Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nubike, zou het er ooit van komen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nubike, zou het er ooit van komen?

math schreef:
ma 08 jun, 2020 00:00
Ook onze kampioen-reageerder komt niet verder dan "is niet nieuw" en geschamper over "epische wereldveranderende fietsprincipes." Wie beweert dat laatste? Het hoeft slechts even goed of 0,5% beter te zijn, om interessant te zijn.
Ik begrijp dat je geen zin hebt om mijn voorgaande reacties op vergelijkbare uitvindingen te lezen, want dan had je begrepen waarom ik er geen zin in heb om het wéér uit te leggen wat er mis is aan zulke uitvindingen.
Ik wil elke uitvinder een kans geven, maar elke uitvinding slechts één keer en de uitvinder moet van mij de geclaimde voordelen onderbouwen en ook de nadelen aanwijzen. In alle drie deze dingen faalt deze uitvinder volgens mij. Met de Youtubefilmpjes heb ik al best aardig bewezen dat deze uitvinding een baard heeft van hier tot ginder.
Ik vind dat je van de geschiedenis hoort te leren, ook in de techniek. Daarmee voorkom je dat je steeds dezelfde fouten maakt. Het is jammer dat zoveel mensen steeds weer hetzelfde verhaal geloven.
@leon waarom spring je toch steeds weer als een bok op de haverkist.
Altijd sta je klaar voor een schamper commentaar.
Bedankt @math en anderen voor de reflectie.

Waarom ik het onderwerp startte is dat ik het niet waarschijnlijk acht dat de omzetting van de de energie bij de nubike efficiënter is dan bij de klassieke fiets.
Uiteindelijk stop je er energie in en er gaat energie verloren in het aandrijfmechanisme.
Daarnaast is het de vraag hoe efficiënt ons lichaam omgaat met roterende of op-en-neer gaande bewegingen.

Bovendien is er nog het verschil in kostprijs tussen de nubike en de klassieke fiets.
Ik beschouw de nubike als een leuk experiment net zoals bijvoorbeeld de fiets met cardan aandrijving.

De mens moet wel blijven experimenteren want anders staat alles stil.
Het is een conservatieve tak, fietsen, als het echt een verbetering is zal het slechts langzaam doordringen. Daar kun je wat van vinden, maar ik denk meer in het hier en nu 8)
Shadow schreef:
ma 08 jun, 2020 11:47
Het is een conservatieve tak, fietsen, als het echt een verbetering is zal het slechts langzaam doordringen.
Dat valt nogal mee, vind ik. Het brede publiek vindt de e-bike een verbetering en dus heeft de e-bike een relatief snelle opmars gemaakt.
Wat op dit forum - net zoals op vele andere fietsfora - wel eens vergeten wordt, is dat de fiets voor de overgrote meerderheid van de gebruikers een ordinair gebruiksvoorwerp is. Mag niet te veel kosten, mag niet kapotgaan, moet ruwe behandelingen goed verteren en gemakkelijk te bedienen zijn, moet vlot rijden. Welnu, de huidige fiets voldoet al heel aardig aan die voorwaarden. Op die markt een revolutionaire vernieuwing doen doordringen, is niet simpel. De meeste vernieuwingen die ik gezien heb in de afgelopen 40 jaar, waren kleine stappen vooruit (met uitzondering van de e-fiets). En dat aspect prijs is voor de overgrote meerderheid toch wel doorslaggevend, vermoed ik. Is een Pinion een grote stap vooruit? Mja, misschien, maar het is vooral erg duur.
Poppink schreef: @leon waarom spring je toch steeds weer als een bok op de haverkist.
Altijd sta je klaar voor een schamper commentaar.
Bedankt @math en anderen voor de reflectie.
Ik lees graag alle reacties van Leon. Correct kritisch en zeker geen schamper commentaar.
Shadow schreef:
Het is een conservatieve tak, fietsen, als het echt een verbetering is zal het slechts langzaam doordringen. Daar kun je wat van vinden, maar ik denk meer in het hier en nu 8)
Dat behoudende onder fietsers valt reuze mee. Zo heeft de ligfiets goede tijden gekend, maar de elektrisch ondersteunde fiets heeft de tweewielige ligfiets verdrongen. Gemak dienst de mens. Zo zal het ook gaan met de Nubike. Leuk hebbeding. Prima fiets tijdens een afslanksessie. Je raakt meer calorieën kwijt per gereden kilometer. Minder eten is goedkoper. :D
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 10:53
..
Ik begrijp dat je geen zin hebt om mijn voorgaande reacties op vergelijkbare uitvindingen te lezen, want dan had je begrepen waarom ik er geen zin in heb om het wéér uit te leggen wat er mis is aan zulke uitvindingen.
Ik wil elke uitvinder een kans geven, maar elke uitvinding slechts één keer ...
Jammer dat je een verwijzing naar die eerste analyse van jouw hand over deze uitvinding vergeten was.
Waar is die te vinden?
Hoe zou hier een analoge discussie over de roeifiets gaan?
Daarvan zijn al veel exemplaren gefabriceerd en verkocht.
De roeifiets is een prima trainingstoestel. Je traint meer spiergroepen dan op een fiets, maar is per gereden kilometer minder efficiënt dan een fiets met trapas. Net als de Nubike zal er een groep van liefhebbers zijn en daar zal het bij blijven. Ik kende het filmpje. Sta er ook op op 17 sec.
Ik heb die aandrijving eens bekeken, heb er wat driehoeksmeetkunde bijgehaald, en kwam nergens. Ik heb een paar mooie formules maar ze zijn te gecompliceerd om met de hand uit te rekenen.

