Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opgeblazen Matje, wat nu te kopen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Opgeblazen Matje, wat nu te kopen?

Dank voor alle reacties.
Kan ik wel wat mee.
Bij ons zijn in de loop van de jaren drie Exped matrassen gesneuveld: een downmat begon dons te spuwen, een Synmat UL delamineerde en laatst delamineerde nog weer een downmat. Een keer onder garantie een nieuwe gekregen, maar daarna niet meer.
We zijn nu over op Thermarest Neoairs, maar niet de allerlichtste. Helaas ook daarbij wel wat problemen: een All Season delamineerde in de eerste (koude) nacht, en daarna nog een keer een gaatje. Beide keren is dit onder garantie verholpen. Onze reguliere (zomer) matjes zijn nu de degelijke maar ook wat zwaardere Neoair Camper. We waren de problemen met matjes echt zat. Die Camper is iets dikker (7.5 cm) en slaapt erg lekker vinden we. Helaas is dit geen optie voor Marco. Ook ik droom van licht, compact en degelijk.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel en veel minder problemen heb gehad met matjes. Dit is de eerste keer en als ik zie wat we ermee hebben gedaan vind ik het wel ok.
Gek die enorme verschillen.
Wim schreef:
ma 28 sep, 2020 12:37
Ook ik droom van licht, compact en degelijk.
Een lichtgewicht versie van zoiets zou wel mooi zijn. Moet misschien wel een hogere tent worden aangeschaft ;)

Afbeelding
(Public domain)
Ik ben na diverse kapotte matjes terug bij een self-inflating: thermarest apex. Erg tevreden mee, slaapt voor mij erg goed, beter dan op exped matjes. Prettiger om de tent slaapklaar te krijgen: alleen beetje lucht bijblazen is genoeg. Gewicht heel acceptabel. Volume is wat groter, maar dat zorgt er alleen maar voor dat ik minder andere dingen meeneem :wink:
Ik heb even een Exped Synmat UL gehad maar die is midden in de nacht gedelamineerd wat voelde alsof ik een ferme stomp op de borstkas kreeg. Nu een rechthoekig Thermarest Neoair (geen idee welk model) die niet veel groter en zwaarder dan de Exped is. Deze mat kraakt wel wat.

Maar beide varianten slapen zoveel beter dan de oude Thermarest zelfopblazende matjes... (die vrouw en kinderen nog steeds gebruiken wegens goed genoeg voor hen...)
Nemo tensor insulated. Licht en klein. Maar mogelijk zoek je nog kleiner.
Gebruiken wij intensief. Goede isolatie, wel smal maar niet te smal.
Opvallend dat deze mat weinig tot niet genoemd worden op dit forum.
Mijn thermorest neoair liep na veel jaren gebruik 's nachts leeg. Iets anders gezocht onder 500 gram met 6-8 cm dikte niet te lang en breed. Ik heb de NEMO Tensor (1 ventiel) na een lang weekend kamperen terug gebracht, want die moest ik s nachts bij blazen. Nu verder met de exped synmat 7 (2 aparte ventielen voor in/uit). De eerste nacht is die goed hard gebleven en de verticale ipv horizontale banen hinderden niet.
Reinder schreef:
ma 28 sep, 2020 18:22
Nemo tensor insulated. Licht en klein. Maar mogelijk zoek je nog kleiner.
Gebruiken wij intensief. Goede isolatie, wel smal maar niet te smal.
Opvallend dat deze mat weinig tot niet genoemd worden op dit forum.
Dank voor de tip! Deze zien er veelbelovend uit. Klein en nog betaalbaar.
Sonny schreef:
di 29 sep, 2020 10:06
Reinder schreef:
ma 28 sep, 2020 18:22
Nemo tensor insulated. Licht en klein. Maar mogelijk zoek je nog kleiner.
Gebruiken wij intensief. Goede isolatie, wel smal maar niet te smal.
Opvallend dat deze mat weinig tot niet genoemd worden op dit forum.
Dank voor de tip! Deze zien er veelbelovend uit. Klein en nog betaalbaar.
Is dat materiaal niet heel dun?
willem.m schreef:
di 29 sep, 2020 10:41
Is dat materiaal niet heel dun?
Best wel. 20D vs. bijv. de 70/75D van mijn TaR All Season.

