Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Europees parlement: fietsen in de trein - Forum Wereldfietser

Europees parlement: fietsen in de trein

Ik heb dit bericht nog niet in een andere taal kunnen ontdekken, maar het zou wel eens heel goed nieuws kunnen zijn voor mensen die de fiets mee willen nemen in de trein, ook internationale treinen en zelfs in hogesnelheidstreinen, eventueel tegen betaling. Dit is het resultaat van een amendement van de Groene fractie in het Europees parlement dat is aangenomen.

El Parlamento Europeo reconoce el derecho de los pasajeros a subir la bicicleta a los trenes Enviado por webmasterel Jueves, 29 Septiembre a las 10:24:27

LOS VERDES/ALE EN EL PARLAMENTO EUROPEO
COMUNICADO DE PRENSA - Estrasburgo 28 de septiembre del 2005

Los trenes no pueden negar la entrada a los pasajeros que quieran viajar con su bicicleta. As? lo reconoci? hoy en Estrasburgo el Pleno del Parlamento Europeo, al votar a favor de una enmienda del Grupo de Los Verdes/ALE, en el informe Stercks sobre Derechos y Obligaciones de los pasajeros en el transporte ferroviario internacional.

Seg?n el texto de la enmienda aprobada, los ferrocarriles europeos ?deber?n transportar la bicicleta del pasajero en todos los trenes, incluidos los transfonterizos y los trenes de alta velocidad, posiblemente mediante el pago de cierta cantidad?.

?Esta es una gran victoria de los ciclistas, por fin se ha satisfecho una reivindicaci?n hist?rica de los ciclistas europeos, sobre todo el de los espa?oles frente a la rigidez de Renfe?, coment? el eurodiputado del Grupo de Los Verdes/ALE, David Hammerstein, ?el cumplimiento de este derecho facilitar?a un transporte intermodal tren-bici al estilo de muchos pa?ses europeos e impedir?a que se perjudique a los ciudadanos que en lugar de usar el coche y utilizan un medio de locomoci?n como la bicicleta?.
Babelfish.altavista.com maakt er in twee stappen het volgende van:

"Het Europees Parlement erkent het recht van de passagiers de fiets op te heffen de treinen die door webmastereldonderdag worden verzonden, 29 September aan 10:24:27 VERDES/ALE IN het MEEGEDEELDE EUROPEES PARLEMENT VAN PERS - Straatsburg 28 van September van 2005 de treinen kan de ingang aan de passagiers ontzeggen niet die zij houden van met zijn fiets te reizen. Aldus erkende het in Straatsburg vandaag de Plenaire zitting van het Europees Parlement, toen stemming ten gunste van een amendement van de Groep Verdes/ALE, in het rapport Stercks over Rechten en Verplichtingen van de passagiers in internationaal het spoorwegvervoer. Volgens de tekst van het goedgekeurde amendement, zullen de Europese spoorwegen "de fiets van de passagier in alle treinen, met inbegrip van transfonterizos en de treinen van hoge snelheid, misschien door middel van de betaling van bepaald bedrag" moeten vervoeren. "Dit is een grote overwinning van de fietsers, definitief een historische rechtvaardiging met de Europese fietsers, hoofdzakelijk ??n van de Spanjaarden in tegenstelling tot de starheid van RENFE", becommentari?erde eurodiputado ??n van de Groep Verdes/ALE, David Hammerstein heeft tevredengesteld, de "vervulling van dit recht zou een intermodal vervoer trein-bici in de stijl van vele Europese landen vergemakkelijken en zou dat verhinderen wie in plaats van het gebruiken van de auto zich aan de burgers en de gebruiksmiddelen van beweging zoals de fiets" berokkent. _________________"

Lijkt dus inderdaad op gunstige vooruitzichten :D
N.b. de RENFE is de Spaanse spoorwegdienst

Groeten,

Leon

Ik wacht het Nederlandse (of het Duitse, Engelse of Franse) communiqu? wel af! :wink:

Nu nog afwachten of het ook gaat gebeuren. Ik weet net iets te weinig van Europese regelgeving af om te weten of het hiermee ook rond is. Weet iemand dat?
Het is overigens geruststellend om te zien dat je zonder kennis van het Spaans (maar, toegegeven, wel van het Frans, Latijn en Italiaans) nog altijd meer van zo'n vertaling maakt dan een computerprogramma. Toch is het resultaat wel degelijk veelbelovend. De laatste keer dat ik zoiets zag was een paar jaar geleden, en toen kon je eerlijk gezegd meestal zelfs niet bedenken waar zo'n automatische vertaling over ging.
Wim
Het Spaans redelijk machtig en de discussie een beetje gevolgd hebbend: het betreft hier een Groen amendement dat is gestemd op de verordening voor de rechten van de treinreiziger, dat deze week in de plenaire werd besproken.

