Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankset vervanger voor de FC-M440 - Forum Wereldfietser

Crankset vervanger voor de FC-M440

Hallo,

Ik zoek een nieuw crankset aangezien ik bezig ben met een vervanging van de voor & achter tandwielen + ketting. Mijn oude crankset is de FC-M440 22-32-44 alleen die is nergens meer beschikbaar 0.0. En ik zie dat je niet zomaar 1,2,3 lukraak een andere kan kopen. Dus ik dacht, misschien heeft iemand een suggestie?

Voor mijn achter tandwielen ga ik de SHIMANO CSHG500 CASSETTE 10SP 11-42 aanschaffen. Deze heb ik nu ook al dus ik dacht, dat is lekker makkelijk.

Groet,
Alwin
Alleen de tandwielen overzetten van een crankset met dezelfde steek?

Of losse tandwielen kopen, net wat er goedkoper is. Of tegenwoordig, wat er nog te krijgen is.
AlwinJ schreef:
vr 12 mar, 2021 21:54
En ik zie dat je niet zomaar 1,2,3 lukraak een andere kan kopen.
Nee klopt. Maar wel één die past toch? Heb je zelf al gezocht?

ten eerste, je hebt vast alleen een middenblad nodig. Volkomen courant 32t bcd104, moet lukken.

Als je dan echt je hele crankset wilt vervangen. Past een FC-M3000? S600? Kost zelfs met nieuw trapasje erbij (als je dat wilt) maar weinig.
De FC-M440 is inderdaad op dit moment niet (of nauwelijks?) verkrijgbaar maar ik vermoed dat dat van overgaande aard is.

We leven in een tijd met duidelijke tekorten in fietsonderdelen maar ik vermoed dat dat ook wel weer een keer over gaat.
Waarom alles vervangen, toegegeven de losse bladen zullen je meer kosten dan een complete vergelijkbare set die nieuwer is maar is dus eigenlijk niet nodig.
Dus wat de voorgangers ook al vertellen gewoon die balden vervangen die vervangen moeten worden en weer lekker gaan fietsen.
hier https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p21682/
bij de specs staat dat enkele maten ook voor jouw crankstel-type geschikt zijn
of zoek eens bij bike-discount.de
Crankset FC-M440 wordt al jaren niet meer gemaakt. Zou toeval zijn als je er nog een vindt.
Je kunt een Acera model kiezen voor JIS vierkant trapas. Of je kiest voor vervanging van de kettingbladen. In dit geval zelfs goedkoper dan hele crankset. Alternatief is overstappen op Octalink V2 trapas en Alivio crankset voor Octalink. Daar is meer keuze in. Bij bikecomponents.de vind je veel keuze voor redelijke prijzen.
Dankjewel voor jullie reacties. Zoals sommige hadden geadviseerd heb ik de bladen los besteld en vervang ik ze zelf. Ik heb wel alsnog alle bladen vervangen aangezien zo nieuwe slijtage het meest wordt afgeremd. En een zorgeloze fietsvakantie is ook mentaal wel wat waard :)
Heb je een crancktrekker? Die heb je nodig om het kleinste blad te vervangen; het moet er via de binnenkant af. De kans dat het kleine blad versleten is, is trouwens klein. Ik ben het roerend met je eens dat een zorgeloze vakantie ook wat waard is. En zo duur zijn die blaadjes niet. 8)
Je kunt ook bij de fietsenmaker even vragen of hij je cranck even lostrekt. Alleen lostrekken, niet er af halen, dat doe je thuis. Een minuut werk is het niet.
Cranktrekker had ik gewoon besteld dus dat ging allemaal goed. Alles zit er nu weer op en aan. Het enige probleem is dat er aan het buitenblad een pinnetje zit tussen het blad en de crank/trapper (hoe je dat uitsteeksel ook noemt) waardoor mijn kettingkast er niet meer goed op past. Het lukt me nog niet om dat pinnetje eraf te halen.
Oh. Frustratie en fors geweld bood een oplossing. Pinnetje is eraf.
AlwinJ schreef:
wo 17 mar, 2021 19:51
Oh. Frustratie en fors geweld bood een oplossing. Pinnetje is eraf.
Mooi zo! Nu een keer je voorderailleur een beetje ontregelen en je ontdekt waar het pinnetje voor was. ;)

Carl
Dat wordt een hoop gevloek en getrek en vuile handen als je dat onderweg gebeurd. Bij TA hebben ze kettingbladen met een los boutje om het tussen de crank en het kettingblad vallen van de ketting te voorkomen. Die blijven overigens goed zitten als ze eenmaal vastgedraaid zijn.