Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion i.c.m. Onyx naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pinion i.c.m. Onyx naaf

Hi Jurr,

Ja daar heb ik al lang en hard over nagedacht. Ik heb de BLT nog niet helemaal uitgesloten maar neig toch een beetje naar de reguliere versie. Ik ben van origine MTB-er dus de offroad capaciteiten van de BLT spreken we zeker aan (ik rijd inmiddels al een jaar of 10 op mijn El Mariachi met brede velgen en dito banden), maar als ik eerlijk ben denk ik dat de fiets met name gebruikt gaat worden voor de minder ruige fietsvakanties en tochten. Wellicht dat ik met de carbon velgen en 55mm banden onder de reguliere versie dan al een heel eind kom, en het voordeel daarvan meer opweegt tegen het offroad voordeel van de BLT. Ik rijd ook al jaren met Hope remmen en wil niet anders meer, ook makkelijk met onderdelen nu de hendels allemaal hetzelfde zijn geworden.

Keuzes, keuzes!
Genoeg offroad meters al met de Salsa dus ;)

Let ook op de verhouding van tandwielen die je kiest aan de buitenkant. Met Gates is die wat prijziger te tweaken dan bij een ketting setup.

Juist gezien die grotere range ten opzichte van Rohloff zou je die best nog lekker laag kunnen nemen. Zeker gezien de mountainbike ervaring moet lage snelheid manoeuvreren vast wel lukken. Zou zonde zijn als je onder versnelling 1 nog een 0, een -1 en -2 zou willen terwijl je 16, 17 en 18 amper gebruikt.

En ach, ook in 55mm zijn er nog noppenbanden genoeg te vinden mocht je een uitstapje naar offroad willen maken. En zonder voorspatbord kun je in een non-BLT oPinion voorop ook gewoon een 29x3.0 kwijt. ;)

Ook hier al jaren remmend met Hope trouwens =)
Ik ga het nog eens rustig bekijken en testen. Bij verzetten ga ik meestal voor zeker, op mijn trail fiets (650b) rijdt ik nog altijd met 3x10 en op de Salsa met de lichtste 2x11 configuratie. Banden moet ik nog uitzoeken, ik wilde eigenlijk tubeless gaan rijden maar de keuze lijkt hier een stuk beperkter dan in de MTB wereld. 29+ is inderdaad leuk, ik rijd nu semi-plus (achter past net niet ;) ).
daiz schreef:
ma 08 mar, 2021 16:00
Banden moet ik nog uitzoeken, ik wilde eigenlijk tubeless gaan rijden maar de keuze lijkt hier een stuk beperkter dan in de MTB wereld.
Tubeless wegband en breed blijft eigenlijk vooral de Schwalbe Almotion over. Wat grover een Vittoria Mezcal bijvoorbeeld.

Bij een BLT op 27.5 zou je bijvoorbeeld naar een Schwalbe SuperMoto in 27.5x2.8 kunnen kijken. Weet eigenlijk niet of die ook een tubeless stempel hebben gekregen van Schwalbe. 'k Zou je banden dan niet te smal kiezen, de MD40 velgen zijn namelijk 40mm interne breedte.
De Allmotion had ik inderdaad naar gekeken, maar die is er voor 55mm niet in de tubeless uitvoering (alleen de 40mm). Ik wil ook zeker geen smalle banden, juist de combi brede velgen brede banden en tubeless (voor vorming) is ideaal. Eerst maar eens testrijden, zitten en overleggen komende week. Ik wil niet ellenlang blijven afwegen maar zeker ook niet over één nacht ijs gaan. Het is toch een andere investering dan een stalen framepje van een paar honderd euro.
Jurr schreef:
ma 08 mar, 2021 15:28
Dan voor mij liever de DT 240 naaf als standaard die ze er in andere periodes ook in geleverd hebben als er geen Onyx in zit ;)
Maar dit is wel een mooie upgrade zo!
Dat van die DT240 heb ik destijds ook niet helemaal begrepen. Op mijn oPinion BLT zat dus H2R en een kennis die omstreeks dezelfde tijd een normale oPinion kocht, kreeg standaard een DT240. Wellicht was ik met een DT240 ook gelukkig geworden, maar omdat ik er zo klaar mee was en Idworx alleen de Onyx opperde, heb ik maar naar de Onyx laten upgraden en wellicht was dat ook de juiste beslissing, want sindsdien geen gelazer. Gelukkig kan ik de optionele fietsbel vooralsnog wegbezuinigen, aangezien de oorverdovende Big Discs iedereen van schrik de berm in laten rijden :) 8)
ALL IN schreef:
ma 08 mar, 2021 21:15
Jurr schreef:
ma 08 mar, 2021 15:28
Gelukkig kan ik de optionele fietsbel vooralsnog wegbezuinigen, aangezien de oorverdovende Big Discs iedereen van schrik de berm in laten rijden :) 8)
Maken die zo'n herrie dan? ben ik niet gewend van Hope remmen met originele blokken op andere merken remschijven, heb zelf Magura MT-5 klauwen en de CMe-5 hendels, remt denk ik net zo hard, kost een stuk minder en piepen soms als je heel licht remt.

Qua banden, heb op mn 3+ al iets van 5 maanden de Racing Ralph en Ray van Schwable tubeless onder mn fiets omdat ik regelmatig mn MTB uitleen en dan op de 3+ mee fiets, rollen naar mijn gevoel niks zwaarder dan de Almotions 55mm die er eerst tubeless op lagen [29er] [ rollen vast Watt zwaarder :wink: ]
daiz schreef:
ma 08 mar, 2021 17:12
De Allmotion had ik inderdaad naar gekeken, maar die is er voor 55mm niet in de tubeless uitvoering (alleen de 40mm). Ik wil ook zeker geen smalle banden, juist de combi brede velgen brede banden en tubeless (voor vorming) is ideaal. Eerst maar eens testrijden, zitten en overleggen komende week. Ik wil niet ellenlang blijven afwegen maar zeker ook niet over één nacht ijs gaan. Het is toch een andere investering dan een stalen framepje van een paar honderd euro.
Juist de V-Guard is lichter en fijner te rijden tubeless dan de TLE die een stuk zwaarder is?
Mr. Z schreef:
di 09 mar, 2021 00:15
Quote
Volgens mij ging daar wat fout met quoten. Ik krijg andermans tekst ;)
Misschien is het irrelevant, maar weet je zeker dan je een Pinion wilt? De weerstand is hoger dan van een Rohloff naaf, en het gewicht en de prijs zijn het ook. Het bereik van de Pinion is groter, maar ook voor een beladen vakantiefiets vind ik het bereik van de Rohloff naaf genoeg.
Voor wat betreft de banden kun je ipv tubeless nu ook nog kiezen voor de nieuwe Schwalbe Aerothan binnenbanden. Veel ervaring is er nog niet mee, maar voor vakantiefietsen lijken ze het beste van binnenbanden en tubeless te verenigen.
Bijkomend nadeel is dat de riem/ketting zwaarder belast wordt. Voordeel is dat het gewicht in het centrum zit en dat het eventueel uit te breiden is met een achterwiel-motor. Die Aerothan binnenbanden lijken mij ook ideaal, dat er nog niet zoveel ervaring mee is vind ik niet erg. Je kunt altijd nog terug naar "normale" binnenbanden of verder naar tubeless.
Wim schreef:
di 09 mar, 2021 10:17
Voor wat betreft de banden kun je ipv tubeless nu ook nog kiezen voor de nieuwe Schwalbe Aerothan binnenbanden. Veel ervaring is er nog niet mee, maar voor vakantiefietsen lijken ze het beste van binnenbanden en tubeless te verenigen.
Velozine had 'em na 1 rit lek. Het lek vinden is vervolgens geen sinecure. €25/stuk. Of je daadwerkelijk iets zult bemerken van een lagere rolweerstand is maar de vraag.


