Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fatbike en packraft offroad in oa België - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Met fatbike en packraft offroad in oa België

163 berichten
Hafar schreef:
di 16 jun, 2020 10:54

Hmm, daar had ik nog niet over nagedacht, dat de fiets een klein S-maatje heeft. Maar eigenlijk snap ik het niet zo. De liggende achtervork is bij alle maten (van XS tot XL) hetzelfde, nl 448mm. De BBdrop is ook gelijk (55mm) maar dat heeft dacht ik niets te maken met bandenhoogte, of zeg ik nu iets doms. De wielbasis/afstand voor-achternaaf is wel anders maar dat heeft ook weining met banden te maken. En de BB-hoogte is afhankelijk van de banden en niet van de framemaat. Dacht ik zo, maar wrs zit ik helemaal fout te denken. :lol:
Nee inderdaad, voor de fiets maakt het niets uit. Maar als je fiets een maat S heeft ben je zelf ook waarschijnlijk geen lengte XL, en kom je inderdaad met een grotere totaaldiameter van velg+band ook eerder je bagage tegen zoals je zelf al zei.

Hafar schreef:
di 16 jun, 2020 10:54

of nog beter, het 27.5 setje eventjes uitproberen in de Pugs. 8)
Had een Wednesday geen bredere naven dan de 135mm/135mm van een Pugsley? ;)
Jurr schreef:
di 16 jun, 2020 11:06
Nee inderdaad, voor de fiets maakt het niets uit. Maar als je fiets een maat S heeft ben je zelf ook waarschijnlijk geen lengte XL, en kom je inderdaad met een grotere totaaldiameter van velg+band ook eerder je bagage tegen zoals je zelf al zei.
Juist ja, ik zit ook nog op die fiets haha. Ik zat helemaal in de verkeerde hoek te denken.

Had een Wednesday geen bredere naven dan de 135mm/135mm van een Pugsley? ;)
Oops, dat was ik ook ff vergeten. Goed dat er hier een Jurr is! 8)
paeter schreef:
za 13 jun, 2020 22:56
Leuk zo'n fiets waar 26 fat, 27.5, 29 en 29+ wielen in kan. En met twee achterwielen. En die ook nog kan zwemmen. :D Ik begin steeds meer over een Pugsley na te denken ....
Mss een keer een fatbike huren? Je kunt hem in NL niet echt goed testen (behalve dan op strand en mtb-paden) maar je ervaart iig een beetje het fatbikegevoel. Voor het echte werk zoals sneeuw, ijs, dikke modder, ontoegankelijk berg/moerasgebieden (kortom gebieden waar je alleen met een fatbike kan komen), moet je dan toch naar een ander land. Maar dat hoeft geen straf te zijn :)


DanK schreef:
za 13 jun, 2020 06:17
Waar in vredesnaam is dit?? Prachtige foto!
Dat is een zweeds fietstunneltje :)
Het land ligt bezaaid met grote rotsblokken en er zijn veel kloven, ravijnen, oude mijnen, grotten, oude loopgraven etc. Door de strenge winters en het droge landklimaat is veel goed bewaard en zodra je van het asfalt afwijkt of de gravelpaden verruild voor singletracks in het bos, kom je snel van alles tegen. Het enige is dat het bos snel alles omsingelt, terugverovert en opvreet. Dus je moet soms wel erg goed zoeken (of je valt vanzelf in een loopgraaf en breekt je been of nek), ook omdat er vaak geen toeristische bewegwijzering is.

P1100607.jpg
Hier nog zo'n fietstunneltje, waar je ook kunt paaldansen.

P1100617.jpg
Tis er wel vaak moeilijk fietsen en een fatbike is absoluut geen overbodige luxe. Of je moet het leuk vinden om tot over de naven diep in de blubber te zakken.

P1100631.jpg
Ook over glibberige planken rollen doe je het best met breeeede noppenbanden. Zelfs dikke mtb-bandjes kunnen hier plots in de gleuf tussen twee planken vastzitten zodat je naar voren wordt gelanceerd.