Ter vergelijking:
Therm-A-Rest NeoAir™ Uberlite: 15D
Therm-A-Rest NeoAir™ XLite: 30D

Alles is dus dun tegenwoordig ;)
En als je pech hebt voor eenmalig gebruik. Ik ben een groot liefhebber van lichtgewicht, en de materialen worden steeds beter, maar er zijn toch nog wel praktische grenzen. Ik ben daar met matjes nu een paar keer tegenaan gelopen, en dat was niet leuk. Mijn nieuwe solotent is een Helsport Superlight waar ik heel voorzichtig mee ben. Over de degelijkheid kan ik nog niets zeggen, maar als hij niet zo goedkoop geweest was (45% korting) had ik het niet gedaan.
Veel van dit ultralichte materiaal komt uit de VS waar buitensport toch vaak anders toegaat. Amerikanen hebben weinig vrije dagen, dus mensen rijden met de auto naar een natuurgebied, en gaan daar dan een lang weekend lopen met een ultralight rugzakje. En veel Amerikanen zijn erg welvarend.
ik heb niet het idee dat de matjes kapot gaan doordat er een gat in het materiaal ontstaat. Als je je matje alleen in je tent gebruikt en er geen gekke dingen mee doet, verwacht ik geen problemen. En dunner materiaal betekent ook minder grondstoffen, erg duurzaam :D .
Bert van Sprang schreef:
di 29 sep, 2020 12:13
ik heb niet het idee dat de matjes kapot gaan doordat er een gat in het materiaal ontstaat.
Toch heeft elke grote buitensportwinkel wel apparatuur om een gaatje in een slaapmat te vinden ;)
Naad liet los met een gat erin. Dat was erg lastig onderweg in Spanje, waar ik pas na een week een alternatief kon kopen.
2018-09-22 Exped.jpg
Ze geven 5 jaar garantie op de normale matten en 2 jaar op de UL. Dat geeft al aan dat ze zelf minder vertrouwen hebben in de UL/ HL Hyperlite/ Hypersleep/ Winterlite producten.
Wij hebben onze matjes nooit buiten de tent gebruikt, en evenmin om er een stoeltje van te maken.
Wim schreef:
di 29 sep, 2020 11:58
Veel van dit ultralichte materiaal komt uit de VS waar buitensport toch vaak anders toegaat. Amerikanen hebben weinig vrije dagen, dus mensen rijden met de auto naar een natuurgebied, en gaan daar dan een lang weekend lopen met een ultralight rugzakje.
Ik weet niet of de de spijker hiermee op de kop slaat. Deze weekendhikers zijn namelijk niet de mensen die de toonaangevende reviewkanalen en -websites runnen, en bovendien zijn er Amerikaanse merken als Big Agnes die formidabele ultralight tenten maken.
Als ik dit allemaal lees, ben ik blij dat een Thermarest Ridgerest voor mij volstaat. Onverwoestbaar, licht, isolerend genoeg voor drie seizoenen als je het niet te gek maakt. Voor sommigen wellicht niet comfortabel genoeg maar ik kan er zonder problemen drie weken aan een stuk op slapen. Het enige probleem zijn de gigantische afmetingen in opgerolde toestand. Maar als je met al die dingen kunt leven, bestaat er niks beters.

Ik heb ook een zelfopblazend matje van Thermarest dat ik af en toe gebruik, en ik zou een dergelijk matje nooit van een andere producent dan Thermarest kopen. Hun customer service slaat alles. Vorig jaar delamineerde mijn Thermarest. Het matje was 20 jaar oud maar ik kreeg gratis een nieuw exemplaar. Ik vroeg aan de persoon van de winkel waar ik het origineel gekocht had of hij een beetje op Thermarest had moeten leunen: 20 jaar is wel erg lang. "Nee," zei hij verbaasd, "waarom vraag je dat?"

Ik voelde enige schaamte opkomen, alsof ik misbruik gepleegd had.
Mijn ultralichte en super-degelijke oplossing (echt niet lek te krijgen) is nog steeds een dichtschuimen matje van 200 gram: https://www.bol.com/nl/p/happy-people-s ... 119792044/ en op een camping met genoeg dik gras en/of bladeren is het eigenlijk prima, maar ik moet toegeven dat het afgelopen zomer niet zo comfortabel lag op beton of houten ondergrond. Ik kijk dus met belangstelling naar dit topic voor een comfortabelere oplossing voor volgend jaar :)

En oh ja, ik heb ook een relatief goedkope en degelijke maar zware Thermarest, die ik gebruik op korte tochten in de buurt waar gewicht niet zo heel veel uitmaakt. Misschien ook nog een tip, gebruik je superlichte mat ook alleen op tochten waar het er toe doet, hopelijk doe je er dan langer mee.
Wim schreef:
di 29 sep, 2020 11:58
En veel Amerikanen zijn erg welvarend.
Oei, Wim.
Het is maar goed dat dit topic over matjes gaat.
:wink: