Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf Surly Long Haul Trucker bouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zelf Surly Long Haul Trucker bouwen

CarlW schreef:
wo 11 mar, 2020 14:05
De kettingbladkeuze is niet optimaal dunkt me met veel overlap in verzetten en nauwelijks meer bereik dan een dubbel. Ik heb mijn triple (met 44 als grootste blad) weggegooid en ga het vanaf nu met 22-36 doen. Kom je al makkelijker bij een vierkante as uit ook. Maar een en ander is natuurlijk erg afhankelijk van hoe/waar je rijdt.
Mja, 50-39-30 is meer een racefiets triple dan een reisfiets triple idd.
een 10 speed triple voor een 'square taper' (as met vierkante opname) is lastig te vinden, pak je beter octalink crankset met skf trapas, maar dan sla je zo 200 euro extra uit je budget...
dan sla je zo 200 euro extra uit je budget...
Ik heb die van Thorn met een chain guard er op, stalen bladen kosten niks, Shimano BB.

https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... mk2-black/
VincentFietst schreef:
di 10 mar, 2020 23:21

In augustus ga ik met een vriend een jaar Fietsen rond de wereld.
Mooi plan!

Ik zou de twee fietsen qua afmontage zoveel mogelijk gelijk houden om zo qua reserve onderdelen zoveel mogelijk te kunnen delen. En kritisch kijken naar naven, velgen en trapas.

Van tevoren lekker zoveel mogelijk meters maken op de fiets, en kamperen ook. Kom ook eens buurten op 1 van de kampeerweekenden van de vereniging om de meest diverse visies in werkelijkheid te zien van wat er zoal mee kan, en wat ook vooral niet.
VincentFietst schreef:
di 10 mar, 2020 23:21
In augustus ga ik met een vriend een jaar Fietsen rond de wereld.
Leuk, alvast veel plezier gewenst!
Omdat we onze fiets goed willen kennen, ons het leuk lijkt om te doen en wat kosten willen besparen. Gaan we nu zelf onze Fiets bouwen. Dit hebben we nog nooit gedaan
Augustus lijkt heel ver weg, maar als je nog alles uit moet zoeken, rekening moet houden met levertijden, moet wachten op aanbiedingen (want alleen daarmee gaat het misschien lukken om met zelfbouw kosten te besparen, lees er dit forum maar op na) of onderdelen die tweedehands beschikbaar komen... en een paar proeffietstochten wilt maken, zou dat dan wel lukken voor augustus? Ik heb er geen studie van gemaakt hoor dus het kan best zijn dat je het ruim haalt, maar ik heb de indruk dat mensen die met zelfbouw goedkoper uit (willen) zijn, hier op het forum toch eerder maandenlang dan wekenlang hun updates over hun zelfbouwproject posten. Sneller en goedkoper is misschien wel om een afgebouwde fiets te kopen, daar een fietstechniekcursus mee te doen en nog lekker de tijd te hebben om ermee rond te rijden en de fiets in het gebruik te leren kennen.

Ik bedoel dit geenszins om je enthousiaste plan de grond in te boren, en ik hoop dat zich hier nog mensen gaan melden die in een maandje tijd een fiets hebben gebouwd die goedkoper uitpakte dan een kant-en-klare fiets om mijn ongelijk te bewijzen. Maar ik wilde het toch even als overweging meegeven.

Groetjes,

Carl
CarlW schreef:
wo 11 mar, 2020 14:29
dan sla je zo 200 euro extra uit je budget...
Ik heb die van Thorn met een chain guard er op, stalen bladen kosten niks, Shimano BB.