Maar toch een opmerking. De pedalen maken een min of meer lineaire beweging: op en neer. De beweging is niet echt langs een rechte, maar wijkt er ook weer niet zoveel van af, omdat die pedaalarmen nogal lang zijn. In een eerste benadering zou ik zeggen: een beweging langs een rechte.

Nu is het niet gemakkelijk om een lineaire beweging om te zetten in een ronddraaiende beweging met een constante rotatiesnelheid. Dat heeft men o.m. ontdekt bij de ontwikkeling van stoomlocomotieven. Het probleem wordt me trouwens ook gesuggereerd door mijn formules. Om het achterwiel een eenduidige rotatiesnelheid te geven, moeten die pedalen op een heel specifieke manier bewegen.

Ik vraag me af hoe dat aansluit op een beweging die de bereider als natuurlijk ervaart. Ik kan me indenken dat je in de cyclus van de beweging momenten hebt dat de pedalen wat lijken tegen te werken, en momenten waarop ze niet genoeg meewerken. Kortom, het gevoel dat je ook hebt wanneer je met een groot verzet een steile helling beklimt: je gaat al stotend vooruit, en na elke stoot val je een beetje stil.
quote=derdekeer

>De pedalen maken een min of meer lineaire beweging: op en neer.
Het is een zuiver cirkelsegment. De pedalen zitten aan een vaste stang die op het einde op een vastbpunt zit. Zie het filmpje. Maar lineair is een redelijke benadering hier denk ik.

>Nu is het niet gemakkelijk om een lineaire beweging
> om te zetten in een ronddraaiende beweging met een
> constante rotatiesnelheid.
De meeste automotoren zijn er behoorlijk goed in. Dit ding heeft er veel van weg wat in een verbrandingsmotor bij de krukas gebeurt.
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 22:23

De meeste automotoren zijn er behoorlijk goed in. Dit ding heeft er veel van weg wat in een verbrandingsmotor bij de krukas gebeurt.
Ik ben helaas geen verbrandingsmotor noch een stoommachine. Het is me bij dit ontwerp niet duidelijk hoe je tot een constante hoeksnelheid van het achterwiel komt op een manier die natuurlijk aanvoelt.
Een van die geniale dingen van een klassieke fiets is dat natuurlijke aanvoelen van de beweging, toch bij bepaalde trapfrequenties die niet te hoog of te laag zijn.
Of is dat gevoel gewoon aangeleerd gedrag?
derdekeer schreef:
ma 08 jun, 2020 22:40
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 22:23

De meeste automotoren zijn er behoorlijk goed in. Dit ding heeft er veel van weg wat in een verbrandingsmotor bij de krukas gebeurt.
Ik ben helaas geen verbrandingsmotor noch een stoommachine. Het is me bij dit ontwerp niet duidelijk hoe je tot een constante hoeksnelheid van het achterwiel komt op een manier die natuurlijk aanvoelt.
Een van die geniale dingen van een klassieke fiets is dat natuurlijke aanvoelen van de beweging, toch bij bepaalde trapfrequenties die niet te hoog of te laag zijn.
Of is dat gevoel gewoon aangeleerd gedrag?
Ik denk dat het natuurlijk aanvoelt doordat de roterende beweging constant gehouden wordt door de traagheid van de fiets. Als je op een hometrainer gaat zitten trappen waar alleen crancks aan zitten en geen vliegwiel dan vind ik het niet erg natuurlijk aanvoelen.
Ik denk dat het natuurlijk aanvoelt doordat de roterende beweging constant gehouden wordt door de traagheid van de fiets. Als je op een hometrainer gaat zitten trappen waar alleen crancks aan zitten en geen vliegwiel dan vind ik het niet erg natuurlijk aanvoelen.
Dat is ook het probleem waar Peter, de uitvinder van het systeem, tegenaan loopt.
Terwijl de kop van het artikel zegt: Op en neergaande beweging maakt fietsen soepeler.
ook de claim: 'waardoor de fietser ruim twee keer zoveel kracht kan overbrengen' betwijfel ik.

Ik geloof niet dat er snel een goed alternatief voor de kettingaandrijving komt.
math schreef:
ma 08 jun, 2020 13:09
Hoe zou hier een analoge discussie over de roeifiets gaan?
Er is een fundamenteel verschil. De roeifiets is een prachtig trainingstoestel, maar de ontwikkelaar en fabrikant beweert niet dat het efficiënter is dan een gewone fiets. Ik heb ook grote bewondering voor de evolutie die er is geweest bij de ontwikkeling van het aandrijvingsmechanisme van de roeifiets.

