Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk achterwiel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welk achterwiel?

Kan allebei, schroefpignon of uniglide cassette :wink:
Als het inderdaad een 'cassette' is, dus met of kleinste tandwiel = sluitring of losse sluitring, dan wordt het lastig en duur.
HG 13-28 met sluitring 30 euro:
https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283
Ook andere (UG, 600 AX of EX) veel duurdere versies met race verzetten.
Moet je niet meer willen voor een fiets waar je van op aan moet kunnen.
Leuk, zo'n oude Giant Expedition. Die is het echt nog wel waard (voor jezelf) om te upgraden, als het frame zelf nog deugdelijk is. Ik heb er ook een:

Afbeelding

Ik ben meteen maar voor 3x11 aandrijving gegaan. Dat betekende nieuwe wielen van Rose, nieuwe bar-end shifters en een nieuwe achterderailleur. Ik rijd nu met 30 mm banden, dus ik vermoed dat 32 mm ook wel zal gaan. Wielen hebben trouwens slechts 32 spaken, maar ik weeg ruim boven de 100 kg, en dat gaat prima. Let niet op het voorwiel, daarin zit nu een door Marten Gerritsen gespaakt naafdynamowiel, dat is een veel duurdere optie. Ik heb trouwens ook nieuwe remgrepen gemonteerd, maar dat is volgens mij niet per se nodig, wel fijner qua ergonomie.
Een wiel met 135 mm achternaaf is trouwens ook geen probleem met deze stalen frames. Betekent wel dat je krachtige handen moet hebben om het wiel erin te krijgen :-)
alois schreef:
do 28 mei, 2020 15:38
Een wiel met 135 mm achternaaf is trouwens ook geen probleem met deze stalen frames. Betekent wel dat je krachtige handen moet hebben om het wiel erin te krijgen :-)
Gewoon uitbuigen, dan hoef je niet iedere keer zo te martelen met wiel erin steken...wel op tijd stoppen met verder open buigen, maar het kan meestal wel.
Is de intentie van het project de fiets weer betrouwbaar rijdend te krijgen? Als je voor 23 euro een nieuwe 6-speed opschroefpignon en ketting in huis kan hebben. Is een nieuw achterwiel dan nog nodig?

Of is een upgrade naar b.v. 3 x 10 versnellingen met nieuwe shifters + derailleurs en misschien v-brakes + bijbehorende remhendels de wens?
omdat we die niet goed konden vinden en ik ouder word en berg op teveel bij de rest van de familie (met 30 versnellingen) achterblijf, hadden we idd een upgrade bedacht.
alois schreef:
do 28 mei, 2020 15:38
Leuk, zo'n oude Giant Expedition. Die is het echt nog wel waard (voor jezelf) om te upgraden, als het frame zelf nog deugdelijk is. Ik heb er ook een:

Afbeelding

Ik ben meteen maar voor 3x11 aandrijving gegaan. Dat betekende nieuwe wielen van Rose, nieuwe bar-end shifters en een nieuwe achterderailleur. Ik rijd nu met 30 mm banden, dus ik vermoed dat 32 mm ook wel zal gaan. Wielen hebben trouwens slechts 32 spaken, maar ik weeg ruim boven de 100 kg, en dat gaat prima. Let niet op het voorwiel, daarin zit nu een door Marten Gerritsen gespaakt naafdynamowiel, dat is een veel duurdere optie. Ik heb trouwens ook nieuwe remgrepen gemonteerd, maar dat is volgens mij niet per se nodig, wel fijner qua ergonomie.
Een wiel met 135 mm achternaaf is trouwens ook geen probleem met deze stalen frames. Betekent wel dat je krachtige handen moet hebben om het wiel erin te krijgen :-)
Fiets ziet er erg strak uit! Wat voor bar-end shifters heeft u erop gezet? Ziet er erg netjes uit en zeker netter uit dan 'gewone' shifters met 2 hendels voor omhoog en omlaag.
Het frame openbuigen is nog even een stap te ver. :D
Shadow schreef:
do 28 mei, 2020 15:43
alois schreef:
do 28 mei, 2020 15:38
Een wiel met 135 mm achternaaf is trouwens ook geen probleem met deze stalen frames. Betekent wel dat je krachtige handen moet hebben om het wiel erin te krijgen :-)
Gewoon uitbuigen, dan hoef je niet iedere keer zo te martelen met wiel erin steken...wel op tijd stoppen met verder open buigen, maar het kan meestal wel.
Hoe krijg je het dan voor elkaar dat links en rechts even ver buigen zodat je geen kromme fiets krijgt?

