Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kunst van het remmen - Forum Wereldfietser

Kunst van het remmen

De kunst van het remmen. Ik he altijd geleerd: éérst achte rem gebruiken en op de voorrem bijremmen. M'n maatje zegt juist: éérst voor stevig remmen en dan achter bijremmen. Over de kop slaan kan niet want je hele gewicht zit immers achterop. Graag deskundig advies.
Dank,nooit te oud om te leren.



Moderated: Gelieve niet in enkel hoofdletters te schrijven. Dit wordt gezien als schreeuwen.

Heb Steven Rooks eens horen uitleggen dat je tijdens het dalen eerst voor dient te remmen. Wellicht is verdeling van de druk op de wielen dan wezenlijk anders dan bij horizontaal fietsen, waarbij je eerst achter moet remmen, anders schiet je makkelijk onderuit. Dit alles gaat in elk geval op voor de racefiets.

Vooropgesteld dat ik hier nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. wil ik wel mijn ervaring vertellen. ik weet dat de voorrem een heel groot deel van de remkracht voor zijn rekening neemt. Probeer maar eens alleen voor te remmen of alleen achter dan merk je dat de voor rem meer doet. (wel voorzichtig zijn natuurlijk)
momenteel begin ik met voor remmen en rem ik achter bij. in de bocht stop ik met voor remmen. eigenlijk is de truc dat je voor de bocht voldoende hebt geremd en dat je zodra je uit de bocht komt weer flink gas kan geven.
in auto en motorracen wordt dit volgens mij ook zo gedaan.
ik weet van 1 motorrijder dat hij zelfs een grotere schijfrem op zijn voorwiel heeft gezed waardoor hij later kan gaan remmen en daardoor uiteindelijk sneller is.
Die voorrem doet heel veel! en je gaat inderdaad niet zomaar over de kop. ook op gravel wegen blijf ik mijn voorrem goed gebruiken.

@ Senior: wil je niet zo schreeuwen a.u.b. (dwz caps lock uit!)

on topic: voorrem all the way:
http://sheldonbrown.com/brakturn.html

Lees eens de kunst van het dalen en natuurlijk klimmen van Marten eens. Hier is het linkje.

Succes,
Robbert.

Met motorrijden wordt de volgende remtechniek geleerd om te voorkomen dat je over de kop slaat.
Voor en achter tegelijkertijd remmen. De achterrem wordt echter altijd licht gebruik om bij te remmen. De voorrem wordt geleidelijk steeds harder aangetrokken. Deze remtechniek voorkomt dat een wiel blokkerd waardoor de motor onbestuurbaar wordt en je dus valt. Ik neem aan dat je met deze remtechniek ook op de fiets niet over de kop zult slaan. Ik heb in ieder geval zelf geen remproblemen op de fiets.

Ik heb jaren motor gereden en weet uit ervaring dat je met je voorwiel meer kan afremmen dan met je achterwiel. Bij motorfietsen zijn dan ook de voorremmen groter uitgevoerd dan de achterremmen. Hetzelfde geldt bij auto's. De meeste auto's hebben voor schijfremmen en achter de wat mindere trommelremmen. Het principe is namelijk dat je bij afremmen een grotere druk op je voorwiel krijgt waardoor de voorband krachtiger op de weg wordt gedrukt en niet zo snel zal slippen, waardoor je krachtiger kunt remmen. Het achterwiel daarintegen komt a.h.w. omhoog en zal daardoor sneller slippen. Het maakt voor het principe niet uit of de weg stroef of glad is. Alleen op een gladde weg zal je eerder het punt bereiken waarop je wielen gaan slippen. Voor ons fietsers zal het in de praktijk er op neer komen dat je voor en achterrem tegelijk gebruikt. Zodanig doseren dat je voor heel veel remt en achter minder is moeilijk zonder remkrachtverdeler die b.v. bij auto's gebruikt worden en bij een noodstop knijp je toch alles zo krachtig mogelijk in en hoop je dat je overeind blijft

Ronald

grappig om alles vanuit motor ervaringen te horen. Heb ik zelf ook.

