Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets 1,96m - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets 1,96m

Jos89 schreef:
zo 02 aug, 2020 15:54


Ik heb een fiets gevonden. Dankzij jullie aanwijzingen. Ik heb een Giant Expedition Travel framemaat 64cm. Ik moet hier en daar nog wel wat kleine dingetjes fiksen maar niets onoverkomelijks. Ik wil jullie bedanken voor de tijd en de moeite.
Graag gedaan! Wel even een fotootje nu hoor ;) Kan als bijlage toegevoegd in een forumpost.
Wanneer de fiets klaar is zal er een foto'tje komen. Helaas is het nog een klusje om de fiets(en) in orde te krijgen. Oorspronkelijk ging het om 1 volledige fiets met een frame maat 58, en had de beste man ook nog een frame staan met maat 64. Ik zou dan alles overzetten. Nu kregen we van deze man zoveel reserve onderdelen mee dat we een 2e fiets zouden kunnen samenstellen, deze zou dan voor mijn vriendin zijn.

Het probleem is dat we tijdens de demontage tegen enkele problemen aanliepen. Schroefjes etc. die zo strak en enigszins verroest zijn dat deze niet meer los te krijgen zijn. Gister de bout van de crank kapot moeten boren want die was met geen mogelijkheid meer los te krijgen. Nu zit de bout voor de helft in de trapas dus deze moet er nog uit en vervangen worden. En zo zijn er nog wel wat klusjes. Een leerzame ervaring, ik had nog nooit van een cranktrekker gehoord of een kettingzweep, waarmee je leert hoe de fiets in elkaar steekt en wanneer er in de toekomst wat stuk gaat je de kennis hebt om het te vervangen.

Mvg,

Jos
Wat leuk! Een spoedcursus fietstechniek, waarmee je helemaal je eigen fiets overhoudt. maak d'r wat moois van :)

Tips:
-gebruik de ombouw om lagers zoals trapas en balhoofd sowieso te vervangen, is niet heel duur.
-vervang binnen- en buitenkabels, is niet duur.
-vervang remblokjes, is niet duur.
-gebruik steeds en overal voldoende montagepasta. Anders krijg je tikjes en kraakjes.

Eerder fotootjes mag ook hoor :wink:
bij dingen die niet loswillen:
- drupje kruipolie er op en nachtje laten staan
- niet alleen proberen los draaien. af en toe ook proberen of 'ie de andere kant op zou willen. door zo kracht/spanning er op te zetten krijg je er eerder beweging in. (ook als het wel loskomt: na paar slagen los het weer een slag vast draaien. zo blijft schroefdraad gangbaar.)
- (als de verf al niet te best is:) even verwarmen door er aansteker onder te houden. dan weer drupje kruipolie en nachtje tijd geven.
- en heel belangrijk (ook nu met het warme weer): af en toe even stoppen, waterijsje er bij en site www.m-gineering.nl lezen! :D
Bedankt voor de tips! Ik loop momenteel tegen een probleem aan met de trapas. Deze wil ik demonteren. De zwarte ring met inkepingen die op de foto te zien is, is van een soort plastic. Zoals ik het begrepen heb is dit een "lock ring". Maar als ik deze eraf wil draaien dan scheurt het plastic direct in. Het is niet stevig genoeg. Als ik op internet kijk en de filmpjes op youtube bekijk dan zijn die "lock ringen" ook allemaal van een of ander metaal, wat mij ook logischer lijkt aangezien er een flinke kracht op komt. Iemand misschien enig idee hoe dit systeem werkt en hoe ik hier de trapas los kan krijgen?
Foto 2.jpg
Foto 1.jpg
ook een prima merk als Shimano past dergelijke ringen van plastic toe. belangrijk is dat je het goede (en goed passende) gereedschap hebt. en dat er eerder vettigheid gebruikt is bij monteren van de trapas :?
ik denk dat dit een trapas met de FAG-passing is. (ik heb net de tool daarvoor gekocht, maar ben thuis nog niet aan gebruiken toegekomen: binnenkort :) )
deze: https://www.internet-bikes.com/12004-cy ... LxVfD_BwE#

behalve dat het goed moet passen is het vaak even zoeken naar de juiste houding en beweging, zodat zo'n tool er niet afschiet... pas op dat bij wegschieten van de tool je niet op je frame of zo uitkomt (dat doet zeer, weet ik uit ervaring).
trapas losdraaien is meestal: aan linkerkant linksom draaien en aan rechterkant rechtsom draaien. (zie ook de schroefdraad van een trapas met BSA-schroefdraad die er in moet)

als het onderdeel al snel kapot gaat, dan is het zaak de rest er beetje bij beetje uit te krijgen en daarbij de schroefdraad in je frame heel te laten. de andere kant wel loskrijgen/losdraaien en van die kant trapas er uit en er dan beter bij kunnen? ring dan insnijden/inzagen? met beiteltje of zo insnedes in plastic te maken? materiaal wegboren?
! alles met beleid !
Draai je de goede kant op?
foto!
Beste wereldfietser,

In de tussentijd is het gelukt om de trapas te verwijderen. Gelukkig is de schroefdraad heel gebleven. Nu begint de zoektocht naar een geschikte trapas. Ik heb momenteel deze op het oog: https://www.mantel.com/shimano-un55
De schroefdraad is van het type BSA en ik heb een vierkante as. Moet alleen nog de juiste maatvoering erbij zoeken. Nu kom ik op het punt dat ik de fiets wil schoonmaken. Denk aan Derrailleur, casette, ketting etc. en heb hiervoor wasbenzine gehaald. Nu zijn deze ook ietwat verroest en vroeg me af hoe jullie dit weghalen?

