Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat wel en wat niet op mijn frame? - Forum Wereldfietser

Wat wel en wat niet op mijn frame?

Hallo!

Ik ben Steven en ik ben nieuw op dit forum. Ik volg jullie al geruime tijd en ik moet zeggen dat er lekker veel expertise is! Erg handig voor iemand als ik. Ik ben bezig met het voorbereiden van een lange fietstocht.

Sinds jaar en dag bouw ik mijn eigen fietsen. Nu ben ik in de onderzoeksfase beland van mijn meest recente project, namelijk het bouwen van een wereldfiets.

IdWorx is geweldig, maar zelfs de Easy Rohler en de Off Rohler voldoen niet aan mijn eisen. Dan maken we toch zelf weer een fiets? Juist!

Ik kan veel, maar een frame maken is toch echt iets dat ik met liefde aan experts uitbesteed.

Zoals ik al eerder aangaf, zijn de fietsen van IdWorx goed. Er is duidelijk aandacht besteed aan duurzaamheid. Een schaars fenomeen, want Batavus, Gazelle en andere welbekende fabrikanten maken naar mijn mening ontzettend veel regelrechte troep.

Enfin, ik wil meer informatie over de details aan het te bouwen frame.

VRAAG:

Wat is beter?

1. Magura HS33 op standaard remnokken.
2. Magura HS33 op de FIRM-Tech nokken.

Ik zag de mooie nokjes op de fietsen van IdWorx en ik denk eraan deze op mijn frame te laten maken. Maar is dat wel zo verstandig? Immers, als het systeem defect raakt en ik wil andere remmen installeren, dan is het wel zo prettig als dat zonder problemen kan. Remmen voor standaard nokken zijn velere malen beter verkrijgbaar. Dat lijkt mij wel zo prettig als je pech hebt met je remmen. Of is de kans dat de HS33 defect raakt gigantisch klein?

Graag jullie visie!

Alvast bedankt en vriendelijke groet!

Steven

Standaard nokken zijn handiger voor een wereldfiets omdat je daar ook andere remmen op kan monteren. FIRM-techs schijnt tot beter remvermogen te leiden, maar met een booster krijg je ook wel veel voor elkaar.

Vraag is dus in hoeverre je verwacht dat je remmen het begeven op reis...


Heb op m'n eigen fiets FIRM-techs en dat remt als een tierelier en is goed af te stellen, maar voor een echte wereldreis zou ik toch opteren voor nokken denk ik...

OK, ik begrijp wat je bedoelt.

Toch kiest meneer Gaastra van IdWorx ervoor om die Firmtech-nokken te gebruiken. Behalve het mogelijk krachtigere functioneren van de remmen, moet hij toch ook een andere reden hebben gehad om dit systeem te gebruiken. Welke? En waarom is hij de enige fabrikant die dit systeem gebruikt?

Hallo,

voordeel is ook nog eens het gewicht, firmtech is ong. 250 gram lichter meen ik me te herinneren. Wat het duurder zal maken zijn de speciale nokken, geen confectie frames dus.

Groetjes,
Frank

Prijzen interesseren mij niet zo. Een wereldfiets moet immers probleemloos zijn. Ik doe dus geen concessies.

Wat vinden jullie van het idee om gewoon BEIDE systemen op het frame te laten zetten? Dan gebruik ik de Firmtech-nokken voor de HS33 en de standaardnokken voor noodsituaties.

Kan geen kwaad lijkt me, toch?

StevenW schreef:OK, ik begrijp wat je bedoelt.

Toch kiest meneer Gaastra van IdWorx ervoor om die Firmtech-nokken te gebruiken. Behalve het mogelijk krachtigere functioneren van de remmen, moet hij toch ook een andere reden hebben gehad om dit systeem te gebruiken. Welke? En waarom is hij de enige fabrikant die dit systeem gebruikt?
voor: de remmen gaan verder open bij wielenwisselen
tegen: velgbreedte is kritisch

m-gineering schreef:voor: de remmen gaan verder open bij wielenwisselen
tegen: velgbreedte is kritisch
Hoi Martin, bedankt voor je informatie. Duidelijk.

Als jij een frame zou laten maken, welk systeem zou jij dan kiezen?

StevenW schreef:
m-gineering schreef:voor: de remmen gaan verder open bij wielenwisselen
tegen: velgbreedte is kritisch
Hoi Martin, bedankt voor je informatie. Duidelijk.

Als jij een frame zou laten maken, welk systeem zou jij dan kiezen?
Als ik een frame zou LATEN maken wordt het een container vol. Dan is het verstandig om het klantenorderontkoppelpunt zo ver mogelijk stroomafwaarts te verleggen :D , en worden het ongetwijfeld gewone cantinokken Dan kan ik nog alle kanten op met m'n handel

Marten,

Ik heb er nog even over nagedacht. Het lijkt mij helemaal niet een gek idee om mijn frame uit te rusten met BEIDE systemen. Ik gebruik de Firmtech-HS33 dan als standaar remmen. Mocht er iets misgaan of defect raken, dan kan ik in ieder geval altijd nog gebruik maken van de standaard nokken.

Los van bovenstaand verhaal, vraag ik mij of of dit technisch wel haalbaar is. Maakt het een frame zwakker? Kunnen beide systemen wel naast elkaar geplaatst worden?

Jij weet daar vast wel een antwoord op te geven!

Groet!

Steven

StevenW schreef:Prijzen interesseren mij niet zo. Een wereldfiets moet immers probleemloos zijn. Ik doe dus geen concessies.

Wat vinden jullie van het idee om gewoon BEIDE systemen op het frame te laten zetten? Dan gebruik ik de Firmtech-nokken voor de HS33 en de standaardnokken voor noodsituaties.

Kan geen kwaad lijkt me, toch?
Euhh... waarom sleep je dan niet meteen een complete reserve fiets mee? het komt een beetje over-done bij me over, als ik eerlijk ben.

Haike schreef:...het komt een beetje over-done bij me over, als ik eerlijk ben...
Eerlijk zijn is juist wat ik wil! :D Anders heb ik niets aan je informatie.

Anyways, er staat een grote tocht op de agenda. Ik wil gewoon graag probleemloos reizen. Ja, natuurlijk is dat een illusie, maar ik kan de kans op problemen wel tot een minimum beperken.

StevenW schreef:Marten,

Ik heb er nog even over nagedacht. Het lijkt mij helemaal niet een gek idee om mijn frame uit te rusten met BEIDE systemen. Ik gebruik de Firmtech-HS33 dan als standaar remmen. Mocht er iets misgaan of defect raken, dan kan ik in ieder geval altijd nog gebruik maken van de standaard nokken.
Ik vind het een broekriem plus bretels oplossing. Bovendien sleep je dan weer extra gewicht en onderdelen mee, heb je uitsteeksels die weer in de weg kunnen zitten etc
Ik zou gewone cantinokken monteren en de oude HS33 klemmen monteren. De nieuwe versie met de ver uitstekende stalen montageplaat is een stuk zwaarder!

Ik ben er wel uit hoor,

Het worden gewoon lekker de standaard nokken. Ik was in eerste instantie wel gecharmeerd van het idee van IdWorx, maar ik zie de meerwaarde er nu niet meer van in, dankzij jullie adviezen.

Ja, het staat mooier en het remt misschien nog beter. Maar "who gives a shit", want het maakt niet uit hoe het eruit ziet en de gewone HS33 remt al hartstikke goed.

Vraag beantwoord. Mijn dank!