door
Edwin* » di 02 jun, 2020 15:01
Blackbelt schreef: ↑di 02 jun, 2020 12:59
Leon schreef: ↑di 02 jun, 2020 12:12
Blackbelt schreef: ↑di 02 jun, 2020 12:02
Het is vrij simpel, ofwel gaat dit forum daarin mee (en een aparte plaats is prima), ofwel sterft het langzaam uit, of wordt een digitaal café voor een paar mensen die zich de die-hards van het klassiek fietsen noemen. Het aantal zal zakken, daar kan je zeker van zijn.
Dat laatste vind ik helemaal niet erg.
Dat het zelftrapfietsen uitsterft lijkt me een voorbarige voorspelling. Paardrijden is ondanks alle ontwikkelingen van de afgelopen 125 jaar nog steeds bestaand. Wielrennen ondanks e-bikes ook. Mountainbiken is populair ondanks het feit dat de meeste wegen geasfalteerd zijn. Zwemmen gebeurt nog steeds - waarom zou je, er zijn toch boten?
Om op reis te gaan met de fiets is zelfs een vereniging ondanks dat het veel gemakkelijker is met de auto of het vliegtuig, al is dat nu even niet zo gemakkelijk.
Paarden worden alleen nog ter vermaak gebruikt, 100 jaar geleden was dat een economische factor.
Wielrennen is een "echte" sport, eMTB's zijn populair, maar minder in NL omdat er geen bergen zijn.
Zwemmen is nooit een belangrijke manier van "verplaatsen" geweest, dat is nog altijd een sport
Ik ben wel benieuwd wat er over een paar jaar gaat gebeuren met de miljoenen e-bikes die straks onderhoudsbehoeftig worden. Gewone fietsen eindgen als stationsfiets, als opknappertjes of worden na flinke tijd afgedankt middels de metaalrecycling. E-bikes hebben bijna alle onderdelen van gewone fietsen plus nog een flink aantal die ook onderhoudsbehoeftig zijn en vaak niet door de gebruiker of een handige familiegenoot gerepareerd kunnen worden. Bovendien is vervanging van de electriche onderdelen vaak kostbaar. Ik dnek niet dat mensen op een e-bike doorfietsen als het electrische gedeelte niet meer werkt, dus als je een electrisch probleem met een e-bike krijgt staat het ding stil.
Op de VD-site lees ik over hun garantie. Die is maar zeer beperkt. Geen echt milieuvriendelijke keuze dus.
Gewone fietsen staan na 5-10 jaar ook ergens te roesten, enkelingen houden het langer uit , de rest ligt op de schroothoop of in de Amstel.
Dat een ebike de 10 jaar niet kan halen is onzin.
Wij hebben 10 jaar geleden een Giant ebike gekocht (zowat mid of the range), en die werkt zonder veel onderhoud nog altijd prima.
Eerste batterij (240 Wh) laat nog altijd toe om een tochtje van 40 km te maken, remmen, naaf, alles nog prima.
En laat me stellen dat die regelmatig, maar niet intensief gebruikt is.
Neem nu een Riese&Mueller fiets die ca 4000€ kost, of een mid range fiets van ca 3000€
Naaf, remmen, lagers, wielen etc: die zijn allemaal te onderhouden en daar kan je jarenlang vervangstukken voor vinden.
En wat het electrisch gedeelte betreft: Bosch heeft maar een paar modellen van batterijen. Die gaan nog jaren aangeboden worden als wisselstuk, en vermits er zo veel in omloop zijn gaan er tal van bedrijven opstaan die zowel batterij als motor kunnen reviseren/herstellen.
Ik denk eerder dan fietsen als de Cowboy of de Van Moof een veel korter leven beschoren zijn door de kleinere series en de te speciale componenten.
De garantievoorwaarden hieronder vind ik redelijk, zeker niet veel slechter dan anderen, wetende dat de componenten op die fietsen
2 jaar garantie op onderdelen (excl. slijtage)
3 jaar garantie op de batterij (conform afschrijving)
5 jaar garantie op het frame (bij normaal gebruik)
Als ik dit dan lees:
“Wij hebben 10 jaar geleden een Giant ebike gekocht (zowat mid of the range), en die werkt zonder veel onderhoud nog altijd prima.
Eerste batterij (240 Wh) laat nog altijd toe om een tochtje van 40 km te maken, remmen, naaf, alles nog prima.
En laat me stellen dat die regelmatig, maar niet intensief gebruikt is.”
dan vraag ik me af: en welke fietsvakantietochten hebben jullie daar dan op gefietst?
De ergernis bij sommigen is niet zozeer of alleen maar dat het om een e-bike gaat, maar om het ontbreken van elk raakvlak met dit forum en dat geldt helaas voor meer e-bike gerelateerde topics. Ik zie topics voorbij komen over e-bikes, waarvan ik me serieus afvraag of die e-bikes en/of speedpedelecs überhaupt voor een fietsvakantie gebruikt worden. Vaker lees ik dat het om woon-/werkverkeer gaat of ander recreatief gebruik. Dat soort topics horen dus niet op dit forum thuis. Net zo min als dit topic. Weg ermee, lekker naar een e-bike forum gaan.
De e-bike van V&D is naar mijn mening totaal ongeschikt voor een fietsvakantie, laat staan wereldfietsreis.
En natuurlijk kun je gaan discussieren over wat een fiets of e-bike geschikt of ongeschikt maakt voor een fietsvakantie en/of wereldfietsreis, maar dan kan ik hier net zo goed allerlei onzin verkondigen over bmx-fietsen, of allerlei topics starten over bmx fietsen, omdat ik het misschien een uitdaging vindt om te gaan bikepacken op een bmx fiets.
Ik vind dat je het niet serieus kunt nemen als je een V&D fiets of soortgelijke meuk op dit forum plaatst.
Net zo min als een bmx, van welke prijsklasse dan ook.