Wanneer ik de fiets weer ga assembleren is het handig om hier en daar wat vet toe te voegen. Ik heb op het internet het een en ander opgezocht maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat voor vet gebruiken jullie en welke onderdelen zijn hierin het meest cruciaal?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Foto 3.jpg
Meet de oude as op als je de cranks kunt/wilt hergebruiken. een paar mm te kort kan ervoor zorgen dat de crank tegen de liggende achtervork aankomt of dat het kleinste tandwiel voor tegen je frame aan schuurt. Te lang zorgt voor een minder efficiente kettinglijn, en dat de pedalen wat verder uit elkaar staan, en daar zijn sommige dan weer gevoeliger voor dan anderen.

En investeer in goed gereedschap, met een hamer is weliswaar alles passend te krijgen (of je gebruikt een te kleine) maar goed gereedschap houdt ook zijn waarde, en zorgt voor minder kosten achteraf.
Jos89 schreef:
za 08 aug, 2020 16:07

In de tussentijd is het gelukt om de trapas te verwijderen. Gelukkig is de schroefdraad heel gebleven.
Mooi te horen dat het gelukt is (-:
Jos89 schreef:
za 08 aug, 2020 16:07

Ik heb momenteel deze op het oog: https://www.mantel.com/shimano-un55
De schroefdraad is van het type BSA en ik heb een vierkante as. Moet alleen nog de juiste maatvoering erbij zoeken.
Dat ligt aan het crankset wat je gaat gebruiken.
Jos89 schreef:
za 08 aug, 2020 16:07

Nu kom ik op het punt dat ik de fiets wil schoonmaken. Denk aan Derrailleur, casette, ketting etc. en heb hiervoor wasbenzine gehaald. Nu zijn deze ook ietwat verroest en vroeg me af hoe jullie dit weghalen?
Ketting zou ik vernieuwen, als deze dan nog goed werkt op je huidige tandwielen die gewoon hergebruiken. Mocht dat niet werken zou ik de cassette mee vervangen, en wellicht 1 of 2 voorbladen, afhankelijk van de slijtage.

Een beetje oppervlakteroest zou ik verder lekker laten zitten.
kogellagervet voor plekken die draaien met kogeltjes, zoals je balhoofd = voorvorklagers. dus om te smeren zodat het soepel beweegt. gewoon een potje of tube van een bekend merk.

op allerlei andere plekken (schroefdraden, een zadelpen of stuurpen in een frame... tja... hier zeggen dat het niet zo veel uitmaakt is vloeken in de kerk... tegenwoordig hebben we montagepasta... leuk voor een zadelpen of stuurpen, maar of het nou persé nodig en beter is... welk vet dan wel... ik weet het effe niet (te warm)

op plekken die beetje oppervlakkig roesten kun je lijnolie gebruiken. heel ouderwets, maar prima om het vet te houden en het verder roesten iets af te remmen.
Even een tussenstand van de spoedcursus fietstechniek. We hebben momenteel 2 frames volledig gedemonteerd en schoongemaakt. Ook alle onderdelen hebben we schoongemaakt. De nog nieuwe benodigde onderdelen zijn onderweg en dan kan eindelijk het assembleren beginnen. De balhoofdlagers waren nog een verassing. Ik had verwacht dat deze netjes in een omhulsel zaten maar tot mijn verbazing waren het allemaal losse kogeltjes. Zoals op de foto te zien waren deze erg vuil. Deze moeten we straks weer opnieuw in het vet zetten. Al met al een leerzame en leuke spoedcursus.
Foto 4.jpg
Foto 5.1.jpg
Goed bezig! Leuk ook die foto's erbij, vooral mee doorgaan (-:

Wat ga je allemaal vernieuwen?
Ik sluit me aan bij de vorige spreker :D
Losse kogeltjes geven gelijkmatiger verdeling van de druk: voordeel. Het is met plaatsen van de kogeltjes, in vet, even wat meer gefriemel: nadeel. Ieder nadeel heb z'n voordeel :)

Check de lagerschalen: een licht loopspoor is niet erg. 'Pitting',mini-kratertjes in of wat dieper loopspoor maakt dat je nieuw balhoofdstel wilt plaatsen. Dan begint je intro in de wondere wereld van de maatvoering in de fietswereld :shock:
Er is allerlei maatvoering met millimeters en er is van alles met inches (net als bij bandenmaten)...
En er zijn millimetermaten, die zijn aferond van de inch-maten: zo wordt een stuurpen met 7/8e inch diameter vaak aangeduid met 22 millimeter.