Het gepruts om een te te breed wiel er in te krijgen ken ik ook. Niet handig inderdaad.
Gewoon spreiden? Daarna kun je altijd nog een keer meten met een rij langs het bracket maar eigenlijk nooit problemen gehad met niet rechtdoor willen fietsen daarna? Kinkt gek maar het gaat gewoon bij de goedkopere buizen hoor. Niet doen bij Reynolds 853 en Duurdere Columbus buizen, maar bijvoorbeeld Columbus Thron of Reynolds 531 gaat prima., Giant frames heb ik ook genoeg uitgebogen, ging altijd goed.
Een 6v cassettenaaf was er alleen in DuraAce. En dat is denk ik inmiddels een collectors item. Ooit eenmaal in het echt gezien bij oud-wielrenner. Waarom zou je dat willen?
Dat willen ze ook niet Sjef, hij gaat voor 10 of 11 speed denk ik, maar frame uitbuigen is nog wat eng voor hem...
DaVinci schreef:
do 28 mei, 2020 13:55
Ik heb er ook nog steeds een, maar er zit toch gewoon een Shimano 6-speed casettenaaf in?
En 6-speed cassettes zie ik nergens meer te koop.
Een 6v cassettenaaf was er alleen in DuraAce. En dat is denk ik inmiddels een collectors item. Ooit eenmaal in het echt gezien bij oud-wielrenner. Waarom zou je dat willen?
Shadow schreef:
do 28 mei, 2020 18:55
Dat willen ze ook niet Sjef, hij gaat voor 10 of 11 speed denk ik, maar frame uitbuigen is nog wat eng voor hem...
Sorry, mijn bericht was anders geadresseerd.
Snap het :D
walu schreef:
do 28 mei, 2020 18:45
alois schreef:
do 28 mei, 2020 15:38
Leuk, zo'n oude Giant Expedition. Die is het echt nog wel waard (voor jezelf) om te upgraden, als het frame zelf nog deugdelijk is. Ik heb er ook een:
Ik ben meteen maar voor 3x11 aandrijving gegaan. Dat betekende nieuwe wielen van Rose, nieuwe bar-end shifters en een nieuwe achterderailleur. Ik rijd nu met 30 mm banden, dus ik vermoed dat 32 mm ook wel zal gaan. Wielen hebben trouwens slechts 32 spaken, maar ik weeg ruim boven de 100 kg, en dat gaat prima. Let niet op het voorwiel, daarin zit nu een door Marten Gerritsen gespaakt naafdynamowiel, dat is een veel duurdere optie. Ik heb trouwens ook nieuwe remgrepen gemonteerd, maar dat is volgens mij niet per se nodig, wel fijner qua ergonomie.
Een wiel met 135 mm achternaaf is trouwens ook geen probleem met deze stalen frames. Betekent wel dat je krachtige handen moet hebben om het wiel erin te krijgen :-)
Fiets ziet er erg strak uit! Wat voor bar-end shifters heeft u erop gezet? Ziet er erg netjes uit en zeker netter uit dan 'gewone' shifters met 2 hendels voor omhoog en omlaag.
Het frame openbuigen is nog even een stap te ver. :D
Het zijn Dura-Ace shifters. Dat maakt ze ook meteen tot de duurste onderdelen van deze opbouw. Ze bestaan ook van Microshift, maar die zijn volgens mij niet significant goedkoper. Let goed op of je voor 9/10/11 speed gaat, want deze shifters werken in de 11-speed versie alleen geïndexeerd, dus als je een 9-speed cassette hebt met 11-speed shifters werkt het niet.
Ik heb er trouwens, voor de duidelijkheid, gewoon een wiel met 130mm naaf in zitten, dus geen gepruts met spreiden.
omdat we die niet goed konden vinden en ik ouder word en berg op teveel bij de rest van de familie (met 30 versnellingen) achterblijf, hadden we idd een upgrade bedacht.
[/quote]