P1160267.jpg
Er zijn ook veel oude grot/mijningangen zoals deze. Koud, donker, druipend nat of helemaal bedekt met dik ijs. Prachtig om doorheen te struinen, vooral omdat je niet weet waar je terecht komt. Kan zomaar bij een meertje zijn of een watervalletje of zoals hier in een sprookjeswereld waar elk moment een harige trol kan opduiken:

P1160294.jpg
Tis helaas erg moeilijk om goede foto's van grotten en mijnen te maken, althans mij lukt het nooit. Dus sorry voor de slechte foto, maar het laat hopelijk toch iets zien van de sfeer, en daar gaat het mij eigenlijk om :)
Prachtige plekken met die relicten, zoek je daar bewust naar of kom je die gewoon overal tegen?
Fedor schreef:
di 16 jun, 2020 12:02
Prachtige plekken met die relicten, zoek je daar bewust naar of kom je die gewoon overal tegen?
Ik fiets er meestal toevallig langs of val erin. Dat laatste is iets minder leuk.

DSC0653712.jpg

Zoals hier een paar loopgraven die je plots kan tegenkomen, mits je van het asfalt/gravel afwijkt. Het houten luik is een soort schuilhutje in de rotsen (één van de vele hutjes) met vaak twee stapelbedjes en soms een deur. Daar zaten dan de jongens wekenlang in ijzige kou en sneeuw het land te verdedigen.

Als je zoals ik van die lange reizen maakt is het eigenlijk niet mogelijk om de route zo uit te stippelen dat je langs allerlei oude mijnen, grotten etc komt. Het land is daar veel te groot voor en de weggetjes er naartoe zijn vaak kilometers lange zigzagpaadjes dwars door bos, zompig moeras, rotsvelden etc. En dan mag je nog hopen dat je de weg niet kwijtraakt want vaak is alles dichtbegroeid.
Je kunt het beste aan het eind van de winter beginnen, als er nog maar weining begroeing is maar dan zit je weer met 't vele smeltwater en dikke modder. Aan het begin vd winter, de 'voorwinter' (er zijn hier eigenlijk 6 á 8 seizoenen, maar dat is moeilijk vertalen als de woorden niet in het nederlands voorkomen) is mss nog beter maar dan zit je weer met de korte donkere dagen. Of als je pech hebt met vroege sneeuw zodat je loopgraven of gevaarlijke rotskloven pas ziet als je er al in ligt.
Hier moet je bv niet invallen, de kans dat je dan wolvenvoer wordt is dan wel errug groot:

DSC05444.jpg
Ik ga nog even door met foto's bombarderen en vragen beantwoorden want ik loop erg achter met reageren. Kreeg ook vragen via PM en mail maar die moeten ff wachten, dat lukt me nooit. En daarbij krijgt het topic voorrang want hier lezen er meerdere tegelijk, wel zo makkelijk :)


MikeN schreef:
za 13 jun, 2020 20:59
Handig die schuilhutjes! Zijn ze voor een ieder beschikbaar of hoe werkt dat?
De blokhutjes met een open voorkant zijn vaak gebouwd door bv de plaatselijke jacht/ski/kano/vis/wandelclub of een gemeente. En ze zijn zoals Leoprodeo al aangaf voor iedereen toegankelijk, vaak ligt er ook een zaag, bijl, zaagbok of een keteltje.


P1170158.jpg
Zoals dit hutje waar ik pasgeleden sliep. Ik had toen voor een paar dagen gezelschap van een fattie met dikke 4.3 Edna's die met veel meer gemak over moeilijke paadjes denderde dan mijn skinny 3". Zoals toen we over een erg modderig terrein reden waar mijn dikke fiets gelijk in de blubber zakte zodat ik eraf moest springen en ook diep in de drek zonk. Maar ik reed daarentegen weer sneller over gravel en harde bospaden dus dan had hij weer het nakijken. Was leuk om het verschil te zien in die bandjes.

