Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overzichtslandkaarten - Forum Wereldfietser

overzichtslandkaarten

Hi,

ik probeer een fietsroute uit te stippelen van Antwerpen naar het Eifel gebied en evt terug. Terugkomen zou ook eventueel met de trein gedaan worden.

Om een beetje vrijheid van route te hebben zou het handig zijn om overzichtskaarten van een streek of land te hebben met daarop de treinstations, campings en jeugdherbergen en zelfs eventueel de fietsroutes.

Ik vind overal wel afzonderlijke overzichtkaarten met daarop die gegevens apart (treinstations, campings, jeugdherbergen en fietsroutes), maar het grote gemak zou een kaart zijn met al die gegevens erop tesamen.

Bestaan dergelijke kaarten ?

Met al die afzonderlijke detailkaarten verlies ik al vlug het overzicht.

Ik heb de fietsroute kaarten gekocht de provincies Antwerpen, Limburg, Luik en Luxemburg om een route uit te stippelen naar het GrootHertogdom maar dit werkt niet al te vlot.

De boekjes van Vlaanderen Fietsroute, LF50 ed zijn superhandig, maar daarin staan enkel de desbetreffende route.

Een overzichtskaart lijkt me ook handig als je je overnachting ad hoc wilt plannen (waar is er ergens een camping in de buurt), of voor andere zaken (hoe fiets ik via een mooie route naar Trier om daar de trein te nemen).

Hoe lossen jullie dit op ?

Joggerke
joggerke schreef:Hoe lossen jullie dit op ?
Hoi,
Het is spijtig, maar Vlaanderen is inderdaad een verdraaid lastig land voor de fietskampeerder. Dat komt omdat Belgen niet of nauwelijks met fiets en tent trekken, een of meerdere fraaie uitzonderingen daargelaten :) .

Maar enfin, ik heb er 2 jaar geleden een tocht uitgezet en gereden met een groep Wereldfietsers. Het ging van Bergen op Zoom naar Maastricht via Mol, Leuven en Waals Brabant.

Ik had de Jeugdherbergenroute al eens gefietst maar vond die niet al te fraai meer vanwege de miljoen bunkerstijlhuizen die je te zien krijgt.
Zoals deze: Afbeelding
En deze: Afbeelding

Om de route tussen de lintbebouwing door te laten glippen heb ik alle IGN-kaarten (1:50.000) gekocht die we nodig hadden. Andere kaarten zijn niet volledig genoeg in de kleine weggetjes die voor een dergelijke route nodig zijn. Het bleek dat Vlaanderen pas een redelijk open landschap krijgt als je ten zuiden van de lijn Leuven-Aarschot-Diest-Hasselt komt.
Zoals dit (is in Wallonië maar wel illustratief): Afbeelding

Campings waren de andere helft van het probleem. Op internet is veel te vinden, maar er is geen overzicht van alle campings in Vlaanderen en/of Brabant. Sites zijn per provincie versnipperd en tegelijk erg onvolledig. Van Brabant vond ik bijvoorbeeld op een bepaald moment 3 sites met elk ca. 10 campings. Samen had ik wel 24 verschillende campings te pakken. Op internet aangegeven campings zijn bovendien vaak vanuit de snelweg beschreven: Op de E313 afslag 24 en dan 5 km naar rechts ...
Met die provincieversnippering heb je al snel te maken omdat de meest rustige gebieden zoals vrijwel overal ter wereld op de grenzen liggen.
De belangrijkste campings staan echter wel op de Michelinkaarten aangegeven.

Succes,
Leon
Ho, ho,

Niet zo snel oordelen over Vlaanderen of zelfs België als fietsland.

Er is een prachtige overzichtskaart met daarop alle grote routepaden. Kun je bestellen via www.groteroutepaden.be. Ik fiets daar de LFs zonder problemen op, zonder routeboekje. De kaart is al wel iets ouder.

Een aantal regio's (Kempen, Haspengouw, Limburg, Dijlevallei) hebben een prachtig netwerksysteem (dat trouwens in Nederlands Limburg is overgenomen). Je kunt dan in alle vrijheid over de mooiste en stilste paadjes en weggetjes van het schoone Vlaamsche Land fietsen. Tja, die bunkerbungalows in de grensstreek, voor 70% eigendom van Nederlandse belastingvluchtelingen, moet je er dan af en toe bijnemen.

Kaarten en routebeschrijvingen van één en ander kun je bestellen via www.toerismevlaanderen.be.

Nog veel Vlaams fietsgenot,

Groetjes,

Astrid

Ik merk dat m'n link niet werkt. Misschien zo beter:

http://www.groteroutepaden.be/grlf/

Astrid

Hi Leon,

Bedankt voor jouw antwoord.

Enkele van de mogelijke, maar wel arbeidsintensive, oplossingen waaraan ik dacht waren:
1) Via Route 66 of een ander computer programma een kaart van Belgie maken met daarop alle campings, stations, jeugdherbergen aangeduid (dmv points of interest oid). Voordeel: je kan dit afdrukken in alle mogelijke formaten.
2) Een klassieke kaart van belgie kopen en daarop alles aanduiden. Wel heel hard oppassen vvor vergissingen.

Misschien is de Michelinkaart al een goed begin

Bedankt

Joggerke

Hi Astrid,

Ik had gevonden dat het NGI een overzichtkaart maakt van Belgie met daarop de LF, Ravel en GR routes. Spijtig genoeg is deze kaart uitverkocht in de regio van Antwerpen en is deze kaart in herdruk. De herdruk zou volgens de ene bron binnen een maand, volgens een andere bron binnen 6 maanden beschikbaar zijn.
Staan op deze kaart de campings en jeugherbergen op ?