OK duidelijk.
De kant en klare 'trekking' wielen van o.a. Rose, Bike-components, Kurbelix of Taylor wheels zijn qua prijs-kwaliteit een aantrekkelijke keuze. Ze zijn echter altijd 135 mm achter, dan wordt uitbuigen van een 126 mm frame wel een issue. Op Youtube staan genoeg filmpjes hoe je met een stuk draadstaal, grote ringen en wat moeren een stalen frame kunt uitbuigen. Mijn angst was dat je dan b.v. de linkerpad 2 mm naar buiten zou buigen en de linker 3 mm. Dan staat je wiel niet meer gecentreerd en het oogje voor de derailleur komt ook iets schever. Dat je daar in de praktijk echter niets van merkt zou ik kunnen afleiden uit het feit dat ik ook regelmatig een 135 mm naaf in een 130 mm frame heb geprutst en nooit iets van spoor- of schakel problemen heb gemerkt. Met de duimen op de achterpatten het frame uit elkaar duwen en met je vingers de as in positie brengen en de patten intrekken.
Een nadeel van die kant en klare wielen is dat ik ze door de hogere velg niet echt bij een ranke 'retro' fiets vind passen, zeker met 32 mm bandjes of minder. Bij die fiets van Alois valt het mij nog mee door de zwarte kleur van de velgen.
Mischien is deze set (passen voor en achter wiel ook mooi bij elkaar) van Rose voor 125 euro + 10 euro verzendkosten wel het beste alternatief:
https://www.rosebikes.nl/xtreme-racewie ... 400-339576
Zilveren Tiagra 130 mm naaf, 36 gaats, maar helaas wel een wat hogere en smallere 15C (= binnenmaat) velg. Als je de stickers er af weet te krijgen oogt het mooier.

Een wiel laten bouwen voor je 3 x 10 kan bij b.v. Vlechtservice. Een zwarte 130 mm Tiagra 7-10 speed achternaaf (25 euro) + lage 'platte' zilveren Ryde Sputnik polish 19C velg (30 euro) + RVS spaken en chromen nippels (16 euro) + vlechtwerk (40 euro) = totaal 111 euro incl. verzending.
Je kan ook zelf de gewenste onderdelen aanleveren. Uiteindelijk gaat het om de 40 euro vlechtwerk kosten per wiel en reis- en/of verzendkosten die je voor de onderdelen maakt. Een losse 36 gaats matzilveren Tiagra, of een zoals eerder gesuggereerd robuustere matzilveren Deore LX, is voor 25 euro op het interweb te vinden.
sjefke schreef:
do 28 mei, 2020 18:56
DaVinci schreef:
do 28 mei, 2020 13:55
Ik heb er ook nog steeds een, maar er zit toch gewoon een Shimano 6-speed casettenaaf in?
En 6-speed cassettes zie ik nergens meer te koop.
Een 6v cassettenaaf was er alleen in DuraAce. En dat is denk ik inmiddels een collectors item. Ooit eenmaal in het echt gezien bij oud-wielrenner. Waarom zou je dat willen?
Hier een foto van een Shimano 6-speed cassette van een Giant Tourer uit de eind 80-er jaren.
Dit is het type Uniglide, waarvoor geen cassettes meer te koop zijn, maar is wel om te bouwen naar 7-speed, zie Youtube.
Zie ook Sheldon Brown, stukje naar onderen klikken. https://www.sheldonbrown.com/k7.html
Uniglide 6-speed (Medium).jpg
Als je bij www.defietsenmaker.nl gaat shoppen dan zul je zien dat er nog andere 6-speed cassettes zijn. Maar dat is toch eigenlijk wel voor mensen die hun fiets willen restaureren. ook gezien de prijs, voor een Shimano 600 EX 6 speed cassette 13-23 uniglide uit 1980 betaal je 64,95
Het is er dus nog wel, maar duur en steeds moeilijker te vinden.