus bedoelt, je verhaal is helder. Wat mijn volgende reis betreft, toch maar eens naar die toko in Woerden, oh nee dat kan niet meer..die zijn alleen nog maar online :lol:

DennisPancras schreef:Ik ben ook van plan om komend jaar in de VS te gaan vliegen en ik heb ook een paar vraagjes... om een nieuw draadje te starten zijn de vragen te klein, vandaar dat ik ze hier stel.

Ik wil (waarschijnlijk) met United gaan vliegen, maar ik kan nergens vinden of ik mijn fiets vantevoren moet aanmelden. Kan ik ook gewoon op komen dagen met de fiets en deze inchecken als 1 stuk baggage en mijn tassen verpakken als het 2e stuk baggage?
Ik ben afgelopen jaar met United naar de V.S. gevlogen en ik heb toen onder het motto - baat het niet dan schaadt het niet - door de Vliegwinkel uitdrukkelijk laten vastleggen dat ik mijn fiets mee zou nemen. Overigens moet je wel goed opletten of je in de V.S. zelf overstapt op een toestel van de dochtermaatschappij United Shuttle. Voor deze mij geldt wel de uitdrukkelijke eis dat je je fiets moet aanmelden en daarbij geldt bovendien dat er in beginsel slechts 2 fietsen per vlucht meegaan.

Verder moet je er rekening meehouden dat bij het Amerikaanse piece-systeem wel de officiële eis geldt dat de maximale afmeting (l + b + h) 157 cm is. Als je je fiets vantevoren hebt aangemeld en zo klein mogelijk inpakt is de kans kleiner dat ze daarover gaan zeuren.

Gerd

Afgelopen zomer zijn we naar California gevlogen met de KLM op San Francisco en terug met NorthWest vanaf San Diego via Minneapolis naar Amsterdam. Op zowel heen- als terugreis geen enkel probleem gehad.

De fietsen waren ingepakt in noppenfolie met een extra kartonnen afdekplaat. Beide keren werden ze zonder opmerkingen geaccepteerd. Bij NorthWest moesten we wel een verklaring tekenen dat NW niet aansprakelijk zou zijn voor de eventuele schade.

Een fiets werd gewoon als 1 piece beschouwd.

Wel even controleren dat de fiets is aangemeld voor de heenreis als de terugreis. Bij ons waren de fietsen niet aangemeld voor de terugvlucht wat het nog even spannend maakte, maar dit is door het boekingskantoor van de KLM prima opgelost.


GTM

Peter_K schreef:
Zoals gezegd: de eisen van de vliegmaatschappijen veranderen. Laat afspraken met betrekking tot de afmetingen en het gewicht van de fiets dus vastleggen bij het boeken.

En ja, Amerikanen houden zich strikt aan de regels/afspraken, maar het kan dus ook meevallen.

Groeten,

Peter
en neem daar een hardcopy van mee. ik had in calgary bijna ruzie met de baliemedewerker omdat hij van mening was dat ik moest bijbetalen voor de fiets. terwijl hij toch echt aangemeld en bevestigd was door de maatschappij.

Is vliegen met al je stuf eigenlijk wel nodig?

De pakettenwereld heeft een enorme vlucht genomen. Is het niet handiger om een paar dagen voor je vertrekt je spullen in te leveren bij een depot van UPS, Fedex of iets dergelijks en deze op het vliegveld, waar ik altijd veel van dit soort bedrijven zie, weer op te pikken?

Zal mischien iets duurder zijn, maar scheelt een hoop gedoe.

Heeft iemand hier ervaring mee. Wat zou zoiets kosten?

het goedkoopste wat ik gevonden heb (althans als ik alles goed uitgezocht heb, want wat is het een warboel aan cijfertjes, codes, zones en ik weet niet wat nog meer) is volgens mij ups voor een bedrag van ca € 165.00, enkele reis en uitgaande van een fietsgewicht van 17kg.
Voor een retourtje ben je dus ruim € 300.00 kwijt. Dat is dan voor een fiets! Is dus niet iets duurder, het is veel duurder. En dan heb ik niet eens meer verder gekeken naar de extra brandstoftoeslagen etc.
Dan kan je volgens mij beter via de fietsvakantiewinkel iets boeken. Deze hebben met een flink aantal luchtvaartmaatschappijen afspraken over het meenemen van een fiets. Weet zeker dat dit goedkoper is.
Het goedkoopste tarief is natuurlijk zelf boeken en goede afspraken maken met het reisbureau danwel de luchtvaartmaatschappij. Bij voorkeur afspraken zwart op wit. Kopieetje meenemen en een reserve voor geval van verlies.
Oke je bent iets langer bezig met inchecken maar dat weegt ruimschoots op tegen de extra kosten van het vooruit sturen van je fiets.


Groet,
Robbert.