Om nog een paar klein steentjes bij te dragen:
1) je remkracht verdeling is grofweg 70-30 dat wil zeggen dat 70% van je remkracht voor zit.
2) als je remt: leer je zelf om het geleidelijk op te bouwen(je remdruk/kracht) hierdoor voorkom je blokkeren, en rem je uiteindelijk veel harder.(vergelijk het met een spons, je kan in een keer hard knijpen en dan vliegt het water alle kanten op, of je begint rustig te knijpen en steeds harder, en dan hou je een gecontroleerd stroompje en kan je 'm veel verder leegknijpen)
3) meeste nieuwe auto's hebben achter ook gewoon schijfremmen, maar het klopt inderdaad dat zowel bij motoren als bij auto's de voorrem methode(schijf/trommel/dubbeleschijf) altijd sterker is dan de achterrem(trommel/enkele schijf).
4)recht voor je uitkijken, in de verte scheelt ook veel met je controle. Ga je opzij kijken dan ga je ook veel sneller die richting opsturen, het zelfde als je vlak voor je wiel kijkt. Dit zorgt om veel minder controle, en meer geslinger, waardoor je eerder valt/controle verliest etc.(hoe dit precies komt weet ik niet, maar dat het zo is weet ik wel zeker).
5) Het rem principe maakt voor klimmen, dalen en horizontaal niet uit, je remt altijd het meeste met je voorrem, en daar begin je ook mee met remmen(alhoewel je inderdaad in de praktijk met beide kan remmen op de fiets). het enige verschil zit 'm in je remweg. (naar beneden is lang, naar boven is kort, door invloed van de zwaarte kracht). Je moet alleen iets meer uitkijken met het remmen in een stijle(ik gok 10%+)afdaling omdat je dus 1) een langere remweg hebt 2) je zwaarte punt hier verder naar voren ligt. Dit kan je ondervangen door meer naar achteren te leunen(of door voldoende gewicht in je achter tassen te hebben ;))

sorry als deze dingen al in voorgaande gegeven links stonden. Ik heb vanaf m'n werk niet de tijd om dat allemaal grondig uit te zoeken ;).

nee

Jeroen Kuijt schreef:Tja en met mijn Koga WT heb ik nog geen flinke afdalingen gehad waar het belangrijk is wanneer je eerst voor of achter moet remmen. Het lijkt mij, wanneer ik a.s. vakantie door de Alpen ga rijden, met bagage, dat ik voorzichtig zal dalen ...
Ach, gewoon gepland remmen is niet zo lastig. De echte problemen doen zich meestal alleen voor bij een noodstop. Gat in de weg, kind op straat, dikke vlieg in je oog, auto rijdt door rood, brommer doemt op uit het niets! Dan is er geen bedenktijd, je remt, en hard ook. Het enige wat je dan kunt is oefening hebben om reflexmatig de volgende dingen te doen:
* dat je rechtuit gaat vóórdat je remt,
* dat je niet voluit remt bij een glad wegdek (regen, zand, steentjes, modder etc.)
* dat je je rem lost op het moment dat de achterkant omhoog begint te gaan.
Oefening baart kunst.
Een ander risico is dat bij een noodstop de remkabel breekt. Het risico dat dat uitgerekend op dat moment gebeurt is reeël omdat je op geen ander moment ooit zo hard durft te remmen.
Nog een punt is het remmen in een lange steile afdaling. Als de velgen erg heet worden verdeel je de remkracht 50-50% voor-achter. Daarvoor moet je de achterrem meestal iets harde aantrekken vanwege de langere kabel.
Leon

Bij motoren heb je grotere kans om voorover te gaan omdat je voorvering inveert bij het remmen (en de achtervering rekt uit) waardoor het kantelmoment minder wordt.
Bruusk remmen met een motor zorgt er ook voor dat de voorvering snel inveert tot het stootblok, met een grote kans op remblokkeren omdat de druk van de band op het wegdek (= wrijving) niet geleidelijk wordt opgebouwd tot maximaal.
Het eerste is bij (ongeveerde) fietsen veel minder het geval. Als je dan ook nog achtertassen hebt is het volgens mij niet snel mogelijk over de kop te gaan (steile afdalingen uitgezonderd).
Het tweede is een aandachtspunt omdat er door het ontbreken van vering grotere kans is op blokkeren.

nee

Leon schreef:
Jeroen Kuijt schreef:Tja en met mijn Koga WT heb ik nog geen flinke afdalingen gehad waar het belangrijk is wanneer je eerst voor of achter moet remmen. Het lijkt mij, wanneer ik a.s. vakantie door de Alpen ga rijden, met bagage, dat ik voorzichtig zal dalen ...
Ach, gewoon gepland remmen is niet zo lastig. De echte problemen doen zich meestal alleen voor bij een noodstop. Gat in de weg, kind op straat, dikke vlieg in je oog, auto rijdt door rood, brommer doemt op uit het niets! Dan is er geen bedenktijd, je remt, en hard ook. Het enige wat je dan kunt is oefening hebben om reflexmatig de volgende dingen te doen:
* dat je rechtuit gaat vóórdat je remt,
* dat je niet voluit remt bij een glad wegdek (regen, zand, steentjes, modder etc.)
* dat je je rem lost op het moment dat de achterkant omhoog begint te gaan.
Oefening baart kunst.
Zou ik nog aan toe willen voegen: dat je je eerst met twee armen schrap zet voor je vol in de ankers gaat. Vaak wordt 'over de kop slaan' geinitieerd doordat je naar voren schuift of doordat het stuur uit je handen slaat

dat naar voren schuiven ga je volgens mij dus ook tegen door verder voor je uit te kijken, ipv op je voorwiel/20 cm ervoor.

