Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw?

151 berichten
asdfsagsg schreef: Vreemd. Waarom krijg ik hier soms het gevoel dat ik me schuldig moet voelen voor het willen van een zo degelijk mogelijke fiets? Dit is toch een reisfiets forum?
Ja, maar alle adviezen die je aangereikt worden zijn niet goed in jouw ogen, het kan allemaal beter, dus misschien is het een idee om Gerrit Gaastra eens te benaderen om hem uit te leggen hoe hij fietsen moet bouwen?
asdfsagsg schreef: Nee, dat soort klanten heb jij niet gehad, want dat soort klanten komen niet bij een garage. Die sleutelen liever zelf.

Zeker als zo'n garagist liever heeft dat de klant zo snel mogelijk oprot (nadat hij ervoor gezorgd heeft dat jij je loon krijgt aan het eind van de maand, dat dan weer wel).
Gezien het feit dat ik de bedrijfsleider was bij die zaak en m’n baas permanent afwezig, zorgden we zelf voor onze zaakjes. Klanten genoeg, daar heb je een vertrouwensband mee namelijk, mensen die de uitleg over waarom dingen verslijten en stukgaan niet willen horen / het beter weten, prima, die laat je praten - ene oor in, andere oor uit - betalen en achteraf om lachen. Mensen met zo’n bord op een bepaalde plek luisteren toch niet en de man / vrouw op de werkvloer staat daar niet om de ontwerpfouten uit jouw vervoermiddel te halen, die staat daar om storingen op te lossen, reparaties en onderhoud uit te voeren. Wat jij ziet als verhelpen van een ontwerpfout kan net zo goed het afwijken zijn van een technische specificatie waarop type goedkeuring is verleend, heb je ineens een vervoersmiddel wat niet meer de weg op mag :shock:
Leon schreef:
di 12 mei, 2020 21:36
Dat probleem heb ik dus ook nooit gehad.
Nee, ik ook niet, maar sommige mensen vinden dat dus een ontwerpfout :roll:
Ik begin een beetje Louis van Gaal logica te proeven hier - is deze man zo slim? Of zijn alle fietsenbouwers zo dom? - ik vrees een beetje van beide :lol:
Fedor schreef:
di 12 mei, 2020 20:30
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 19:43
Je kunt met een goedkope stadsfiets een MTB pad affietsen, dan is hij na het eerste pad waarschijnlijk stuk. Er zijn andere fietsen die daar veel beter tegen kunnen. Er zijn ook fietsen die geoptimaliseerd zijn voor zo min mogelijk onderhoud. Die zoek ik. Dat lijkt me helemaal niet zo onmogelijk als hier en daar geimpliceert wordt.
Ter lering ende vermaak hier een legendarisch MTB-filmpje :)

https://www.youtube.com/watch?v=1A6bKUCcDW0

helaas wel soms advertenties... iets te populair.
Dat is weer zo’n idioot voorbeeld.
Wat kanje verwachten van een fiets van 150€?

Maar dat ze dan zo doen over een gebroken derailleur.... Elke derailleur die tegen een rots slaat is kapot. En als je ongelukkig valt met het duurste frame (en al zeker Carbon) is het stuk. Ik ben ooit met de fiets tegen een betonnen paal gereden ( bocht gemist), en heel het kader was geplooid. (De vork was robuuster dan ik dacht....)

De vergelijking die asdfsagsg maakt met een Land Rover is ook een mooie. Geef die in handen van de verkeerde persoon op ruw terrein, en die is kapot na 100 km.

Tesla S ... ik zou de betrouwbaarheidsstatistieken eens nakijken. Er zijn er al zo veel die motoren moesten laten vervangen....

De verwachtingen zijn niet realistisch, dus ik hoop echt dat hij het houdt bij zelfbouw, ik zou je als FM ook buiten zetten als je met die eisen af zou komen.
Shadow schreef:
di 12 mei, 2020 21:47
Ja, maar alle adviezen die je aangereikt worden zijn niet goed in jouw ogen, het kan allemaal beter, dus misschien is het een idee om Gerrit Gaastra eens te benaderen om hem uit te leggen hoe hij fietsen moet bouwen?
Ik heb hier prima tips gekregen van mensen over schokdemper soorten, het feit dat het frame ruimte moet hebben voor de slag van de dempers, ervaringen met schijfremmen en olie leidingen, ervaringen met zelfbouw en kant en klare inkoop, praktijk ervaring met "remmen op de elektromotor", soorten voorvorken en welke voorbereidingen aan het frame daarbij horen, risico's bij inkopen Chinese frames, plekken waar je goedkope 2e hands reisfietsen kunt scoren, Santos frame maten en ervaringen, zaken om op te letten bij het zelf bouwen, enz.