Bestaan dergelijke kaarten ook voor andere landen ? Ik weet dat voor luxemburg zo een kaart bestaat, Zelf heb ik een dergelijke kaart van Frankrijk, maar bij mijn weten staan daar niet de campings en jeugdherbergen op.

Di plannen en uizoeken behoort tot de fun van een route uit te stippelen, maar eenvoudiger oplossingen zijn altijd welkom.

Joggerke
Heb je bestellen van de kaart via de website al geprobeerd? Ik weet niet meer uit mijn hoofd of JH en campings er opstaan, maar dacht van wel. Als je veel fietst (of zelfs maar af en toe) is het trouwens een hele nuttige investering om eens de set paarse NGI kaarten te kopen, 1:100.000. Die geven je werkelijk alle info die je maar kunt wensen, en zijn niet duur (te koop bij de FNAC en betere kaartenwinkel, of gewoon bestellen bij NGI.

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Ho, ho, Niet zo snel oordelen over Vlaanderen of zelfs België als fietsland.
Wat bedoel je met "snel"?
Groeten, Leon
Leon schreef:
Avanher schreef:Ho, ho, Niet zo snel oordelen over Vlaanderen of zelfs België als fietsland.
Wat bedoel je met "snel"?
Groetjes, Leon
... het klopt dat het in ons ingewikkelde Belgenlandje inderdaad vaak lastig is om achter de juiste info te komen over initiatieven en materialen.... maar als je goed zoekt is er wel heel veel beschikbaar en mogelijk. En ik kom op mijn omzwervingen toch heel veel kamperende en fietsende Belgen tegen.....

Groetjes,

Astrid
Nu zijn er niet zoveel campings meer in Vlaanderen. Minister Landuyt heeft er veel laten sluiten omdat ze niet aan de eisen voldeden. Vlaanderen toerisme heeft een kaartje met alle campings. Als overzichtskaarten kun je het beste de Michelin-kaarten gebruiken.

Groetjes,

Bert Sitters

Zie voor een overzicht van kaarten de site van de Fietsersbond (NL). www.fietsersbond.nl
bert sitters schreef:Vlaanderen toerisme heeft een kaartje met alle campings.
Even gezocht: zie http://www.eurotrips.be/kamperen.htm
Dat is goed nieuws :!: :D Ik zal de kaart bestellen.
De lijst van vergunde campings had ik 2 jaar geleden al, maar hij was niet volledig (!) en het was een monnikenwerk om uit te vinden waar de aangeduide dorpjes lagen...
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Vlaanderen toerisme heeft een kaartje met alle campings.
Even gezocht: zie http://www.eurotrips.be/kamperen.htm
Dat is goed nieuws :!: :D Ik zal de kaart bestellen.
:cry: Jammer maar helaas:

"Geachte,
Deze kaart was in beperkte oplage ik heb deze niet meer voorradig.Ik kan u wel een gids toezenden waar een fraktie van de kampings in genoteerd staat.
Nele Gies,
Met vriendelijke groeten,
Toerisme Vlaanderen & Brussel, Consumenteninformatie
Koninginnegracht 86 - 2514 AJ Den Haag "

Ik heb dan maar teruggeschreven:

"Beste Nele Gies,
Ik vind het heel jammer dat de bedoelde kaart niet meer beschikbaar is. Niet zozeer voor mijzelf maar voor het fiets- en wandelkampeertoerisme in het algemeen. Ik heb namelijk meerdere keren per fiets een kampeertrektocht door België gemaakt en in de praktijk is niet mogelijk om onderweg campings te vinden.
Voor een trektocht van Bergen op Zoom naar Maastricht die ik voor vereniging De Wereldfietser heb uitgezet heb ik in de voorbereiding dagen werk gehad om uit tientallen versnipperde bronnen informatie te krijgen over de locatie van geschikte campings. Vrijwel alle informatiebronnen zijn erg onvolledig, inclusief de lijst van officieel vergunde campings.
Er is m.i. dan ook een grote behoefte aan een kaart van heel België waarop is aangegeven in welke plaatsen zich campings bevinden. Ik vergelijk zoiets met de Franse gids van de FFCC waarop op enige tientallen pagina's is aangegeven waar alle ca. 10.000 campings van Frankrijk zich bevinden.
Ik hoop dan ook van harte dat er (weer) zo'n kaart komt. Het zou bijzonder gunstig kunnen zijn voor het fietsend toerisme in Vlaanderen.
Met vriendelijke groet,
Leon Poels"

Hopelijk helpt het.

THX Leon, een prachtig initiatief !

Joggerke

Beste Leon,

Dat is inderdaad een tegenvaller.

Ik zal mij eveneens wenden tot het hoofdkantoor van Vlaanderen Toerisme in Brussel en tot de mininster voor toerisme van Vlaanderen.

Voor de liefhebbers van Vlaanderen is er een boekje LF routes (Naam: Landelijke fietsroutes) met daarin de LF30, LF38, LF2, LF9 en LF35. De open van noord naar zuid.
Daarnaast is er ook de topogids Vlaanderen Fietsroute (800 km van Thorn naar De panne, naar Ieper en Tongeren.

De Vakantiefietser schreef:Voor de liefhebbers van Vlaanderen is er een boekje LF routes (Naam: Landelijke fietsroutes) met daarin de LF30, LF38, LF2, LF9 en LF35. De open van noord naar zuid.
Daarnaast is er ook de topogids Vlaanderen Fietsroute (800 km van Thorn naar De panne, naar Ieper en Tongeren.
Grappig, het gaat over België en we krijgen antwoord van "De vakantiefietser". In eerst instantie brandde er daarom bij mij een lampje dat wees naar onze Vlaamse zustervereniging, maar dat bleek een onjuiste suggestie :)
Groetjes, Leon