Landeninformatie Jemen

Jemen (Yemen) is een heel mooi land, waar het -zeker langs de kust- over het algemeen zeer goed fietsen is. Het is echter een derde wereldland met de gebruikelijke problemen. Zonder derde wereldervaring en fietsen met totaal idioot verkeer, kan je vakantie een ramp worden.

Zie zeker ook veiligheidsnotitie onderaan.

De informatie is gebaseerd op de ervaring van een maand fietsen in Jemen in januari/februari 2007.

Handige websites
Niet zo heel veel informatie te vinden.

Grensovergang
Toeristenvisum voor 30 dagen zonder veel problemen gekregen bij de ambassade van Jemen in Muscat (Oman) voor 25 Oman Riaals (50 euro). Eerst wilde men wel een Letter of Recommendation, maar na enig praten was het niet meer nodig (december 2006). Visum was binnen 2 dagen geregeld.
Visa moeten vooraf bij de ambassade worden aangevraagd. Niet verkrijgbaar dus bij de grens, maar wel mogelijk verkrijgbaar op het vliegveld van Sanaa.

Betaalmiddelen
Yemen Riaal is lokale munt. Officieel geen flappentappen voor Nederlandse bankpassen, doch in Aden, Aden en Makulla zijn enkele ATM's van buitenlandse (Arabische) banken waar je wel terrecht kan.
Zoals gebruikelijk kan je in top-end hotels wel met een kk betalen. Neem echter gewoon cash euro's ($$ zijn niet nodig) mee. De criminaliteit is zeer laag en de de wisselkoers bijzonder gunstig door de zwakte van de eigen munt.
Op het vliegveld van Sanaa is een bank bij binnenkomst, maar wissel daar heel weinig omdat de koers erg ongunstig zou zijn. Bij vertrek kan je geld wisselen voor euro's bij de taxfreeshop achter de douane voor een redelijke koers.
Bij de grensovergang met Oman, die ik nam, is geen bank, maar de Omaanse riaals waren uitstekend inwisselbaar bij de kruideniers.
Buiten Jemen is de Jemenitische riaal niets waard.

Voortransport
Binnen komen fietsen via een grenspost met Oman die ligt op de kustweg van Salalah (Oman) naar Al - Ghayda (Jemen). De grenspost wordt zeer weinig gebruikt door toeristen en een fietser hadden ze nog nooit gezien. De grens gaf geen enkel probleem als je tenminste bereid bent om een euro'tje of zo steekpenningen te betalen.
Ik nam het vliegtuig uit Saana en dat ging met (Emirates) zonder problemen. In principe zou ik overgewicht moeten betalen, maar dat vonden ze blijkbaar te veel werk.

Binnenlands vervoer
De fiets kon zonder problemen mee met de bus die ik helaas moest nemen van Al Makulla naar Aden (zie veiligheid). Reken erop dat je de chauffeur een euro of zo moet geven. De bus zelf kostte 8 euro (650 km).

Jemen Air neemt fietsen mee (ik weet niet voor hoeveel, maar zal wel meevallen).

Kaarten
Ik had alleen een kaart uit de Lonely Planet en heb geen ander kunnen vinden. Iemand in Jemen zei tegen mij dat je geen kaart nodig hebt omdat er toch maar een weg loopt. De man had gelijk.
Op het internet is wel een toeristenkaartje te vinden, maar die is vrij oud.

Reisgidsen
Lonely Planet Midden Oosten, heb je in principe voldoende aan. Er is ook een LP van het Arabische schiereiland, maar die ken ik niet.

Wegen & Verkeer & Bewegwijzering
De kustweg van de grens met Oman naar Al Makulla (+/- 600 km) is een van de mooiste die ik gefiets heb. Afwisselend landschap (maar ik hou van woestijngebieden) , zeer rustig en aardige bevolking. Niet te veel klimmen. Van Makulla tot Aden heb ik niet gefietst, maar hier wordt de weg al wat drukker en wat gevaarlijker. De weg van Aden naar Saana is denk ik de gevaarlijkste die ik ooit gefietst heb, maar zeer fraai door de vele vestingstadjes langs de weg. Als je van Saana komt dan heb je daar wat minder last van het verkeer omdat Saana op 2200 meter ligt en Aden op 0.
De weg tussen Aden en Sanaa is niet geweldig, maar de kustweg tussen Aden en Oman is goed tot uitstekend.