Om maar wat te noemen. Dat stel ik erg op prijs.
Blackbelt schreef:
di 12 mei, 2020 21:57
Dat is weer zo’n idioot voorbeeld.
Wat kanje verwachten van een fiets van 150€?

Maar dat ze dan zo doen over een gebroken derailleur.... Elke derailleur die tegen een rots slaat is kapot.
Dat filmpje is ook wel een dikke knipoog en het drama om de derailleur is slecht acteerwerk met een glimlach, ze hebben de gebruiksaanwijzing goed gelezen en verklaren ook dat er duidelijk in staat dat het een fiets is en geen mountainbike geschikt om parcours mee te rijden.
Als je naar de views kijkt en bedenkt dat hij tussen de 60 cent en 2 dollar per view krijgt, dan zijn die 150 dollar goed geïnvesteerd.

asdfsagsg schreef:
Ik heb hier prima tips gekregen van mensen over schokdemper soorten, het feit dat het frame ruimte moet hebben voor de slag van het dempers, ervaringen met schijfremmen en olie leidingen, ervaringen met zelfbouw en kant en klare inkoop, praktijk ervaring met "remmen op de elektromotor", soorten voorvorken en welke voorbereidingen aan het frame daarbij horen, risico's bij inkopen Chinese frames, plekken waar je goedkope 2e hands reisfietsen kunt scoren, Santos frame maten, zaken om op te letten bij het zelf bouwen, enz.

Om maar wat te noemen. Allemaal hele aardige adviezen en ideeen waar ik wel wat mee kan. Allemaal zaken waar ik geen ervaring of verstand van heb en van kan leren.

Hoe kan ik het goedmaken met je? Als ik lieg dat ik Gazelle een te gek betrouwbaar merk vindt om op naar China te fietsen, is het dan weer OK? Of wil je misschien een hele dikke knuffel?
Je zou eens kunnen stoppen met jezelf totaal belachelijk te maken. ‘Aardige adviezen en ideeën’ hoe denigrerend wil je over komen?
Blackbelt schreef:
di 12 mei, 2020 21:57
Tesla S ... ik zou de betrouwbaarheidsstatistieken eens nakijken. Er zijn er al zo veel die motoren moesten laten vervangen....
Ok. 1 miljoen kilometers onder garantie. Noem eens een paar voorbeelden van brandstof auto's die dat halen onder garantie van de fabrikant?

https://electrek.co/2019/11/30/tesla-mo ... illion-km/


Maargoed, we hadden het dus over reisfietsen en de overweging om wel of niet zelf te bouwen.
Ik koop daarom ook nooit geen houten klompen meer. laatste keer was 1974 en die krengen waren vorig jaar helemaal kapot, waardeloos
Ben je al proef wezen fietsen op die gele Santos? Da’s gewoon een koopje!
Vrijdag avond ga ik de gele Santos uitproberen.
Mooi, lijkt me een prima aanbieding, met een paar aanpassingen tikt die je lijst wel aardig af lijkt me...
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 22:09
Blackbelt schreef:
di 12 mei, 2020 21:57
Tesla S ... ik zou de betrouwbaarheidsstatistieken eens nakijken. Er zijn er al zo veel die motoren moesten laten vervangen....
Ok. 1 miljoen kilometers onder garantie. Noem eens een paar voorbeelden van brandstof auto's die dat halen onder garantie van de fabrikant?

https://electrek.co/2019/11/30/tesla-mo ... illion-km/


Maargoed, we hadden het dus over reisfietsen en de overweging om wel of niet zelf te bouwen.
2 battery packs en 3 drive units....

En waar lees je ergens dat je 1 mio km garantie krijgt?

Hoeveel links wil je van brandstofautos die het miljoen haalden met hetzelfde motorblok?

Ons bedrijff levert aan Tesla en de specificaties van Tesla schrijven een levensduur voor van gemiddeld 300k km en 10 jaar. Dat betekent normaa dat er maar een paar procent mag begeven voor die afstand en dat er makkelijk 50% het dubbele zal halen (lees je maar eens in over Weibull modellen voor betrouwbaarheid en levensduur).. maar, we leveren ook aan duitse merken en hun specs zijn ... exact hetzelfde.

Mosschien toch even de artikels lezen waarvan je de links plaatst.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 21:06
Vreemd. Waarom krijg ik hier soms het gevoel dat ik me schuldig moet voelen voor het willen van een zo degelijk mogelijke fiets?
Omdat je niet geloofwaardig overkomt. Als het je werkelijk iets gaf om de onderhoudsgevoeligheid van een fiets dan reed je rond met een fixie. In plaats daarvan zit je sakkeren op een fiets die kapot gaat omdat per sé een motor moest opzitten en omdat hij slecht onderhouden wordt. En de opvolger van dat arme slachtoffer moet dan een fiets worden waar alle bekende en onbekende toeters en bellen op moet zitten onder het mom van degelijkheid en betrouwbaarheid.
Wat dacht je eigenlijk van deze fiets? https://www.12gobiking.nl/flyer-upstreet4-7-83-2020
Flyer is een Zwitsers kwaliteitsmerk, ze doen al sinds 1995 aan e-bikes.

