Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant toughroad SLR 1 of 2,Trek 520 of 920....ervaringen? - Forum Wereldfietser

Giant toughroad SLR 1 of 2,Trek 520 of 920....ervaringen?

Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum.
Naast een mtb en racefiets wil ik nu ook een trekkingfiets aanschaffen voor korte en langere tochten in binnen-en buitenland. Daarnaast zou ik er ook off-road/gravel ritjes mee willen maken.
Ben al een tijdje aan het oriënteren en heb de Giant toughroad SLR 1 of 2 of het oog, maar ook een Trek (920 of 520) lijken me geschikt. Iemand ervaring met deze fietsen?
Wellicht wil je dit niet horen- omdat je gewoon een andere fiets wil kopen :-) , maar waarom niet op de MTB deze ritten doen?
Daar is mijn mtb niet geschikt voor helaas; carbon. Kan ik geen dragers op monteren :wink:
Specificeer je vraag eens wat nader. Iemand kan nu bijvoorbeeld zeggen: ja ik heb zo'n Trek, fijne fiets. Wat ben je daar mee geholpen? Of iemand zegt: er zijn ook nog heel veel andere fijne fietsen zoals deze en deze en deze. Wat ben je daar mee geholpen?

Aangezien je ervaring hebt met race én MTB, is het handig om te weten wat precies je verwachtingen zijn van een nieuwe fiets. Denk geometrie, afmontage, mogelijke bandkeuze, gewicht, veelzijdigheid, prijs, etc.
Er circuleert op dit forum een met zorg samengestelde vragenlijst voor mensen die een vakantiefiets willen kopen. Aan de hand van de antwoorden op die vragen kunnen we gericht helpen.
Welkom!

A.s.t.r.i.d schreef:
wo 30 sep, 2020 22:45
Kan ik geen dragers op monteren :wink:
't Kan ook zonder dragers ;)

viewtopic.php?f=21&t=23363
Jurr schreef:
do 01 okt, 2020 09:15
't Kan ook zonder dragers ;)
Yep
bobyak.jpg
:wink:
Beste Astrid,

Het zijn drie nogal verschillende fietsen die je noemt.

De Trek 520 is een echte klassieker. Volgens mij is dit het langstlopende model in het Trek aanbod. Het is een klassieke stalen fiets die vooral geschikt is voor touren over de weg. Een stukje licht off road kan wel, maar door de wat smallere banden (max 37mm) en het wat minder stijve frame is hij daar niet zo geschikt voor. Het stalen frame geldt tegenwoordig als verouderd, maar er zijn nog steeds liefhebbers voor (zoals ik, al is dat vooral uit esthetische en nostalgische motieven).
Zonder bagage kun je er ongetwijfeld prima mee gravelrijden.

De Trek 920 is de wat moderner opvolger van de 520. De fiets heeft een aluminium frame, wat stijver is dan het stalen frame van de 520. En de fiets heeft ruimte voor bredere banden (tot 50mm?). Hij is dan ook heel geschikt voor gravel en licht off-road werk, ook met bagage. Maar ook een prima fiets voor lange afstanden op de weg als je er wegbanden op legt.

De Giant Toughroad gaat nog een stapje verder en is meer een vakantiefiets voor het wat ruigere werk, waaronder off road of langdurig slechte wegen. Ik zou wel de SLR1 nemen, want die is afgemonteerd met een veel betere groepsset, en je hebt ook meteen de dragers erbij. Het is ook een ander type fiets. Waar de Treks zijn afgeleid van de klassieke tour/racefiets en uitgerust zijn met een racebocht, is deze Giant gebaseerd op een MTB en uitgerust met een recht stuur. Het is maar wat je zelf prettig vindt.

Over de Giant Toughroad kan ik verder niet zoveel zeggen, maar de Treks staan bekend als goede betrouwbare fietsen uit het redelijk betaalbare middensegment. Dus niet de absolute top, maar gewoon prima fietsen.
Misschien heb je hier wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
In het algemeen is het beste advies om niet te beginnen met specifieke fietsen, maar eerst na te denken over wat je er precies mee wilt doen, en over het type fiets dat daarbij past.
Grandonneur schreef:
do 01 okt, 2020 09:28
Jurr schreef:
do 01 okt, 2020 09:15
't Kan ook zonder dragers ;)
Yep

bobyak.jpg

:wink:
Dank je wel voor je reactie. Ik heb ook nagedacht over een geschikte fietskar, zoals een BobYak, maar dat werd me afgeraden vanwege het carbon frame van mijn fietsen.....