https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... mk2-black/
10 speed? Die cranks heb ik ook, maar stalen 10 speed bladen? Shimano BB’s is een loterij, doe ik niet meer, een aantal UN-55’s gehad die 0,5mm te ver afgedraaid waren en dus standaard al in de cup rammelen. White Industries, SKF of Phil Wood zijn goed (en duur helaas) met square taper assen.
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 16:33
Shimano BB’s is een loterij, doe ik niet meer, een aantal UN-55’s gehad die 0,5mm te ver afgedraaid waren en dus standaard al in de cup rammelen.
Dan zou ik denken dat er iets met de cup is, of de backetpot. Een halve mm is een forse afwijking. Hoe was de schroefdraad dan, die aan hetzelfde stuk staal zit?
Zelf fiets ik nu 27 jaar met deze assen en nooit enige afwijking of slijtage gezien.
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 17:17
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 16:33
Shimano BB’s is een loterij, doe ik niet meer, een aantal UN-55’s gehad die 0,5mm te ver afgedraaid waren en dus standaard al in de cup rammelen.
Dan zou ik denken dat er iets met de cup is, of de backetpot. Een halve mm is een forse afwijking. Hoe was de schroefdraad dan, die aan hetzelfde stuk staal zit?
Zelf fiets ik nu 27 jaar met deze assen en nooit enige afwijking of slijtage gezien.
Het komt er op neer dat de 'oude' beter zijn (hé waar hebben we dat eerder gehoord?) Omdat de nieuwere uit 2 verschillende landen kunnen komen, kun je nog de juiste hebben, ik heb een cartridge hier voor me liggen die netjes op 31,0mm is afgedraaid, de cup is echter op 31,3 uitgedraaid en de boel heeft dus speling en dat merk je. Marten heeft nog eens een hele stapel assen uit z'n voorraad opgemeten, Indonesië was fout en Taiwan (?) goed dacht ik.
Een beetje overdrijven mag toch? Volgens mij is dit een kansloos idee. Alleen als je en heel erg handig bent en ook nog eens regelmatig aan je fiets sleutelt zal het een voordeel kunnen zijn tijdens een lange wereldtocht. We willen allemaal natuurlijk graag McGyver zijn maar dat vereist veel inzet en ervaring de die de gemiddelde fietser helemaal niet in zich heeft. Dus... wil je er voor gaan, maak in dat geval wel echt werk van en laat het weten want het is mij nog niet gelukt ;-)

Als alternatief kun je investeren in een fiets die hoge kwaliteitsonderdelen heeft en het een hele tocht zonder problemen zou moeten kunnen volhouden. Of je koopt juist een simpele stalen fiets met eenvoudig vervangbare onderdelen in de hoop dat er een lokale winkel is die je kan helpen in geval van nood.
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 12:19
Sonny schreef:
wo 11 mar, 2020 12:14
Maar het is geen 1 euro. Als je een vierkante as wil, moet je dus ook een ander crankstel. En dan koop je dus geen complete groep maar losse onderdelen en dat wordt een stuk duurder. Terwijl een extra setje lagers niks weegt in de tas en slechts 25 euro kost. Er zijn meer wegen naar Rome / de Pamir Highway. 😁
Pech onderweg kun je beter voorkomen dan genezen was Leon z'n boodschap denk ik, bovendien zijn standaard buitenboord lagers van Shimano gewoon slecht. Nu zal er waarschijnlijk wel een hele 5e colonne langs komen die 'nog nooit in hun levensdagen problemen hebben gehad' en 'niet begrijpen waar ik het over heb' ; iets wat op de tekentafel al niet werkt (draaggetal van de lagers is te laag) hoef je in de praktijk niet te toetsen. Lekker vermijden, meer genieten van je reis.
Als je je dan toch moet voorbereiden op een reparatie (die ver weg waarschijnlijk niet 1:1 met de juiste onderdelen zal verlopen) dan kan je beter thuis die "bedenkelijke" as en cranckstel vervangen door een eenvoudiger met vierkant-passing.
Verkoop de "bedenkelijke" spullen en je hebt alleen geen "groep" meer op je fiets (maar beter).
Het er op aan laten komen kan ook, maar het komt dicht bij geld verbranden, want ergens elders - dat hoeft niet eens ver weg te zijn - heb je geen keuze en zeker ook niet de goedkoopste keuzemogelijkheid. En daarnaast heb je het gedoe.
Ik heb net zelf een avaghon met shimano deore groepset gekocht en opgebouwd. De trapas moet jd er apart bij kopen. Ik kocht 2 deore lagers voor €21. Als ik ga fietsen neem ik altijd een lager mee.