Overnachten
Geen campings en hotels alleen in de wat grotere plaatsen. Wild kamperen is geen probleem (alhoewel het mogelijk officieel niet mag). Je tentje bij een politie-controlepost opzetten is aan te bevelen.
Hotels zijn niet duur: voor 10 euro heb je een uitstekende kamer met een eigen douche en toilet.

Eten & drinken
Overal is mineraal water te krijgen voor +/- 20 cent per liter. Gebruik niets anders tenzij je het gewend bent. Voldoende onderweg te vinden: maximaal 50 kilometer tussen twee waterpunten.
Restaurants zijn er in een beetje plaats al te vinden en voor een euro heb je al prima te eten. Voor vegetariers kan het mogelijk wel wat lastiger zijn. Er wordt vrij veel in restaurants gegeten en het eten is daarom best betrouwbaar (kies altijd een restaurant waar het (vrij) druk is en niet een waar het rustig is, maar dat gaat overal ter wereld op).

Onderdelen & reparatie
Reken niet op onderdelen als er wat kapot gaat, echter, zoals overal in derde wereldlanden, is men handig in het repareren van kappotte zaken.
Jemen is een Islamitisch land dus je zal geen enkel probleem hebben om hulp te vinden als je dat nodig hebt.

Bevolking & taal
De mensen zijn bijzonder aardig en gastvrij. Nederlanders hebben een uitstekende reputatie door de ruime ontwikkelingshulp die al jaren wordt gegeven en dat is goed bekend bij de bevolking (ik weet niet hoe het met Belgie zit). Fietsers vinden ze helemaal te gek. Een klein beetje opdringerig maar soms. Jemen is een islamitisch land en daarom kunnen vrouwen niet in korte broek en blote armen. Mannen kunnen zonder problem echter in korte broek en t-shirt. Ga echter niet in je koersbroek rondfietsen want dat is weer te dol. Vrouwen in een ruimvallende broek en shirt. Hoofddoek niet verplicht echter aan te raden als je niet al te veel ongewenste aandacht wil trekken. Overigens zou Jemen een redelijk veilig land voor vrouwen zijn, maar net als waar dan ook in de wereld zou ik niet graag als vrouw alleen rondfietsen.

Men spreekt een beetje Engels en ik kwam ook enkele mensen tegen die Duits spraken. De landstaal is Arabisch.

Jaargetijde
Van november tot half maart, daarbuiten is het gewoon veel te heet (tot boven de 50 graden in het oosten). In de winter is het overdag tussen de 25 en 30 graden en in het binnenland 20, 's nachts kan het in het binnenland vriezen.

Neerslag valt er weinig, zeker aan de kust niet.

Diversen
In de grote steden is er goedkoop breedband internet (alhoewel niet altijd even snel). Daarbuiten niet of nauwelijks.

Veiligheid:
Op verschillende plekken in Jemen is het (kan het) onrustig zijn. In het noorden (ruim boven Sanaa, de hoofdstad) zijn sjiieten actief tegen de regering. Jemen is voor het grootste deel Soennitisch, met een belangrijke Sjiietische minderheid en dat kan problemen geven.

Al Kaida was tien jaar geleden nog actief in Jemen (denk aan de aanslag op de USS Cole in Aden), maar zou niet meer al te actief zijn. Op andere plekken in Jemen kan het zijn dat lokale stammen, om de regering te pesten, buitenlanders ontvoeren. Het kan daarom zijn dat je van de politie geen toestemming krijgt om in een bepaald gebied te fietsen of zelfs helemaal niet te komen. Probeer niet stiekem toch te fietsen want je er zijn overal checkpoints. Zelfs met de bus kan het zijn dat je een reisvergunning nodig hebt (twee euro of zo) van de politie. Bezoek daarom in grote plaatsen meteen de politie voor de meest recente reisvoorschriften.

Zie zeker ook minbuza.nl voor reisinfo.

Door de veiligheidssituatie kan het zijn dat je geplande tocht niet uitgevoerd kan worden en dat er misschien helemaal niet gefietst kan worden. Ik denk dan ook dat Jemen niet zo geschikt is om te gaan fiesten tijdens een vakantie van een paar weken. De kans dat je vakantie verpest wordt is reeel. Voor iemand op een lange reis kan het echter zeer de moeite waard zijn.


Flip van Dyke
www.stukkiefietsen.com