Maar nu ik de specs nog een keer lees besef ik dat het toch niks voor jou is, want deze fiets heeft een Shimano voornaaf en Shimano hydraulische schijfremmen.
En als ik jouw eerdere, ik neem aan gefundeerde, meningen over dit merk lees: Shimano = troep.
Je snapt niet dat ze zoiets op een fiets met zo een prijskaartje monteren!
DaVinci schreef:
wo 13 mei, 2020 00:03
Wat dacht je eigenlijk van deze fiets? https://www.12gobiking.nl/flyer-upstreet4-7-83-2020
Flyer is een Zwitsers kwaliteitsmerk, ze doen al sinds 1995 aan e-bikes.

Maar nu ik de specs nog een keer lees besef ik dat het toch niks voor jou is, want deze fiets heeft een Shimano voornaaf en Shimano hydraulische schijfremmen.
En als ik jouw eerdere, ik neem aan gefundeerde, meningen over dit merk lees: Shimano = troep.
Je snapt niet dat ze zoiets op een fiets met zo een prijskaartje monteren!
Dat is best een mooie fiets. Lijkt een beetje op Stromer, maar dan met middenmotor. Shimano = troep heb ik nooit gezegd.
Shimano maakt troep (en ongetwijfeld ook goed spul) heb ik wel gezegd. Het is denk ik een merk dat zowel voor het laagste van het laagste segment (filmpje van de 150 dollar MTB heeft Shimano versnellingen bijvoorbeeld) als ook het duurste van het duurste segment spul maakt. Met zo'n merk is het dus lastiger inschatten of wat je koopt goed is, want je kunt daar niet vanuit gaan "omdat het een goed merk is". Dat was het punt dat ik daarmee wilde maken.

Ik heb geen ervaring met die Shimano schijfremmen, dus heb daar verder ook geen mening over.

Waar ik eerder over val bij die fiets zijn hele andere dingen:
  • De Rohlhoff zal sneller slijten dan een Rohlhoff op een niet-elektrische fiets. Hij krijgt namelijk het koppel van de midden-motor + koppel van de spierkracht te verduren. Op mijn huidige fiets (Nexus 7 versnellingen) is dat ook het geval en die versnellingen begonnen binnen een jaar te haperen. Na 2 jaar moet hij eigenlijk gereviseerd/vervangen worden. Nu is een Rohlhoff natuurlijk geen Nexus en valt het bij deze fiets vast wel mee, maar ja. Een achterwiel aandrijving heeft dit probleem niet (het koppel voor de motor komt daar uit de bottom bar, die hoeft dus niet over de belt heen). Voor die prijs is achterwiel aandrijving ook te krijgen (met Pinion), zie "de gele Santos" zoals eerder hier verscheen.
  • Mogelijkheid voor montage van voordrager. Je kunt eventueel zelf de voorvork vervangen, maar dan wordt het een nog duurder verhaal.
  • Kabels in het frame verwerkt dus lastiger te vervangen.
Al met al een prima fiets die lang mee zal gaan denk ik, maar voor die prijs lijkt me iets als de gele Santos net wat beter doordacht voor echt lange trekking tochten.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 22:28
Vrijdag avond ga ik de gele Santos uitproberen.
Goed idee :D Is een heel mooie koop als deze bevalt (ticks a lot of boxes anyway). En ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
Je verwart de begrippen kwaliteit en specificatie of robuustheid.

Kwaliteit betekent doen wat je belooft. Als je een stuk ijzer vraagt van 1m met een tolerantie van 1cm, dan is alles tussen 99 en 101cm goed

Robuustheid is iets anders, en jij gaat Shimano afschrijven omdat je te cheap was om je ebike te kopen met iets anders dan rollerbrakes.

Rollerbrakes zijn goed voor een gewone stadsfiets, niet voor een ebike, en al zeker niet voor een fiets die je op een heuveltje gaat gebruiken.

Als je een fiets koopt, zeg dan meteen ook dat je er mee door water wil fietsen. Als je fietsenmaker dan toch nog wil verkopen, dan is het een beun.
Blackbelt schreef:
wo 13 mei, 2020 07:52
Rollerbrakes zijn goed voor een gewone stadsfiets, niet voor een ebike, en al zeker niet voor een fiets die je op een heuveltje gaat gebruiken.

