Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets dood en weinig bewijs - Forum Wereldfietser

Fiets dood en weinig bewijs

Mij is afgelopen week net overkomen dst de feits waarmee ik al een aantal jaren tevreden op pad was aan het eidn van mijn reis, vlak voor het inladen in het laatste vliegtuig naar huis, is verongelukt. Een bagageafhandelaar op Washington International (IAD) was zeer onzorgvuldig en daardoor is de in kartonnen doos en plastic folie ("Securebag") gewikkelde fiets onder een bagagekar gekomen, door wrijving is de verpakking in de fik gevlogen en de fiets is ook nog eens zeer ernstig overreden. IK heb hem mogen identificeren als mijn fiets.
Vervolgens zegt de medewerker van United (de maatschappij in kwestie) dat alle gegevens van het ongeval onder mijn ticket- en bagagegevens terug te vinden zijn voor de mensen van Schiphol (United bagage-mensen). Alles gebeurdde in zeer korte tijd en ook kort voor het instappen in het veel te laat gekomen vliegtuig.

Maar op Schiphol kunnen ze dus alleen zien dat het bagagestuk (de fiets) uit de bagagestroom is genomen op IAD. Waardoor ze in Nederland geen PIR (Property Irregularity Report) kunnen opmaken; de fiets is in washington achergebleven, viel niet meer mee te beginnnen.
Ik heb een e-mailadres van de medewerker op IAD en heb al gemaild zonder resultaat op het moment. Ook de Nederlandse afdeling heeft gemaild. We staan in elkaars CC.

Ik begin een zeker wantrouwen te krijgen tegen de gekozen oplossing van United in Washington: plaats de reiziger in business class ipv de geboekte toeristenklasse(waarvoor op zich dank), en we praten nergens meer over, doen ook niets. Dat lijkt me wat er gebeurd is.

En Nederland roept natuurlijk als we geen fatsoenlijk rapport hebben van Amerika kunnen we zelf ook geen goed rapport (PIR) opmaken en kunnen we niets uitkeren. En ben ik waarschijnlijk - ondanks eigen verzekering - in de aap gelogeerd.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort ellende? Of weet iemand wat de gulden weg is hier?

Judith, fietsvreer

Altijd onmiddellijk na geconstateerde schade door de bagage-afhandelaar een PIR laten opmaken!!!!!
Als daar geen tijd meer voor is, omdat je op hete kolen staat om in te stappen: vraag altijd de naam en gegevens op van de persoon die jou de toezeggingen doet. Gewoon hoog uitspelen met de luchtvaart maatachappij; zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk

Is misschien iets voor een consumenten TV-programma als Kassa of Radar.

En een foto maken natuurlijk.
Maar als je bagage door (officieel) onbekende oorzaak niet aankomt kun je op schiphol toch een rapport laten opmaken? Wat moet je anders doen als je bagage niet aankomt?
Ik wens je veel sterkte.
Leon

Als het goed is dan zit er op je ticket een gedeelte geplakt van de bagagelabel die aan je fietsdoos is geplakt. In Nederland is er dan zoals Leon opmerkt sprake van zoekgeraakte bagage. Het probleem is alleen dat je dan een vergoeding krijgt per kg zoekgeraakt gewicht en daar koop je geen nieuwe fiets voor. De enige manier om dit financieel af te dekken is een fietsverzekering afsluiten.

groetjes Ronald
Helaas.
De ervaring heeft me helaas geleerd dat op zijn tijd een grote bek (Geen onbeschofte!!) echt helpt.
Jaren geleden kreeg ik in Parijs te horen dat mijn aansluitende vlucht vol was en ik overgeboekte was. Ondaks dat mijn stoel geconformeerd was.
Ik heb het lieve kind toen verteld dat als ik die kist zou zien vertrekken zonder mij er in, ik een taxi naar huis zou nemen.
Resultaat: Ik ben onder begeleiding aan boord gebracht en in een stoel gezet. Zo had je hier ook meer kunnen regelen, jou toch een zorg dat die kist staat te wachten, hoe vlugger ze je fatsoenlijk helpen des te eerder zijn ze in de lucht. En het mooie is ze mogen niet weg zonder je want je bagage is al aan boord

Groetjes

Opa Leen

De fiets is niet zoekgeraakt, want de fiets is al in Washington nog voor het inladen in het toestel uit de bagagestroom gehaald. Dus bij de afhandelaar op Schiphol verschijnt ook niets op het beeldscherm. Zij kunnen alleen wat met bagage die in het vliegtuig van de maatschappij die zij afhandelen zou moeten zitten. Washington had een P.I.R. moeten geven.

Inmiddels is Washington met rapporten gekomen gelukkig. Heeft inerdaad geduurd en gezeur gekost. De nederlandse afdeling is nu bezig met de afwikkeling.
Dank voor jullie reacties.

Judith
fietsvreer