Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen doorheen frankrijk - Forum Wereldfietser

fietsen doorheen frankrijk

Hallo,
ben hier nieuw, en stel me kort even voor: Ik ben dus Dietrich, een 19 jarige jonge man. Woon in Geluveld, België. Ben verzot op fotografie, maar zou dit nu willen combineren met fietsen.

Ik zou deze zomer graag naar het zuiden van Frankrijk fietsen. Maar heb absoluut geen ervaring met zo'n fietstocht.
Zijn er mensen die me op weg kunnen helpen, of tips hebben. Zoals, welke routes hebben jullie gevolgd, wat koken jullie onderweg, waar overnacht je, fiets ik alleen of met een fietspartner,waar fiets ik het best naartoe in het zuiden ... alles is welkom. Misschien is er iemand van jullie die een zeer interessant site heeft.
Ik fiets met een mountainbike, Merida-fireball, wat doe ik met e bagage, best fietskar, of toch een rek op laten zetten, zo zie je, ben een echt groentje. Wie helpt mij?

Vele groetjes
Dietrich

Hallo Dietrich

Informatie over routes kun je vinden op de site
http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /index.htm

Verder heb ik een aantal keren in Frankrijk gefietst en ben ik een keer vanuit Nice naar Nederland gefietst.
Informatie en route kun je vinden op mijn site

http://members.home.nl/harryopdefiets/

groeten
Harry

Beste Dietrich,

De Oostkant van de Antwerpse Kempen is wat ver van de Westhoek van West-Vlaanderen, maar op 19 en 20 maart organiseert de Vlaamse vereniging de Vakantiefietser haar jaarlijkse Fietsreisbeurs in Retie (bij Turnhout). Op deze beurs zijn ook veel ervaren fietsers als informant achter tafels met kaarten, foto's, routes etc. Schuif aan en zij kunnen je veel informatie kunnen geven.
Zie: www.vakantiefietser.be (niet te verwarren met: www.vakantiefietser.nl )

Hallo Bert.
De fietsreisbeurs is wel 17 en 18 maart!!

harry, bedankt voor de link naar uw site.

bedankt voor de info van de beurs.

Nog mensen met ervaringen naar 't Zuiden

he
route door frankrijk heb ik verleden jaar gefiets van geraardsbergen tot girona met deze boekjes van paul benjaminse

http://www.cartostudio.nl/fiets/

dit is een hele mooie route en meestal rustige wegen en gemakkelijk te volgen op de kaartjes
mijn vriendin volgde de route op de kaartjes van de 2 boekjes en ik had ze uitgetekend op michelin kaarten en heb ze nooit moeten gebruiken

overnachten hebben we 3en een halve week gedaan op campings die aangeduid staan op de kaarten juist de laatste 2 dagen in girona hebben we op hotel geweest

onze fietsen mtb voorzien van fietsdragers omm
bestaan zelf dragers voor volledig geveerde fietsen

http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm

eten was zelf koken en in een streek in frankrijk (als je het precies wil weten zoek ik het op) hebben we een aantal dagen goedkoop kunnen eten bij plaatselijk herbergjes waar alle werkmannen kwamen eten en dat was heel veel voorgerecht hoofdgerecht desert kaasschotel karaf wijn en water voor een kleine prijs 13 to 15 euro is zeker niet veel voor frankrijk

als je nog dingen moet weten zeg het maar
groetjes bono en tineke

Bono, hartelijk dank voor uw info.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf je route samen te stellen. Gewoon een goede kaart van Frankrijk (bijv. dat dikke gele? Michelin kaartenboek, waar overigens ook nog niet alle geasfalteerde wegen op blijken te staan) en dan 'op gevoel' een mooie route over al die witte D-weggetjes en langs die krinkelende riviertjes naar het zuiden puzzelen. Voor een land als Frankrijk geldt dat er oneindig veel mogelijkheden zijn. Voor mij persoonlijk geldt dat ik uit het zelf bepalen erg veel voorpret haal.

Kijk ook eens naar deze route.

Ik ken 'm zelf niet maar als je het goede plan van Willem niet helemaal ziet zitten is het wel een leuke manier om kennis te maken met fietsend op vakantie gaan, denk ik.

Gudrun

Gudrun schreef:Kijk ook eens naar deze route.

Ik ken 'm zelf niet maar als je het goede plan van Willem niet helemaal ziet zitten is het wel een leuke manier om kennis te maken met fietsend op vakantie gaan, denk ik.

Gudrun
Daar ben ik het helemaal mee eens. Vorig jaar ben ik voor de eerste keer op fietsvakantie gegaan, en toen heb ik de Groene Weg gefietst. Het is een erg mooie route zonder veel zware stukken.

Gudrun schreef:Kijk ook eens naar deze route.
Vervelende is dat de Westhoek van West-Vlaanderen een flink stuk van Maastricht af ligt.
Dietrich wil naar het zuiden, maar voor Maastricht moet hij eerst naar het oosten.

bert sitters schreef:Vervelende is dat de Westhoek van West-Vlaanderen een flink stuk van Maastricht af ligt.
Dietrich wil naar het zuiden, maar voor Maastricht moet hij eerst naar het oosten.
Dat hoeft toch niet per se een probleem/belemmering te zijn?

Ben zelf ook wel eens vanuit het westen des lands een fietstocht begonnen in Maastricht. De trein of aardige ouders/vrienden met auto en fietsendrager kunnen je een heel eind naar het oosten brengen :) .

Of je kunt vanuit Antwerpen (da's al een heel eind westelijker dan Maastricht) eerst tot ergens in Frankrijk Reitsma richting Venetië of Onbegrensd richting Barcelona volgen om daarna de Groene weg op te pikken.

Gudrun

hallo

inderdaad, vanuit de westhoek zou ik wel op de groene weg kunnen belanden. Maar willem z'n idee lijkt ook wel leuk. Nog tot 1 februari examens, en dan zal ik eens beginnen puzzelen.

Alvast bedankt.
Hey Dietrich!

Een zeer goed idee om naar het zuiden van Frankrijk te fietsen. Het zal je zeker niet misvallen! Mijn eerste fietsreis ging ook naar Zuid-Frankrijk en dat vind ik ideaal voor een eerste kennismaking met het fietsreizen: overnachtingsplaatsen in overvloed, grote kans op mooi weer, zeer mooie natuur en je hoeft niet ver te zoeken om wat cultuur op te snuiven als je dat wilt.

Wat je mogelijke route betreft, je zou ook van Geluveld onmiddellijk Frankrijk kunnen induiken en dan in Arras de Groene valleienfietsroute kunnen nemen tot Luxemburg waar je verder zuidwaarts fietst a.d.h.v. routes van Benjaminse of Reitsma. Over de Groene valleienfietsroute heb ik (voorlopig tot deze zomer) nog geen ervaring, maar over de eerste route (van Paul Benjaminse) kan je wat info vinden op mijn website (link onderaan).

Nog veel succes met je examens!

Grtz Nick