Bij een balhoofdstel is het nog weer anders: de lagerschapen moeten net klemmen in de binnendiameter van je balhoofdbuis: als de maat precies gelijk is, klemt het niet, dus dan zie je enkele tienden mm 'overmaat', zodat het klemt. (Je moet de lagerschalen/cups er ook inpersen, bij het monteren)

Belangrijk is dat je kunt meten met een schuifmaat: zo kun je diktes en (binnen- en buiten-)diameters bepalen. Dit is echt een stuk gereedschap dat de investering waard is. Ik zou zeggen: koop een goede bij een echte gereedschapswinkel (en laat hem niet vallen :wink: ).

Neus, om in maten en zo thuis te raken, eens rond op een fietsonderdelensite, bijvoorbeeld: www.internet-bikes.com
Jurr schreef:
ma 10 aug, 2020 15:18
Goed bezig! Leuk ook die foto's erbij, vooral mee doorgaan (-:

Wat ga je allemaal vernieuwen?
Tot nu toe:
-Trapassen (2x)
-Ketting (1x)
-Derailleur wieltjes (1x)
-Binnen + buitenbanden (1x)
-Versnelling kabel (1x)
-Remblokken (1x)
-Zadel (1x)
-Zadelklem (1x)
-Vernieuwen van kleine zaken, boutjes etc.
-Spatborden
-Lamp die compatibel is met naafdynamo

En na aanleiding van het bericht van hoogframe ga ik de lager situatie van het balhoofd nog eens nader bekijken en mogelijk deze ook vervangen. Maar daarbij moet gezegd worden dat er ook rekening gehouden dient te worden met het budget. Tot zover loopt dat eigenlijk nog wel goed en verwacht ik dat we rond de 500-550 kwijt zullen zijn aan 2 fietsen (inclusief aanschaf van 350). Mogelijk dat in de loop van de tijd nog een aantal onderdelen vervangen moeten worden. De aandrijving wordt voornamelijk ondersteunt door de deore lx lijn, evenals de wielnaven en de remmen zijn Magura remmen. Zoals ik heb begrepen zijn deze onderdelen best okee, mits natuurlijk in goede staat. Dit lijkt wel zo te zijn. Het is nog onbekend of de huidige bagagedragers afdoende zijn maar dat zien we wel naarmate de tijd verstrijkt. Eerst maar eens gaan fietsen als ze af zijn, er kunnen altijd sterke tubus dragers gemonteerd worden.
Op kogeltjes en vet zou ik niet bezuinigen, dus als je weet welke maat je nodig hebt gewoon even bij de fietsenmaker langs en een zakje halen, hetzelfde voor de binnen en buitenkabels van het schakelsysteem, gewoon vervangen (de oude even bewaren om te weten hoe lang ze moeten zijn) en een goede tang gebruiken om ze op lengte te knippen en anders vragen bij de fietsenmaker of die ze op lengte wil knippen (wel de oude meenemen).
De lagers van je naven ook even checken, als die net zo bruin zijn als je balhoofd gewoon vervangen (zorg wel voor een setje conus steeksleutels), die zijn platter dan gewone, voor het juist afstellen.
qua eventueel afstellen van naven: http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm

qua spatborden: SKS Bleumel zijn mooi https://www.bike-components.de/de/SKS/B ... HR-p24393/
is er ook met reflecterende streep (passieve veiligheid) https://www.bikester.nl/sks-bluemels-b4 ... 61098.html (vanaf ruim 60 euro geen verzendkosten bij Bikester)
nu hier betaalbaar: https://www.bike-components.de/de/Hebie ... ng-p76980/
Als je al spatborden hebt en ze toch wil voorzien van wat extra reflectie, dan kun je ook reflecterende velgenstickers gebruiken, die zijn er ook in verschillende breedtes. https://www.mpartz.nl/velgstriping-line-style-p-48 (als voorbeeld)
Bedankt voor de links naar de spatborden.

Momenteel heb ik een probleempje met het monteren van de binnenband en buitenband. Ik heb een velg maat met ETRO maat 622. Nu heb ik een binnenband met ETRO maat 622 gehaald. Toen ik deze om de velg legde bleek deze, zonder op te pompen, vrij groot te zijn. Ik hoefde geen moeite te doen om hem er omheen te leggen. Sterker nog, het leek of deze binnenband veel te groot was voor de velg. Hoort dit zo? De binnenbanden die er voorheen op zaten hadden precies hetzelfde.

Toch maar verder gegaan en de binnenband in de buitenband (622-37) gelegd. Vervolgens de band opgepompt. Het leek goed te gaan maar zoals je in onderstaande foto ziet lijkt het wel alsof de band niet gelijkmatig verdeeld is over de velg. Als je kijkt naar de reflector strip dan zit deze aan een kant veel dichter tegen de velg aan dan aan de andere kant. Wat gaat hier fout?
6.jpg
Bvd,

Jos