Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevaarlijk Zuid Afrika - Forum Wereldfietser

Gevaarlijk Zuid Afrika

In Nederlandse forums over reizen in Zuid Afrika lees ik in hoofdzaak positieve reacties. Inclusief forums over fietstochten.

Wanneer ik de site zie van http://www.crimexposouthafrica.org/

of http://britishexpats.com/forum/forumdisplay.php?f=40

dan wordt mijn plezier om te gaan fietsen in Zuid Afrika vergald. Ook al zou het zeer overdreven zijn dan nog lijkt het onverantwoord om daar ongeorganiseerd te gaan fietsen. De conclusie is in dat geval: dan maar niet. Met pijn in het hart want Zuid Afrika behoort tot de mooiste landen ter wereld.
Heerda schreef:In Nederlandse forums over reizen in Zuid Afrika lees ik in hoofdzaak positieve reacties. Inclusief forums over fietstochten.

Wanneer ik de site zie van http://www.crimexposouthafrica.org/

of http://britishexpats.com/forum/forumdisplay.php?f=40

dan wordt mijn plezier om te gaan fietsen in Zuid Afrika vergald. Ook al zou het zeer overdreven zijn dan nog lijkt het onverantwoord om daar ongeorganiseerd te gaan fietsen. De conclusie is in dat geval: dan maar niet. Met pijn in het hart want Zuid Afrika behoort tot de mooiste landen ter wereld.
Ik heb jou links niet doorgespit, maar naar mijn weten is Zuid Afrika inderdaad een van de meer criminele landen. Dat gezegd hebbende, dat simpele feit zegt weinig over de werkelijke risico's die je loopt als fietser.

Nu ken ik Zuid Afrika niet zo, maar volgens mij is criminaliteit daar geconcentreerd in bepaalde regio's (Johannesburg) terwijl grote delen van het platte land relatief weinig criminaliteit zien. Daarnaast is criminaliteit vooral een kwestie van statistiek. Zelfs in 'zeer' criminele gebieden is slechts een klein deel van de bezoekers ook daadwerkelijk slachtoffer. Dat er positieve verhalen zijn is dus weinig verbazend net zoals meldingen over criminaliteit normaal zijn.

Ik vermoed dat als je je een beetje normaal gedraagt en gezond verstand gebruikt dat de risico's best te overzien zijn. Veel criminaliteit, zeker in de niet toeristische gebieden waar je als fietser relatief veel tijd doorbrengt is niet gericht op toeristen. Als fietser zul je vaak gezien worden als arm, ook dat verkleint de risico's. Anderzijds, de risico's zijn zeker niet nul en er zijn vele landen die waarschijnlijk veiliger zijn, maar ook daar heb je niet de garantie dat er niets gebeurt.

mvg
Wilco
Kijk maar op m'n site, dan zie je veel info.

Tja, je moet niet 'savonds laat met je camera op je buik door de grote steden lopen. Maar als je zoals wij fietst van Cape to PE, heb je hier geen last van!!

Grtz,

Bram

Hein die hier werkt, is nu al ruim twee maanden aan het fietsen in de Zuid-Afrika. Hij heeft geen problemen ondervonden, wel veel vooroordelen.
In april is hij weer terug en hij zal later in het jaar een lezing geven over zijn tocht.

Zoals geldt voor zoveel plekken in de wereld doen er veel verhalen de ronde dat je ergens niet veilig zou zijn. Een familielid van mij dacht (en denkt nog steeds) dat als je het CS in Amsterdam verlaat de kans dat je een mes in rug hebt vrijwel 100% is.

Geen illusies: Zuid Afrika kan een crimineel land genoemd worden, maar ik heb zelf bijna 3.000 km zonder problemen door het land gefietst.

Gezond verstand gebruiken is, zoals overal ter wereld, het beste advies.
Als je dat gebruikt dan kom je, voor wat betreft Zuid Afrika, tot de volgende conclusies:

-Vermijdt het fietsen in de grote steden, zeker in de afgelegen wijken.
-Niet fietsen op de grote doorgaande wegen (waarom zou je ook: er zijn prima secundaire wegen).
-Probeer wild kamperen te voorkomen en aarzel daarom niet om bij een boer aan te kloppen. Het moet gek lopen wil hij je niet toestaan om op zijn land te kamperen.
-Nooit in het donker fietsen.

Zuid Afrika is een geweldig mooi land en zeker de moeite waard om door te fietsen.

Ha Flip,

wanneer verschijnt je boek over jouw tocht naar Zuid-Afrika?

Eric Schuijt schreef:Ha Flip,

wanneer verschijnt je boek over jouw tocht naar Zuid-Afrika?

Hoi Eric,

Begin mei is de planning. Verstand op nul, blik op oneindig, gaat het heten. Op mijn website kan je er meer over lezen. Ik wacht nu in Islamabad op de laatste correcties. Helaas zal het nog wel even duren voordat ik het zelf zal zien want ik zit dan vermoedelijk in de buurt van het hoogste puntje van de Karakoram Highway. Beetje kriebels heb ik wel, waar werd je ook al weer met stenen bekogeld?
In Lahore vloog er een kogel door het golfplaten dak van het backpackershostel en gisteravond werd er flink wat geschoten in de stad, maar allemaal vreugdevuur, denk ik, hoop ik.

groetjes