Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avignon - (Lille) - België - Forum Wereldfietser

Avignon - (Lille) - België

Wie weet hoe ik met mijn fiets (behalve al fietsend uiteraard) vanuit Avignon terug naar België geraak. Of naar Luxemburg? Dan kan ik van daar de trein nemen naar huis.

Vertrek hoeft niet absoluut Avignon te zijn, mag ook elders in Zuid Frankrijk! :lol:

Misschien is de Groene weg naar de middellandse zee, maar dan in omgekeerde richting iets? Ik vond het een erg mooie route.

http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /ggro1.htm en http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /ggro2.htm

Marc,

bedankt voor de tip, maar ik ga reeds naar het zuiden met de fiets (idd via groene route), maar zoek dus een manier om met de fiets terug te geraken naar België/Luxemburg/Lille.

Groeten,
Wouter

En dan bedoel ik dus: mét fiets als bagage, en dus NIET al fietsend!

Wolpert schreef:En dan bedoel ik dus: mét fiets als bagage, en dus NIET al fietsend!
Hmm, sorry, niet goed gelezen. In het boekje van de Groene weg staat als ik het goed heb voorin ook wat informatie over fietsbussen. Misschien heb je daar iets aan?

Gewoon met de trein!!!!!!!!
Waar woon je in Belgie?
Kijk eens op de site: www.velo.sncf.com
Er gaat een rechtstreekse nachttrein van Avignon naar Rijsel, waarin je fietsen kunt meenemen. Je moet wel vooraf reserveren voor je fiets.
De trein vertrekt om 23:08 uur vanaf station Avignon-Centre en is de volgende morgen om 08:26 uur op station Lille-Flandres ( het oude station van Rijsel). Vanaf dat station brengen Belgische treinen je naar Kortrijk, Gent en Antwerpen, of naar Brussel.
Ik denk dat je, óók als Belg, het beste kunt boeken bij de Nederlandse Treinreiswinkel. Zij zoeken de beste reisverbindingen voor jou samen met je fiets uit, bieden de voordeligste kaartjes en doen alle reserveringen.
Zie: www.treinreiswinkel.nl

Beste Bert,
bedankt voor je hoopgevend antwoord! Ik was er niet zeker van de fiets nu wel of niet uit elkaar moest.
Ik heb ondertussen ook reeds mijn vraag doorgespeeld naar de site die je aanraadt.

Merci voor de reactie!

Wolpert,

De fiets hoeft in deze nachttrein niet gedemonteerd te worden. Dit moet alleen in de TGV's waar in de dienstregeling geen fietspictogrammetje bij staat.

Als ik mij goed herinner stopte de fietsbus in Arles, net onder Avignon en aan de route van de Groene Weg naar de Middelandse zee.

De fietsbus is goedkoper dan de trein.

De fietsbus rijd alleen in het hoogseizoen. Je kan evt deze route in tegenovergestelde richting fietsen heb ik ook gedaan en was goed te doen met de kaarten.

Als je nog de boekjes moet kopen, ik wil die van mij wel verkopen.

Hij was mooi, een goede reis.

O ja en je hoeft je fiets niet uit elkaar te halen. Officieel moet de voordrager eraf. Bij mij was er altijd genoeg plaats en dan hoeft dat niet.

Gewoon en zeer snel... een paar uurtjes met de rechstreekse TGV naar Brussel. Je fiets mag gratis mee, als je hem maar een beetje "opvouwt" en in een tas steekt. Voor dat doel heb ik zomer 2005 twee grote gestreepte boodschappentassen aan elkaar gestikt. Wieltjes en stuur losmaken, alles in de tas... en klaar is kees. Een officiële fietstas kan natuurlijk ook....

Als je een een beetje handig boekt, is het zelfs goedkoper dan met de fietsbus... en boeken kan via de NMBS website of op elk fatsoenlijk station... je hebt er echt geen Nederlandse touroperator voor nodig.

Er is maar één nadeeltje... door op 5 uur weer van Avignon in je thuisstad te staan, verlies je een beetje het idee van écht ver weg te zijn gefietst.

Spoor ze,

Groetjes,

Astrid
Wolpert schreef:Wie weet hoe ik met mijn fiets (behalve al fietsend uiteraard) vanuit Avignon terug naar België geraak. Of naar Luxemburg? Dan kan ik van daar de trein nemen naar huis.

Vertrek hoeft niet absoluut Avignon te zijn, mag ook elders in Zuid Frankrijk! :lol:
Gegroet allemaal,

een beetje een laat antwoord, maar toch;

ik heb de groene weg juist gefietst en ben met de nachttrein van avignon naar lille gereden, en dan van doornik naar brussel met een gewone trein.
Bij het reserveren werd er geen probleem gemaakt over het feit dat ik met een omvangrijke tandem en aanhangwagen de trein op wou.
In de praktijk is die nachttrein niet ideaal ingericht om tandems te vervoeren!
De toegang tot de trein is via een enkele deur, waar een Hase Pino juist door geraakt, maar daarna moet de fiets 90 ° draaien en een smalle gang in om tot aan het naastgelegen fietscompartiment te geraken. Daarvoor heb ik de stuurhelften naar binnen moeten draaien en zwaar moeten manoeuveren, met lakschade aan de trein tot gevolg, om tot in dat lokaal te geraken. Sjans dat er geen andere fietsen mee moesten want de mijne vulde heel het compartiment, hij moest immers dwars staan. Gelukkig hadden wij de aanhangwagen niet mee genomen.
Van de conducteurs heb ik op heel het traject geen vinger hulp gekregen, of ik die nu in de gang liet staan, waardoor niemand meer door kon of niet, het maakte blijkbaar niets uit.
Ik was uren op voorhand in avignon en ben gaan vragen hoe het inschepen zou verlopen, 'geen probleem, bij aankomst zal het treinpersoneel alles wel voor u in orde brengen...', niet dus.
Ik ben er geraakt :) , maar het was geen stressloze tocht.

:!: Voor wie zoals ik dezelfde dag van vertrek, overdag nog van aan de zee vertrekt om 'savonds de trein te nemen, tijdens bureauuren zijn er sanitaire voorzieningen in het station, ik kan niet vertellen hoe ze er uit zien, ik kwam er pas later achter.
:idea: Ook kan een passage langst een camping (al dan niet tegen betaling van een overnachting) dienen om niet zoals ons bezweet te moeten slapen op de trein...

De reis naar brussel hebben wij vanuit doornik aangevat omdat het perronpersoneel in lille er totaal niet aan uitkon of en hoe de trein naar brussel reed met al dan niet de mogelijkheid om een fiets mee te nemen. Die kon toch gewoon op de TGV! :shock: Als er één trein is waar een 2m lange en 80 cm brede tandem nu net niet welkom is...
Bleek achteraf dus een gewone belgische trein te zijn met plaats achter de dubbele deuren om de fiets in de gang (bijna patio) op te stellen.

Enneuh, de groene weg naar het zuiden is absoluut geen gemakkelijke maar wel een schitterende tocht! :D

Yannik

Tandems met ook nog extra spul erachter geven vaker problemen bij vervoer.