Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 794 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34029 berichten
willem.m schreef:
zo 17 jan, 2021 19:11
Wat een prachtige omgeving, Tovenaar. Ik zou er een maandsalaris voor over hebben om daar in het voorjaar twee weken te gaan fietsen. Maar ja, eerst maar eens een prik halen (en de komende jaren de Bible Belt mijden).

Volgende opgave:


Knipsel.JPG
Ergens in Drenthe? Of Bakkeveen?
Laat me eens meegokken.
Rand van een stuwwal, midden overdag?
Omgeving Darp?
Ik weet niet waar Darp en Bakkeveen liggen.
Ik houd het op de zuidrand van een van de Brabantse heidegebieden.
Leon schreef:
ma 18 jan, 2021 09:01
Ik houd het op de zuidrand van een van de Brabantse heidegebieden.
De provincie is juist.

Poppink schreef:
ma 18 jan, 2021 00:14
...
Rand van een stuwwal
...
Neen.
willem.m schreef:
ma 18 jan, 2021 09:20
Leon schreef:
ma 18 jan, 2021 09:01
Ik houd het op de zuidrand van een van de Brabantse heidegebieden.
De provincie is juist.

Poppink schreef:
ma 18 jan, 2021 00:14
...
Rand van een stuwwal
...
Neen.
Is het een kunstmatige heuvel, zoals een mtb parcours op een vuilnisbelt?
Strabrechtse Heide bij Heeze?
De tovenaar schreef:
ma 18 jan, 2021 09:28
Is het een kunstmatige heuvel, zoals een mtb parcours op een vuilnisbelt?
Sowieso ligt hier een oude dijk met een bijzondere geschiedenis. Maar waarom er juist op deze plek een hele lap zand tegen die dijk aan ligt, weet ik niet.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 18 jan, 2021 09:50
Strabrechtse Heide bij Heeze?
Dat is veel te zuidelijk.
willem.m schreef:
ma 18 jan, 2021 09:52
Martin E. van Doornik schreef:
ma 18 jan, 2021 09:50
Strabrechtse Heide bij Heeze?
Dat is veel te zuidelijk.
Als ik van Strabrecht nou dan een lijn trek naar het noorden, kom ik alleen de heide van Herperduin tegen. Want nog iets noordelijker val je de Maas in.
ik weet niet precies hoe precies je de locatie wilt weten... een streetview met het water lukt me niet, maar dit zou het ongeveer moeten zijn.

https://www.google.nl/maps/@51.6853487, ... 312!8i6656

Oftewel bij het blauwe kruisje in dit plaatje
ten zuiden van Nieuwkuijk.JPG
Dat is helemaal juist, Bart!

Dit stukje over de kronkelige, oude Heidijk van Vlijmen naar Drunen is erg fraai en fiets ik vaak, al is het op de racefiets wel lastig vanwege de vele wandelaars (met honden) en langzame fietsers.

Ik heb inmiddels wat meer informatie over de heuvel, genaamd Santberg of Konijnenberg:

"De hedendaagse wijk "De Vliedberg" was oorspronkelijk een groot heideveld, verdeeld in de Lage Heide, Middelheide en Hoge Heide, die van elkaar werden gescheiden door het Hofpad en de Heisteeg. In de Zuidwesthoek lag de "Santberg", later Konijnenberg genoemd. Het is een oud gebied, dat al in voorhistorische tijden verschillende malen bewoond is geweest. Er zijn enkele vondsten gedaan uit de periode van 10.000 - 9.000 voor Christus en van 6.000 - 5.000 v. Chr., terwijl er ook in de tijd van de eerste veeteelt en landbouw, voor dit gebied ong. 3.000 - 2.000 v. Chr. mensen hebben gewoond, wat o.a. blijkt uit de vondst van een gebroken stenen bijl. Ook in de latere ijzertijd (rond 200 v. Chr.) was de huidige Vliedberg in trek als woonplaats, getuige de vondsten van veel aardewerk scherven en een spinsteentje. Daarna valt het doek tot 1359.

We vinden dan aangetekend in de rekening van Dirk van Polanen, drossaard van Heusden, dat deze "reet ten Berghe (Geertruidenberg) om ene eendracht te maecken mitten Zuythollanderen die heyde tot Vlijmen te dijken".
Kennelijk heeft Holland, dat sinds 1356 Vlijmen tot zijn grondgebied mocht rekenen, er geen gras over laten groeien om de levensomstandigheden van de Vlijmenaren te verbeteren. De Heidijk werd in 1360 aangelegd, maar dat hield niet in dat daarmee de wateroverlast definitief van de baan was, want vanaf die tijd tot 1880 zijn er maar liefst drieentwintig doorbraken geregistreerd.