Nadat deze verordening volledig gestemd en in werking getreden is, heeft zij directe werking voor de lidstaten. De regels zijn dan dus overal in de EU van toepassing, zonder dat daarvoor een aparte implementatie in de lidstaten nodig is. Daarvoor moet de tekst eerst nog terug naar de Europese Commissie en de Raad. En als die de tekst weer wijzigen gaat het ter tweede lezing aan het EP

We moeten dus nog wel een poosje wachten voor die wetgeving ook daadwerkelijk van kracht wordt.

Het betreffende, aangenomen amendement luidt (zie site EP, http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3? ... L&LSTDOC=N):

Amendementen 138/rev en 32
Artikel 4, lid 1

1. Bij het vervoercontract verbinden de spoorwegonderneming of spoorwegondernemingen zich ertoe de reiziger, handbagage en bagage te vervoeren naar de plaats van bestemming. Ze vervoeren de fiets van de reiziger in alle treinen, inclusief internationale treinen en hogesnelheidstreinen, eventueel tegen betaling. Het contract moet worden bevestigd door een of meer aan de reiziger verstrekte vervoerbewijzen. Het vervoerbewijs geldt als volledig bewijs, behoudens tegenbewijs, van het sluiten van het vervoercontract. Voor vervoercontracten geldt het bepaalde in de artikelen 6 en 7 van het CIV.



Zie ook het bericht op de site van het EP:

Vervoer - 07-09-2005 - 19:08

Internationale en nationale treinpassagiers vergoed voor vertragingen


Na een stemming door de Commissie vervoer van het Europees Parlement op 19 april kunnen treinpassagiers zich op een vergoeding verheugen als hun treinen vertraging hebben.


De leden van het EP dringen er ook op aan niet alleen aan internationale treinpassagiers maar ook aan passagiers op binnenlandse reizen, met inbegrip van de pendelaars, een vergoeding in de vorm van een contante terugbetaling of van waardebonnen te geven. En zij willen dat de contante terugbetalingen op een eenvoudige, makkelijk te begrijpen schaal zijn gebaseerd.

Het Europees Parlement is lang een hevige voorstander van betere spoordiensten geweest, omdat het hoopte op die manier minder weg- en luchtverkeer te krijgen, en dus ook minder verkeersopstoppingen en minder luchtvervuiling. De jongste decennia hebben de Europese spoorwegen terrein verloren aan het weg- en luchtvervoer, maar zoals blijkt in de VS, waar het vrachtvervoer per spoor een opleving heeft gekend, zou deze trend omkeerbaar zijn.

Een manier om meer reizigers aan te moedigen om voor de trein te kiezen, is hen duidelijke, eenvoudige vergoedingstarieven te waarborgen als ze de dienst waarvoor ze betaald hebben, niet krijgen. Sommige EU-lidstaten hebben al vergoedingsprogramma?s. De Commissie vervoer van het EP meent echter dat door de EU opgelegde minimumtarieven tot een eerlijker behandeling van de treinreizigers in heel Europa zouden leiden.

Een gevolg van de stemming van de Commissie vervoer is, dat de spoorwegmaatschappijen niet langer zullen kunnen eisen vergoedingen te betalen in de vorm van waardebons voor andere treinreizen. In plaats daarvan zullen de passagiers recht hebben op de volgende minimumterugbetalingen als hun trein te laat is:
25 % van het tarief voor een vertraging van 60 minuten of meer;
50 % voor een vertraging van 120 minuten of meer;
75 % voor een vertraging van 180 minuten en meer.
Deze contante terugbetalingen moeten binnen een maand na aanvraag worden uitgevoerd.

De leden van het EP verzochten houders van een treinkaart die herhaaldelijk te maken krijgen met vertraging of afschaffing van treinen recht te geven op vergoeding in de vorm van gratis reizen, prijskortingen of een verlenging van hun treinkaart.