Zelf heb ik een ElliptiGO (https://www.elliptigobenelux.com/nl/). Ook dat is een leuk trainingstoestel. Het werkt prima, is een leuke afwisseling met het fietsen (andere spiergroepen en uitstekend geschikt voor intensieve training) maar ook daar beweert men niet dat het efficiënter is dan de fiets.

Als men bij Nubike zou zeggen 'we hebben een leuk trainingstoestel ontwikkeld' dan zou mijn reactie zijn: Niet echt iets nieuws maar prima en veel succes.

Mensen struikelen dus enkel over de gratuite bewering dat het efficiënter is dan een 'gewone' fiets. Dat geloof ik pas men een degelijke onderbouwing. Die onderbouwing ontbreekt.

Renaat
Poppink schreef:
ma 08 jun, 2020 23:30
ook de claim: 'waardoor de fietser ruim twee keer zoveel kracht kan overbrengen' betwijfel ik.
Toch is dat waar; een langere arm betekent meer kracht. Maar als een ontwerper die presenteert als iets goed voor een fiets dan kunnen er slechts twee dingen aan de hand zijn:
* Hij kent het verschil niet tussen koppel en vermogen.
* Hij kent dit verschil wel maar hoopt dat de lezer het niet kent.

Edit: tikfouten. Ik was in de war met het Rotterdams of Utrechts of zo ... excuus.
derdekeer schreef:
ma 08 jun, 2020 22:40
Een van die geniale dingen van een klassieke fiets is dat natuurlijke aanvoelen van de beweging, toch bij bepaalde trapfrequenties die niet te hoog of te laag zijn.
Of is dat gevoel gewoon aangeleerd gedrag?
Ik denk dat dit aangeleerd is. Mensen die niet vaak fietsen herken je aan dat ze niet mooi ronddraaien, maar op het laagste punt de pedalen even stil houden. Kijk maar naar onze minister van justitie die het Vondelpark inspecteerde op corona-gedrag.
https://www.ad.nl/video/kanalen/nederla ... rk~p139075

PietV schreef:
ma 08 jun, 2020 10:16
Bij roterende trapbewegingen werken de voeten en enkels mee als ondersteuning in het vliegwieleffect op de z.g. dode punten.
....
Dat herken ik ook niet. Als je op het laagste punt plotseling de schoenen van de trappers tilt, draait het kettingblad echt niet door.

Die trapbeweging is eindeloos vaak geoefend, zodat we ons nauwelijks meer bewust zijn van hoe fijn op elkaar afgeregeld de inzet van de verschillende spiergroepen is.

Ook aan de op-en-neer beweging van een Nubike zul je wennen.
Leon schreef:
di 09 jun, 2020 12:12
een langere arm betekent meer kracht. Maar als een ontwerper die presenteert als iets goed voor een fiets dan kunnen er slechts twee dingen aan de hand zijn:
* Hij kent het verschil niet tussen koppel en vermogen.
* Hij kent dit verschil wel maar hoopt dat de lezer het niet kent.
Precies. En juist daarmee heeft de ontwerper grote problemen in zijn ontwerp. De hefboom veroorzaakt zulke grote krachten dat zijn onderdelen steeds vervormd raken, en hij dus hele speciale (en waarschijnlijk peperdure) materialen moet gaan gebruiken. Hierdoor is de mechanische betrouwbaarheid van deze constructie ook een aandachtspunt.
math schreef:
di 09 jun, 2020 13:38
PietV schreef:
ma 08 jun, 2020 10:16
Bij roterende trapbewegingen werken de voeten en enkels mee als ondersteuning in het vliegwieleffect op de z.g. dode punten.
....
Dat herken ik ook niet. Als je op het laagste punt plotseling de schoenen van de trappers tilt, draait het kettingblad echt niet door.
Die trapbeweging is eindeloos vaak geoefend, zodat we ons nauwelijks meer bewust zijn van hoe fijn op elkaar afgeregeld de inzet van de verschillende spiergroepen is.
Ook aan de op-en-neer beweging van een Nubike zul je wennen.
Klopt. Is het samenspel van je voeten die in een elliptische rotatie het vliegwieleffect ondersteunen. Haal je je voeten van de trappers, dat zal afhankelijk van de weerstand in de transmissie de trappers stilvallen.
Uiteraard is het soepel ronddraaien van het voeten aangeleerd. Heeft ook te maken met de ontspanningsfase van het opgaande been en de trapfrequentie bij een draaiende beweging.
De op- en neergaande beweging van de Nubike zal zeker wennen zijn. Maar ook de Nubike kent dode punten in de overbrenging bij de achternaaf. En dode punten zijn slecht te overbruggen bij een op- en neergaande beweging. Als dat niet zo zou zijn dan waren vele velomobielen uitgerust met een zelfde soort systeem als bij trapautootjes voor kinderen.
De Nubike is leuk speelgoed, maar zal aanmerkelijk meer energie vragen per gereden kilometer.
Foutje, mag verwijderd worden.
.