Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe wielset voor Koga Randonneur - Forum Wereldfietser

Nieuwe wielset voor Koga Randonneur

Dag Allemaal,

Ik rij op een Koga Randonneur en de wielen zijn aardig opgeremt.
Nou ben ik opzoek naar een nieuwe set wielen.
Ik ben o.a deze tegengekomen https://www.bike4travel.nl/wielen/5422- ... chter.html

Heeft iemand ervaring met deze wielen?
Of een andere sugestie?

Mijn richtprijs is ongeveer 350 euro voor de set incl shimano dynamo.
Zonder je gewicht te kennen en te weten waarvoor je de fiets gaat gebruiken is er weinig over te zeggen...
alois schreef:
ma 18 mei, 2020 20:33
Zonder je gewicht te kennen en te weten waarvoor je de fiets gaat gebruiken is er weinig over te zeggen...
Als hij eerst naar tevredenheid de wielen van een standaard Koga Randonneur had zijn wielen van b4t bomproof.
Prima ervaringen mee.

Als je de naven geschikt voor schijfremmen kiest kun je de wielen later meenemen naar een voor schijfrem geschikt frame. Als je de centerlock aansluiting afdopt bij velgrem gebruik zie je er tot die tijd bijna niks van.
Je kunt ook nieuwe velgen om je naven laten spaken?
Shadow schreef:
ma 18 mei, 2020 21:18
Je kunt ook nieuwe velgen om je naven laten spaken?
Geen reservewielen, geen nieuw freewheel, geen garantie op de naaf, netjes uitspsken kost tijd. En dat alles voor wat tientjes.
alois schreef:
ma 18 mei, 2020 20:33
Zonder je gewicht te kennen en te weten waarvoor je de fiets gaat gebruiken is er weinig over te zeggen...
Ik weeg zelf 65kg dus dat zou voor de meeste wielen geen probleem zijn. De meeste vakanties +- weken zijn voornamelijk op de weg.
Shadow schreef:
ma 18 mei, 2020 21:18
Je kunt ook nieuwe velgen om je naven laten spaken?
Dat klinkt ook goed, wat voor type velg moet ik dan aan denken? Waar zou ik dit kunnen laten doen?
wybrenoppedijk schreef:
ma 18 mei, 2020 22:06
alois schreef:
ma 18 mei, 2020 20:33
Zonder je gewicht te kennen en te weten waarvoor je de fiets gaat gebruiken is er weinig over te zeggen...
Ik weeg zelf 65kg dus dat zou voor de meeste wielen geen probleem zijn. De meeste vakanties +- weken zijn voornamelijk op de weg.
Shadow schreef:
ma 18 mei, 2020 21:18
Je kunt ook nieuwe velgen om je naven laten spaken?
Dat klinkt ook goed, wat voor type velg moet ik dan aan denken? Waar zou ik dit kunnen laten doen?
Bij datzelfde bedrijf.
Leon schreef:
ma 18 mei, 2020 22:19
wybrenoppedijk schreef:
ma 18 mei, 2020 22:06
alois schreef:
ma 18 mei, 2020 20:33
Zonder je gewicht te kennen en te weten waarvoor je de fiets gaat gebruiken is er weinig over te zeggen...
Ik weeg zelf 65kg dus dat zou voor de meeste wielen geen probleem zijn. De meeste vakanties +- weken zijn voornamelijk op de weg.
Shadow schreef:
ma 18 mei, 2020 21:18
Je kunt ook nieuwe velgen om je naven laten spaken?
Dat klinkt ook goed, wat voor type velg moet ik dan aan denken? Waar zou ik dit kunnen laten doen?
Bij datzelfde bedrijf.
Of bij iedere fietsenmaker die die naam waard is.
Ivo Miesen schreef:
ma 18 mei, 2020 22:25
Of bij iedere fietsenmaker die die naam waard is.
Dat dacht ik ook maar mijn lokale fietsenmaker wou er niet aan beginnen.
Maar bedankt voor de tips dan ga ik kijken bij Bike4Travel.
Voor een paar tientjes meer dan de LX versie in je link heb je een Santos achterwiel met een betere velg en veel betere naaf :wink:
Wat een voorwiel met naafdynamo bij ze kost weet ik niet.
Mr. Z schreef:
ma 18 mei, 2020 23:24
Voor een paar tientjes meer dan de LX versie in je link heb je een Santos achterwiel met een betere velg en veel betere naaf :wink:
Wat een voorwiel met naafdynamo bij ze kost weet ik niet.
Hebben die LX wielen dan wel dezelfde breedte? De TS heeft niet geschreven van welke jaargang zijn fiets is. De breedte van het achterwiel kan dus 126, 130 of 136mm zijn.
Mr. Z schreef:
ma 18 mei, 2020 23:24
Voor een paar tientjes meer dan de LX versie in je link heb je een Santos achterwiel met een betere velg en veel betere naaf :wink:
Wat een voorwiel met naafdynamo bij ze kost weet ik niet.
Dat zijn in mijn ogen naven van Novatec oid, niks mis mee, maar gewoon Novatec pakken is goedkoper.
Of Chris King, krijg je de Angry Bee erbij in de vrijloop ;)