De set is op de as na compleet. Snap niet dat je de as er bij moet kopen.

Mario
supermario schreef:
do 12 mar, 2020 13:41
De set is op de as na compleet. Snap niet dat je de as er bij moet kopen.

Mario
Omdat er zo veel verschillende montages zijn...
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 16:33
10 speed? Die cranks heb ik ook, maar stalen 10 speed bladen?
Wel, 9 speed, maar SJS verkoopt ook 10 speed-bladen in staal. Is de BCD van de Deorecrank dan veranderd ergens van 9 naar 10?

Indonesië was fout en Taiwan (?) goed dacht ik
Staat dat op de doos? Zou een geweldige tip zijn. In ieder geval weet je met dit BB waar je aan toe bent voor je vertrekt.
CarlW schreef:
do 12 mar, 2020 13:57
Wel, 9 speed, maar SJS verkoopt ook 10 speed-bladen in staal. Is de BCD van de Deorecrank dan veranderd ergens van 9 naar 10?
Is dat staal? dat is mooi dan! BCD is niet veranderd, 104/64mm gebleven.


CarlW schreef:
do 12 mar, 2020 13:57
Staat dat op de doos? Zou een geweldige tip zijn. In ieder geval weet je met dit BB waar je aan toe bent voor je vertrekt.
Staat op de as zelf, maar je kan in een webshop niet kiezen wat je krijgt.
Even van de site van M-Gineering;
M-Gineering schreef:Ik had me al eens eerder verbaasd over fietsen met een rammelende linker cup en hoe dat toch mogelijk is, maar na een hele voorraad trapassen opgemeten te hebben geloof ik dat het de schuld van Shimano is. Shimano heeft diverse fabrieken, en de UN55 trapassen komen of uit Indonesia of uit Singapore. In Indonesie maken ze de linker passing van de trapas 31mm in diameter, in Singapore draaien ze de cartridge af op 30.50mm. De bijgevoegde linker cup heeft echter in beide gevallen een binnendiameter van 31mm! Zo'n te grote steunring geeft natuurlijk geen steun!
Ik heb dus een as uit Indonesië liggen en die is netjes 31,0mm, de cup is echter uitgedraaid op 31,3mm...speling dus...
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 17:45
Het komt er op neer dat de 'oude' beter zijn (hé waar hebben we dat eerder gehoord?) Omdat de nieuwere uit 2 verschillende landen kunnen komen, kun je nog de juiste hebben, ik heb een cartridge hier voor me liggen die netjes op 31,0mm is afgedraaid, de cup is echter op 31,3 uitgedraaid en de boel heeft dus speling en dat merk je. Marten heeft nog eens een hele stapel assen uit z'n voorraad opgemeten, Indonesië was fout en Taiwan (?) goed dacht ik.
Ah, dat wist ik niet. Tamelijk sukkelig van Shimano. Bij jou was dus de cup te groot, bij Marten de cartridges. Oppassen dus.
Waarschijnlijk is het wet met ptfe of ander spul op te lossen.
Het verklaart waarom ik eens een fiets heb gehad waarvan de kunststof cup was vastgelijmd. Die heb ik er uit moeten beitelen. Gelukkig was het een kunststof cup.
Mijn oplossing heet ‘Phil Wood’, heb toen een trapas met defecte lagers op de kop getikt, nieuwe lagers erin en gaan (Big Dummy), de Salsa heb ik met een White Industries trapas uitgerust.
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 08:51
Derailleurs, of zit dat in de Gruppe? Idem trapas.
Kabels (8)? Banden (6...2 reserve bibas)? Koop een wielset bij Bike4travel.nl.
Remblokjes, omdst de standaard blokjes van Shimano meestal bagger zijn die je velgen vernielen. (Kool Stop kopen)
Bidonhouders, bel, standaard, pomp, reflector achter? Stuureinddopjes. Handvatten. Rvs boutjes en zellfborgende moertjes. Zadelpenklem.
Goeie tips, dankjewel!!