Sephi schreef:dat naar voren schuiven ga je volgens mij dus ook tegen door verder voor je uit te kijken, ipv op je voorwiel/20 cm ervoor.
Dan moet je wel een bijzonder krachtige blik in de ogen hebben ! Ik vrees dat de meeste mensen hun remvertraging toch echt met spieren moeten compenseren om er niet voorover af te kukelen

Jeroen Kuijt schreef:Wanneer ik ga mountainbiken rem ik altijd in een afdaling eerst met mijn achterrem, dan kun je ook mooi sturen in de bocht, door te slippen en ik rem bij met de voorrem.
Binnen de mountainbike-wereld wordt dit als "not done" gezien. Slippen brengt namelijk veel erosie met zich mee. Express slippen is dan ook als vloeken in de kerk. Fiets gewoon veel, en leer jezelf daarbij goed sturen. Dat scheelt al een hoop, al zal het in een aantal gevallen (steile bochten na/in een afdaling) mogelijk een halve seconde langzamer zijn.

Ietwat off-topic:
De meeste tijdswinst in de bochten zit 'm in het optimaal aanrijden, insturen, gewicht verdelen, de bocht "doorkijken" en weer gasgeven (trappen) zodra de pedalen niet meer de grond kunnen raken. Dankzij het laatste maak je de bocht sneller/scherper dan als je de pedalen stil houdt tot je weer rechtdoor kunt. Hoe dat natuurkundig zit weet ik niet precies, maar je draait wel sneller.

Je kunt met bijv. een ervarener ATB'er in het bos gaan oefenen. Ook een ATB-instructeur (ja, die bestaan, opgeleid en al) kan je helpen met je techniek. Op het CIOS moesten we om instructeur te worden op een daarvoor geschikte locatie bijv. een helling afrijden zonder te remmen, beneden in het losse strandzand pas remmen, de bocht daarbij inslippen, en gas geven zodra de omstandigheden het toelieten (vergt dus ook een juiste timing met gewicht verplaatsen, en met tijdig het juiste verzet steken e.d.).

On-Topic:
Sheldon Brown was al genoemd. Het onderwerp behoeft van mij uit dus geen verdere uitleg.

m-gineering schreef:Dan moet je wel een bijzonder krachtige blik in de ogen hebben ! Ik vrees dat de meeste mensen hun remvertraging toch echt met spieren moeten compenseren om er niet voorover af te kukelen
Uiteraard wordt dat met spieren gedaan, maar deze houding die je beschreef aannemen wordt onder anderen "bevorderd" door correct kijk gedrag.(net zoals dat je een bocht door moet kijken om 'm beter te nemen etc.)

Ik pak dit topic maar even op, omdat ik er een vraag over heb. Vanochtend ben ik bij het oprijden van het veerpontje van Randwijk naar Wageningen nogal onderuit gegaan op het moment dat ik na een korte afdaling de profielloze ijzeren plaat op reed. Ik zag mijn fiets onder me wegglijden en ging zelf ook tegen de grond. Voor mijn gevoel gleed ik zelf nog even door.

Verder geen schade aan mens en machine. De reden dat ik er hier op terugkom is dat ik er wat van wil leren. Ik kan het niet honderd procent reproduceren, maar weet zeker dat ik in de afdaling op de stenen heb geremd en vermoedelijk die rem ook nog heb vast gehad toen ik de plaat op reed. Voor mij reed een auto en ik wilde afstand bewaren. Omdat ik Sheldon Brown's remtechnieken heb gelezen rem ik altijd met de voorrem.

Van mijn motorrijlessen in het verleden heb ik geleerd om bij afdalingen je voorrem te gebruiken en niet je achterrem, omdat anders je achterwiel gaat blokkeren.

Tot mijn verbazing kreeg ik van de pontmedewerker te horen: je moet nooit remmen op die plaat en zeker niet je voorrem gebruiken.

Dus: hoe rijden we met nat weer met een fiets veilig een pont op?

Lopend, met de fiets aan de hand. Een ijzeren plaat is nou eenmaal glad als ie nat is.

Van de Sheldon Brown website: :wink:
When to Use The Rear Brake?
Skilled cyclists use the front brake alone probably 95% of the time, but there are instances when the rear brake is preferred:
* Slippery surfaces. On good, dry pavement, it is generally impossible to skid the front wheel by braking. On slippery surfaces, however it is possible to do so. It is nearly impossible to recover from a front wheel skid, so if there is a high risk of skidding, you're better off controlling your speed with the rear brake.