Deze EU-wet over vergoeding voor vertragingen is slechts een onderdeel van een ruimer wetgevingspakket dat tot doel heeft de normen van treinreizen in de Europese Unie te verbeteren. De wetgeving is door de Europese Commissie opgesteld, maar het Parlement zal beslissen welke vorm de wetten uiteindelijk zullen aannemen.

Bovendien is dit het derde spoorwetgevingspakket van de Europese Unie. Eerdere pakketten voerden de concurrentie in het internationale en vervolgens het binnenlandse spoorvrachtvervoer in. Zij stelden ook voor de hele EU standaardregels over technische en veiligheidskwesties vast. Zie onze nota voor de Europese verkiezingen 2004: De spoorwegen: reis naar een betere toekomst.

Alleen met het derde pakket richt de EU haar aandacht op de passagiersdiensten. Behalve de kwestie van de vergoeding voor vertragingen, behandelt het derde pakket de tijdslimieten voor de liberalisering van de passagiersdiensten. Het doel daarbij is meer concurrentie mogelijk maken op internationale passagiersdiensten (en als de leden van de Commissie vervoer hun zin krijgen, ook op nationale netten). Andere delen dekken de vergoeding voor klanten van het vrachtvervoer en een systeem van certificaten om te verzekeren dat het treinpersoneel aan de minimale professionele, medische en taalnormen voldoet.


REF.: 20050819STO00762

Groetjes,

Astrid

Weet iemand wie er allemaal v??r dit amendement waren en wie tegen? Daar heb je als fietser immers meer aan dan aan allerlei goed bedoelde maar o zo vage partijprogramma's. Dan weet je tenminste ook waarom en op wie je zou moeten stemmen bij Europese verkiezingen.

Kees Swart

Het koste enige moeite om het uit te vinden, maar uiteindelijk ben ik op de site van het EP doorgedrongen tot de ongecorrigeerde lijst van de hoofdelijke stemming. V??r het amendement waren 550 leden, tegen 87, en 16 onthoudingen. De tegenstemmers komen allen uit verdeelde fracties. Relatief de meeste kwamen uit de fracties NI en IND/DEM. In die fracties was het ongeveer 50/50. Bij de andere hebben de fietsminnenden de overhand. Van de Nederlanders kom ik op het eerste oog bij de tegenstemmers alleen de naam Blokland tegen. Dat is dacht ik een SGP-er.

De tegenstemmers (87):

ALDE: Morillon, Virrankoski
IND/DEM: Batten, Belder, Blokland, Bloom, Booth, Clark, Karatzaferis, Knapman, Nattrass, Sinnott, Titford, ?elezn?
NI: Allister, Gollnisch, Helmer, Kilroy-Silk, Lang, Le Pen Jean-Marie, Le Pen Marine, Le Rachinel, Martinez, Mote, Mussolini, Romagnoli, Schenardi
PPE-DE: Ashworth, Atkins, Audy, Bachelot-Narquin, Bowis, Bradbourn, Bushill-Matthews, Cabrnoch, Callanan, Chichester, Daul, Descamps, Deva, De Veyrac, Dimitrakopoulos, Dover, Ducho?, Elles, Evans Jonathan, Fajmon, Florenz, Gaubert, Gauz?s, Gomolka, Gr??le, Grosset?te, Guellec, Hannan, Harbour, Jeggle, Kamall, Klamt, Lehne, McMillan-Scott, Mathieu, Nicholson, Pack, Parish, Purvis, Reul, Roithov?, Sa?fi, ?kottov?, Stevenson, Strej?ek, Sturdy, Sudre, Sumberg, Tannock, Toubon, Van Orden, Vlas?k, Vlasto, Zahradil, Zv??ina
PSE: Stockmann
UEN: Aylward, Crowley, ? Neachtain, Ryan

NAAM EN AFKORTING VAN DE DIVERSE FRACTIES
PPE-DE: Fractie van de Europese Volkspartij (Christen-democraten) en Europese Democraten
PSE: Sociaal-democratische Fractie in het Europees Parlement
ALDE: Fractie Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa
Verts/ALE: Fractie De Groenen/Vrije Europese Alliantie
GUE/NGL: Confederale Fractie Europees Unitair Links/Noords Groen Links
IND/DEM: Fractie Onafhankelijkheid/Democratie
UEN: Fractie Unie voor een Europa van Nationale Staten
NI: Niet-ingeschrevenen

Groet,
Lisette

Knap werk Lisette. Ik wou er net aan beginnen om de stemming te achterhalen, maar het valt inderdaad niet echt mee in het Europarlement de weg te vinden.
Zouden ze over al die tientallen amendementen hoofdelijk stemmen? Je moet er toch niet aan denken. Gelukkig heeft een ruime meerderheid in dit geval zijn/haar hoofd er goed bij gehad.