De dichte schuilhutjes met een deur (vaak kolarkojor genaamd) zijn meestal erg oud, uit de tijd van de ijzermijnen, boswerkers, vlotwerkers (de mannen die boomstammen via stromende rivieren verplaatsten) en paard&wagen. Ze verschillen van zeer klein (met twee britsen en een vuurhaard) tot ruimte voor 20 personen. Die kleine dichte hutjes zijn meestal moeilijk te vinden omdat ze vaak niet op een kaart staan of omdat er geen pad meer heengaat, je moet dan gewoon weten waar ze liggen of ze toevallig tegenkomen.

DSC07356.jpg
De meeste kolorkojor hebben een kleine vuurhaard binnen, de 'kachelpijp' is dan een holte tussen een hoop stenen die tegen het hutje liggen. Zoals hier op de foto.

32578806192_e13cacfe2e.jpg
Als het hutje makkelijk zelf in de fik kan vliegen dan is de pijp een paar meter in de grond gegraven en komt ie ergens tussen de bomen weer tevoorschijn. Hier goed te zien.


P1070012.jpg
Hier nog een schoorsteenconstructie.


P1060949.jpg

En zo kan het er van binnen uitzien.
Nog even doorneuzelen over schuilhutjes ..

De hutjes die aan het water liggen, bv langs een kanoroute, zijn soms onmogelijk via land te bereiken. Het gebied is dan gewoon te ruig voor wandelpaden en dan blijft alleen de weg over het water over. Maar vaak zijn de rivieren ongeregeld (nationale rivieren die niet getemd mogen worden) dus waar bv kanalisatie, dammen of krachtcentrales verboden zijn. En dan zit je weer met het vele smeltwater wat in de lente hele bomen meesleurd en alles onder water zet.

RP1050201.JPG
Dus dan denk je leuk te kunnen slapen/kamperen bij een schuilhutje en vind je dit.


RP1050223.jpg
Hoeft geen probleem te zijn als je een packraft bij je hebt maar soms is het wel errug nat binnen :)


P1050506.JPG
Hier een schuilhutje aan de rivier Nittälven. Je kunt deze rivier meestal alleen de eerste twee weken in april peddelen want dan is het hoogwater. Vaak ligt er dan nog sneeuw en ijs en moet je tig keren in 't koude water stappen vanwege meegesleurde bomen die de boel blokkeren. Ik was dus na een paar dagen peddelen zeiknat en halfbevroren en daardoor erg blij met dit schuilhutje. Kon alles drogen, een vuurtje stoken en heerlijk luxe slapen.


P1110349.jpg
Vooral in de winter zijn de hutjes fijn en soms levensreddend. En je hoeft geen sneeuw te ruimen voor je tentje, wat vaak veel tijd kost en niet echt leuk is bij temperaturen van -25 en in de dagen dat de zon niet opkomt.


P1110350.jpg
Mocht het plots gaan sneeuwstormen dan hang ik het tentdoek in het hutje op als wind/sneeuwbescherming. Werkt prima.
Mooie foto's weer :)

Waarom zet je bij sneeuw trouwens je fiets niet binnen (er lijkt plaats voor te zijn)? Ik zou denken dat bij veel sneeuw en kou de boel vast zou kunnen vriezen.
Fedor schreef:
di 16 jun, 2020 19:44
Mooie foto's weer :)

Waarom zet je bij sneeuw trouwens je fiets niet binnen (er lijkt plaats voor te zijn)? Ik zou denken dat bij veel sneeuw en kou de boel vast zou kunnen vriezen.
Dankjewel, altijd leuk te lezen :)

Wat betreft de fiets binnen zetten. De fatbike bevriest niet zo snel, is eigenlijk nog nooit gebeurd. Wel m'n andere vakantiefietsen en dan vooral de hydraulische Magura remmen. Die fietsen verzamelen ook snel sneeuw tussen remblokjes, wielen, kabels etc wat weer dik ijs wordt en dan staat de boel plots stil en mag je duwen. Niet echt handig als je een paar 100km van huis bent en tis ook nog donker en ijskoud. Maar de fatbike heeft nergens last van, mss omdat ie een Pugs is :)

P1000752.jpg
Er zijn veel hutjes die een overhangend dak hebben, dus waar de fiets droog onder kan staan.