Als je een fiets koopt, zeg dan meteen ook dat je er mee door water wil fietsen. Als je fietsenmaker dan toch nog wil verkopen, dan is het een beun.
Er zijn ook zwaardere rollerbrakes die op de markt gezet worden voor E-bikes! ik heb er zo een op een batavus stadsfiets gemonteerd, viel niet tegen.

Als je door het water wil fietsen verkopen ze je hier in Zeeland gewoon een waterfiets hoor :D
asdfsagsg schreef:
wo 13 mei, 2020 07:36
...maar voor die prijs lijkt me iets als de gele Santos net wat beter doordacht voor echt lange trekking tochten.
Punt van aandacht is dat deze gele Santos nog een Go SwissDrive motor heeft, en het bedrijf wat deze motor maakte, bestaat niet meer. De eigenaar van het voormalige Go SwissDrive, Ortlinghaus Gruppe GmbH, geeft nog wel service op het systeem.

Of misschien kun je ook een deal maken met Santos voor een ombouw naar Neodrives.
Flix schreef:
wo 13 mei, 2020 11:37

Of misschien kun je ook een deal maken met Santos voor een ombouw naar Neodrives.
Denk dat 'ie daarom juist zo afgeprijsd is.
Blackbelt schreef:
wo 13 mei, 2020 07:52
Je verwart de begrippen kwaliteit en specificatie of robuustheid.

Kwaliteit betekent doen wat je belooft. Als je een stuk ijzer vraagt van 1m met een tolerantie van 1cm, dan is alles tussen 99 en 101cm goed
Sja, dat kun je productie kwaliteit noemen (een breed en vaag begrip) of "het valt binnen de specificaties".
Robuustheid is iets anders, en jij gaat Shimano afschrijven omdat je te cheap was om je ebike te kopen met iets anders dan rollerbrakes.
Leuke aanname weer over mij. Die fiets heeft dus meer dan 2000 EUR gekost. Dat noem jij "te cheap"? Achteraf ben ik het met je eens dat die fiets te cheap was. Maar toen ik hem kocht (en nu nog steeds) vind ik 2000 EUR voor een fiets niet bepaald goedkoop. Maar verder gefeliciteerd met je rijkdom en Shimano remmen.

De reden dat ik voor roller brakes ging is: omdat ik toen ik hem kocht weinig verstand had van fietsen (en ja, ik zal je voor zijn: ik heb nu nog steeds weinig verstand van fietsen, dat wil ik best toegeven). Bovendien weet ik uit ervaring dat roller brakes prima remmen kunnen zijn voor op een elektrische fiets. Een familielid heeft er namelijk een met veel betere roller brakes die na jaren nog prima werken. Niets mis mee. Maar diegenen die op mijn fiets zitten zijn toch echt *een ontwerp fout*. Te weinig rem gekozen voor te veel fiets. Die terugroep actie van Shimano zal ook wel niet voor niets geweest zijn he?
Was ik een idioot om dan die fiets te kopen? Jazeker, dat was ik.

Wat mijn cheapheid met mijn stelling te maken heeft dat Shimano -ook- goedkope troep maakt ontgaat mij even, maar goed. Goed lezen. Nogmaals: ik zeg niet dat Shimano alleen maar troep maakt. Goed lezen is moeilijk.

Wat is trouwens je punt? Dat alles wat Shimano maakt super degelijk is?
Rollerbrakes zijn goed voor een gewone stadsfiets, niet voor een ebike, en al zeker niet voor een fiets die je op een heuveltje gaat gebruiken.
Op een e-bike stadsfiets kunnen roller brakes prima zijn naar mijn ervaring en mening. Mits je remmen hebt die erop berekend zijn (die van mijn eigen fiets dus niet). In de bergen gaat het waarschijnlijk minder goed. Sja.. lijkt me logisch.
Als je een fiets koopt, zeg dan meteen ook dat je er mee door water wil fietsen. Als je fietsenmaker dan toch nog wil verkopen, dan is het een beun.
Ik zal het nogmaals voor je uitleggen. Zoals ik eerder al schreef, was dat een overdreven voorbeeld om aan te geven dat degelijkheid voor mij heel belangrijk is. Wat ik daarmee wou zeggen is dat ik graag een fiets heb die zo degelijk mogelijk is. Ik was dus niet van plan om met scuba-duik uitrusting over de bodem van de zee van Scheveningen naar Londen te fietsen. Maar als ik ooit een keer in een heel ver land m'n fiets door een rivier moet tillen en hij wordt per ongeluk nat, heb ik het liefst dat hij het daarna nog doet. Dat is alles. Maar als je echt heel graag wilt geloven dat ik super dom ben, dan mag dat natuurlijk ook.