Opmerkelijk is, dat midden door de heide destijds de Heygrave liep, een brede sloot, die mogelijk aansluiting gaf op de Bossche Sloot, een turfvaart, die tegen het einde van de veertiende eeuw was aangelegd door Pauwels de Oude van Haestrecht, heer van Venloon (Loon op Zand), Goirle, Tilburg en Drunen. De Heygrave wordt al genoemd in 1449.
De heide werd geleidelijk ontgonnen en men mag aannemen, dat dit proces in het midden van de zeventiende eeuw was voltooid. De Konijnenberg zelf is zeer geleidelijk te gronde gegaan. Al bij de aanleg van de Heidijk en de al eerder aanwezige kade moet hier veel zand zijn weggehaald. In 1880 deed zich de meest ernstige overstroming voor bij de doorbraak van de Heidijk ter plaatse van het zwembad. Het water bereikte toen een hoogte van 4.80 meter + N.A.P., zodat zelfs de Hoge Heide bijna een meter onder water kwam te staan. De mensen vluchtten naar het enige veilige punt, de Konijnenberg, waar sommigen zich maandenlang in een strenge winter moesten schuilhouden, oorspronkelijk in holen, later in tenten. Aan de functie van vluchtheuvel voor wel 300 mensen dankt de tegenwoordige wijk "De Vliedberg" zijn naam. Bij het herstellen van de dijk werd opnieuw het zand gehaald bij de Konijnenberg. Daarna werd er tot 1914 zand verkocht voor 5 cent per kar In 1921 verdween er weer een deel van de berg, nu ten behoeve van de woningbouw in o.a. de Pastoor van Akenstraat, de Mommersteeg, en de Burg. van der Venstraat. Bovendien brandde in 1925 het eiken hakhout af, wat aanleiding werd tot verdere verstuiving. Tijdens de laatste wereldoorlog deed de Konijnenberg nog dienst om er geschut op te plaatsen, eerst voor de Duitsers en later voor de Geallieerden. Na de oorlog viel he laatste deel van de berg ten offer aan de broodnodige woningbouw. In 1953-54 verdween het restant i.v.m. de bouw van de huidige wijk "De Vliedberg".

Bronnen:
http://www.heusdeninbeeld.nl/historievlijmen.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliedberg_(Vlijmen)
Toen ik je raadplaatje gisteravond zag, dacht ik: daar wil ik ook wel eens fietsen! Niet voor een maandsalaris, maar toch. Ik werd helemaal blij toen ik vanochtend las dat het ook nog eens in mijn eigen provincie is. Het duurde even voordat het kwartje viel en ik besefte dat ik al eens langs deze plek was gekomen. Niet over dit uitdagende paadje, maar over het iets hoger gelegen fietspad. Binnenkort maar eens over dit paadje. Op een rustige dag, zo begrijp ik.

Bij het volgende raadplaatje kan het ook druk zijn, zo ervaarde ik. Helaas wel genomen met dezelfde telefoon als de vorige raadplaat. Eerst maar eens kijken of dit wordt herkend zonder verdere aanwijzing.
Knipsel 4.JPG
Bart_fietst schreef:
ma 18 jan, 2021 11:27
Bij het volgende raadplaatje kan het ook druk zijn, zo ervaarde ik. Helaas wel genomen met dezelfde telefoon als de vorige raadplaat. Eerst maar eens kijken of dit wordt herkend zonder verdere aanwijzing.Knipsel 4.JPG
Ik zie hier gewoon zand liggen en geen löss, dus is het Zuid-Limburg niet.
Ik gok ergens aan de noordoostkant van de Harz, bij Quedlinburg?
Ik zie hier gewoon zand liggen en geen löss, dus is het Zuid-Limburg niet.
Inderdaad, geen Zuid-Limburg

Ik gok ergens aan de noordoostkant van de Harz, bij Quedlinburg?
Nee, er is een streetview van deze locatie
Bart_fietst schreef:
ma 18 jan, 2021 12:34
Nee, er is een streetview van deze locatie
Maar wel in Duitsland?
Nee.
Bart_fietst schreef:
ma 18 jan, 2021 13:29
Nee.
Jammer, ik zou het niet weten, veel te weinig herkenningspunten zichtbaar op de foto. Lijkt me niet in Nederland.
Ik dacht nog aan de Kneiff in Luxemburg. Maar daar gaat geen Streetview langs...