Derailleurs en trapas zitten in de gruppe
Sonny schreef:
wo 11 mar, 2020 10:15
Zelf bouwen is heel leuk! En zeker een goed plan als je zelf het onderhoud wil doen.
Ik zou wel overwegen de disc trucker te nemen. Remt beter en je remt je velg niet op.
Twee kanttekeningen: zelfbouw is duurder dan een complete fiets (maar daar loopt al een draadje over. Zonder bepakking schijnt de LHT wat stijf te zijn (geen eigen ervaring, ik heb een Ogre en vriendin de Troll).

Wat wielen betreft: er zijn meerdere goede wielbouwers. Ik heb ervaring met Force Wheelz, M-gineering en Andless Cycling. Deze kunnen allemaal goed advies geven en een betrouwbaar reiswiel maken.
Precies, zelf bouwen omdat het leuk en leerzaam is. Iets duurder neem je dan op de koop toe ;)

Is het niet van een ander niveau lastig om een schrijfremmen te bouwen/onderhouden?
sjefke schreef:
wo 11 mar, 2020 10:55
Geen Shimano Hollowtech II spullen zou mijn suggestie zijn. De JIS trapassen zijn over de hele wereld bekend. Veel plezier.

Bedankt voor je reactie!

Miche Primato Innenlager JIS goeie keuze?
bdr schreef:
wo 11 mar, 2020 13:08
VincentFietst schreef:
di 10 mar, 2020 23:21
Omdat we onze fiets goed willen kennen, ons het leuk lijkt om te doen en wat kosten willen besparen. Gaan we nu zelf onze Fiets bouwen. Dit hebben we nog nooit gedaan en daarom zijn alle tips meer dan welkom!
Zelf je fiets opbouwen vind ik een heel goed idee maar daarom hoef je nog niet alle onderdelen apart te kopen. Hebben jullie deze thread gelezen? Je kan ook een volledige fiets kopen en hem helemaal uit elkaar gooien (en eventueel wat onderdelen upgraden).

VincentFietst schreef:
di 10 mar, 2020 23:21
- Surly Long Haul Trucker 26" Rahmenkit
- Shimano Deore v+h Set Felgenbremse V-Brake BR-T610 schwarz/Satz (VR + HR)
Anno 2020 zou ik geen 26 inch fiets met V-brakes bouwen, maar dat is jullie keuze. Ik zou voor 28 inch met dikke banden (dus 29inch) met schijfremmen gaan.

Voor de rest leest jullie lijstje als een cut-and-paste van een bike-components winkelwagentje. Met wat zoeken kan je wel gelijkaardige componenten vinden die goedkoper zijn, bv zadelpen en stuurpen van Decathlon (bv. https://www.decathlon.be/nl/p/oversized ... van-90-mm/ ) Uiteindelijke worden die dingen door Kalloy gemaakt (http://www.kalloyuno.com) en onder verschillende merknamen verkocht, onder meer Decathlon maar ook Rose bike.

Bedankt voor je reactie!

Waarom zou je voor een 28 inch fiets met dikke banden met schijfremmen gaan?
VincentFietst schreef:
di 17 mar, 2020 00:40
Waarom zou je voor een 28 inch fiets met dikke banden met schijfremmen gaan?
Grote wielen rollen beter, zeker op onverhard. Ik meen uit de laatste berichten hier op te maken dat 29inch banden ondertussen (wereld?) wijd verspreid zijn.

Schijfremmen remmen beter en bieden meer opties naar velgen en breedte van de banden. En zoals Sonny zegt, je velg verslijt niet door te remmen.