Het helpt Kees niet veel verder, nou ja, in elk geval niet op SGP/CU stemmen. Feit is wel dat het initiatief tot het amendement is genomen door de Groene fractie (waarvan GroenLinks deel uitmaakt). Ere wie ere toekomt.

Het schijnt dat het Europees Parlement onlangs weer eens wat over deze kwestie heeft besloten. Het lijkt een beetje hetzelfde als het vorige bericht, maar wellicht gaat er nu echt iets gebeuren. Kijk op:

http://www.ecf.com/2021_1

De formulering die is aangenomen:

Alle treinen, ook grensoverschrijdende en hogesnelheidstreinen, moeten de reizigers de mogelijkheid bieden om in een daartoe ingerichte ruimte kinderwagens, rolstoelen, fietsen en sportuitrusting mee te nemen.

Dat klinkt zeker hoopvol. Maar wanneer zou de nieuwe wet op z'n vroegst in werking kunnen treden? En komen er serieuze sancties voor spoorwegmaatschappijen die dan nog steeds treinen zonder fiets-, kinderwagen- en rolstoelruimte laten rijden?

Lijkt ook op een succesje voor Bernard Ensink, nu bijna een jaar in Brussel als secretaris-generaal van European Cyclists' Federation (de Europese federatie van fietsersbonden). Bernard is nu juist aangesteld om lobbywerk bij de EU te verrichten.
Er lijken ook wat doorbraken aan te komen. In Frankrijk worden steeds meer TGV's geschikt gemaakt om fietsen te vervoeren. De nationale spoorwegmaatschappij SCNF is zelfs partner bij het Eurovelo6-project.
In Duitsland gaat tijdens het internationale fietscongres Eurocity komende juni in München speciaal een HSL-trein (ICE) met fietsenvervoer rijden naar München. Volgens Manfred Neun, voorzitter van de Duitse fietsersbond ADFC, moet dat leiden tot geen weg meer terug.
Jan, hoe is met de lobby in Spanje? Boekt Pedalibre in Madrid al enige vooruitgang bij de RENFE om fietsen mee te krijgen in de AVE, Alaris, Arco, Euromed, Intercity en Talgo?

Ik weet niet of de situatie onlangs is verbeterd is in Spanje. Ik principe kun je nu op elke lijn je fiets meenemen maar niet in elke trein.
In cercanias (in stedelijke agglomeraties) en in treinen op korte en middellange lijnen kun je fietsen vrijwel altijd zonder probleem meenemen. De enige uitzondering is soms in de spits.
Op de lange-afstandslijnen kan het alleen in slaaptreinen, cq. slaapcoupés. Je fiets moet onder het bed en zou ook verpakt moeten zijn. De hogesnelheidstreinen zijn geen slaaptreinen, lijkt me, dus....
Dit is de officiële regel. Ik ben wel benieuwd naar recente ervaringen. Mijn ervaring gaat niet verder dan regionale treinen.

Er is een Engelstalige site over de fiets in het openbaar vervoer, waar je ook je eigen ervaringen kwijt kunt:
http://www.bikeaccess.net/BikeAccess/Default.cfm?Index

Hallo Bert en Jan,
Weten jullie ook of je op het traject vanaf Gibraltar:, Algeciras-Madrid ook de fiets mee mag?
Op de RENFE site heb ik gezien dat je met Altaria gaat en dit staat niet op het lijstje van Bert, maar is m.i. wel een sneltrein.
Met de regionale treinen kun je naar Madrid via Granada maar dit is wel een hele dag onderweg!
Hoe kan ik anders vanaf gibraltar het beste naar huis?
Bedankt alvast voor het meedenken,
Mia

Mia,

Zie mijn spoorboekje "De Fiets mee in Spaanse treinen". In de Altaria-treinen mogen geen fietsen mee. Die nachttrein van Algeciras naar Madrid die als nieuw!!!! op die site bikeaccess staat rijdt sinds 11 december niet meer.

www.fietswegen.nl