Heb je alleen niet meer die paar tientjes verschil....
Screenshot_20200519-083843_Samsung Internet.jpg
Je hoeft je budget niet op te maken: https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... D=trekking
Mr. Z schreef:
ma 18 mei, 2020 23:24
Voor een paar tientjes meer dan de LX versie in je link heb je een Santos achterwiel met een betere velg en veel betere naaf :wink:
Die smiley zegt alles. Santos achterwielen, krijgen die niet afstotingsverschijnselen als ze in een ander merk fiets geplaatst worden? :wink:

FF serieus. OP weegt 65 kg en zoekt wielen voor in een goed gebruikte Koga Randonneur. Waar hebben we het over?
Ik heb goede ervaring met wielen van Rose (A-319). Dus als je makkelijk en goedkoop klaar wilt zijn is dat een prima optie. Verwacht je echt zware belasting op heel slechte wegen, dan is een wiel van bike4travel natuurlijk veel beter, maar dat heeft alleen zin als je het nodig hebt.
Als je de tijd hebt en graag iets wilt leren, dan kun met de nodige inspanning tegen de beperkte kosten van een paar velgen ook een heel goed resultaat krijgen door zelf nieuwe velgen in te spaken. Geduldig volgen van http://www.m-gineering.nl/spaak.htm levert vast een mooi wiel. Ik vond een nieuw wiel invlechten eigenlijk makkelijker dan het verhelpen van een flinke slag in een bestaand wiel.
Je moet dan wel nieuwe spaken hebben, want het zou toevallig zijn als de nieuwe velgen precies dezelfde spaaklengtes zouden vragen en bovendien zijn tweedehands spaken meestal geen goed idee als je een echt goed wiel wilt maken. Ze hebben van het uit- en inspaken echt wel wat te lijden.
Met nieuwe spaken vind ik het altijd wel spannend of de lengte klopt. Ik heb wel eens gehad dat ik met de man van m-gineering aan de telefoon er zelfs nog niet uit kwam waarom mijn spaken toch te kort waren. Ik had eerder wielen gebouwd. Het was gewoon een voorwiel, meerdere online spaaklengtecalculators gebruikt en een echte spaaklengtelineaal.... toen heb ik het wiel maar kruis over twee gespaakt. Voor een voorwiel voor velgremmen maakt dat niet uit.
Bovendien: als je spaakspanningen niet héél goed kunt inschatten dan heb je een spaakspanningsmeter nodig, juist als beginnende wielbouwer. Dat is weer een hap uit je budget.
Maar het is wel vet cool als je na een hele middag prutsen van een hoopje onderdelen een wiel hebt gemaakt.
Mijn eerste zelfgebouwde fietswiel was voor een fiets die in het andere geval was weggegooid.
Koga gebruikt vaak Exal velgen die dezelfde of bijna dezelfde ERD hebben als een Ryde Sputnik, je kunt dan de spaken los zetten, nieuwe velg tegen de oude aan tapen en één voor één de spaken over zetten in de nieuwe velg, komt er geen stress of andere bangmakerij bij kijken. Op spanning brengen, richten, ontstressen, klaar. Tuurlijk is alles nieuw beter, maar dit kan ook prima.
Jurr schreef:
di 19 mei, 2020 08:20
Of Chris King, krijg je de Angry Bee erbij in de vrijloop ;)

Heb je alleen niet meer die paar tientjes verschil....
Chris king maakt al tijden geen goede naaf meer voor vakantie fietsers, de focus ligt volledig op gewicht, weinig spaken en weinig weerstand. Bovendien moeten de lagers jaarlijks door een erkend Chris King service punt onderhouden worden om enige aanspraak op garantie te houden.
Voor racen of mtb-en prima, voor zwaar beladen liever niet.