P1000813.jpg
P1020367.jpg
En als dat er niet is en ik weet dat er sneeuwkanonweer komt (dan valt er een paar dm sneeuw die nacht) dan zet ik de fatbike gewoon in het slaapgedeelte of mag ie in m'n wintertentje slapen. Ruimte zat.

P1030941.jpg
Tis ook gezellig wakker worden en dan hoef ik de volgende dag niet eerst een berg sneeuw eraf te schudden :)

Ook in de zomermaanden ligt de fattie weleens binnen als ik de wilde zwijnen of andere vreetzakken die de fatbiketassen willen openknagen zat ben. Heb ook weleens de hele fatbike in een boom opgehangen, normaal hang je daar veilig je drybag met voedsel in, maar ik was te moe om al het eten bij elkaar te zoeken (wilde alleen nog maar slapen) dus hing gewoon de hele fiets aan een dikke tak. Wel zo veilig. Helpt ook tegen zure elanden en blinde rendieren die soms graag op de fatbike willen dansen. En waar ik vooral geen liefhebber van ben zijn die kleine knaagmonstertjes, bergmarmotten of berglemmingen of hoe ze ook in het nederlands heten. Ze kunnen in rap tempo een gat in een tas of tent knagen, vooral als ze muesli ruiken want daar zijn ze dol op.

P1040494.jpg
Als het waait, gaat sneeuwen of er lopen rendieren vervelend te doen, dan mag ook de packraft binnen slapen :)
Prachtig. Dank Yonna.
Hafar schreef:
di 16 jun, 2020 23:32
En als dat er niet is en ik weet dat er sneeuwkanonweer komt (dan valt er een paar dm sneeuw die nacht) dan zet ik de fatbike gewoon in het slaapgedeelte of mag ie in m'n wintertentje slapen. Ruimte zat.
Nu vraag ik mij toch af wat voor tentje je hebt als daar een fatbike in past, dat kan niet een licht bikepacking tentje zijn, toch? Dat vraagt om een plaatje! :P

Sneeuwkanonweer, heet dat echt zo? :shock:

DanK schreef:Prachtig. Dank Yonna.
+1
Ik ben blij dat je weer op het forum terug bent Yopie (voor mij ben je nog steeds Yopie)!
Overigens, door je avonturen in je fatbike en bikepacking draadjes ben ik gaan bikepacken en durfde ik van de gebaande paden af. :oops: 8)
DanK schreef:Prachtig. Dank Yonna.
Dank DanK. :)


MikeN schreef: Ik ben blij dat je weer op het forum terug bent Yopie (voor mij ben je nog steeds Yopie)!
Overigens, door je avonturen in je fatbike en bikepacking draadjes ben ik gaan bikepacken en durfde ik van de gebaande paden af. :oops: 8)
Mooi, dan heb ik toch nog iets goeds gedaan met m'n fatbike&bikepack terreur hier. En Yopie of Yonna, ik luister naar alletwee dus mij maakt het niets uit hoor :)


Sneeuwkanonweer, heet dat echt zo? :shock:

Weet niet hoe 't heet in het nederlands, mss is hier ook wel geen woord voor. Het heet iig snökanonväder of ook wel sjösnö. Als dat sneeuwkanonnenweer lang aanhoudt kan er bv in drie dagen tijd anderhalve meter sneeuw vallen. Daar is niet tegenop te ploegen want vaak ligt er al een meter sneeuw.

Nu vraag ik mij toch af wat voor tentje je hebt als daar een fatbike in past, dat kan niet een licht bikepacking tentje zijn, toch? Dat vraagt om een plaatje! :P
Heb verschillende wintertentjes maar waar de fattie inpast is een circa 2.5 x 2.5m tipitentje, weegt geloof ik net iets van 1kg maar in de sneeuw hoef ik geen binnentent en dan is het maar 460gram. Geloof dat je dat wel een bikepackingtentje mag noemen, alhoewel 2.5 x 2.5m geen tentje meer is maar eerder een balzaal.
Het fijne van dit tentje is dat je de binnnentent kleiner kan ophangen zodat je een 1m breed slaaptentje creëert en een grote voortent krijgt waar je bv makkelijk met twee personen kunt zitten/koken. Of waar ook een fatbike in past, dus fijn als je ergens kampeert waar je niet je fiets uit het oog wilt verliezen.