Groet, Astrid
Huib2 schreef:
do 01 okt, 2020 11:26
Beste Astrid,

Het zijn drie nogal verschillende fietsen die je noemt.

De Trek 520 is een echte klassieker. Volgens mij is dit het langstlopende model in het Trek aanbod. Het is een klassieke stalen fiets die vooral geschikt is voor touren over de weg. Een stukje licht off road kan wel, maar door de wat smallere banden (max 37mm) en het wat minder stijve frame is hij daar niet zo geschikt voor. Het stalen frame geldt tegenwoordig als verouderd, maar er zijn nog steeds liefhebbers voor (zoals ik, al is dat vooral uit esthetische en nostalgische motieven).
Zonder bagage kun je er ongetwijfeld prima mee gravelrijden.

De Trek 920 is de wat moderner opvolger van de 520. De fiets heeft een aluminium frame, wat stijver is dan het stalen frame van de 520. En de fiets heeft ruimte voor bredere banden (tot 50mm?). Hij is dan ook heel geschikt voor gravel en licht off-road werk, ook met bagage. Maar ook een prima fiets voor lange afstanden op de weg als je er wegbanden op legt.

De Giant Toughroad gaat nog een stapje verder en is meer een vakantiefiets voor het wat ruigere werk, waaronder off road of langdurig slechte wegen. Ik zou wel de SLR1 nemen, want die is afgemonteerd met een veel betere groepsset, en je hebt ook meteen de dragers erbij. Het is ook een ander type fiets. Waar de Treks zijn afgeleid van de klassieke tour/racefiets en uitgerust zijn met een racebocht, is deze Giant gebaseerd op een MTB en uitgerust met een recht stuur. Het is maar wat je zelf prettig vindt.

Over de Giant Toughroad kan ik verder niet zoveel zeggen, maar de Treks staan bekend als goede betrouwbare fietsen uit het redelijk betaalbare middensegment. Dus niet de absolute top, maar gewoon prima fietsen.
Dank je voor je uitgebreide reactie! Het zijn inderdaad 3 totaal verschillende fietsen. Ik zal eens goed gaan nadenken wat ik er precies mee wil, dat is eigenlijk stap één en dan afvinken :D
Wim schreef:
do 01 okt, 2020 12:35
Misschien heb je hier wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
In het algemeen is het beste advies om niet te beginnen met specifieke fietsen, maar eerst na te denken over wat je er precies mee wilt doen, en over het type fiets dat daarbij past.
Klopt, je hebt gelijk! Eerst helder krijgen wat ik er mee wil doen en dan zoeken naar de fiets....
Er is nogal wat keuze en bij veel fietsen denk ik 'oh leuk, mooi!'.....maar dat heeft een ieder hier op het forum, vermoed ik :lol:

Groeten Astrid
Meer over een Giant Toughroad: viewtopic.php?f=8&t=34327
Ik ben de trotse bezitter van een 920 en kan hem zeker aanbevelen. Wat mooi is is de veelzijdigheid van deze fiets, je kan gaan voor de traditionele manier van pakken met 4 fietstassen en een stuurtas, je kan gaan voor een wat meer bike-packing georienteerde setup. hele dikke mtb banden of juist smalle snelle slicks. Zelf heb ik er vrij smalle semislicks op omdat ik ook nog wel eens een bospaadje of gravel wil pakken. Met wat dikkere banden trek je hem zelfs door mul zand. Het is mijn eerste fiets met een dropbar, dat was erg wennen in het begin maar wil nu niks anders meer.
A.s.t.r.i.d schreef:
do 01 okt, 2020 13:53
Er is nogal wat keuze en bij veel fietsen denk ik 'oh leuk, mooi!'.....maar dat heeft een ieder hier op het forum, vermoed ik :lol:
Die zijn er wel bij ja :)

tip van de avond: staar je niet blind op fietsen uit het schap maar bouw iets zoals je wilt dat ze is :wink: :lol: