Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 6 maanden fietsen door West-Afrika - Forum Wereldfietser

6 maanden fietsen door West-Afrika

Beste Afrika-fietsers,
mijn vriendin en ik hebben het plan opgevat om 6 maanden door West-Afrika te fietsen. Vertrek eind 2007. We hebben geen ervaring, wel veel zin om te vertrekken. :shock:
Wie raadt ons een route aan? Welke regio' s vermijden we beter? Lukt wild kamperen?
Of is dit gewoon geen goed idee? :cry:

Groeten,
Wolpert

De link naar de landeninfo ligt er al een tijdje uit. Kan een van de webmasters daar wat aan doen?

De informatie is er wel, Afrika vind je hier: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2507
Ook de informatie over wildkamperen e.d. staat er in. Mocht je nog wat missen, vraag gerust. West Afrika is geweldig...mits je je er voor open stelt. Makkelijk is het beslist niet, er is een enorm cultuurverschil met o.a. een bijbehorend stutusverschil (een blanke is rijk), armoede, hitte, op de loer liggend besmettingsgevaar en noem maar op.

Hoi Wolbert,

Je vroeg laatst wat informatie over West Afrika. Ik ben net terug van een tocht van 6 maanden van Nederland naar Ghana.

wild kamperen was geen enkel probleem. Zet je tent niet vlak bij een dorp op. Ik heb geen enkele keer mensen bij mijn tent gehad. Als er al iemand langs kwam dan liep men gewoon door zonder me te storen.
Vaak heb ik gevraagd of ik mijn tent bij mensen op het erf/familiecompound mocht zetten. Dit was nooit een probleem en leverde geweldige ontmoetingen op met de plaatselijke bevolking.
Soms wordt je door verwezen naar het dorpshoofd die dan een slaapplaats voor je regelt.

wat betreft de veiligheid moet je goed van te voren informeren hoe de situatie in de verschillende landen is op dit moment. Veel landen zoals Guinée, Sierra Leone, Liberia en Ivoorkust hebben de afgelopen jaren nogal wat problemen gehad.

wat een route betreft zijn er in zo'n groot gebied nogal wat mogelijkheden. Op mijn site www.wilbertgatochfietsen.nl kun je de route zien die ik gereden heb. Verder zal ik hieronder een lijstje geven met wat ik de hoogtepunten van West-Afrika vond:

-Senegal St. Louis oude koloniale stad
-Senegal Ile de Goree bij Dakar eiland met koloniale gebouwen en slavenmuseum
-boottocht door de Sine-Saloum delta mangroven Dit groene gebied is mooie afwisseling met alle droge savannen en sahel landschappen. Maar misschien is de Casamance verder naar het zuiden nog mooier.
-Senegal safari naar Simenti in Nat. Park Niokolo Koba

-in Gambia vond ik het leuk om weer eens engels te kunnen praten

-avontuurlijke route met prachtige dorpen van lemen hutten met rieten daken van Kénieba naar Manantali in het zuid westen van Mali
-eenvoudige havens langs de Niger in Mali o.a. Ségou, Dioro, Mopti en Korioume bij Tombouctou
-avontuurlijke route met prachtige Sahel-architectuur en moddermoskeeën langs de weg van Segou naar Mopti via Dioro, Sarro en Djenné Mali
-prachtige stad Djenné met uit modder op getrokken herenhuizen en moskee
-avontuurlijke route van Mopti naar Goundam over een niet te vinden zandweg die deels onder water stond zie verslag op mijn website Mali
-route langs Dogon dorpen langs de Falaise de Bandiagara Mali

-Mole Nat Park in Ghana olifanten die langs lopen terwijl je in zwembad ligt
-de weg van Dunkwa naar Cape Coast Ghana door tropisch regenklimaat met Makum nat park
-slavenforten aan de kust van Ghana

Als je nog vragen hebt kun je me altijd een mailtje sturen wbt@wilbertgatochfietsen.nl

Groetjes Wilbert