27099391607_451200d060.jpg
De fatbike slaapt meestal languit in de sneeuw naast de tipi. Een lange stok zoeken om hem te ondersteunen is een heel gedoe in diepe sneeuw, je wordt alleen maar koud en de sneeuw dringt in je laarzen, handschoenen, mouwen etc. Vaak zitten stokken ook vastgevroren in een dikke ijssneeuwlaag en tis zowiezo nog de vraag of het zou helpen want bij nieuwe sneeuwval verdwijnt de fiets toch.

P1020382.jpg

Hier met fatbike en zonder binnentent. De fattie past makkelijk, m'n zooi kan erbij, ik kan er prima in/uit en kan ook koffie etc koken.

41959037421_a5200f09c5_o.jpg
Geloof dat 't tentje in het midden 125cm hoog is. Binnentent is niet nodig want bij bv -20℃ is het ook -20 in de binnentent, daarbij is er bij die temperatuur geen nattigheid of condens (de sneeuw smelt niet) en zijn er ook geen kruipende of viegende beestjes.

P1050261.jpg
Heb weinig foto's van de tipi mét binnentent omdat ik hem vrijwel alleen in de winter gebruik (heb in de zomer geen balzaal nodig). Moet dan goed in m'n fotozooi zoeken en heb daar nu geen zin in. Vond wel deze met 't binnententje erbij. Ik gebruik bij het bikeraften vaak de wielen (die toch al los zijn) als tentwielstokken zodat er een soort voortent of dakje tegen regen/sneeuw ontstaat. En is weer eens wat anders dan de saaie boomtak die ik anders gebruik, zoals hier in m'n kleine tentje:

P1080542.jpg
Voor wie geïnteresseerd is in een dergelijk tentje. Dit is volgens mij de DD SuperLight Pyramid Tent: https://www.ddhammocks.com/nl/product/dd_pyramid_tent. Samen met de binnentent (https://www.ddhammocks.com/nl/product/d ... rom_cat=20) is dat al 1100 gram en een binnentent heb je toch al gauw nodig voor de zomer tegen de insecten. Daarmee zit je al gauw rond hetzelfde gewicht als de cottage fabrikanten in de VS, zoals Mountain Laurel Designs, die bovendien ook nog keuze hebben uit DCF-materialen. (Net als HMG, Zpacks, etc.) Die zijn echter wel veel duurder, nog voor de importkosten. Dus die DD-spulletjes zijn zo gek nog niet.
Voordeel van polyester of nylon is wel dat sneeuw er minder tegen blijft plakken dan bij DCF. Voor Yonna dus juist prettiger, zeker gezien het gewicht dat alleen de buitentent weegt voor de winter. De wintertent weegt maar een kwart van de zomertent!
Juist ja, ik vergat te zeggen welke tent het is. Goed dat Lars er is :)

Ik heb ook een goedkope klamboe/muggennet-tentje wat niks kost en weegt (geloof 10euro) als binnententje. Je hebt toch meestal een grondzeiltje bij je dus matje erop en klaar.
Maar heb (buiten de winter) zelf zo'n balzaal als tent niet nodig in m'n eentje, gebruik hem wel eens in de kano of met meerdere personen, maar anders echt alleen als wintertentje in het bos. Tis wel makkelijk opzetten en je hebt ook geen stok nödig want je kunt hem ook ophangen aan een touw, boom of whatever.
Lars van Gendringen schreef:
do 18 jun, 2020 16:35
Voor wie geïnteresseerd is in een dergelijk tentje. Dit is volgens mij de DD SuperLight Pyramid Tent: https://www.ddhammocks.com/nl/product/dd_pyramid_tent. Samen met de binnentent (https://www.ddhammocks.com/nl/product/d ... rom_cat=20) is dat al 1100 gram en een binnentent heb je toch al gauw nodig voor de zomer tegen de insecten.
Moet er nog wel een stok bij (of er moet steeds een boom in de buurt zijn) en die verkopen ze niet los zo te zien. Wel mooie prijs voor de rest van de tent (en erg licht idd).