https://www.velozine.nl/nieuws/vernieuw ... innenband/
Wim schreef:
di 09 mar, 2021 10:17
Misschien is het irrelevant, maar weet je zeker dan je een Pinion wilt? De weerstand is hoger dan van een Rohloff naaf, en het gewicht en de prijs zijn het ook. Het bereik van de Pinion is groter, maar ook voor een beladen vakantiefiets vind ik het bereik van de Rohloff naaf genoeg.
Ik dacht dat ie hier al voorbij was gekomen, maar blijkbaar nog niet, dus ik plaats 'm maar even:
What’s The Best Bicycle Gearbox? Rohloff Hub vs Pinion Gearbox
Wim schreef:
di 09 mar, 2021 10:17
Het bereik van de Pinion is groter, maar ook voor een beladen vakantiefiets vind ik het bereik van de Rohloff naaf genoeg.
Ik ga m'n Rohloff nog wat lager vertanden, maar vind het dan wel jammer dat ik aan de bovenkant wat kwijt raak. Zo'n grotere range zou ik best fijn vinden, als je de spreiding juist kiest tenminste. Doe mij bij m'n Rohloff maar een 15e versnelling erbij, en een 0 en -1 ;)

Toch blijf ik bij Rohloff trouwens :)
Jurr schreef:
di 09 mar, 2021 12:28
Ik ga m'n Rohloff nog wat lager vertanden,
Wat ga je er van maken?
Wim schreef:
di 09 mar, 2021 10:17
Misschien is het irrelevant, maar weet je zeker dan je een Pinion wilt? De weerstand is hoger dan van een Rohloff naaf, en het gewicht en de prijs zijn het ook. Het bereik van de Pinion is groter, maar ook voor een beladen vakantiefiets vind ik het bereik van de Rohloff naaf genoeg.
Voor wat betreft de banden kun je ipv tubeless nu ook nog kiezen voor de nieuwe Schwalbe Aerothan binnenbanden. Veel ervaring is er nog niet mee, maar voor vakantiefietsen lijken ze het beste van binnenbanden en tubeless te verenigen.
Ik ben er nog niet uit, cadans is voor mij een ding zowel op het vlakke als bij klimmen, dus dat is echt een pluspunt voor de Pinion. Daarnaast lijkt het zwaartepunt in het midden me fijner, zeker als ik de BLT kies en wat extremere paden kan nemen. Gewicht en meerprijs zijn in dat opzicht wat minder belangrijk voor mij. Het voordeel van tubeless vind ik vooral dat de band mooier vormt en je met minder druk lekkerder rolt, ik ken de flexibele binnenbandjes die de laatste jaren op de markt zijn gekomen maar heb ze nooit geprobeerd. Het is ook een beetje gewoonte geworden, het rijdt lekker en het heeft me al veel plakbeurten bespaart (trek er bij het verversen regelmatig een meidoorn uit..). Maar als er geen geschikte tubeless versie in de juiste breedte is gaat er gewoon een binnenband in, ik ga er geen andere wielmaat voor nemen. 8)
cadans is voor mij een ding
De stappen bij mijn Rohloff-naaf vind ik vooral te groot als ik in een groepje tempo rijd op een vlakke weg. In alle andere gevallen pas ik mijn tempo (naar beneden) aan aan de juiste cadans.
Fedor schreef:
di 09 mar, 2021 13:26

Wat ga je er van maken?
Van 33T/17T naar 35T/18T

Had al een tijdje een 35T Heggemann voortandwiel liggen, nu toch maar eens over van 33T naar die 35T en achter gelijk naar de splined carrier. Het oude schroeftandwiel werd niet in 18T gemaakt, dus ach... dat scheelt weer zoeken ;)
33/17 naar 35/18.
Heb je al uitgerekend hoeveel dat scheelt? :D
Slijtage op m'n voortandwiel, want die schijnt niet te verslijten te zijn. Meer kettinglengte, dus die zou in theorie ook wat minder moeten slijten, net als het achtertandwiel wat een tandje groter is.

Oh, en meer gewicht (-:

't Was trouwens een 16T die eraf kwam zie ik, dat maakt het al wat minder gedoe achter de komma... ;)

Maar het zal vooral tussen de oren zitten ;)