[edit]Worden wel verkocht zie ik. Gewicht zo'n 450 gram, wel lange stokdelen.
Ik heb zelf een stok gemaakt van een oude tentstok. Gewoon op gewenste maat/lengtes gesneden met een pijpensnijder. Past prima in de frametas.
Als grammenjager met een vette fatbike had ik natuurlijk eerst heel dom een te dunne stok gemaakt. Dus bij de eerste de beste zware sneeuwval ging die stok vrolijk doorbuigen en veranderde de tipi in een mislukte koepeltent. Dat was dus niet zo'n succes :D
paeter schreef:
za 13 jun, 2020 22:56
Hafar schreef:
vr 12 jun, 2020 22:13
Ik rijd bv vaak met maar 0.2bar, das echt niks. Zoals op deze foto te zien, ik knijp hier bijna de band op de velg:
0.2 bar? :shock: Maar dat is niks, rij je dan niet op de velgen?
Fiets soms met nog minder druk, maar ik weeg niet zoveel dus kan met minder druk toe dan iemand die zwaarder is.

1DSC08554.jpg
Het lijkt alsof ik een lekke band heb. Maar 't kan met nog minder druk want dit zijn maar 4" bandjes. Des te breder de band des te minder lucht erin kan. Beste is ook tubeless maar dat mag je wrs op dit forum niet hardop zeggen. :P
Moet ook altijd een beetje gniffelen als men denkt te weten dat een fatbike hetzelfde is als een MTB en dat ook nog eens gaat lopen roeptoeteren. Probeer dit dan maar eens op een MTB na te doen:



Zonder fiets zakt de de fatbiker tot over z'n knieën weg in de sneeuw, soms moet ie zelfs sneeuwzwemmen. Maar met de fatbike rolt ie er gewoon overheen, als een bootje over de golven. En met maar 0.1 bar

Het kan met nog minder druk, zoals 0.06bar. Belachelijk weinig en niet aan te raden op harde ondergrond en/of met te zachte (band)zijwangen: https://vimeo.com/255498180

35645678.jpg
Tis wel erg zwaar fietsen en als net de winter is losgebarsten en m'n conditie nog niet wintertop is lig ik snel naast de fattie in de sneeuw naar adem te happen. Sneeuwfietsen is volgens mij de zwaarste vorm van fietsen, het vraagt alles wat je hebt en de kou maakt het nog eens extra moeilijk want je wilt niet zweten want dan bevries je zodra je stilstaat.

36526187.jpg
Dit is voor mij al zwaar genoeg, als de pedalen net de sneeuw raken. En dit is nog maar het begin van de winter :)

45362789.jpg
Bij diepe sneeuw krijg je wel mooie witte klompen op de pedalen. 8)

64563278.jpg
Komt een klein vraagje bij me op: als 1 bar ≈ 1 atm, hoe kan een band dan 0,2 bar zijn zonder volledig platgedrukt te worden door de luchtdruk? Is zo'n band zo stijf dat ie bijna vacuüm kan zijn? Of zeg ik nou iets stoms?

Mooie foto's weer, trouwens. Zie wel dat je niet aan selfies doet... 8)
Flix schreef:
vr 19 jun, 2020 00:21
Komt een klein vraagje bij me op: als 1 bar ≈ 1 atm, hoe kan een band dan 0,2 bar zijn zonder volledig platgedrukt te worden door de luchtdruk? Is zo'n band zo stijf dat ie bijna vacuüm kan zijn?
Geen rare vraag! De druk die een pomp aangeeft is relatief, dwz ten opzichte van de buitenlucht.

Nou ben ik niet zo technisch dat ik kan snappen wat het effect is in koud weer: dan zakt de bandendruk. Als je het dan meet met zo’n relatieve meter, is de werkelijke druk dan hoger, lager of gelijk aan de opgegeven waarde.
Prachtige foto's! Bedankt weer voor het delen!

Mooi zo'n super lichtgewicht tent waar een fatbike in past!

Zijn er ook van die open schuilhutjes in de bergen of zijn daar alleen fjallstations en berghutten? Dit voor het geval ik met de fiets de bergen in durf ... :shock: :lol: